Wel of niet laten steriliseren

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Wel of niet laten steriliseren

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Alba schreef: Dit is altijd een lastig vraagstuk, iets wat denk ik ook echt wel afhangt van je persoonlijke kijk op dit soort dingen. Hoe zeer ik ook kan begrijpen dat de loopsheid voor veel mensen lastig is (vakantie, logeren, wandelen, etc) vind ik zelf dat dit erbij hoort. Je kiest voor een dier met al zijn/haar voor- en nadelen. Daarom zal ik zelf mijn hond niet laten castreren tenzij voor medische redenen (of psychische, ik ken honden die zó last van schijndracht hadden dat het echt niet leuk meer was).
De preventieve redenen van de DA vind ik logisch maar zoals Lizzy ook al aangaf: ik ga ook niet mijn borsten maar laten afzetten voor het geval dat ik borstkanker krijg later. Risico's horen bij het leven, en helaas ook bij dat van je dieren. Daarnaast is voor jouw hond de mate van preventie al kleiner.

Je hond is wel al volwassen, in elk geval lichamelijk, daar ben ik al blij om (ik vind castreren op vroege leeftijd verschrikkelijk sneu). Vind je je hond ook geestelijk volwassen? Dat zou voor mij ook meespelen namelijk! Denk ook goed na over de invloed die het kan hebben op het gedrag, wat Lizzy verteld over Linga is heel mooi maar het gebeurd ook vaak genoeg dat pittige tantes ineens serieuze draken worden. Of dat ze ineens erg onzeker kunnen worden. Ik heb geen flauw idee in hoeverre je zoiets kan aan zien komen of voorspellen, maar het zou voor mij iets zijn om over na te denken. Ik begrijp dat je 1 hond hebt, problemen binnen de roedel thuis zal je dan niet krijgen, dat scheelt.
De vacht en incontinentie-problemen hoor ik toch wel regelmatig, maar misschien valt dat op omdat je van de honden die geen problemen krijgen niet hoort.

Het blijft moeilijk... veel succes met beslissen!
Ik heb hier over na lopen denken. Ik vraag me namelijk af of dit zo is. Iedereen die ik vraag die een pittige teef heeft laten castreren op jonge leeftijd: die "klaagt" dat de teef pittiger is geworden. Iedereen die ik vraag die een pittige teef heeft laten castreren op latere leeftijd (vanaf een jaar of 3 a 4): die constateren geen verschil. Zou het misschien komen omdat deze oudere teven gewoon uitontwikkeld zijn en zijn wie ze zijn?
gytha
3-sterren
3-sterren

Bericht door gytha »

Ik heb mijn cairn teef (een lieve teef) met 7 jaar laten steriliseren i.v.m. een chronische baarmoederontsteking. Zij is wél een stuk pittiger geworden. Mijn leeuwhondje (altijd al een pittige dame) heb ik met 3,5 jaar laten steriliseren en die is gelijkgebleven. De ruwe vacht van de cairn en de langharige vacht van het leeuwtje zijn niet veranderd door de sterilisatie. Ik heb gehoord, dat alleen de halflangharige vachten lelijk worden na sterilisatie, zoals bijvoorbeeld bij kooikers, setters en spaniels.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

gytha schreef: Ik heb mijn cairn teef (een lieve teef) met 7 jaar laten steriliseren i.v.m. een chronische baarmoederontsteking. Zij is wél een stuk pittiger geworden. Mijn leeuwhondje (altijd al een pittige dame) heb ik met 3,5 jaar laten steriliseren en die is gelijkgebleven. De ruwe vacht van de cairn en de langharige vacht van het leeuwtje zijn niet veranderd door de sterilisatie. Ik heb gehoord, dat alleen de halflangharige vachten lelijk worden na sterilisatie, zoals bijvoorbeeld bij kooikers, setters en spaniels.
OK, dank je. Duidelijk geen pijl op te trekken dus... Nou ja, het blijft dan iets waar mensen rekening mee moeten houden/mee te nemen in de overweging, wanneer ze overdenken hun teef te laten castreren.
Alba
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Alba »

Lizzy schreef: Ik heb hier over na lopen denken. Ik vraag me namelijk af of dit zo is. Iedereen die ik vraag die een pittige teef heeft laten castreren op jonge leeftijd: die "klaagt" dat de teef pittiger is geworden. Iedereen die ik vraag die een pittige teef heeft laten castreren op latere leeftijd (vanaf een jaar of 3 a 4): die constateren geen verschil. Zou het misschien komen omdat deze oudere teven gewoon uitontwikkeld zijn en zijn wie ze zijn?
Ik denk dat je zeker gelijk kan hebben, voor mijn gevoel worden veel honden gecastreerd voor ze 'af' zijn en dat kan natuurlijk toch invloed hebben. ZGytha's ervaringen zijn dan weer anders, dus waarschijnlijk werken beide scenario's. Lijkt me alleen zo ontzettend moeilijk om dat in te schatten welke kant het op gaat, voor castratie weet je in elk geval wat je hebt: pittig of minder pittig. Wat 't erna wordt is dan afwachten. Met een reu kan je tegenwoordig dat implantaat gebruiken, maar zoiets is er voor teefjes niet toch?
Fido
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fido »

