Faydor moet aankomen, graag advies

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Faydor moet aankomen, graag advies

pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik zou iets vetter en ook iets meer gaan voeren. 2% is toch zo'n beetje het minimum wat je kan voeren heb ik hier altijd begrepen. Mijn volwassen honden eten bijv. 3,5% en Duc, nu bijna 14 maanden oud, eet nog altijd bijna 5%:
Bij Pike, 6,5 jaar en 16 kg is dat 560 gram, bij Duc (15 kilo) is dat een bak vol met 700 gram!
(Ik wordt wel eens jaloers op mensen die maar 2,5% hoeven te voeren  :-[)
Boez
4-sterren
4-sterren

Bericht door Boez »

Buran en Co schreef: De DA vroeg vanzelfsprekend naar zijn voeding dus ik heb uitgelegd wat hij krijgt (50% vleesbot, 20% orgaan, 20% spier en 10% groentemix). Ze vroeg waar zijn koolhydraten dan vandaan kwamen, oftwel wat zijn energiebron dan is. Heb nog niet genoeg ervaring om daarop antwoord te geven....  :-[  Anyway, zij adviseerde om een paar keer per week pasta of mais toe te voegen aan zijn voer als bron van energie en om weer aan te komen.

Je zou daarop kunnen antwoorden dat honden - als overwegend carnivoor - hun energie juist uit eiwitten en vetten halen en niet uit koolhydraten.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Zou hij ook niet wat minder zijn gaan wegen wegens spierverlies??
En wat geef je hem tegen de spondyloseklachten??? Die Cetyl M...wat is dat????  ::)
Laura2004
5-sterren
5-sterren

Bericht door Laura2004 »

Boez schreef: Je zou daarop kunnen antwoorden dat honden - als overwegend carnivoor - hun energie juist uit eiwitten en vetten halen en niet uit koolhydraten.
:thumbsupup:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

En misschien dat je DA nog meer overtuigt raakt wanneer je uitlegt dat koolhydraten uit graan juist (welvaart)ziektes bij de hond veroorzaken zoals diabetes, huidproblemen, darmziektes en kanker.
Boez
4-sterren
4-sterren

Bericht door Boez »

Lizzy schreef: En misschien dat je DA nog meer overtuigt raakt wanneer je uitlegt dat koolhydraten uit graan juist (welvaart)ziektes bij de hond veroorzaken zoals diabetes, huidproblemen, darmziektes en kanker.
Dat lijkt me dan wel weer een hele moeilijke om toe te lichten als de DA (of iemand anders) doorvraagt. Het is nogal een statement, dat je eigenlijk wel moet kunnen onderbouwen als je het maakt.
calimero_a
4-sterren
4-sterren

Bericht door calimero_a »

Ik heb hier een boxer lopen die 4% per dag eet (da's een goeie kilo), dus je kunt qua percentage nog behoorlijk omhoog.
Overigens ben ik ontzettend verbaasd dat Faydor al 10 jaar is
dat had ik dus ook!

grtz  :-*

cali
Buran en Co
5-sterren
5-sterren

Bericht door Buran en Co »

yuki13 schreef: Zou hij ook niet wat minder zijn gaan wegen wegens spierverlies??
En wat geef je hem tegen de spondyloseklachten??? Die Cetyl M...wat is dat????  ::)
Ja, ik denk dat dat precies is wat er gebeurd is, hij heeft zijn hele leven al nauwelijks vet en het zijn waarschijnlijk de spieren die minder geworden zijn, die het gewichtsverlies verklaren. Daarom had ik ook wat twijfel bij alleen meer en wat vetter voeren, hij heeft geen vet nodig (elke kilo die hij ectra mee moet dragen is niet goed voor zijn rug) maar spieren. Maar dan heeft het lichaam hoop ik weer genoeg energie te halen uit zijn eten en blijft het hoop ik van de spieren af. En ik zal het fietsen eens rustig op gaan bouwen. Iemand een idee wat voor een schema ik een beetje aan kan houden???

En je hebt PB over de Cetyl M, bevalt mij echt heel erg goed!!

Nogmaals allemaal dank voor de reacties!! Faydor was nog de enige die ongeveer op 2% zat, de rest zit daar inderdaad ruim boven! Balou zag er volgens de DA perfect uit zo, Buran ook, Djinty mag er nog wel wat bij hebben. En dat Faydor nog maar lang op een drie jarige mag lijken in uiterlijk en gedrag!!
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Buran en Co schreef: Ja, ik denk dat dat precies is wat er gebeurd is, hij heeft zijn hele leven al nauwelijks vet en het zijn waarschijnlijk de spieren die minder geworden zijn, die het gewichtsverlies verklaren. Daarom had ik ook wat twijfel bij alleen meer en wat vetter voeren, hij heeft geen vet nodig (elke kilo die hij ectra mee moet dragen is niet goed voor zijn rug) maar spieren. Maar dan heeft het lichaam hoop ik weer genoeg energie te halen uit zijn eten en blijft het hoop ik van de spieren af. En ik zal het fietsen eens rustig op gaan bouwen. Iemand een idee wat voor een schema ik een beetje aan kan houden???

En je hebt PB over de Cetyl M, bevalt mij echt heel erg goed!!

Nogmaals allemaal dank voor de reacties!! Faydor was nog de enige die ongeveer op 2% zat, de rest zit daar inderdaad ruim boven! Balou zag er volgens de DA perfect uit zo, Buran ook, Djinty mag er nog wel wat bij hebben. En dat Faydor nog maar lang op een drie jarige mag lijken in uiterlijk en gedrag!!

