Vraag voor fokkers

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Spuit je standaard na de bevalling Piton of niet?

Nee, omdat......
4
33%
Ja, omdat.....
5
42%
Nee, alleen als.......
3
25%
Anders, namelijk
0
Geen stemmen

Totaal aantal stemmen: 12

Re: Vraag voor fokkers

1eboa
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door 1eboa »

Ik spuit zelf nooit piton. Mocht er een probleem zijn vraag ik mijn DA om advies. Bij het laatste nest had het moedertje op de 3e dag niet zoveel trek in haar eten, gelijk temperatuur opgenomen, deze was te hoog, daarom heeft ze om erger te voorkomen een spuit AB gehad, sommige dierenartsen geven standaard piton, AB en een calciuminjectie, mijn DA niet.
crutz
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door crutz »

M.P schreef: ik heb het ook altijd laten doen na de worp , tijdens het werpen niet, al had ze eens een keer dat er bijna 2 uur tussen zat, maar deze pup zat verkeerd en was toch niet levensvatbaar, hij is er met veel moeite uitgekomen, lang moeten persen.
ik zie dat er hier pas een spuitje laten zetten als er nageboortes zijn blijven zitten, waarom zijn er dan dierenartsen die bij een keizersnee alleen de pups er uithalen en de rest laat zitten,
ik heb nog maar 2 nesten gehad , het is gewoon op aanbeveling van de dierenarts dat ik het laat doen....en daarna meestal ook antibiotica omwille van hoge koorts telkens( 40.5)en hoger.

groetjes
grappig,
hier dus alleen maar een teef met meerdere dagen een verhoogde temp (geen koorst, de eerste dagen wel opgenomen, was circa 39,8, maar was ook duidelijk te voelen (ben nogal temp gevoelig) met mijn handen, daarom weet ik ook dat het de andere malen niet zo was zonder te hoeven tempen) gehad na mijn eerste nest, dus ook de enige keer dat er piton gespoten is....toeval of niet, gebruik t hier niet meer...laat de natuur gewoon zijn gang gaan....nu bij de laatste 2 nesten best wat tijd voor de laatste pup geboren werd (1x ruim 12 uur en 1x ruim 4 uur) maar veel relaxter voor de teef, bij het eerste nest kwamen er na de piton spuit nog 2, met 5 minuten of zo er tussen, veel te veel stress voor de teef (want niet natuurlijk, ze had gewoon meer tijd nodig had ik het idee) dan wanneer alles natuurlijk komt (ook al kan het dan ook zo snel zijn)
Ine
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Ine »

4 nesten gehad, maar nooit piton gebruikt.
Mijn da is er op tegen, tenzij er duidelijk noodzaak voor is.
Hij komt ook alleen naar een nest kijken, als er iets is.
Ik heb hem dus bij alle 4 de nesten niet gezien.
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

crutz schreef: grappig,
hier dus alleen maar een teef met meerdere dagen een verhoogde temp (geen koorst, de eerste dagen wel opgenomen, was circa 39,8, maar was ook duidelijk te voelen (ben nogal temp gevoelig) met mijn handen, daarom weet ik ook dat het de andere malen niet zo was zonder te hoeven tempen) gehad na mijn eerste nest, dus ook de enige keer dat er piton gespoten is....toeval of niet, gebruik t hier niet meer...laat de natuur gewoon zijn gang gaan....nu bij de laatste 2 nesten best wat tijd voor de laatste pup geboren werd (1x ruim 12 uur en 1x ruim 4 uur) maar veel relaxter voor de teef, bij het eerste nest kwamen er na de piton spuit nog 2, met 5 minuten of zo er tussen, veel te veel stress voor de teef (want niet natuurlijk, ze had gewoon meer tijd nodig had ik het idee) dan wanneer alles natuurlijk komt (ook al kan het dan ook zo snel zijn)
dat is gewoon zo, ook bij mensen die weeen opwekkers hebben gehad en ook een keer zonder zullen kunnen vertellen hoe moeilijk het is om met opwekkers de weeen op te vangen, de natuurlijke ritme is er uit, je kan het gewoon niet opvangen... dat zal voor een teef niet anders zijn, kijk, is het echt nodig dan tuurlijk, maar ik denk dat vaker dan niet er helemaal niets nodig is.  ;)
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Bij 12 nesten katten niet gedaan, veel kattenfokkers deden het toen wel.
ik meen dat ik utero vetsem of iets anders homeopatisch gaf, een tip van een oudere kattenfokster met veel kennis van homeopathie.
claudiaB
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door claudiaB »

Nee ik heb nooit piton gespoten.
Ik ben een voorstander van de natuur z'n gang laten gaan. Ik was er wel altijd bij maar liet de teef zelf alles doen.
Ik hield alleen in de gaten of alles goed ging.
1x was het nodig om hulp van een dierenarts in te roepen en toen is er wel piton gespoten.
Erna
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Erna »

Ja ik spuit na iedere bevalling standaard piton. Ik wil zeker weten dat alle troep eruit is. Onze honden hebben tot nu toe altijd grote nesten gehad en ze zijn vreselijk gehaaid zodat ik het tellen van de nageboortes heb opgegegeven. De honden zijn sneller dan het licht en vaak is niet eens te zien of de nageboorte is blijven zitten of dat ie al naar binnen is.

