Zorgen om Beau

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Zorgen om Beau

*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Goed zeg, een foto zonder roesje.  8)

Weer een dalmaat met lumbosacrale instabiliteit, zijn er wel veel hè?  :(
Ik heb destijds voor Indy nagedacht voor een operatie en ook informatie ingewonnen bij een jaargenoot van mij die bij Maarten Kappen heeft gewerkt. Het is niet niks zo'n operatie, het is geen routineoperatie. Ik heb er destijds één gezien en het is een zware ingreep, waarbij een deel van een wervel wordt weggehaald. Opereren wordt eigenlijk alleen gedaan als 6 weken rust en pijnstillers geen verbetering oplevert.
Indy heeft behoorlijke veel pijn gehad, heeft een tijdje op de previcox gestaan wat ook niet echt verbetering gaf. Puur rug hielp hem eigenlijk nog meer. Inmiddels krijgt hij al zeker een half jaar geen medicijnen meer en het gaat uitstekend met hem. Maar ik houd er wel rekening mee, niet meer in de auto springen, geen trap lopen en geen balletjes gooien. In de zomer liet ik hem heel veel zwemmen om z'n spieren te verstevigen
Was er ook spondylose te zien op de foto?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik heb een operatie in Dld overwogen. Omdat ze daar deze operatie volgens de minimale invasieve methode doen. Uiteindelijk besloten het niet te doen omdat de operatie zwaar is en Brutus ook artrose heeft in zijn voorpoten en hij al ruim 8 jaar oud/jong was.

Had hij wel geopereerd geweest: dan door deze DA:

http://www.das-tierhospital-hamburg.de/
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

jeetje balen..
idd veel dalmaatjes hebben dit soort dingen of hernia's.. (ik weet niet of dat t zelfde is.. ik ben maar een leek.. :shy:  )
maar t valt me wel op dat ik heel veel dalmaatjes ken met rug en nek problemen..
arme stippel.. veel sterkte en kracht voor jullie gewenst..
pallas
5-sterren
5-sterren

Bericht door pallas »

Er zijn nog meer mogelijkheden. Opereren is wel de laatste optie.
Speciale therapie en injecties om de juiste spieren weer aan het werk te krijgen worden ook door orthopeden voor geschreven.
Ik weet natuurlijk niet of dat bij Beau de oplossing is , maar ik zou nu dus al een afspraak maken met een goeie orthopeed en de zaak bespreken. Dan weet je ook waar je evt voor kan kiezen in de toekomst.

Veel sterkte om je mannetje op rust te houden.
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Wij zijn destijds met Timo naar een dierenfysiotherapeut geweest en dat heeft enorm geholpen. Wij kregen ook instructies mee zodat wij hem thuis ook konden behandelen. Hij ging er echt voor liggen en vond het prima.
Wellicht is dit ook iets voor Beau.
*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Natasja* »

*Dorothea* schreef: Goed zeg, een foto zonder roesje.  8)

Weer een dalmaat met lumbosacrale instabiliteit, zijn er wel veel hè?  :(
Ik heb destijds voor Indy nagedacht voor een operatie en ook informatie ingewonnen bij een jaargenoot van mij die bij Maarten Kappen heeft gewerkt. Het is niet niks zo'n operatie, het is geen routineoperatie. Ik heb er destijds één gezien en het is een zware ingreep, waarbij een deel van een wervel wordt weggehaald. Opereren wordt eigenlijk alleen gedaan als 6 weken rust en pijnstillers geen verbetering oplevert.
Indy heeft behoorlijke veel pijn gehad, heeft een tijdje op de previcox gestaan wat ook niet echt verbetering gaf. Puur rug hielp hem eigenlijk nog meer. Inmiddels krijgt hij al zeker een half jaar geen medicijnen meer en het gaat uitstekend met hem. Maar ik houd er wel rekening mee, niet meer in de auto springen, geen trap lopen en geen balletjes gooien. In de zomer liet ik hem heel veel zwemmen om z'n spieren te verstevigen
Was er ook spondylose te zien op de foto?
Spondylose heeft hij het niet over gehad, hoe ziet dat eruit op de foto?

In de auto springt hij al een jaar niet meer, trap lopen doet hij nauwelijks en balletjes gooien we ook nog maar amper. Beau vermaakt zich tegenwoordig prima in het bos of op het strand door zijn bal in een struik of iets dergelijks te verstoppen en daarna zelf weer op te graven  ::) ;D Afgelopen zomer heeft hij een zwemvest gekregen, zodat hij niet koppie onder kan gaan (is een paar keer gebeurd), maar toch kan blijven zwemmen, omdat dat enorm goed is voor de spieren. Verder hobbelt hij op zijn gemakje mee en haalt geen gekke streken uit. Dus wat dat betreft zal er weinig voor hem veranderen.

De Puur Rug zal ik gaan bestellen, kan ik die eventueel naast de Rimadyl geven?

