Barf & pup

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Barf & pup

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Liekeee schreef: ik heb een boxerpup van 6 maanden en ben er hard over aan hetnadenken om ook te gaan barfen.
alleen ik lees zoveel dat ik even niet meer weet wat ik allemaal moet geven en hoeveel.
Beste Liekeee, allereerst : welkom op Barfplaats!

Qua hoeveelheden is het misschien handig om dit topicje even te lezen: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 539.0.html. Daar staat een beetje uitgelegd hoe het werkt met een opgroeiende pup, qua hoeveelheden. Je moet vooral ook op het oog voeren.

Verder qua wat je moet voeren en in welke percentages: helpt dit niet? http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 326.0.html
*Monique
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Monique »

pu-na schreef: Hallo,

Ik wilde ook even wat vragen over pup en barf,
wij krijgen over een week onze langverwachte pup  :thumbup:
nu wilde ik eerst met kvv beginnen(dit voor het gemak,omdat ik een groot gezin heb,en nog geen tijd om alles over barf uit te pluizen)
maar ik denk toch dat ik straks op barf overga, omdat ik dat het meest natuurlijkste voeding voor de hond vindt.
Ik heb even wat praktische vraagjes :
-waar laten jullie de hond eten ?
bij ons wordt het in de bijkeuken, wordt je vloer dan niet helemaal besmeurd ? of in de bench?
-slepen ze ook met het eten ?
-het is toch allemaal bevroren vlees wat je koopt, bij bv. herby? haal je dit dan elke avond ervoor uit de vriezer ?
of moet je zelf pakketjes samenstellen en dán pas invriezen ?
-en áls ik eerst kvv geef, doe ik er dan goed aan om er ook elke dag een bot (geen idee van wat dan ook :-[) erbij te geven, voor de kauwbehoefte van de pup ?

Je ziet, ik ben nog erg onervaren, maar heb er erg veel zin in.
we wachten met smart ! ;)
groetjes,
Vienna en Kay eten 's winters in de trimsalon (zomers gewoon buiten) met een hekje ertussen. Bantu en Didge eten in de buitenkennel, van elkaar gescheiden.
Ik haal een avond ervoor, het eten voor de volgende dag eruit. Ik verpak (bijna) alles in 2 kilo verpakkingen. Mocht het teveel zijn dan gaat het terug de vriezer in ;)
pu-na
1-ster
1-ster

Bericht door pu-na »

Hoi Trimsalon,

Dus als je teveel eruit gehaald heb(het is dus al ontdooid) vries je het dan weer in ?
Voor menselijke consumptie raden ze dat niet aan, voor honden is dat niet zo'n probleem dan ?
groetjes,
pu-na
1-ster
1-ster

Bericht door pu-na »

Lizzy schreef: Allereerst : gefeliciteerd met je puppie! Wat leuk! Wat voor puppie is het?
Hoi lizzy,

Wij krijgen een belgische herder,een tervuerense ! mijn droomhond van kindsaf aan. :smitten:
*Monique
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Monique »

pu-na schreef: Hoi Trimsalon,

Dus als je teveel eruit gehaald heb(het is dus al ontdooid) vries je het dan weer in ?
Voor menselijke consumptie raden ze dat niet aan, voor honden is dat niet zo'n probleem dan ?
groetjes,
nee hoor geen probleem ;)
cindy1986
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door cindy1986 »

Gisteren weer naar de pupjes geweest (er komen nog foto's in de bar). Pupje zal ongeveer rond 2,5 kilo wegen als we hem krijgen. Ze krijgen bij de fokker brokken, en af en toe pens of Rodi.
Ik ben eigenlijk van plan om de eerste dag nog het voer te geven wat hij bij de fokker ook kreeg (omdat hij toch al aan zoveel nieuwe dingen moet wennen), misschien tweede dag ook, en daarna gelijk over op Barf.
Nu zit ik dus even te sleutelen in mijn excel-bestandje. Rakker, Kiera & Jessy krijgen 50% vleesbot, 30% spiervlees en 20% orgaanvlees. Kiera & Jessy krijgen af en toe groente wat wij overhouden, en af en toe Kefir (ik was het alleen vergeten, dus heeft 1,5 maand gestaan, ik heb het maar weggegooid). Rakker krijgt geen groente meer, ze eet het gewoon niet op en we hebben het maar opgegeven.
Nu zit ik dus te twijfelen of ik de pup eerst nog wel groente ga geven. Kiera & Jessy heb ik niks aan gemerkt dat ze het niet meer krijgen, maarja, bij de pup vind ik het toch wel belangrijk dat ie alles krijgt wat nodig is.
Ik kwam op de volgende percentages: 50% vleesbot, 20% spiervlees, 20% orgaanvlees en 10% groente. Ik schat dat ik 6% van het lichaamsgewicht moet geven (een vriendin van mij heeft ook een Tibetaan pupje, en qua brokken krijgt die ook 6%, ga er nu maar even vanuit, ik voer zelf vooral op het oog). Zijn deze percentages goed of moet ik er nog wat in veranderen?
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

