gemalen prooidieren

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: gemalen prooidieren

flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

[quote="tieneke"]
Wordt het konijn apart vermalen of gaat het op de grote hoop?
[/quote]

welke grote hoop bedoel je?
maddoc
5-sterren
5-sterren

Bericht door maddoc »

[quote="sylvi@"]
Eten jullie katten bij een hele prooi ook om de galblaas en darmen heen dan

[/quote]

ze eten dus geen hele prooi..

en net als Flin hoef ik geen gemalen darm/darmbacterien, in m'n kattenvoer.
Niet alleen met het oog op de katten, maar ook vwb risico op kruisbesmetting.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

[quote="flin"]
welke grote hoop bedoel je?
[/quote]
De broeders en gezusters konijn  ;)
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

[quote="maddoc"]
ze eten dus geen hele prooi..

en net als Flin hoef ik geen gemalen darm/darmbacterien, in m'n kattenvoer.
Niet alleen met het oog op de katten, maar ook vwb risico op kruisbesmetting.
[/quote]
Hier eten ze echt alles maar ik weiger gewoon om ze een fijngemalen prakkie voor te zetten.
En ze kunnen zoveel zeggen....ik weet nu precies WAT ik geef.
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

[quote="tieneke"]
De broeders en gezusters konijn  ;)
[/quote]

d'r komen toch geen babys uit de maalmachine?    :-X
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

[quote="flin"]

[/quote]
Weet jij het?  :-X
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

[quote="tieneke"]
Weet jij het?  :-X
[/quote]

bij mijn weten kunnen machines geen babys maken.... maar wel virussen overbrengen?  :(
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

ik zat even te denken.
als het hele dier in de molen gaat, dan is dat wss ook met veren of vel. ik voer meestal kale dingen, maar voor ot soms hele weekendratten of heel soms een bevederde kwartel. de damduiven die ik voer, pluim ik zoveel mogelijk, omdat sien er anders truttig over doet.
als otje wat vaker weekendrat eet, krijgt ze altijd snel haarballen. ze kotst dan letterlijk een hoopje dikke haarpasta op en is die dag misselijk en heeft weinig honger. ik heb nog nooit hele nijnen of hele kip in de veren gevoerd, maar dat zou ze daarmee dan misschien (en dat kvv waar we het hier over hebben) ook mogelijk hebben.
is ot de enige die van die stevige haarballen krijgt bij dat soort dingen als vel met vacht/veren?
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

zou 't niet netzoals gras werken?

de ene keer spugen, waar een grasje inzit,
de andere keer terugvinden in ontlasting?

'k vind hier al helemaal geen haar...maar ze vinden 't wèl nodig om gras te eten...
met prooitjes-met-vacht vindt 'k 't niet terug (vacht dus) niet in spuug, niet in ontlasting
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

maar als ot een haarbal op het kleed heeft gelegd, zit er echt amper vocht bij. lijkt eem beetje op een brokkendrol qua consistentie.
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

[quote="koekje"]
maar als ot een haarbal op het kleed heeft gelegd, zit er echt amper vocht bij. lijkt eem beetje op een brokkendrol qua consistentie.
[/quote]
maar dus nooit haar in de ontlasting? (behalve een halve-meter-zwerf-haar)
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="flin"]

[/quote]

Vast niet, maar ik kan me wel een verschil in uitkomst voorstellen bij 1 beest in de molen en meerdere beesten tegelijk in de molen.

Als er 10 knijnen de molen in gegaan zijn en ik haal daar 1 kilo vanaf (ongeveer 1 konijn) dan is  het maar de vraag of ik nu wel zo'n kompleet prooidier geef. :-\  Kun je natuurlijk meteen erachter aan zeggen...maar ja nee, dat hoeft toch ook niet persé binnen een barfmenu en dat is dan natuurlijk ook wel zo, alleen vind ik dan de vergelijk met een kompleet prooidier niet opgaan. Want zoals altijd als iets gemalen is dan is het onherkenbaar geworden en weet je dus weer niet wat je precies voert...ja gemalen konijn.
Je voert prooidieren, dus dan voer je een heel dier in 1 keer en dan zou alles erop en eraan zitten, dat is volgens mij de filosofie achter hele prooidieren voeren.

Ik ga dus wel van harte hopen dat mensen dit niet als kompleet voer gaan zien wat ze dag en dag uit kunnen voeren.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

[quote="flin"]
maar dus nooit haar in de ontlasting? (behalve een halve-meter-zwerf-haar)
[/quote]

nee, eigenlijk niet. als ik tijdens het bakken schoonmaken plukjes haar aan drollen zie, is dat meestal rood haar.

@angelique;
het wordt op de website wel als compleet voer afgedaan, omdat er het hele dier in de molen gaat, geen gehannes met percentages. zo zeggen ze.
als ik zelf voor ot maal, weet ik wel precies wat ik er in heb gestopt. maar ik roer dat in de pan nog altijd goed door voordat ik ga portioneren.
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

[quote="Angelique"]
Vast niet, maar ik kan me wel een verschil in uitkomst voorstellen bij 1 beest in de molen en meerdere beesten tegelijk in de molen.

Als er 10 knijnen de molen in gegaan zijn en ik haal daar 1 kilo vanaf (ongeveer 1 konijn) dan is  het maar de vraag of ik nu wel zo'n kompleet prooidier geef. :-\  Kun je natuurlijk meteen erachter aan zeggen...maar ja nee, dat hoeft toch ook niet persé binnen een barfmenu en dat is dan natuurlijk ook wel zo, alleen vind ik dan de vergelijk met een kompleet prooidier niet opgaan. Want zoals altijd als iets gemalen is dan is het onherkenbaar geworden en weet je dus weer niet wat je precies voert...ja gemalen konijn.
Je voert prooidieren, dus dan voer je een heel dier in 1 keer en dan zou alles erop en eraan zitten, dat is volgens mij de filosofie achter hele prooidieren voeren.

Ik ga dus wel van harte hopen dat mensen dit niet als kompleet voer gaan zien wat ze dag en dag uit kunnen voeren.
[/quote]
Ze zullen echt niet ieder konijn apart vermalen,in dat geval voer je inderdaad geen hele prooidieren.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="koekje"]
nee, eigenlijk niet. als ik tijdens het bakken schoonmaken plukjes haar aan drollen zie, is dat meestal rood haar.

@angelique;
het wordt op de website wel als compleet voer afgedaan, omdat er het hele dier in de molen gaat, geen gehannes met percentages. zo zeggen ze.
als ik zelf voor ot maal, weet ik wel precies wat ik er in heb gestopt. maar ik roer dat in de pan nog altijd goed door voordat ik ga portioneren.
[/quote]

En als jouw porties op zijn dan heeft poezebeest wel het hele beest op, maar als ik 10 pakjes voorgemalen nijn heb dan is dat nog maar de vraag.  Verder dan "bij benadering" kom je volgens mij niet.
Wat compleet betreft maak ik me nog niet eens zo'n zorgen om de percentages, maar eerder of zo'n (waarschijnlijk) biokweekkonijntje wel voldoende nutriënten bevat om onder de noemer "compleet" in de markt gezet te worden.

Plaats reactie