Binnen twee weken kreupel blijkt gescheurde kruisband
Moderator: Lizzy
Re: Binnen twee weken kreupel blijkt gescheurde kruisband
Gertruida, moet je bij Sienna nog op bepaalde dingen letten? Moet ze ergens voorzichtiger mee zijn of kan ze weer alles wat ze eerder ook deed? Ik kan me haast niet voorstellen dat Vitess straks gewoon weer lekker mee kan doen!
Ze wil nu al haast teveel, vanmiddag wilde ze weer stoeien met Sanne terwijl dat nog niet mag.
Ze wil nu al haast teveel, vanmiddag wilde ze weer stoeien met Sanne terwijl dat nog niet mag.
Wel veel vragen in korte tijd, maar ik kan nog wel wat advies gebruiken: binnenkort mogen de hechtingen eruit. Is er iets wat ik kan gebruiken voor de littekens van de operatie, zodat ze mooi helen? Ik gebruik nu wel recovetsem, maar misschien een zalf/spray oid? Of zeggen jullie: mooi afblijven?
Fijn dat de operatie goed is gegaan!
Voor een mooi litteken gebruik ik Calendula-emulsie, dat is niet vet en trekt makkelijk in. Ik ging al voordat de hechtingen eruit waren het litteken daar heel voorzichtig en heel zachtjes mee inmasseren (als de hond het tenminste toelaat, het mag geen pijn doen). Ik zou dat masseren van het litteken een aantal weken volhouden, en afbouwen. Bij Fedor (1,5 jaar geleden geopereerd aan een gebroken poot) moet ik nog steeds regelmatig het litteken masseren, anders wordt het weer hard en gaat het verkleven.
Beterschap met de patiënt en sterkte met haar rustig houden
.
Voor een mooi litteken gebruik ik Calendula-emulsie, dat is niet vet en trekt makkelijk in. Ik ging al voordat de hechtingen eruit waren het litteken daar heel voorzichtig en heel zachtjes mee inmasseren (als de hond het tenminste toelaat, het mag geen pijn doen). Ik zou dat masseren van het litteken een aantal weken volhouden, en afbouwen. Bij Fedor (1,5 jaar geleden geopereerd aan een gebroken poot) moet ik nog steeds regelmatig het litteken masseren, anders wordt het weer hard en gaat het verkleven.
Beterschap met de patiënt en sterkte met haar rustig houden
[quote="vitess"]
Wel veel vragen in korte tijd, maar ik kan nog wel wat advies gebruiken: binnenkort mogen de hechtingen eruit. Is er iets wat ik kan gebruiken voor de littekens van de operatie, zodat ze mooi helen? Ik gebruik nu wel recovetsem, maar misschien een zalf/spray oid? Of zeggen jullie: mooi afblijven?
[/quote]
Calendula is een bekend natuurlijk middel dat littekens voorkomt.
[/quote]
Calendula is een bekend natuurlijk middel dat littekens voorkomt.
Oeps! Ik zie dat Anne-Marie dat ook al noemt!
Is het niet zo dat straks hydrotherapie heel goed zal zijn? Bij de revalidatie? Dan versterk je de spieren en zal het minder snel opnieuw gebeuren denk ik zo. Wees wel heel voorzichtig hoor de eerste paar maanden. Als ze weer scheuren ben je echt zuur..
Voor Nimmie had ik helemaal niets gesmeerd trouwens. Het heelde uit zichzelf prima.
Voor Nimmie had ik helemaal niets gesmeerd trouwens. Het heelde uit zichzelf prima.
[quote="Lizzy"]
[/quote]
8)
Nog even als aanvulling (bedenk me ineens), je hoeft Calendula niet extra inwendig te gaan geven, want het zit ook al in de recovetsem
.
[/quote]
8)
Nog even als aanvulling (bedenk me ineens), je hoeft Calendula niet extra inwendig te gaan geven, want het zit ook al in de recovetsem
Hoest met de patient??? Knap ze lekker op???? 