k vind eerlijk gezegd 20% orgaan vrij veel, ik ga eerder voor 15%.
EN ik geloof niet dat Kátur ooit 6% gehad heeft maar ik zou zeggen, probeer het gewoon uit, je merkt het wel als het te veel is.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Als het orgaanvlees inclusief pens is, vind ik dat het moet kunnen. Dan kun je zo ongeveer 10% orgaan als hart, nier, lever, tong, long, etc geven en zo'n 10% pens. Zeker voor een pup is dat prima. 20% orgaan zonder pens vind ik ook teveel. En verder vind ik de percentages prima. Ik zou dus zelf wel groente geven, maar ik denk dat het wel bekend is hoe ik er over denk.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

pu-na schreef: Hoi lizzy,

Wij krijgen een belgische herder,een tervuerense ! mijn droomhond van kindsaf aan. :smitten:
leuk!!!
enne, die kunnen heel goed barfen!!
cindy1986
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door cindy1986 »

Kruimel schreef: k vind eerlijk gezegd 20% orgaan vrij veel, ik ga eerder voor 15%.
EN ik geloof niet dat Kátur ooit 6% gehad heeft maar ik zou zeggen, probeer het gewoon uit, je merkt het wel als het te veel is.
Katur heeft minder gehad? Ik heb geen idee joh, Kiera krijgt 1,5%, Jessy 3%, Rakker 4,5%. Maar dat zijn volwassen honden. Ach ja, liever teveel vlees bestellen dat te weinig, aantal kan ik altijd nog bijstellen ;) (hebben Jessy & Kiera geluk, als ik teveel in de porties heb verwerkt)
Lizzy schreef: Als het orgaanvlees inclusief pens is, vind ik dat het moet kunnen. Dan kun je zo ongeveer 10% orgaan als hart, nier, lever, tong, long, etc geven en zo'n 10% pens. Zeker voor een pup is dat prima. 20% orgaan zonder pens vind ik ook teveel. En verder vind ik de percentages prima. Ik zou dus zelf wel groente geven, maar ik denk dat het wel bekend is hoe ik er over denk.
Ja, dat is inclusief pens. Ik geef vrij veel pens als orgaanvlees. Heb nu een hele tijd een orgaanmix gehad (van een slager uit Tolbert), daar zit vanalles in. Is nu bijna op, dus straks bestel ik weer wat hart, nier, long, enz. en mix het door elkaar. Daarnaast geef ik graag pens. Niet om de lucht, maar honden vinden het erg lekker ;)
Kun je een pupje al een penslap geven? (als je hem zelf vasthoud, de penslap dan) Of beter eerst gemalen pens?
crutz
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door crutz »

cindy1986 schreef:
Kun je een pupje al een penslap geven? (als je hem zelf vasthoud, de penslap dan) Of beter eerst gemalen pens?
hier is in het nest pens een van de eerste dingen die ze al aan een stuk krijgen, meestal zijn ze dan rond de 4,5 week oud,
dus ja, als je pupje bij jou is kan je prima al een penslapje geven....
cindy1986
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door cindy1986 »

crutz schreef: hier is in het nest pens een van de eerste dingen die ze al aan een stuk krijgen, meestal zijn ze dan rond de 4,5 week oud,
dus ja, als je pupje bij jou is kan je prima al een penslapje geven....
Oke, dat dacht ik al wel, maar voor de zekerheid ;) Vind een penslap toch leuker om te geven dan gemalen pens.
*Monique
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Monique »

cindy1986 schreef: Oke, dat dacht ik al wel, maar voor de zekerheid ;) Vind een penslap toch leuker om te geven dan gemalen pens.

Bantu schudde de penslap dood  ;D toen ze 9 weken was. Geweldig om te zien! :D
Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

trimsalon schreef: Bantu schudde de penslap dood  ;D toen ze 9 weken was. Geweldig om te zien! :D
gevaarlijk beest  :o                          :D :D :D :D :D
Sanyo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sanyo »

trimsalon schreef: Bantu schudde de penslap dood  ;D toen ze 9 weken was. Geweldig om te zien! :D
Dat was bij Tika als klein hummeltje ook het mooiste, het eertse penslapje. :D
Die moest moest eerst goed dood geschud worden door dat kleine bolletje wol, echt een prachtig gezicht :)
Zo mooi dat dat gedrag er dan al in zit.

Plaats reactie