Sofi heeft een raar wondjewat niet wil genezen... (likgranuloom)

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Sofi heeft een raar wondjewat niet wil genezen... (likgranuloom)

Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

tristan schreef: Astrid, heb je haar onlangs nog wel na laten kijken op LM? Een likgranuloom kán ook een lichamelijke oorzaak hebben. Ik las toevallig hier: http://www.hondenschoolabovo.nl/nieuws/ ... nuloom.htm dat LM er daar één van kan zijn. Het zou natuurlijk het afbouwen van de Clomicalm kunnen zijn, maar ik zou een lichamelijke oorzaak niet uitsluiten. Niet met haar LM verleden en zeker omdat je ziet dat zij zo rustig is en het er niet naar uitziet dat ze gestressed is.

Onze RR kreeg op haar derde aan beide poten likgranuloom. We hebben echt álles geprobeerd maar niks hielp, en pas op het eind bleek dat daar een lichamelijke oorzaak voor was.  De da. heeft het een hele tijd op stress etc. gegooid maar dat heb ik nooit geloofd, daar was het de hond niet voor. Als ik tóen geweten had dat er ook een lichamelijke oorzaak voor kon zijn, had ik haar veel eerder grondig na laten kijken.
Het interessante artikel waar je naar verwijst Annemarie had ik al gezien bij mijn internet speurtocht.
Sofi is in augustus of september nog gecheckt op Leishmaniose en negatief getest. Nadien is ze enorm uitgezwaard en van 23 kg tot een voor haar mooi gewicht van 26 kg uitgegroeid.
ik heb het er met de DA nog over gehad om haar te testen, maar hij zei als je zeker weet dat het begonnen is met een sneetje (en dat weet ik heel zeker) dan is er geen enkele reden om haar nu te testen. Ze ziet er heel goed uit en ook uit bloedonderzoek haal je niet altijd de juiste diagnose, dus hou je geld in je zak...

Toen Sofi hier kwam likte en beet ze veel aan haar poten.
Nu doet ze het dus weer - alhoewel het vandaag reuze meevalt en het plekje er beter uit gaat zien.
Sofi is niet een enorm relaxte hond, zo lijkt ze wel als je haar niet goed kent, maar ze kan zich soms enorm opwinden buiten en in huis uit waaksheid, volgens GT oozaak angstagressie.
Ik vrees dus dat het van het afbouwen van de clomicalm komt of - wat ook nog een optie kan zijn - van het opbouwen van de homeopathie.
Deze krijgt ze als ondersteuning voor het afbouwen van de clomicalm en om zich minder op te winden uit waaksheid buiten door angstagressie (veel geblaf en overal op af stormen als het haar niet zint - waar we met een GT verder mee aan de slag gaan vanaf 7/2).
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

De plak aan haar voorpoot is niet meer zo opgezet, maar helaas zit ze er nog wel aan, al is het veel minder.
Ik spray het met de medicatie van de DA en met de liquid cribox om de wond heen om likken tegen te gaan.
Het hele huis ligt nu vol met flossen en ze likt en kauwt daar heel veel aan en dat gedrag had ze ook toen ze hier net was.

Inmiddels heb ik geursteentjes in huis en lavendel van Chi, een geursteentje ligt op de radiator van mijn werkkamer waar de honden zijn als ze alleen thuis zijn. De ander wil ik op de grond (vloerverwarming) leggen naast de bench van Sofi waar ze 's nachts slaapt. Dan nog een geurlampje om 's avonds te branden, lastig om te zien of het helpt maar het ruikt in ieder geval lekker.

De Clomicalm heb ik weer teruggebracht naar de oude volledige dosering en ik heb in overleg met de homeopaat de dosering van de ondersteunende medicatie iets opgehoogd.

Ik denk toch dat ze verslaafd is geraakt aan de Clomicalm, maar ja die heeft haar ook geholpen alleen thuis te zijn...
Zodra haar poot goed genezen is ga ik nog een keer proberen om het af te bouwen en dan nog langzamer en voorzichtiger...
Riek
5-sterren
5-sterren

Bericht door Riek »

Wat een zorg toch, maar als je het op deze manier kan dan zou het heel mooi zijn.
Wel lekker zo'n lavendelgeur door je huis.
Ik vind het zelf ook zo lekker ruiken en als ik al een geurtje heb in huis, dan is het lavendel.
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Ik hoop dat de lavendel ook wat gaan doen voor Sofi.
En vooral hoop ik dat ze snel van die likgranuloom af gaat komen.
Een dikke knuffel voor haar. :-*
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Met Sofi gaat het heel langzaam wat beter, als is het plekje nog lang niet weg.
Vorige week ben ik gestopt met die corticosteroïden spray van de dierenarts. Het is toch troep en het hielp ook niet dusdanig dat het over ging.
Ik spuit er nu helemaal niets meer op.

