Ja hier t zelfde...dus ik vraag me dat nu dus ook afpallas schreef: Hier zijn de drollen als ze opgedroogd zijn ook wit.
Begrijp ik het goed dat jullie er van steevast vanuit gaan dat dan het bo% in het menu te hoog is?
Kan het niet zo zijn dat er minder calsium opgenomen is en daardoor het teveel uitgescheden wordt?
Ik verlaag het % bot alleen als ze droge kruimelige ontlasting krijgen.
Urine en ontlasting
Moderator: Lizzy
Re: Urine en ontlasting
-
xolopodenco
- 2-sterren

Ik heb net even naar een keutel van vanmorgen gezocht Cheesy en hij was inderdaad nu wel wit uitgeslagen. Ik ga dus mijn botpercentage iets verlagen. Ook staat er weer eend en geitenvlees op het menu. Vorige keer heb ik een hoop geitenvlees weggegooid, omdat er zoveel vet aanzat, maar dat is dus normaal. Smiley
Ik begrijp nog steeds niet goed waarom je het botpercentage zou willen verlagen omdat de drolletjes 1 dag later wat wit uitslaan...Onverteerbaar materiaal wordt uitgescheiden, als je een mooie combi van vlees en bot geeft waarvan het vlees en bot grotendeels wordt opgenomen dan zal je kleine wittige drollen als ontlasting overhouden. Niks mis mee lijkt me het zegt vooral iets over het feit dat de rest zo goed opgenomen is.
Hier krijgen ze soms iets meer bot in verhouding, dan poepen ze droge keuteltjes, dan weer krijgen ze iets meer vlees en vet en worden de keuteltjes wat bruiner en soepeler. Ik eis niet van mijn honden en het voer dat ze krijgen dat er elke dag gelijksoortige keuteltjes worden gekakt...eigenlijk
Ik sluit me hier volledig bij aan.xolopodenco schreef:
Klinkt vrij normaal Linda, zo is het hier ook. De geur van de urine is sterker geworden (daar kwam ik achter doordat de nieuwe hond een paar keer in huis pieste.pffffff) Waarom dat is weet ik niet, het kan te maken hebben met het feit dat het voedsel in feite genoeg water bevat en ze dus niet meer drinken dan nodig, terwijl brokken een hond op een gegeven moment doet snakken naar water waardoor ze misschien wat veel water drinken en de urine dus meer verdund is minder stinkt.
De drollen hieren variëren. Hoe meer bot hoe steviger, keuteliger en witter, hoe meer vet en vlees des te bruiner (maar zeker nog stevig EN praktisch geurloos!!).
Geitenvlees en eend is inderdaad lekker vet. Ik gebruik ook het schapenvet van Herby, dat is gemalen tot kleine bolletjes die je zelfs als beloning tussendoor kunt geven, ruikt ook nog eens lekker. Ik zou me maar niet al te druk maken over kleine droge keuteltjes. Als hun lichaam behoefte heeft aan meer vocht zullen ze zelf meer gaan drinken.
De ts heeft het over droge keutels (dus ik denk dat ze gewoon een verkeerde vergelijking trekt met paardenpoep, want dat is vaak smeuig en niet droog, pas een paar dagen later is het droog), dat is normaal, dat hebben mijn honden ook, dus ik zou helemaal niet gaan rommelen met het botpercentage. Een goede hondendrol is hard en droog, dus keutels en geen zachte kleffe poep, zoals bij brokkenhonden.
En de urine van beide honden hier is donkerder van kleur en ruikt ook sterker dan van brokkenhonden en ook ik denk dat dit is omdat ze minder drinken dan met brokken en de urine minder verdund is. En het gras van mijn ouders verkleurd niet alleen van de urine van mijn honden, het gaat na een paar dagen zelfs dood....
Ik zie dus ook echt niet in waarom je het menu van de honden zou moeten veranderen. Honden die barfen hebben altijd kleine harde keutels, dus volgens mij gaat het juist hartstikke goed, je moet geen zacht vochtige drollen willen.
Wat een goor verhaal eigenlijk
Laatst gewijzigd door Laura2004 op zo 19 apr 2009, 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Laura2004 schreef: Ik sluit me hier volledig bij aan.
De ts heeft het over droge keutels (dus ik denk dat ze gewoon een verkeerde vergelijking trekt met paardenpoep, want dat is vaak smeuig en niet droog, pas een paar dagen later is het droog), dat is normaal, dat hebben mijn honden ook, dus ik zou helemaal niet gaan rommelen met het botpercentage. Een goede hondendrol is hard en droog, dus keutels en geen zachte kleffe poep, zoals bij brokkenhonden.
En de urine van beide honden hier is donkerder van kleur en ruikt ook sterker dan van brokkenhonden en ook ik denk dat dit is omdat ze minder drinken dan met brokken en de urine minder verdund is. En het gras van mijn ouders verkleurd niet alleen van de urine van mijn honden, het gaat na een paar dagen zelfs dood....