Zo ongeveer 4 a 5 uur na de laatste pup gaat er 0.3 of 0.4 cc piton in. De natuur zijn gang laten gaan is natuurlijk heel erg mooi maar in dit geval kies ik toch voor een beetje hulp. Wanneer ik niet spuit en het gaat mis kan de situatie vele malen erger zijn dan dat spuitje piton.
karin.b
2-sterren
2-sterren

Bericht door karin.b »

Angelique, de vraag is misschien wel  na ;)
maar je kan er niet omheen om het er dan ook tijdens over te hebben
Ik benoemde de bevalling omdat als je goed leest ik ook dacht dat ze klaar was
en  nog wat  hijgerig was , ik bv piton had kunnen gebruiken
Met nadruk is dat ook als je de natuur zijn gang laat gaan
er soms dus ettelijke uren tussen een normale bevalling kunnen zitten
( zie het verhaal van crutz ) zonder piton te gebruiken
Ik heb vier hondenboeken waarbij alle vier staat dat 1 uur het maxium is tussen twee puppen
en dat je al snel er een da bij moet halen
Dit is dus ook achterhaald , nu te lezen in dit topic
Een weeen opwekker is echt geen pretje , weet dit uit eigen ervaring
De mensen die piton als zekerheid achteraf gebruiken begrijp ik ook wel weer
gezien de ernst als je al eens een baarmoederontsteking hebt meegemaakt
Het blijft een lastige keus, als fokker kies je misschien eerder de zekere weg
oDB van Angela
1-ster
1-ster
Contacteer:

Bericht door oDB van Angela »

ja, bij weeënzwakte piton geven! Heb vroeger wel standaard piton gegeven na een bevalling.. nu doe ik dat niet meer, heb het wel in huis voor de zekerheid. Als de moeder na het krijgen van haar kids verhoging krijgt en veel gaat drinken is er iets niet in orde.. Inderdaad gaat de baarmoeder ook samentrekken als de pups goed aanliggen.. eventuele vaste placenta's en achtergebleven prut komen dan ook los..
Ine
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Ine »

Mijn teven krijgen na de bevalling standaard framboosblad. Ongeveer 10 dagen lang.
Of het echt wat doet, weet ik niet, maar het is bloedzuiverend.
Drijver
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Drijver »

Bij alle 8 nesten heb ik NA de bevalling nooit piton hoeven spuiten.
Alle placenta's kwamen ook netjes mee. Het was wel hap slik weg, dus snel kijken ;)
Ik heb zelf het gevoel dat als het niet echt nodig is, het ook niet hoeft. Ik heb er geen fijn gevoel bij. Het zijn wel weer extra weeën die het spul oproept.
Mocht het wel nodig zijn dan doe ik het uiteraard wel.
karin.b
2-sterren
2-sterren

Bericht door karin.b »

omdat ik me toch wat onzeker voelde even mijn eigen d.a gebeld
hij zei gelijk beter toch de piton te geven, dan gaat op zeker alle troep eruit
Hij stelde voor dat ik zelf de prik zou kunnen geven
Het kostte 10,- als ik het zelf deed, en anders zou het 80,- kosten als hij zelf langs zou moeten komen
Dus zelf de prik gegeven en na 10 min zag ik roxy onrustig worden en wat krabbelen en
aan haar kont likken, er kwamen toen twee slierten troep uit, niet zoveel
en dat was het
De piton werkt ongeveer 1 uurtje en dat vindt ik toch betrekkelijk kort
Vindt het uiteindelijk toch een beter gevoel voor mijzelf
omdat ik een hond bijna heb zien overlijden na een baarmoederontsteking ( ivm schijnzwangerschap)
en die niet echt de oude meer is geworden daarna
Eigenlijk heeft roxy er heel weinig last van gehad
Uiteindelijk was het ws niet echt nodig, als puppen goed drinken heeft het hetzelfde effect
op de baarmoeder.
Het verschilt dus per bevalling en hoe goed of slecht alles gaat
De da zei wel dat als je tijdens het baren het geeft je heel voorzichtig moet zijn
als de weeen bij de baarmoedermond komen komt een pup er juist veel moeilijker uit
Uiteindelijk ben ik toch voor piton geven na de bevalling
omdat het allemaal reuze meevalt :)

Plaats reactie