kg en liters

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: kg en liters

lightning
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door lightning »

ik heb 2 vriezers in mijn schuur staan alle 2 2dehands. dus of ze A of C zijn weet ik niet eens maar tot op heden in de winters geen problemen vriezen gewoon door
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

[quote="giulia"]
Ik heb voor het vlees een aprte vriezer gekocht. Mij werd verteld dat een vrieskAst niet in ongeisoleerde ruimtes kan.
Dit i.t.t een vrieskIst, die kan bij wijze van spreke onder een afdak staan, als dat maar droog is.
Ik heb een 225 liter vrieskist gekocht , hij staat hier in een soort kapschuur namelijk.
Ik kan er ruim 100 kilo CB in kwijt, met nog een beetje ruimte voor wat ribbetjes enzo.

[/quote]
Ik had dus eerst een kast, daarbij werd expliciet vermeld dat hij in koude ongeïsoleerde ruimtes kon staan. Toen ik de kist kocht werd dat niet speciaal vermeld. Ik heb dat toen gevraagd, maar de winkelier wist het niet en ging erover bellen. Het bleek dat ook de kist geen probleem was.
Saartje_H
1-ster
1-ster

Bericht door Saartje_H »

Momenteel hebben wij in de schuur zo'n diepvriesbak staan (met deksel bovenaan dus) en die blijft ook in de winter goed gaan, in die schuur staat ook onze verwarmingsketel enzo waardoor het eigenlijk niet erg koud is daar, het is ook éénsteens. Maar die vriezer doen we dus weg wegens aankoop combi koelkast en diepvries en ga ik voor de katten een klein tafelmodel diepvriesje in de schuur plaatsen. Zoiezo ga ik voor een A klasse dit vanwege energieverbruik en ik hoop dat hij het in de winter dan gewoon blijft doen.
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

[quote="yazzie"]
Even een vraagje aan ervaren Barfers: hoeveel kilo bevroren vlees past er in bijvoorbeeld een vrieskast van 100 liter? Ik heb me laten vertellen dat dit ongeveer 1/3 is, dus zo'n 30 tot 35 kilo. Klopt dat ook?
Tweede vraag: kan een vrieskast ook in een schuur staan? Volgens een verkoper niet want als het gaat vriezen is de enkelwandige muur van de schuur niet isolerend genoeg; het gaat goed tot nul graden maar bij vorst schijnt je diepvries het te begeven... Is het in dat geval een optie om de vriezer uit te zetten omdat de buitentemperatuur dan toch beneden de nul graden is? Ga op vrieskastenjacht maar hoor (lees) graag wat jullie praktijkervaringen zijn zodat ik in één keer de juiste vriezer koop.  ;) Alvast bedankt voor jullie reacties.
[/quote]
eerste vraag: klopt,  :)

tweede vraag: iets waar 'k ook een duidelijk antwoord op probeer te krijgen, en dus opzoek:
  mijn theorie:
tegenwoordig gebruiken 'ze' isobutaangas (een koelgas) in koelers en vriezers (bevat minder kwalijke stoffen voor't milieu)
een compressor (in de vriezer) drukt 't koelgas samen...dit noemen we dampspanning
als de buitentemperatuur/omgevingstemperatuur te koud wordt, wordt de dampspanning te laag (en je vriezer draait overuren)
en kan de compressor vacuüm trekken ( dan stopt je vriezer direct...)
isobutaan heeft 'n kookpunt van - 11.7 graden C
is de buiten/omgevingstemperatuur (te) hoog, dan draait je vriezer ook overuren
bij gelijkblijvende temperatuur zal de dampdruk constant zijn, en je vriezer voordelig vriezen

aangeraden wordt: een omgevingstemperatuur te creëren tussen de 10 en 23 graden celcius, dan is't een zuinige vriezer...

persoonlijk denk 'k dat minimaal + 5 graden in je schuur aan te bevelen is..
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

@ edit
toevoeging op bovenstaande...:

er zijn ook vriezers die als koelgas een mengsel propaan/isobuthaan bevatten...

propaan heeft 'n kookpunt van -42 graden celcius....dus minder last van koude/dampdrukwisseling...