Ik zie dus ook echt niet in waarom je het menu van de honden zou moeten veranderen. Honden die barfen hebben altijd kleine harde keutels, dus volgens mij gaat het juist hartstikke goed, je moet geen zacht vochtige drollen willen.
Wat een goor verhaal eigenlijk![]()
Ik ben het hier ook mee eens.
Mijn honden drinken alleen met warm weer, en dan direct na het werken of spelen .
Ze krijgen dus meer dan voldoende vocht binnen met hun eten.
Ik heb er nooit zo opgelet (ruim alle poep alrijd op) maar volgens mij worden barf drollen altijd wit als ze opdrogen. tenzij je natuurlijk geen vleesbot hebt gegeven. Hier poepen ze elke dag anders, tenslotte eten ze ook elke dag anders. Meestal zijn het hele stevige keutels...niks mis mee.
Ze krijgen ong. 50% vleesbot in hun menu.
Dat is ook mijn ervaring, hier worden alle barfdrollen op den duur wit, want ik laat ze weleens liggen op de plaatsen waar het toegestaan is, sommige zijn de dag er na al helemaal wit, maar anderen pas na meerdere dagen, maar ze worden allemaal wit, als ik hier minder vleesbot geef dan ik nu geef, dan wordt de ontlasting zacht.pallas schreef:
Ik ben het hier ook mee eens.
Mijn honden drinken alleen met warm weer, en dan direct na het werken of spelen .
Ze krijgen dus meer dan voldoende vocht binnen met hun eten.
Ik heb er nooit zo opgelet (ruim alle poep alrijd op) maar volgens mij worden barf drollen altijd wit als ze opdrogen. tenzij je natuurlijk geen vleesbot hebt gegeven. Hier poepen ze elke dag anders, tenslotte eten ze ook elke dag anders. Meestal zijn het hele stevige keutels...niks mis mee.
Ze krijgen ong. 50% vleesbot in hun menu.
-
Linda & Kay
- 3-sterren

Misschien was ik niet helemaal duidelijk... 
Dat de drollen wit zijn na een dag wist ik niet, kwam ook achter toen hier iemand dat zei. Maar aangezien dat dus bij iedereen is, zal dat inderdaad wel normaal zijn.
Over het verlagen van het botpercentage... De drollen zijn niet alleen hard en droog. Maar ze hebben ook duidelijk moeite met het eruit persen ervan. Kaya geeft het soms zelfs op en loopt met een halve drol uit d'r kont gewoon verder (nou is ze ook wel erg ongeduldig :D). Maar ik dacht dus dat die 2 dingen in verband staan met elkaar. Ik moet er ook allemaal nog aan wennen!
Maar is het nou wel of niet verstandig, met de wetendheid dat ze er ook moeite mee hebben om het eruit te persen, om het botpercentage te verlagen? Want ik weet het ff niet meer!
Heerlijk he, poepverhalen! 8)
Dat de drollen wit zijn na een dag wist ik niet, kwam ook achter toen hier iemand dat zei. Maar aangezien dat dus bij iedereen is, zal dat inderdaad wel normaal zijn.
Over het verlagen van het botpercentage... De drollen zijn niet alleen hard en droog. Maar ze hebben ook duidelijk moeite met het eruit persen ervan. Kaya geeft het soms zelfs op en loopt met een halve drol uit d'r kont gewoon verder (nou is ze ook wel erg ongeduldig :D). Maar ik dacht dus dat die 2 dingen in verband staan met elkaar. Ik moet er ook allemaal nog aan wennen!
Maar is het nou wel of niet verstandig, met de wetendheid dat ze er ook moeite mee hebben om het eruit te persen, om het botpercentage te verlagen? Want ik weet het ff niet meer!
Als ze echt moeite hebben met poepen, dan is het wel het proberen waard om het botpercentage te verlagen. Want ze moeten natuurlijk wel kunnen normaal kunnen poepen.
Ik sluit me helemaal aan bij Laura en Pallas.
Hier is het ook zo dat ze de dag erna wit zijn,
Hier is het ook zo dat ze de dag erna wit zijn,
Als ze echt moeite krijgen met poepen zou ik het bot % idd iets verlagen.( naar 45% bijv)Kay en Kaya schreef: Misschien was ik niet helemaal duidelijk...
Dat de keutels hard zijn is niet erg, maar ze moeten er wel nog makkelijk uit komen.
Je kan ook proberen iets meer groente erbij te geven en bij mager eten wat rauw schapenvet.
Dat is nou juist het mooiste aan barfen , je kan het helemaal aanpassen op hoe de hond het nodig heeft.
als 'k je menu van week 1 nareken, dan kom 'k al op 45,8 % vleesbot?
Ik heb een menu gemaakt voor de honden. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog tips hebben.
