diarree van barf of toch virusje?

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: diarree van barf of toch virusje?

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Zo te lezen heeft ze toch wat moeite met haar nieuwe voerregiem, mogelijk in combinatie met een virusje. Ik zou even een paar dagen geen hard vleesbot geven. Vandaag even helemaal geen vleesbot en dan de komende dagen zeer goed geplet kippennek. Met een beetje pens. Laat de boel maar even tot rust komt. Ik zou er wat probiotica bij geven (Acidophilus van Arkopharma bijvoorbeeld of Lactobaccilus van Vitotaal). Aangezien ze geen diarree meer heeft, hoef je geen Okugest te geven. Als ze weer diarree zou hebben: geef haar de kinderdosering. Ik zou de komdende dagen dus wat kippennek + pens geven. En dan langzaam wat nieuwe dingetjes introduceren.
Marjet
3-sterren
3-sterren

Bericht door Marjet »

Lizzy schreef: Ik zou de komdende dagen dus wat kippennek + pens geven. En dan langzaam wat nieuwe dingetjes introduceren.
dankje, ga ik doen. Ook geen (evt. gekookte) groente? Misschien pompoen ofzo?
Ik las op okugestpakje dat het ook bij misselijkheid helpt.
Net weer braken na (misschien wat teveel) water drinken en klein stukje pens om het okugestpilletje naar binnen te krijgen. :-\
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Ik zelf ben meer voor twee dagen vasten als ze een braak/diaree iets hebben wat niet met een dag over is.
Even de boel tot rust laten komen en dan even voorzichtig weer gaan beginnen. Als je zelf braakt en diaree hebt dan eet je ook niet.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sylvia schreef: Ik zelf ben meer voor twee dagen vasten als ze een braak/diaree iets hebben wat niet met een dag over is.
Even de boel tot rust laten komen en dan even voorzichtig weer gaan beginnen. Als je zelf braakt en diaree hebt dan eet je ook niet.
Het hangt er vanaf. Ik herken bij mijn honden en bij mijzelf 2 type diarree/braken. Eentje waarbij de honden zich echt ziek voelen en ook niet willen eten. Dan krijgen ze ook niks. En eentje waarbij de eetlust gewoon in stand blijft. En dan krijgen ze wel eten. Want de darmen stil leggen door ze niks meer te geven: heeft ook nadelen. Daarom adviseren DA's ook niet gauw meer om honden te laten vasten.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Lizzy schreef: Het hangt er vanaf. Ik herken bij mijn honden en bij mijzelf 2 type diarree/braken. Eentje waarbij de honden zich echt ziek voelen en ook niet willen eten. Dan krijgen ze ook niks. En eentje waarbij de eetlust gewoon in stand blijft. En dan krijgen ze wel eten. Want de darmen stil leggen door ze niks meer te geven: heeft ook nadelen. Daarom adviseren DA's ook niet gauw meer om honden te laten vasten.
Hier hebben ze gelukkig zelden last van diaree of braken maar als het niet overgaat en twee dagen vasten wel helpt dan zie ik het probleem in die twee dagen vasten niet. Lijkt me dan een betere optie dan diaree en braken. Soms heeft het lichaam even een time out nodig om te resetten. Als je dat braken en die diaree te lang laat duren of dat het na remmers gewoon weer verder gaat verzwakt het systeem ook zo dermate dat je weer kans hebt op infecties en eventuele virussen die dan vrijspel hebben vanwege de verzwakte darmflora. De meeste dierenartsen bevelen ook een blikvoertje aan bij braken en diaree om de boel aan de gang t ehouden daar sta ik ook niet zo achter.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