aanrader: kijk wat de vriezer bevat aan koelgas...
nikki033

Bericht door nikki033 »

Ik heb een 2de handse kist gekocht net voor de afgelopen zeer koude dagen. Of het een A of een C is weet ik niet. Wel heeft hij een dikke binnenwand. Hij staat in een enkelsteens schuurtje en als het buiten vriest is het in mijn schuur ook heeeeeeeeeeeeel erg koud. Maar hij doet het geweldig en dat voor bijna geen geld
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="nikki033"]
Ik heb een 2de handse kist gekocht net voor de afgelopen zeer koude dagen. Of het een A of een C is weet ik niet. Wel heeft hij een dikke binnenwand. Hij staat in een enkelsteens schuurtje en als het buiten vriest is het in mijn schuur ook heeeeeeeeeeeeel erg koud. Maar hij doet het geweldig en dat voor bijna geen geld
[/quote]

Dat weet je pas als je je stroomafrekening krijgt :P
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cindy de Wolf »

Ik heb mijn kist van 700l en een kast van 200l in de nieuwe bijkeuken staan. Beide hebben jarenlang in de totaal niet geisoleerde, zeer tochtige, houten schuur tot volle tevredenheid hun werk gedaan. Nu staan in datzelfde schuurtje nog een kleine kist van zo'n 300l, een kast van 270l en een kast van 175l tot volle tevrendenheid te draaien. Je kan aan barf spullen idd zo'n 1/3 kwijt tov de liters, aan kvv kan je grofweg 50% kwijt tov het aantal liters. In datzelfde schuurtje komt dadelijk ook mijn door mijn vriend in elkaar geknutselde eigen droogmachine te hangen van 1m bij 50cm ;D en dan is ie wel vol!
Laatst gewijzigd door Cindy de Wolf op wo 28 jan 2009, 18:54, 1 keer totaal gewijzigd.
nikki033

Bericht door nikki033 »

[quote="Angelique"]
Dat weet je pas als je je stroomafrekening krijgt :P
[/quote]

Dat klopt.
Ach dan krijg ik dit jaar maar minder terug bij mijn jaarafrekening maar mijn barrels hebben wel heerlijk eten in hun maag
stephany
3-sterren
3-sterren

Bericht door stephany »

kun je niet beter een inloopvriescel neerzetten inplaats van een schuurtje!! :D :P
millyckk
5-sterren
5-sterren

Bericht door millyckk »

Je zou misschien ook een vorstbegrenzer kunnen installeren als het heel koud wordt?
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cindy de Wolf »

[quote="stephany"]
kun je niet beter een inloopvriescel neerzetten inplaats van een schuurtje!! :D :P
[/quote]

GRAAG! geloof me daar hebben we al vaak genoeg naar gekeken maar een vriescel in de afmeting 2*3m begint bij 7000 euro ex btw :o en dat heb ik er niet voor over ;)
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

[quote="milik"]
Je zou misschien ook een vorstbegrenzer kunnen installeren als het heel koud wordt?
[/quote]
Dat hebben wij ook gedaan nu de vrieskist in de schuur staat.
Bij ons een enkelsteensschuur die aan de buitenzijde met hout is afgetimmerd.
Wij overwegen de vloer op te hogen van de schuur zodat die hoger ligt dan het omliggende terras om vochtproblemen tegen te gaan en ook om het dat te isoleren. Geen idee hoeveel stroom die kist verbruikt, maar met betere isolatie zal het vast minder zijn!
appart
2-sterren
2-sterren

Bericht door appart »

[quote="Cindy de Wolf"]
GRAAG! geloof me daar hebben we al vaak genoeg naar gekeken maar een vriescel in de afmeting 2*3m begint bij 7000 euro ex btw :o en dat heb ik er niet voor over ;)
[/quote]

Je hebt zo af en toe wat op mp staan en dan echt voor maar 1000 euro laatst nog 1 en volgens mij was die zelfs maar 750.
nikki033

Bericht door nikki033 »

[quote="milik"]
[/quote]

Wat houdt een vocht begrenzer in?

Plaats reactie