Week 1
Maandag:
500 gram kippennekken
500 gram rundsnippers
110 gram groentemix
Dinsdag:
500 gram kwartelkarkasjes
500 gram kalfshart
110 gram groentemix
Woensdag:
500 gram eendennekken
500 gram kalfshaas
110 gram groentemix
Donderdag:
500 gram kippennekken
500 gram lamssnippers
110 gram groentemix
Vrijdag:
500 gram vuile lamspens
110 gram groentemix
Zaterdag:
500 gram kippennekken
500 gram geitensnippers
110 gram groentemix
Zondag:
500 gram eendennekken
500 gram rundernier
110 gram groentemix
~~~~
totaal: 6550 gr
vleesbot: 3000 = 45,8 %
groente: 550 gr = 8,3 %
orgaan: 1000 = 14 %
vlees-spier: 2000 gr = 30,5 %
Ik heb een menu gemaakt voor de honden. Ben benieuwd wat jullie ervan vinden en of jullie nog tips hebben.
Week 1
Maandag:
500 gram kippennekken
500 gram rundsnippers
110 gram groentemix
Dinsdag:
500 gram kalfshart
110 gram groentemix
Woensdag:
500 gram eendennekken
500 gram kalfshaas
110 gram groentemix
Donderdag:
500 gram kippennekken
500 gram lamssnippers
110 gram groentemix
Vrijdag:
500 gram vuile lamspens
110 gram groentemix
Zaterdag:
500 gram kippennekken
500 gram geitensnippers
110 gram groentemix
Zondag:
500 gram eendennekken
500 gram rundernier
110 gram groentemix
~~~~
-
Linda & Kay
- 3-sterren

Hoi Flin,
Ik snap het even niet meer. Ik kom namelijk uit op een andere berekening van week 1:
Totaal: 7770 gr
Vleesbotten 3500 = 45%
Orgaanvlees 1500 = 19,3 %
Spiervlees 2000 = 25,7%
Groente 770 = 9,9%
Zou het dan heel veel kwaad kunnen als ik het botpercentage verlaag naar 40%?
Oja en xolopodenco, w.b.t. het geitenvlees, je kon het eigenlijk geen vlees meer noemen. Het was meer vet met een ieniemienie beetje vlees eraan. Maar aangezien ik dit keer voor nop behoorlijk wat mager rundervlees heb gekregen, heb ik de geitenvlees dit keer weer op m'n lijstje gezet. Want ik denk inderdaad dat de hoeveelheid vet in het menu een beetje omhoog mag.
Ik snap het even niet meer. Ik kom namelijk uit op een andere berekening van week 1:
Vleesbotten 3500 = 45%
Spiervlees 2000 = 25,7%
Groente 770 = 9,9%
Zou het dan heel veel kwaad kunnen als ik het botpercentage verlaag naar 40%?
Oja en xolopodenco, w.b.t. het geitenvlees, je kon het eigenlijk geen vlees meer noemen. Het was meer vet met een ieniemienie beetje vlees eraan. Maar aangezien ik dit keer voor nop behoorlijk wat mager rundervlees heb gekregen, heb ik de geitenvlees dit keer weer op m'n lijstje gezet. Want ik denk inderdaad dat de hoeveelheid vet in het menu een beetje omhoog mag.
flin schreef: als 'k je menu van week 1 nareken, dan kom 'k al op 45,8 % vleesbot?
Week 1
Maandag:
500 gram kippennekken
500 gram rundsnippers
110 gram groentemix
Dinsdag:
500 gram kalfshart
110 gram groentemix
Woensdag:
500 gram eendennekken
500 gram kalfshaas
110 gram groentemix
Donderdag:
500 gram kippennekken
500 gram lamssnippers
110 gram groentemix
Vrijdag:
500 gram vuile lamspens
110 gram groentemix
Zaterdag:
500 gram kippennekken
500 gram geitensnippers
110 gram groentemix
Zondag:
500 gram eendennekken
500 gram rundernier
110 gram groentemix
~~~~
Laatst gewijzigd door Linda & Kay op ma 20 apr 2009, 18:41, 1 keer totaal gewijzigd.
je hebt gelijk; 'k heb een misrekening gemaaktKay en Kaya schreef: Hoi Flin,
Vleesbotten 3500 = 45%
Spiervlees 2000 = 25,7%
Groente 770 = 9,9%
45 % vleesbot dus...
'k zou denken; probeer die 40 %, en als dit goed gaat, misschien langzaamaan weer naar 45 %?Zou het dan heel veel kwaad kunnen als ik het botpercentage verlaag naar 40%?
hij verteerd 't verder wel goed?
't meeste vet zit onder 't vel, (en wat tussen orgaan enzo) dus als je dat al niet voert, mag er best wat vet bij, aan de andere kant: wild bevat heel weinig vet, 'k zou hier toch matig mee zijn ...Oja en xolopodenco, w.b.t. het geitenvlees, je kon het eigenlijk geen vlees meer noemen. Het was meer vet met een ieniemienie beetje vlees eraan. Maar aangezien ik dit keer voor nop behoorlijk wat mager rundervlees heb gekregen, heb ik de geitenvlees dit keer weer op m'n lijstje gezet. Want ik denk inderdaad dat de hoeveelheid vet in het menu een beetje omhoog mag.