sylvia schreef: Hier hebben ze gelukkig zelden last van diaree of braken maar als het niet overgaat en twee dagen vasten wel helpt dan zie ik het probleem in die twee dagen vasten niet. Lijkt me dan een betere optie dan diaree en braken. Soms heeft het lichaam even een time out nodig om te resetten. Als je dat braken en die diaree te lang laat duren of dat het na remmers gewoon weer verder gaat verzwakt het systeem ook zo dermate dat je weer kans hebt op infecties en eventuele virussen die dan vrijspel hebben vanwege de verzwakte darmflora. De meeste dierenartsen bevelen ook een blikvoertje aan bij braken en diaree om de boel aan de gang t ehouden daar sta ik ook niet zo achter.
Ik heb het ook niet over remmers. Ik heb het over dat je een hond die wel eetlust heeft gewoon te eten geeft wat hij normaal ook eet. Overigens maakt het wel verschil of je een hond hebt die gewend is te vasten. Jouw honden zijn dat. Maar honden die dat niet gewend zijn, willen nog wel eens acuut weer niet lekker worden wanneer je ze weer te eten geeft. In dit geval is het ook nog eens zo dat deze hond net over is geschakeld op echt voer en mogelijk dus wat problemen heeft met het verwerken ervan.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Lizzy schreef: Ik heb het ook niet over remmers. Ik heb het over dat je een hond die wel eetlust heeft gewoon te eten geeft wat hij normaal ook eet. Overigens maakt het wel verschil of je een hond hebt die gewend is te vasten. Jouw honden zijn dat. Maar honden die dat niet gewend zijn, willen nog wel eens acuut weer niet lekker worden wanneer je ze weer te eten geeft. In dit geval is het ook nog eens zo dat deze hond net over is geschakeld op echt voer en mogelijk dus wat problemen heeft met het verwerken ervan.
Ja dan zou ik hem ook gewoon blijven voeren alleen wat voorzichtiger.
Marjet
3-sterren
3-sterren

Bericht door Marjet »

Lizzy schreef: Ik heb het ook niet over remmers. Ik heb het over dat je een hond die wel eetlust heeft gewoon te eten geeft wat hij normaal ook eet. Overigens maakt het wel verschil of je een hond hebt die gewend is te vasten. Jouw honden zijn dat. Maar honden die dat niet gewend zijn, willen nog wel eens acuut weer niet lekker worden wanneer je ze weer te eten geeft. In dit geval is het ook nog eens zo dat deze hond net over is geschakeld op echt voer en mogelijk dus wat problemen heeft met het verwerken ervan.
Luna is niet gewend aan vasten inderdaad (hooguit 1 maaltijd overslaan), bovendien zit ze nog volop in de groei (is nu 7 maand), dus vind ik 2 dagen vasten geen goed idee voor haar.
Heb net een beetje gemalen pens gegeven (ze had zeker eetlust), als dat er over 2 uur nog in zit krijgt ze meer. Wel drinkt ze bijna niet.
Ik blijf in mijn hoofd schakelen tussen het virusverhaal en moeite met omschakeling op 'echt voer' als oorzaak. Vandaag voelt ze zich ook duidelijk niet zo lekker en had ook weer wat diarree. Wijst weer meer op virus volgens mij. Is vitamine C ook zinvol trouwens?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Marjet schreef: Luna is niet gewend aan vasten inderdaad (hooguit 1 maaltijd overslaan), bovendien zit ze nog volop in de groei (is nu 7 maand), dus vind ik 2 dagen vasten geen goed idee voor haar.
Heb net een beetje gemalen pens gegeven (ze had zeker eetlust), als dat er over 2 uur nog in zit krijgt ze meer. Wel drinkt ze bijna niet.
Ik blijf in mijn hoofd schakelen tussen het virusverhaal en moeite met omschakeling op 'echt voer' als oorzaak. Vandaag voelt ze zich ook duidelijk niet zo lekker en had ook weer wat diarree. Wijst weer meer op virus volgens mij. Is vitamine C ook zinvol trouwens?
Misschien is het een virus. Of een combinatie van beide. Dat ze niet drinkt is niet zo goed. Honden die vers/rauw eten: drinken bijna niet. Je zou een beetje bouillon kunnen geven om haar extra vocht toe te dienen.

Vitamine C zou ik zelf niet geven. Dat werkt eigenlijk alleen maar irriterend op de darmen. Ik zou nu toch Okugest + probiotica geven.
sylvia
5-sterren
5-sterren

Bericht door sylvia »

Misschien is vuile pens ook niet een goed idee als ze aan de diaree is. Sommige honden kunnen daar ook wat dunne ontlasting op krijgen (zeker als het goeie vuile pens is) Hier krijgen ze op pens ook altijd al een zachtere ontlasting
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

bij diaree voer ik als ze honger hebben, bij braken geef ik ook eten als ze honger hebben, maar dan inderdaad makkelijk te verteren dingen, en als ze het blijven uitspugen dan even maar niets te eten, een maaltijd overslaan kunnen ze wel hebben, meer zelfs, maar ik probeer dan weer met licht verteerbaar, daarmee bedoel ik geen grote botwerk. Blues heeft ook flink diaree gehad, maar gelukkig geen braken, zij is wel blijven eten maar heeft een honger dat is niet normaal... nu lijkt het ook hier beter.......Sterkte ermee ;)
zea
2-sterren
2-sterren
Contacteer:

Bericht door zea »

Er hangt weer een heerlijk virus in de lucht heb ik gehoord en ervaren. Hier in de omgeving zijn heel veel honden aan het braken en diarree.... ik had er niet zo veel last van, maar dinsdag werd Henkie erg ziek! Ik moest die dag met Eve richting Duitsland om te gaan dekken, dus hij ging naar de oppas... gister haalde ik een zielig hoopje hond op, ik had hem even laten vasten en hij had remmers gekregen..... vanmorgen kwam hij me weer vrolijk begroeten en zijn we weer aan het eten begonnen!
Eve heb ik even ver weg gehouden, wat ben nu erg zuinig op der ;D
Marjet
3-sterren
3-sterren

Bericht door Marjet »

Lizzy schreef: Misschien is het een virus. Of een combinatie van beide. Dat ze niet drinkt is niet zo goed. Honden die vers/rauw eten: drinken bijna niet. Je zou een beetje bouillon kunnen geven om haar extra vocht toe te dienen.
Bouillon? Klinkt me beetje vreemd in de oren, ik dacht dat zout niet zo goed was voor honden en ook gebruikt wordt om braken op te wekken. Gelukkig ging ze al wel weer uit zichzelf drinken.

Dat een virus in het spel was, is nu wel zeker. Wat was ze ziekjes/sloom de hele dag. Alleen maar slapen slapen en ook iets verhoging.
Wel eetlust, voorzichtig pens gevoerd en dat is er de hele dag in gebleven. Vanochtend kwam het er aan de goeie kant weer uit, wel wat dun maar geen spuitpoep.

Vanochtend is het een heel ander hondje  :), krijgt al weer een beetje praatjes en had graag los willen spelen in het park toen we twee honden tegenkwamen (haar toch maar even aan de lijn gehouden).
Nu voorzichtig opbouwen met eten. Bedankt voor jullie tips.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Marjet schreef: Bouillon? Klinkt me beetje vreemd in de oren, ik dacht dat zout niet zo goed was voor honden en ook gebruikt wordt om braken op te wekken. Gelukkig ging ze al wel weer uit zichzelf drinken.
Bouillon om braken op te wekken? Wat een enge bouillon is dat dan?? Ik bedoel met bouillon gewoon een kippennekkie of vleugeltje in een pannetje water, koken en het water geven, de vleugel/nek weggooien. Daar is niks mis mee hoor en daar gaat je hond niet van braken.
Dat een virus in het spel was, is nu wel zeker. Wat was ze ziekjes/sloom de hele dag. Alleen maar slapen slapen en ook iets verhoging.
Wel eetlust, voorzichtig pens gevoerd en dat is er de hele dag in gebleven. Vanochtend kwam het er aan de goeie kant weer uit, wel wat dun maar geen spuitpoep.

Vanochtend is het een heel ander hondje  :), krijgt al weer een beetje praatjes en had graag los willen spelen in het park toen we twee honden tegenkwamen (haar toch maar even aan de lijn gehouden).
Nu voorzichtig opbouwen met eten. Bedankt voor jullie tips.

Fijn dat het wat beter gaat!
Marjet
3-sterren
3-sterren

Bericht door Marjet »

Lizzy schreef: Bouillon om braken op te wekken? Wat een enge bouillon is dat dan?? Ik bedoel met bouillon gewoon een kippennekkie of vleugeltje in een pannetje water, koken en het water geven, de vleugel/nek weggooien. Daar is niks mis mee hoor en daar gaat je hond niet van braken.
Fijn dat het wat beter gaat!
Ooooh, nee ik zat gelijk aan bouillon van een bouillonblokje te denken! En dat is zout en zout wordt (heb ik gehoord van een da) gebruikt om braken op te wekken. Die da was daar zelf niet voor trouwens, vanwege zoutvergiftiging, maar ik begreep dat veel da's dat (nog) wel aanraden.  :o

Plaats reactie