Hier heb ik dat probleem voor willen zijn.
Kyra let zowiezo heel erg op mij en ik gebruik regelmatig gebaren bij de commando's, met gevolg dat als ik niks zeg en een 'kom hier' gebaar maak, ze ook naar me toe komt. Hand horizontaal en een beweging omlaag is liggen, hand verticaal is blijven.
Dit doe ik ook al met Duster en het lijkt redelijk goed te gaan.
Een trilband is een hele goede oplossing, in nood kun je hem altijd gebruiken....het nadeel is dat hij erg prijzig is.
Djeena is doof en niet zo'n beetje ook.
Moderator: Lizzy
-
**Jolanda**
- 5-sterren

-
**Jolanda**
- 5-sterren

Re: Djeena is doof en niet zo'n beetje ook.
Het viel me net ineens in;
Een poosje geleden heb ik een boek van Klaas Wijnberg gelezen. Hij werkt met nonverbale commando's, hij gebruikt zijn lichaamshouding/taal en gebaren (voor zijn horende honden)
Hij heeft een hele interessante kijk naar honden en ik kan hem in veel gevallen ook gelijk geven.
Hij traint honden (en de baasjes) van alle leeftijden en geeft workshops en lezingen.
http://www.stapcontact.nl/
Er staat niet zo heel veel op de site beschreven, maar met zijn boek zul je al een heel eind komen denk ik. Ik vond het meer dan de moeite waard om te lezen in ieder geval.
Een poosje geleden heb ik een boek van Klaas Wijnberg gelezen. Hij werkt met nonverbale commando's, hij gebruikt zijn lichaamshouding/taal en gebaren (voor zijn horende honden)
Hij heeft een hele interessante kijk naar honden en ik kan hem in veel gevallen ook gelijk geven.
Hij traint honden (en de baasjes) van alle leeftijden en geeft workshops en lezingen.
Er staat niet zo heel veel op de site beschreven, maar met zijn boek zul je al een heel eind komen denk ik. Ik vond het meer dan de moeite waard om te lezen in ieder geval.
Klopt, ik heb hem een keer met een training op Ameland in het bos gezien. Het was ijzig stil ze mochten geen verbale commando's geven. Het zag er nogal vreemd uit .Jol schreef: Het viel me net ineens in;
Daisy is ook behoorlijk doof aan het worden.
Ze houd ons gelukkig goed in de gaten en wij haar, maar toch is het lastig.
Zij reageert erg snel op het zien van de snoepzak.
Ze houd ons gelukkig goed in de gaten en wij haar, maar toch is het lastig.
Zij reageert erg snel op het zien van de snoepzak.