Kennelhoest

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Kennelhoest

Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Ik zeg dus niet dat je gelijk naar de huisarts of dierenarts moet rennen voor een verkoudheid of bij honden dan kennelhoest, ik zeg dat ik het niet verstandig vind om chemische hoestdranken te geven zonder recept. En dat ik het dus verstandig vind om een hoestdrank op natuurlijke basis aan je hond/kind of jezelf te geven bij hoest, dat lijkt mij het veiligst, dat was een beetje mijn punt.
En als ik echt extreme bronchitis bijvoorbeeld heb dan ga ik naar de huisarts voor codeïne, maar verder los ik het altijd op met een hoestdrank op natuurlijke basis en dat was een beetje mijn punt, dat ik vind dat mensen niet zomaar chemische hoestdrankjes aan hun hond moeten geven.
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

En daarbij is gebleken dat mensen dus heel slecht kunnen reageren op die hoestdrankjes en dat ze eigenlijk niet eens helpen......

Deze hoestdrankjes mag je niet geven aan kinderen onder de 2 jaar, dus dan geef ik ze ook niet aan mezelf of aan mijn hond, zo simpel is het voor mij....
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

hier had(met nadurk op had) ik een huisarts dat als ik hem vroeg om iets voor de hoest hij zij dat ik dan maar even langs het kruitvat moest gaan om een drankje te halen :o
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

vanaalst schreef: hier had(met nadurk op had) ik een huisarts dat als ik hem vroeg om iets voor de hoest hij zij dat ik dan maar even langs het kruitvat moest gaan om een drankje te halen :o
lekker dan :-\
Aneska
1-ster
1-ster

Bericht door Aneska »

henneke schreef: ik wel hoor kijk als ik een hoest heb waarbij ik slijm kwijt moet raken en ik ga een hoestdrank nemen die het hoesten tegen gaat dan snij ik mezelf in de vingers , ik denk dat Aneska dat bedoeld , als een hond kennelhoest heeft en slijm kwijt moet raken dan zou je hem iets kunnen geven dat de slijm wat oplost , als er geen slijm meer uit moet maar de hond toch blijft hoestten door een geiiriteerde keel dan kan je beter iets geven dat de hoest dempt toch ?
dat je daar humane middellen voor gebruikt is wat mij betreft niet erg maar ik denk wel dat je goed moet weten wanneer je wat geeft zodat je het genezingsproces niet tegenwerkt.
Ja dat is wat ik bedoel.

Ik heb zelf in een drogisterij gewerkt en heb daar ook de opleidingen gevolgd. Maar die middeltjes zijn echt niet zo onschuldig, ik ben het met Laura eens dat mensen niet zomaar chemische hoestdrankjes voor hun honden moeten kopen. Het zijn geen huis-tuin en keukenmiddeltjes het zijn geneesmiddelen en daar moet voorzichtig mee omgegaan worden. Maar dat geldt voor meerdere medicijnen die je bij een drogisterij kan kopen, waar zelfs de mensen voor hun eigen al te nonchalant mee omgaan, laat staan voor hun huisdier.
Ik los het bij mijzelf ook op met wat anta-flu en een tijmsiroop met suiker, want de suikervrije tijmsiroop bevat weer zoetstoffen en kinderen beneden de drie jaar mogen die niet hebben dus die zou ik ook niet aan mijn honden geven.
Mijn honden hebben ab gekregen tegen de kennelhoest, omdat ik dat nog liever aan ze geef dan een chemische hoestdrank, ik vertrouw mijn DA dat ze mij goede geneesmiddelen voorschrijven. Dan komt er ook nog bij dat ik veel train en wedstrijden loop, dus wil ik dat ze er ook zo snel mogelijk en goed vanaf komen.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

de verhaal over bijwerkingen gaat met namen over dextromethorfan die er in zit.

tussistin bevat:

Samenstelling

Per 100 g: Antimonium sulphuratum auratum D6 5 g, Bryonia cretica D3 5 g, Drosera rotundifolia D3 5 g, Eucalyptus globulus D3 5 g, Ipecacuanha D4 5 g. Alcoholgehalte 2,4 % (v/v)

Daro thijm siroop bevat

Ingrediënten
Water, Sorbitoloplossing, Vloeibare thijmextract, Glycerol, Gom, Citroenzuur, Natriumcitraat, Natriumbenzoaat, Natriumsaccharine, Sorbinezuur.

Dus voor beide geldt dat het best te gebruiken is... hoestsiroop verzacht vaak bij herhaaldelijk hoesten. Tuurlijk hoef je geen hoestsiroop te geven je kan ook gewoon honing geven.. of zelfs thijm thee met honing verzoet, dat gebruik ik ook wel eens... maar ik zie niet de grote risico om enige van bovengenoemde hoestdrankjes aan de hond te geven, altijd opletten, reageert een hond toch op een van de ingredienten, dan natuurlijk niet blijven geven ;)
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Oeps, dan heb ik me vergist voor wat betreft de tussistin :-[, ik dacht dat die ook genoemd werd in de reportage, maar goed, dan gaat het in ieder geval over vele andere hoestdrankjes die bij de drogist verkocht worden.
angie69
2-sterren
2-sterren

Bericht door angie69 »

Hallo,

is kennelhoest een gewone verkoudheid ?

