jonge hond met problemen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: jonge hond met problemen

belgje
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door belgje »

dus ze heeft jeuk en rood rond de oogjes, heeft ze precies een brilletje rond de oogjes en krabt ze veel aan de pootjes?
doet me erg aan Demodex denken hoor.
JR
3-sterren
3-sterren

Bericht door JR »

ze had idd een soort brilletje,mar het was echt alleen het randje van het ooglid zeg maar wat rood was,jeuk had ze echt overal,voornamelijk haar zij.
nu zijn zowel de jeuk als de rode randen om de ogen weg.

denk je dat de verhoogde waarden kunnen komen door een allergische reactie?
de dierenarts had hier zn twijfels bij omdat de leverwaarden echt behoorlijk hoog waren.

tibby lijkt nu trouwens weer helemaal de oude te zijn.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Nogmaals, volgens mij zijn nier en lever waardes niet verhoogd bij een allergische reactie. Ik zou, net als Tannetje, haar lekker op KVV houden voorlopig en de test bijvoorbeeld volgende week overnieuw laten doen. Zijn de waardes dan nog verhoogd, zou ik zelf tegen de DA zeggen dat je uitgezocht wilt hebben hoe dit komt/waar dit vandaan komt. Maar, er is inderdaad best goede kans dat de waardes gewoon weer normaal zijn. En dan ben ik bang dat je nooit zult weten wat er aan de hand geweest is.
JR
3-sterren
3-sterren

Bericht door JR »

volgende week testen zie ik ook wel zitten,ik vraag me alleen af of er niet een bepaalde reden is waarom de dierenarts er 4 weken tussen wil laten zitten..... heeft het lichaam/de lever niet een bepaalde periode nodig om te kunnen herstellen van dit soort dingen?

als ik eind volgende week zou gaan dan zitten er evengoed 2 weken tussen,dat zou dan toch genoeg moeten zijn lijkt mij.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

JR schreef: volgende week testen zie ik ook wel zitten,ik vraag me alleen af of er niet een bepaalde reden is waarom de dierenarts er 4 weken tussen wil laten zitten..... heeft het lichaam/de lever niet een bepaalde periode nodig om te kunnen herstellen van dit soort dingen?

als ik eind volgende week zou gaan dan zitten er evengoed 2 weken tussen,dat zou dan toch genoeg moeten zijn lijkt mij.
Volgens mij zie je een verbetering snel. Dus ook na een week. Misschien moet je het ook een beetje laten afhangen van hoe ze zich voelt....? En je DA gewoon ook vragen waarom hij er 4 weken tussen wil laten zitten. Misschien heeft hij een plausibele verklaring ervoor waar je je wel in kunt vinden.
JR
3-sterren
3-sterren

Bericht door JR »

nou leek het gister allemaal weer goed te gaan...

vanmiddag heeft ze gespuugd,het was wel alleen gal,dus ik dacht dat ze misschien gewoon een lege maag had (laatste maaltijd was 6 uur terug,ze is gewend om 2x per dag te eten) dus ik maakte me niet al te veel zorgen hoewel ik het wel wat vreemd vond....

twee uurtjes later kreeg ze haar eten,dat at ze met smaak op.
ongeveer een uur na haar maaltijd spuugde ze alles weer uit.

ze heeft nu niks meer gehad en dat laat ik maar even zo tot morgenochtend.
ze maakt verder een super gezonde indruk,is gewoon net zo (super) druk en speels en vrolijk als altijd....

ga morgen toch maar weer even de da bellen misschien toch maar even een 2e keer bloedtesten dan ofzo.....

(moet ze daar eigenlijk nuchter voor zijn?dat was ze vorige keer niet,toen had ze rond 9 uur gegeten en ik was rond 14uur bij de dierenarts.)

is het verstandig om dan toch te laten testen op levershunt?kan dit natuurlijk altijd even voorleggen aan mijn da.
JR
3-sterren
3-sterren

Bericht door JR »

voor de mensen die er verstand van hebben,dit is de uitslag van haar bloedonderzoek.ben benieuwd wat jullie er van vinden.

tibby heeft net goed gegeten,hoop dat ze het nu wel binnenhoud.

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JR op ma 22 dec 2008, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Verhoogde TP en ALB kunnen duiden op ontstekingen of uitdroging. Dat laatste lijkt me dan vreemd, terwijl ze vrij veel drinkt.

Verhoogde GGT kan duiden op galgang problemen. Ik weet alleen niet of deze verhoging "hoog genoeg" is om daar op te duiden.

Verlaagde AMYL zou kunnen duiden op iets met de alvleesklier maar deze afwijking is vrij klein, dus ik weet niet of deze afwijking "klein genoeg" is om serieus op alvleesklier zaken te wijzen.

GLU (glucose) is iets verhoogd maar wel heel weinig verhoogd. Kan duiden op stress. Of suikerziekte maar dat lijkt me niet, in dit geval.