Het gaat best goed met Vitess. Ze mag natuurlijk nog bijna niks, en met het mooie weer van vandaag zit ze dus binnen. Wij buiten en zij staat met haar kap om achter het raam te kijken, zielig hoor... maar wanneer ze buiten is blijft ze maar opstaan en rondlopen en dat kan dus niet. Maandagmiddag gaan de hechtingen eruit, hopelijk kan ze ook gauw zonder kap. In het begin hadden we voor haar een mooncollar, maar ze kon toen toch nog bij de wond. De ouderwetse kap maar op gedaan en dat blijft een sneu gezicht. Ik moet haar echt in bedwang houden, anders wil ze zo een eind wegrennen. Na het opstaan hinkelt ze en gaandeweg het lopen (alleen om een plas te doen, vijf minuutjes) beweegt ze beter. Plassen en poepen gaat goed, ze gaat al weer steeds meer zitten. Het gaat dus de goede kant op, al kan ik voor Vitess de weken wel voorbij kijken..
Die hydrotherapie lijkt me inderdaad wel goed voor haar, zou dat niet te zwaar zijn? En wanneer zou je daarmee mogen beginnen?
Groeten Angel
Die hydrotherapie lijkt me inderdaad wel goed voor haar, zou dat niet te zwaar zijn? En wanneer zou je daarmee mogen beginnen?
Groeten Angel
Vandaag is het zes weken geleden dat Vitess haar TTA-operatie heeft gehad vanwege een afgescheurde kruisband en meniscus. Na zes weken rustig aan doen moesten we vanmiddag terug komen in Oldenzaal voor een foto om te kijken of alles goed was aangegroeid. De foto zag er op zich goed uit, alleen was het nog niet zodanig aangegroeid dat ze al weer optimaal dingen mag doen. We moesten nog drie weken deze rust aanhouden, inmiddels zit ze op drie kwartier rustig bewegen per dag dus het is wel te doen. Dat het nog niet helemaal was aangegroeid lag aan haar leeftijd, ze is elf dus het gaat allemaal wat langzamer dan bij een jongere hond maar de arts was heel tevreden. Heb gevraagd naar hydrotherapie en wat hem betreft konden we hier nu wel mee starten. Morgen een afspraak maken dus. Ben erg opgelucht, er was zelfs geen artrose te zien!
Heel blij dus dat we deze operatie hebben gedaan en het ziet er allemaal positief uit!
Groeten van Angel
Heel blij dus dat we deze operatie hebben gedaan en het ziet er allemaal positief uit!
Groeten van Angel
- Charlie Angel
- Moderator
Jammer dat ze nog even rustig aan moet doen, maar heel fijn dat het er verder zo positief uitziet. 
Nog eventjes geduld hebben dus, maar gelukkig gaat het de goede kant op! 
Hoi Angel,
Fijn om te horen dat het in ieder geval de goede kant uit gaat, nog even geduld en niet te gekke bokkesprongen maar dat zal een hond van ruim 11 ook niet meer zo doen.
Ook heel mooi dat er nog geen artrose te zien is, mijn Deja wordt nu echt een dagje ouder ze gaat
wat trager lopen staat heel vaak te ruiken duurt allemaal wat langer.
Groetjes Marjan.
Fijn om te horen dat het in ieder geval de goede kant uit gaat, nog even geduld en niet te gekke bokkesprongen maar dat zal een hond van ruim 11 ook niet meer zo doen.
Ook heel mooi dat er nog geen artrose te zien is, mijn Deja wordt nu echt een dagje ouder ze gaat
wat trager lopen staat heel vaak te ruiken duurt allemaal wat langer.
Groetjes Marjan.
Geweldig zeg, die Vitess!!
En, hoe is het zwemmen gegaan???

En, hoe is het zwemmen gegaan???
We zijn nog niet toegekomen aan het zwemmen. De hele week erg druk in de weer met de ogen en allergie van collega-retriever Sanne en dat kost me toch een hoop energie. En alsof het zo moest zijn kwam ik natuurlijk iemand tegen die een hond had met dezelfde kruisbandproblemen. Ook wezen zwemmen en volgens haar is alles daarmee juist overbelast. Dit helpt me natuurlijk ook niet he? Aan de ene kant denk ik 'laten we die drie weken nog maar even afwachten en dan iets ondernemen' en aan de andere kant hoor ik de arts zeggen dat we er nu al rustig mee mogen beginnen. Ik had diegene van het hydrotherapiecentrum al wel gesproken en ze vertelde dat ze nog een andere hond had met dezelfde klachten en die deed nu alles weer, dus ik moet me misschien niet teveel aantrekken van spookverhalen...