Mijn hond word elk jaar ervoor geent,krijgt hij gratis van de da bij zijn jaarlijkse prikken die hij nodig heeft omdat hij af en toe met een hondeuitlaatservice meegaat.

Nu heeft hij (Jack een bulletje) keelontsteking,
en een beetje piepende longetjes,
heeft hij nu dan toch kennelhoest ?

Hij hoest trouwens helemaal niet,
omdat hij al een paar dagen niet eet heeft hij toch een AB spuit en kuurtje gekregen,
de koudgeslingerde honing die hij standaard krijgt heeft hiervoor niet geholpen,

Overigens geef ik mijn kinderen nooit een hoestdrankje, volgens mij doen die drankjes niet zoveel.
Ik en de kinderen gorgelen met zout maar mijn hond kan dat niet  ;D

groetjes Angelique
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Kennelhoest is een soort van verkoudheid, het is een verzamelnaam voor allerlei luchtweginfecties bij honden, en dat kunnen virussen en/of bacterien zijn. De vaccinatie werkt (alstie al werkt) maar tegen een beperkt aantal en geheid dat je hond dan toch een andere oploopt. Net als bij mensen de griepprik eigenlijk. Zeker als je hond met een uitlaatservice meegaat en dus veel en intensief met andere honden in kontakt komt is een infectie makkelijk opgedaan.
Mijn ervaring met de kennelhoestprik is trouwens dat ze daarna kennelhoest kregen  :-\ dus hier krijgen ze hem niet meer en zijn al jaren hoest-vrij.
Kenmerk van kennelhoest is wel droge hoest, alsof er een graatje dwarszit, soms ook heel veel niesen. Piepende longen zonder hoesten vind ik wel reden om langs de da te gaan idd, dan kan het ook iets anders wezen, zeker als je hond ook niet wil eten.
Hoestdrankjes kunnen de beschadigde keel verzachten waardoor je geen nodeloze hoestprikkels krijgt (droge hoest). Ik vind ze wel degelijk werkzaam, de tijmsiroop althans.
Aneska
1-ster
1-ster

Bericht door Aneska »

conleeuw schreef: de verhaal over bijwerkingen gaat met namen over dextromethorfan die er in zit.

tussistin bevat:

Samenstelling

Per 100 g: Antimonium sulphuratum auratum D6 5 g, Bryonia cretica D3 5 g, Drosera rotundifolia D3 5 g, Eucalyptus globulus D3 5 g, Ipecacuanha D4 5 g. Alcoholgehalte 2,4 % (v/v)

Daro thijm siroop bevat

Ingrediënten
Water, Sorbitoloplossing, Vloeibare thijmextract, Glycerol, Gom, Citroenzuur, Natriumcitraat, Natriumbenzoaat, Natriumsaccharine, Sorbinezuur.

Dus voor beide geldt dat het best te gebruiken is... hoestsiroop verzacht vaak bij herhaaldelijk hoesten. Tuurlijk hoef je geen hoestsiroop te geven je kan ook gewoon honing geven.. of zelfs thijm thee met honing verzoet, dat gebruik ik ook wel eens... maar ik zie niet de grote risico om enige van bovengenoemde hoestdrankjes aan de hond te geven, altijd opletten, reageert een hond toch op een van de ingredienten, dan natuurlijk niet blijven geven ;)
Tussistin is een homeopatisch middeltje dus dat is zowieso anders dan b.v. een Bisolvon, en die Daro is hetzelfde als de andere tijmsiropen. Dus voor deze twee geldt dat idd niet. 
Ik vind de tijmthee met honing een hele goede oplossing daar had ik nog niet aan gedacht.
angie69
2-sterren
2-sterren

Bericht door angie69 »

Hoi Kruimel,

Bedankt voor je uitleg,
ik moet deze prikken wel geven anders mag hij niet mee met de uitlaatservice en dat vind ie juist zo leuk.

Voorlopig blijft ie even thuis want hij heeft keelontsteking.

Toen de kinderen verkouden waren vroeg ik mijn huisarts om een hoestdrankje,
die zei dat het niks helpt omdat je het doorslikt en het is weg ::)

Neem zelf wel altijd thijmthee ,die blijft lang in je maag en vind ik dan wel lekker,
mijn hond helaas niet.

Ik droog zelf altijd vlees als snack voor hem en daar smeer ik nu rauwe honing op,
moet ik kauwen en vind ie wel lekker,
Hoop dat het hem ook een beetje helpt,moeilijk vragen  :-\

groetjes

Plaats reactie