Inmiddels denk ik dat de homeopathie aan gaat slaan, want verder doe ik er niets meer aan. Het merendeel van de plek is genezen, maar wel nog opgezet en heel langzaam lijkt dat ook te slinken.
Aan de randen zitten nog korstjes, in het midden een rose glad eeltige huid zonder vochtige plekken, maar ook zonder beharing.

Maar we zijn er nog lang niet...

Het moet wel van die Clomicalm denken, de GT en de homeopate zijn dat met mij eens.
We hebben dus een Clomicalm junkie...

Met de GT hebben we afgesproken het gebruik van de DAP band nu af te gaan bouwen, nu de homeopathie aanslaat. Dat houdt dan in over 4 weken als deze net nieuwe band op is, eens zonder band proberen.
In de tussentijd hopen we dan dat die likplekken volledig genezen en dat Sofi goed reageert op de ontspanningsoefeningen en massages (SATS) die wij met haar doen.
Dan gaan we nog een keer proberen om die Clomicalm af te bouwen... pffft het is een lange weg die we nog te gaan hebben, maar hoe langzaam het ook gaat, er zit wel steeds wat vooruitgang in  ;D
Femke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Femke »

Borke schreef: Met Sofi gaat het heel langzaam wat beter, als is het plekje nog lang niet weg.
Vorige week ben ik gestopt met die corticosteroïden spray van de dierenarts. Het is toch troep en het hielp ook niet dusdanig dat het over ging.
Ik spuit er nu helemaal niets meer op.

Inmiddels denk ik dat de homeopathie aan gaat slaan, want verder doe ik er niets meer aan. Het merendeel van de plek is genezen, maar wel nog opgezet en heel langzaam lijkt dat ook te slinken.
Aan de randen zitten nog korstjes, in het midden een rose glad eeltige huid zonder vochtige plekken, maar ook zonder beharing.

Maar we zijn er nog lang niet...

Het moet wel van die Clomicalm denken, de GT en de homeopate zijn dat met mij eens.
We hebben dus een Clomicalm junkie...

Met de GT hebben we afgesproken het gebruik van de DAP band nu af te gaan bouwen, nu de homeopathie aanslaat. Dat houdt dan in over 4 weken als deze net nieuwe band op is, eens zonder band proberen.
In de tussentijd hopen we dan dat die likplekken volledig genezen en dat Sofi goed reageert op de ontspanningsoefeningen en massages (SATS) die wij met haar doen.
Dan gaan we nog een keer proberen om die Clomicalm af te bouwen... pffft het is een lange weg die we nog te gaan hebben, maar hoe langzaam het ook gaat, er zit wel steeds wat vooruitgang in  ;D

Fijn om te horen Astrid dat het niet erger maar langzaamaan wat beter begint te worden  :-* :-* :-* :-* :-*

Sofi is echt van de hel in de hemel terecht gekomen bij jullie!
Borke
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Borke »

Even een update:
De 2 plekken van het likgranuloom zijn nog wel zichtbaar door huidverkleuring en wat eeltiger huid, maar volledig dicht en vlak op de poten. Heel aarzelend lijkt er nu eindelijk ook weer wat haar op te gaan groeien - leve de homeopathie  ;D

Dit weekend heeft Sofi - zoals altijd wild rennend door de struiken - haar andere voorpoot licht verwond: er zit een sneetje precies tegenover de vorige plek op haar andere poot.
Met zo'n sneetje was het vorige likgranuloom ook ontstaan, wij doen er helemaal niets aan, behalve ernaar kijken. Zij likt haar poot daar schoon, zoals ze haar hele poten schoon likt, maar meer doet ze er niet aan. Dat is dus goed nieuws!

Inmiddels loopt ze alweer een aantal weken zonder DAP band en ik zie geen verschil, terwijl die band zo goed geholpen heeft.
Homeopathie en GT helpen blijkbaar net zo goed, lijkt me toch een gezondere oplossing dan permanent zo'n plastic band om de nek te dragen.

Kruidenmedicatie die ze krijgt (Destress) ben ik nu ook aan het afbouwen, ik zit nu op de halve dosering en ga stapsgewijs verder ermee.
Dan over een paar weken nogmaals proberen die Clomicalm af te gaan bouwen.

Voor een ongeduldig mens als ik, is dit wel weer een training op zich, maar we komen wel steeds een stapje verder  ;D
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

super!!
fijn dat het zo goed gaat!!!
Charlie Angel
Moderator

Bericht door Charlie Angel »

Wat heerlijk dat het zo goed gaat.
Jullie bereiken toch een hoop bij jullie meisje. :-*
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Zo wat een goede berichten allemaal, jullie doen het echt zo goed met haar.
Dian
5-sterren
5-sterren

Bericht door Dian »

wat fijn dat het zo goed gaat met Sofi :-* :-*
Sanyo
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sanyo »

Dat zijn goede berichten!
-Annemarie-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Annemarie- »

Super!  :)
Mieke L.
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Mieke L. »

Wat fijn dat het zo goed gaat!!!
-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

Goed zeg!  :)

Plaats reactie