CREA is normaal, dus van uitdroging is er dan volgens mij niet echt sprake? Ik snap dan ook niet zo goed waarom TP en ALB verhoogd zijn.

Ik zie trouwens nergens lever waardes die verhoogd zijn.

Ik weet niet, maar ik kan deze uitslag niet echt matchen met wat jouw DA gezegd zou hebben.
JR
3-sterren
3-sterren

Bericht door JR »

tsja ik heb er totaal geen eravring ee (gelukkig)

de dingen die ik nu gevonden heb mbt tibbys uitslag:

TP 52-82 g/l Totaal eiwit
Te hoog bij chronische ontstekingen of uitdrogingen

ALB 28-36 g/l Albumine
Te hoog bij uitdroging

GGT 0-3 µmol/l Gamma GT
Te hoog bij gal gangproblemen

300-1500 U/l Amylase
Te laag: alvleesklierverschrompeling

GLU 4.28-6.94 mmol/l Glucose
Te hoog: stress of suikerziekte

ik weet dus ook echt niet wat ik hier van moet maken,waar zo een dergelijke uitslag op kunnen duiden?
Ik weet niet, maar ik kan deze uitslag niet echt matchen met wat jouw DA gezegd zou hebben
wat bedoel je precies?vind je het niet kloppen hoe hij de uitslag omschreven heeft aan mij?kan ik dat positief opvatten (dat het allemaal wel mee valt) of juist niet?

en over het uitdrogen;ze drinkt dan wel veel,maar plast net zoveel....
sinds ze nu alleen op kvv staat drinkt ze nauwelijks en plast ze ook minder trouwens.
Laatst gewijzigd door JR op ma 22 dec 2008, 09:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Jij schrijft op pagina 1 dit:
haar nierwaarden zaten aan het maximale toegestane,en haar leverwaarden zijn veel te hoog.
Nou, haar leverwaardes zijn helemaal niet verhoogd en haar nierwaardes: daar raak ik nou eerlijk gezegd niet direct van in de stress. Dit zou op zoveel dingen kunnen duiden.

Dus ik zou je aanraden om met je DA te gaan praten en te vragen wat hij nou precies bedoeld. En ik zou zelf dus over een weekje ofzo opnieuw bloed laten afnemen en dit op laten sturen naar het lab in Utrecht. En je DA heel scherp te volgen met betrekking tot de interpretatie van de uitslag.
JR
3-sterren
3-sterren

Bericht door JR »

dat is idd vreemd dan,want dit is wel wat hij gezegd heeft........

zou het kunnen dat hij met die leverwaardes dan iets anders bedoelt heeft?

wat valt er eigenlijk onder de zogenoemde leverwaardes?

misschien volgende bloedtest bij een andere da doen,en dan eentje die pro-versvoeding is....
Laatst gewijzigd door JR op ma 22 dec 2008, 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

JR schreef: dat is idd vreemd dan,want dit is wel wat hij gezegd heeft........

zou het kunnen dat hij met die leverwaardes dan iets anders bedoelt heeft?

wat valt er eigenlijk onder de zogenoemde leverwaardes?

misschien volgende bloedtest bij een andere da doen,en dan eentje die pro-versvoeding is....
ALT, NH3 oftewel amoniak (levershunt), TBIL zegt veel over de lever. ALB zou iets over de lever kunnen zeggen (bij een te lage waarde). Ik kan me niet bedenken wat hij anders bedoeld zal hebben. Als dit is wat hij gezegd heeft: dan zou ik zelf inderdaad even een bloedonderzoekje bij een andere DA laten doen ja.

Het overgeven kan gemakkelijk wat anders zijn. Ik zou haar gewoon even goed in de gaten houden en kleine beetjes te eten geven (even overgieten met warm water). Als ze ziek wordt: even naar de DA (een andere) en anders over een weekje ofzo weer een nieuw bloedonderzoekje laten doen.
JR
3-sterren
3-sterren

Bericht door JR »

dus in principe....

het enige wat uit dit onderzoek naar voren komt is eigenlijk dat ze ten tijde van het onderzoek wat uitgedroogd was?

dat blijft dan evengoed wel vreemd want ze drinkt wel veel,maar plast daarnaast ook erg veel....waar zou dat dan vandaan komen?

hij vond haar plas wel erg ongeconcentreerd,maar dat kon volgens hem komen door het vele drinken.....
JR
3-sterren
3-sterren

Bericht door JR »

hier trouwens nog even een foto van hoe haar koppie er donderdag ochtend uitzag (en nee,het is geen bull-terrier maar een jack russel)

Afbeelding
Laatst gewijzigd door JR op ma 22 dec 2008, 10:24, 1 keer totaal gewijzigd.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

agosie, wat een trieste gezichtje, inderdaad net een bullterriertje... beterschap :-*

Plaats reactie