Wat ik me ook nog afvroeg: biedt fysiotherapie in deze gevallen verbetering?
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

is goud acupunctuur geen oplossing??
ik heb daar lang geleden voor paap eens naar gekeken..
maar ik weet niet of dat met de ziekte van beau ook kan..
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

*Natasja* schreef:

Wat ik me ook nog afvroeg: biedt fysiotherapie in deze gevallen verbetering?
Bij Timo heeft het enorm geholpen..zie mijn berichtje.
Afbeelding
*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Natasja* »

Truus schreef: Bij Timo heeft het enorm geholpen..zie mijn berichtje.
Afbeelding
Bij welke fysiotherapeut zijn jullie geweest?
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

*Natasja* schreef: Bij welke fysiotherapeut zijn jullie geweest?
Deze zat toevallig in ons dorp in Brabant , zij doet ook paarden. Onze dierenarts gaf ons helemaal geen advies hierover en wij hebben dit dus zelf op eigen initiatief gedaan. Het resultaat vond hij geweldig dus uiteindelijk hebben we daar folders weg gelegd enzo.
De omliggende spieren moeten sterker worden.
Wellicht heb je hier iets aan : http://www.icreo.com/Nederl/therap.htm
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

*Natasja* schreef: Spondylose heeft hij het niet over gehad, hoe ziet dat eruit op de foto?
Spondylose is een botnieuwvoriming tussen de wervels, dit is een reactie van het lichaam om de boel te stabilliseren.
Dit is een duidelijke foto http://www.dierenkliniek-ermelo.nl/Orth ... %20up.html
De Puur Rug zal ik gaan bestellen, kan ik die eventueel naast de Rimadyl geven?
Ja hoor, kun je prima samengeven. Puur Spondy schijnt ook bij veel honden te helpen.
Sanyo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sanyo »

Fijn dat dat foto is gemaakt zonder roesje, en dat je nu duidelijkheid hebt over wat er aan de hand is.

Ik heb geen ervaring met deze aandoening (gelukkig), maar heb wel ondervonden dat een fysiotherapeut heel veel kan doen.
Door pijn op een bepaalde plek gaat het hele lichaam zich daaraan aanpassen/verkrampen.
Daardoor kunnen weer andere klachten ontstaan.( Jory ging bv door haar HD haar voorhand overbelasten en ging dus vóór kreupel lopen.)
Een fysio kan dat los masseren en tips geven hoe je het zelf kunt proberen te voorkomen.
Bij ons heeft dat heel goed uitgepakt.

Anders neem je gewoon eens contact op met een dierenfysio en vraag je of ze iets kunnen betekenen?
Kijk ook even op  http://www.nvfd.nl/
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik ben met Brutus heeeeeeeeeeeeel lang iedere 6 weken naar een fysio/manueel therapeut geweest. Op een gegeven moment had ik niet het gevoel dat hij er nog baadt bij had. Hij krijgt overigens Puur Spondy. Omdat Brutus inmiddels problemen heeft, door de LSI, met achterhandspieren (atrofie). Omdat door zenuw degradatie onvoldoende pulsen aan de achterhand spieren worden gegeven. (Puur Spondy: Bij Chronische achterhandslapte, met atrofie van de achterhandspieren, vertraagde stelreflexen, waarbij het dier soms over de eigen poten struikelt en op de voorkant van de voet staat. Puur Spondy heeft een gunstige werking op het laatste deel van het ruggenmerg en daardoor ook op de functie van de achterhandspieren, blaas en endeldarm). Dit helpt bij Brutus erg goed. Wel steeds minder, naarmate hij ouder (en slechter) wordt. Maar, zonder dit loopt hij helemaal krakkemikkig.

Puur Rug doet bij hem alleen iets als hij acute pijn heeft. Dat heeft hij Godzijdank al lange tijd niet meer gehad. Wat je bij Brutus ziet, naarmate hij ouder wordt is dat zijn spieren in zijn achterpoten steeds dunner en zwakker worden. Zijn moeder had dit, zijn broer heeft dit ook. Op een gegeven moment raakt dan 1 poot verlamt. En als je pech hebt ook een 2de. En dan is het over en sluiten, helaas. Tenzij je nog "zin hebt" om een 12 of 13 jarige hond te laten opereren maar ik heb voor mijzelf definitief besloten dat ik Brutus niet meer laat opereren, mocht hij verlamt raken. Spier Support van de Groene Os heeft hem overigens erg lang heel goed geholpen zijn spieren in behoorlijk goede conditie te houden.

Wat ik verder doe is veel wandelen waarbij hij draaft. 's Morgens 20 minuten, tussen de middag 1 a 1,5 uur en dan 's avonds weer een half uurtje. Dat houdt de spieren in zijn achterhand nog een beetje sterk. Moet ik hem vergelijken met zijn broer: moet ik concluderen dat ik toch iets goed doe. Zijn broer is aan 1 poot zo goed als verlamt. Zijn moeder hebben ze op 12 jarige leeftijd aan een verlamming in laten slapen (eerst 1 poot en daarna de 2de erbij). Brutus loopt nog probleemloos iedere dag 1,5 uur mee in een rap tempo. Hij sjeest nog door de bosjes. Vraag Henneke maar, zij is mijn getuigen :D
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

zo hee, stoere hond, die beau!!
wel balen die diagnose..
Danny
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Danny »

Achos...die Beau, is het iets wat veel voorkomt bij de spikkels?
Knuffel hem maar lekker, hopelijk is een operatie niet nodig.

Plaats reactie