Dan misschien toch aan de spiersupport?? en/of zwemtraining??
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

Ik denk dat ik Faydor iets meer eten zou geven. De voedingsbehoefte van een volwassen hond ligt ergens tussen de 2 en 5 %, waarbij 2% voor de grotere rassen en 5% voor de kleintjes als richtlijn wordt aangehouden. Faydor is niet echt een groot ras, dus iets meer mag wel.

Als je het hebt over spieropbouw is wat mij betreft een aanraders: zwemtherapie. Niet zo heel ver bij jou vandaan (in Berghem bij Oss) zit Aquadog.

Aquadog
Zwemtherapie voor honden
Ankie Somers en Marja Barten openden een bijzonder zwembad in Berghem, namelijk een zwembad voor honden. Beiden hebben zeer veel ervaring met en kennis over honden. Over Dieren sprak met Ankie en Marja over Aquadog, het eerste zwembad voor hydrotherapie voor honden in Nederland.

Ankie Somers en Marja Barten zijn stapel op honden en weten er heel veel van. Ankie heeft altijd honden gehad en werkte in een asiel en als dierenartsassistente. Ankie en Marja geven al meer dan vijftien jaar verschillende hondentrainingen en halen goede resultaten met hun honden op tentoonstellingen. ‘We wilden graag meer met onze kennis en ervaring doen’, vertelt Ankie. ‘We besloten een hondenpension te starten. Helaas kregen we daar geen vergunning voor. Een vriendin in Engeland had een kennis die een zwembad voor honden had. In Engeland bestaat hydrotherapie namelijk al zo’n tien jaar. Zij bracht ons op het idee dat zoiets misschien ook voor ons mogelijk was. Ik besloot een seminar over hydrotherapie voor honden te volgen en raakte helemaal enthousiast. Ik bezocht een fabriek en kreeg een demonstratie van het zwembad. Al snel volgde ik trainingen en na marktonderzoek in Nederland besloten we om Aquadog op te zetten.’

Revalideren
Marja: ‘Hydrotherapie is een zwemtraining die met name geschikt is voor honden die herstellende zijn van een blessure of operatie. Vooral na een operatie is het een heel veilige methode om te revalideren en de spieren te versterken. In het verwarmde water kan de hond zijn ledematen onbelast bewegen. Hydrotherapie kan daarnaast als ondersteuning bij afwijkingen als spondylose (aandoening aan de wervelkolom) en hernia dienen. Het is ook goed voor de opbouw van de conditie van show- of wedstrijdhonden. Tot slot is het een probaat middel voor te dikke honden; zes minuten zwemmen staat gelijk aan acht kilometer wandelen. Natuurlijk mogen de honden ook gewoon komen zwemmen omdat ze het leuk vinden. Hydrotherapie is een aanvulling op de behandeling van een dierenarts en/of fysiotherapeut en vindt plaats in nauw overleg met de dierenarts. Dierenartsen verwijzen steeds meer patiënten naar ons door.’

Zwemvest
Het zwembad is vierenhalve meter lang en tweeënhalve meter breed. ‘De hond gaat via een loopplank het water in’ legt Ankie uit. ‘Hij krijgt een zwemvest van licht materiaal aan en door een geleidestok met halsband wordt de hond zoveel mogelijk op een plaats gehouden waardoor een rechte en gelijkmatige beweging wordt bewerkstelligd. Als de hond meer ervaren is, verhogen jetstreams de weerstand waardoor de hond harder moet zwemmen om op zijn plaats te blijven.’ Marja: ‘Het water in ons zwembad heeft een constante temperatuur van dertig graden. Dat is nodig om de bloedtoevoer naar de spieren optimaal te houden. In koud water kunnen spieren verkrampen. We wisten al veel langer dat zwemmen in warm water goed is voor honden. Maar hoe doe je dat in de praktijk? Vaak is het water te koud of te vies. Ons zwembad is de ideale oplossing. Qua hygiëne lijkt het net een zwembad voor mensen. Het water wordt dagelijks gecontroleerd en gefilterd. We gebruiken speciale filters en een ozonator voor een optimale kwaliteit van het water. Eens per drie weken wordt een watermonster gecontroleerd. We letten ook op de veiligheid; het zwembad heeft een speciale antislip vloer en heeft een lift voor minder mobiele of verlamde honden.’

Als u met uw hond naar Aquadog wilt, moet u zijn vaccinatieboekje en twee handdoeken meebrengen. Overleg van tevoren even met uw dierenarts. Eventuele medische gegevens kunt u meenemen naar Ankie en Marja. Uw hond hoeft niet eerst gewassen te worden, maar moet wel goed uitgeborsteld worden. Honden met ernstige hart- en/of longaandoeningen, huidaandoeningen of open wonden komen niet in aanmerking voor hydrotherapie. Loopse teefjes moeten wachten tot hun loopsheid voorbij is.

Aquadog, Stationsstraat 9, Berghem, 0412 404067

Voor jou leuk om te weten als extraatje: Ankie fokt Ierse Wolfshonden.

Overigens ben ik (voor Brian) ook heel benieuwd naar de Cetyl M

Groetjes.
Tonny
Laatst gewijzigd door Antonia op za 02 mei 2009, 22:01, 1 keer totaal gewijzigd.
maddoc
5-sterren
5-sterren

Bericht door maddoc »

vwb het fietsen daar zou ik heel voorzichtig mee zijn;

Gina heeft behoorlijk spondylose en HD en
juist naast de fiets lopen gaat niet (terwijl ze dat dus wel goed kon in den beginne).

Plaats reactie