[quote="Lizzy"]
Ik vind je helemaal niet kortzichtig. Nee sterker nog, ik vind dat je gelijk hebt. Je mag kritisch zijn. Dat is je goed recht. En jij mag de criteria voor de bij jouw passende dierenarts zelf bepalen. Jij kiest de dierenarts die bij jou past. En een ander kiest een dierenarts die hem/haar past. En weer een volgende past weer goed in de praktijk van Fido. En zo is er voor ieder wat wils. En als je zelf geen bakken met geld hebt, kan ik heel goed begrijpen dat je voor een DA kiest die goedkoper is en niet zijn hele tent vol dure apparatuur heeft staan.
Voor mij is geld geen issue. Ik kies mijn dierenarts louter op kwaliteit. En toevallig heeft mijn DA niet zijn hele tent vol heeft staan met allejezusdure apparatuur. Mij boeit het geld niet, maar mij boeien de argumenten die hij heeft waarom hij bepaalde apparatuur niet heeft staan. Want zoals ik al eerder schreef: zat dierenartsen die een echo apparaat hebben staan maar er nauwelijks goed mee om kunnen gaan. En dat vind ik veeeeeel enger dan een DA die er geen heeft. En ik ben niet getrouwd met mijn DA. Zo heb ik Linga ook laparoscopisch laten castreren, in een andere kliniek. Gewoon omdat ik mijn hond op deze wijze gecastreerd wilde hebben, bij de beste DA's op dit gebied. Mijn eigen DA kan dit niet leveren en dus ga ik naar een ander. Vindt hij vast niet leuk, maar heeft hij toch pech. Ik kies namelijk
altijd, hoe dan ook en waar dan ook, voor mijn honden.
Ik vind dus dat iedereen het recht heeft om zijn/haar dierenarts te kiezen om de voor zijn/haar valide redenen. En daar vind ik niks kortzichtigs aan. En als jij vindt dat geld een issue is, kies jij daar je DA op uit, punt. Ik vind alleen niet dat jij jouw uurtarief moet gaan vergelijken met die van dierenartsen. Want dat is appels en peren vergelijken.
En een salaris van 2400 euro bruto per maand: dat vind ik gewoon een schande. Maar blijkbaar zijn er dus veel mensen die een dierenarts kiezen op basis van de prijs. En dus moeten DA's keuzes maken. Misschien wel de keuze maken om geen DA te worden..... Ik geloof overigens nooit dat mijn DA het met zo'n loontje moet doen hoor. En vraag me niet hoe, maar volgens mij heeft hij zijn zaakjes gewoon goed geregeld.
Ik heb hiervoor overigens een DA gehad: die begon heel goed. Klein praktijkje dat hij samen met zijn vrouw runde. En toen wilde hij uitbreiden. En dus moest het pand verbouwd worden. En toen schafte hij dure apparatuur aan. En dus gingen de prijzen omhoog. Geen enkel probleem. Totdat hij op kwaliteit ging inboeten. Nam hij vroeger nog de tijd voor zijn klanten, zat nu de hele wachtkamer stampendvol en flikkerde hij je zo rap mogelijk weer de tent uit. Ik begon mij steeds grotere zorgen te maken over de wan-kwaliteit die hij leverde. Hij leed ook zelf onder de enorme druk, want hij zag er ooit lekker uit, maar werd snel grijs en oud en was altijd zorgelijk. Zijn humeur daalde ook tot een nulpunt. De druppels die de emmer deden overlopen was dat hij mijn hond opereerde, daar een gigantische zooi van maakte (mijn huidige DA riep uit "welke slager heeft hem geopereerd?" - bij hem ging ik 's nachts een nieuwe kap halen, omdat mijn eigen DA de juiste maat dus niet had), mij de verkeerde kap mee gaf, mijn hond alle hechtingen uit de wond vrat, hij me zelfs rekende voor een rolletje pleister (terwijl ik voor dit probleem dus al 4 keer terug was geweest en dus 5 keer de hoofdprijs had betaald), dat thuisgekomen al half op bleek te zijn (normaal let ik niet op dit soort futiliteiten maar als mensen zulk broddelwerk leveren, gaat dat wel meetellen), en me daarna liet barsten toen ik belde omdat Whoofer verlamt in de kamer lag en hij zei "kom morgen maar, ik heb het druk vandaag". Kijk, dat ik 3 of 4 of 5 keer zoveel betaal: dat vind ik tot daar aan toe. Maar zorg dan ook wel dat je topkwaliteit blijft leveren. Zodat mensen waar krijgen voor hun geld. En sorry, er zijn toch wel DA's waarbij dit gewoon niet het geval is. Die vragen de hoofdprijs en leveren broddelwerk. En nogmaals, hoofdprijs niet erg (daar is wel markt voor), bagger-kwaliteit leveren is wel heel erg.
Dus daar ligt dan een puntje voor de DA's, zonder te willen generaliseren.[/quote]
Allereerst sorry dat het niet meer over vlooien gaat maar ik vind dit wel een hele interresante discussie! Het is goed om dingen van beide kanten te kunnen zien

