Lizzy, dank je wel voor je snelle reactie

. Ik had een beetje ruzie

met de quootjes, vandaar mijn trage reactie.
Lizzy schreef:
Poeh! Ik vind dit een ingewikkelde vraag! Ik vind pens absoluut orgaanvlees. En als je Mogens inderdaad mag geloven, dan is pens zeer gezond. Ik doe het als volgt: ik geef mijn honden 7% orgaanvlees (minimaal maar het zijn dalmaten) zoals lever, hart, nieren en 7% pens. Kom ik uit op 14% orgaanvlees en dat is tevens ongeveer het maximum wat Ian B zegt dat je moet geven. Nou kun je daar volgens mij wel iets boven gaan wanneer je pens voert. Je kunt dan bijv. zeggen: ik voer 10% orgaanvlees ala lever, hart, nieren, etc. en ik voer 10% pens. En natuurlijk gaat dit ergens vanaf! Ik weet niet hoeveel RMB's je wilt gaan voeren, maar zeg dat je 40% RMB's wilt voeren (aan de volwassen hond) + 20% orgaanvlees/pens + 20% groente en fruit, houd je nog 20% over voor: spiervlees, vis, eieren, zuivel, supplementen en diversen.
Ik denk dat dit idd een mooie oplossing is, want ik kwam er niet uit met die pens. Orgaanvlees ga ik mijn honden verder niet geven omdat ze al KVV krijgen. Komt natuurlijk ook bij dat ik alles op 1 dag in balans probeer te krijgen en dat is zie ik nu wel niet te doen. Ik ga voor mezelf maar eens een week menu proberen samen te stellen en die dan over 7 weken uitgesmeerd geven. Da's denk ik meer in de geest van zelf samenstellen.
Die link had ik al eerder gezien, maar ik moet eerlijk bekennen dat ik daaruit niet kan opmaken wat dan het percentage bot is

. Kan ik dat dan zelf berekenen? Of staat het ergens maar zie ik het dus niet? (mijn engels is ook niet zo geweldig).
Tja, je moet iets minder gaan voeren wanneer je iets anders meer gaat voeren. Ik zou zelf toch echt niet verder gaan als 20% groente (van het totaal). Wanneer je geen koolhydraten gaat voeren in de vorm van granen, heb je best kans dat ze slank blijft op deze percentages.
Gitte krijgt geen granen, en van de Carnibest krijgt ze ook al de light versie. Ze weegt nu ongeveer 38 kg, maar krijgt slechts 550 gr CB Light. Dat vind ik dan zo'n zielig klein flut beetje. 's Avonds geef ik haar al CB kruidenmix erbij zodat ze iig 1x per dag een (beetje) vol gevoel heeft. Vandaar dat ik mij afvroeg of ik niet wat meer groentes kon geven.
Je kunt sardientjes ook rauw/heel geven! Ik zou het zelf geven met groentes en eventueel een rauw ei. Het lijkt me anders wel een zware maaltijd worden.
De rauwe sardientjes is de volgende stap

. En idd beter met groentes geven en het ei krijgen ze hier altijd rauw (en heel), vinden ze ook geweldig!