RoLa schreef:
In sommige boekjes heb je idd nr 7 en nr 8 voor bordetella.
Bij sommige jaarlijkse entingen word ook nr 7 omcirkeld.
Dit omdat er wel wat entspul in zit tegen bordetella maar de sticker die erbij geplakt word is gewoon de cocktail.
Wanneer er geent word tegen kennelhoest (NR 8 dus...) heeft dat een eigen sticker bv Intrac (enting) of KC (neusspray) dit is hetgeen verplicht is bij meeste pensions/hondenscholen.
Dus eigenlijk gaat het erom dat enten tegen kennelhoest een op zich zelf staande (neus)enting is met een eigen sticker....
Snappen jullie het nou nog...
Sommige dierenartsen snappen het al niet, dus hoe kan een leek het dan snappen.
Ik heb nog nooit onderzoeken gezien over hoe lang de parainfluenza enting werkt. Het interesseert me ook niet echt omdat het geen schokkende ziekte is. Intervet, die de cocktail voor drie jaar geregistreerd heeft, adviseert om elk jaar weill en parainfluenza te geven. Dus zij gaan er vanuit dat het kort werkt. Waarom? Geen idee. Entingen tegen virussen werken doorgaans lang. Influenza virussen veranderen elk jaar. Parainfluenza volgens mij niet.
Ik heb al wel dierenartsen gezien die dus braaf elk jaar parainfluenza en weill enten en dan kennelhoest erbij. Dat in die kennelhoestenting ook parainfluenza zit, was ze nog niet opgevallen, dus deze honden krijgen elk jaar een dubbele parainfluenza enting.
Het valt ook niet mee om zelf te denken............