en daar kunnen alle partijen weer van leren.
Er ligt idd een groot punt bij de DA's. Ik denk persoonlijk dat als je een flink gevulde bankrekening wilt hebben en op grote voet wil leven dat je dan geen praktiserend DA moet worden maar het "grote" geld op een andere manier moet verdienen.
De praktijk is heel hard werken en veel verantwoordelijkheid nemen en daar zijn de mensen niet altijd dankbaar voor. MAAR de prakijk is ook een enorme afwisselende baan in al zijn facetten! En het gevoel dat het oplevert als het allemaal lukt

én daar doe je het dan ook voor
Doordat alles zó duur is moet alles sneller, kijk maar om ons heen het tempo die de meeste mensen volgen is niet meer bij te benen

, op personeel moet bezuinigd worden enz. Dit is geen goede situatie. Er zal dus een keuze gemaakt moeten worden óók in de Da praktijk en dat zal conseqeunties hebben voor de keuze die de klanten dan gaan maken. Dat is helemaal niet verkeerd, dat is nu ondernemen, helaas zijn de meeste da geen goede ondernemers (en dit bedoel ik in deze context niet van zoveel mogelijk geld naar binnen halen

). Ondernemen betekend ook dingen los kunnen laten, verder kijken dan je eigen padje, je goed
blijven invoelen wat klanten willen/verwachten, bij blijven enz enz.
In een ander topic had ik al aangegeven dat ik zat te filosoferen over mijn praktijk dat ik binnen drie jaar van twee personen (mijn man en ik) naar 7 personen gegroeid ben. Natuurlijk ben ik trots, we hebben blijkbaar een gat en behoefte gevuld in onze omgeving maar ik gaf ook aan dat het me angstig maakte

.
Het maakt mij angstig precies wat Lizzy schrijft, het wordt dan té druk om dat wat je voor ogen had nog samen te doen. De keuze bij ons is dus geworden meer personeel en minder netto inkomsten.
Op tweede kerstdag heb ik zelfs nummer acht aangenomen per 2 januari. De praktijk is gegroeid door aandacht en zorgvuldigheid en daar zal ik alles aandoen om dat te waarborgen (misschien wel handig dat ik géén da ben

).
Ik zag in dat het (goed) geld verdienen met alleen een standaard da praktijk in deze tijd zeer lastig is, ik heb mijn nek uitgestoken voor een combinatie van... én mijn nek uitgestoken wat rauwe voeding betreft in een da praktijk
Daarnaast blijf ik ondernemen en onderzoeken waar ik veel geld mee kan verdienen maar dat zal dus niet het da praktijk gedeelte zijn

die moet gewoon rendabel zijn en blijven staan voor de filosofie die ik voor ogen heb