MaaikeNoa schreef: Bedankt voor de reacties.
Ik denk trouwens ook dat DA's graag honden willen laten steriliseren omdat ze daar aan verdienen...
Mijn hond is overigens afgelopen maart pas voor de 2de keer loops geworden. Dat van die rotvacht wist ik niet.
Er zijn ook DA's die helemaal niet te popelen staan om te steriliseren ;). Het is een behoorlijke buikoperatie waarbij best wel "gesloopt" wordt (alleen al het ligamentum wat gescheurd wordt). Kortom niet 123 steriliseren, goed de voor- en nadelen afwegen maar dat gebeurd op dit forum gelukkig regelmatig :)
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Fido schreef: Er zijn ook DA's die helemaal niet te popelen staan om te steriliseren ;). Het is een behoorlijke buikoperatie waarbij best wel "gesloopt" wordt (alleen al het ligamentum wat gescheurd wordt). Kortom niet 123 steriliseren, goed de voor- en nadelen afwegen maar dat gebeurd op dit forum gelukkig regelmatig :)
Als je alleen de eirestokken weghaalt hoef je geen ligamentum te scheuren, dus dat scheelt enorm in bloedingen.

Ik vind dat verhaal van die anale fistels wel vaag. Volgens mij komt dat zo goed als uitsluitend voor bij Duitse herders en ik heb er een stuk of 5 lopen (patiënten en een van mezelf), maar deze zijn evengoed wel als niet gecastreerd. En het zijn 2 reuen en 3 teven. Nu zijn dat wel kleine aantallen, maar zo vreselijk vaak komt het ook weer niet voor.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

Hitam schreef: Als je alleen de eirestokken weghaalt hoef je geen ligamentum te scheuren, dus dat scheelt enorm in bloedingen.
Ik denk dat Edith het bandje bedoelt wat van de eierstok naar de rug loopt, dat vind ik ook geen leuke klus om die te scheuren :nerves: :nerves: :nerves:

Tsja, ik zou het eerlijk gezegd niet weten als ik een teef zou hebben wel of niet castreren. Ik vind het een lastig vraagstuk. Sita hier is erg incontinent, aan de andere kant die baarmoederontstekingen :nerves:
Ik zou denk ik toch voor castratie kiezen omdat loopsheid me erg onpraktisch lijkt  :-[ , nou ja de volgende wordt toch een reu  ;D
vagebond
5-sterren
5-sterren

Bericht door vagebond »

Zal ik dit s uitprinten en aan mijn klanten meegeven? Steeds meer honden worden heel jong gecastreerd. Laatst stond er een jonge teckelreu op tafel. 10 maanden oud. Grappig zei ik nog tegen het baasje: je laat m toch niet castreren,dan wordt ie net zo als die andere (superdikke grote vette harige teckel) teckel van je? Ehh, dat is al 3 maanden geleden gebeurd zei ze.................
Aan de andere kant, als trimster kom je niet meer zonder werk in deze crisistijd, haha, al die shi tzu's enz. alles wordt hier spontaan met 7 maanden gecastreerd. Vervolgens worden het dikke haarbollen, waar de baasjes geen raad mee weten. Het is echt om te janken, bij de puppyenting proberen ze al een afspraak te maken, grrrrrrrrrr. Ik had laatst ook weer een schitterend dwergteckelteefje van 5 maanden op tafel. Tja de bedoeling was toch om te laten helpen, de da had gezegd dat het beter was blalblalbla...... Ook van de week een westie teefje, moet nog een jaar worden, ook met 7 maand gecastreerd. Wat een shitvacht, noueh in model geschoren. Dat terwijl ze de vorige keer een prachtige rolvacht had.  Ik ben er helemaal klaar mee. Wanneer komt er een anti castreeroffensief? Gr. Ingrid
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

*Dorothea* schreef: Ik denk dat Edith het bandje bedoelt wat van de eierstok naar de rug loopt, dat vind ik ook geen leuke klus om die te scheuren :nerves: :nerves: :nerves:
Die scheur ik ook niet. Ik bind het hele zaakje af. Nooit last van.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Hitam schreef: Die scheur ik ook niet. Ik bind het hele zaakje af. Nooit last van.
Soms ontkom je er niet aan, dan zit de boel zo strak, dan moet je wel scheuren, anders krijg je de eierstok niet naar buiten.
Of doe jij het via de flank?
MaaikeNoa
1-ster
1-ster

Bericht door MaaikeNoa »

Ik denk na alles te hebben gelezen (bedankt Laura2004 voor het artikel) dat ik mijn teef niet laat steriliseren. Het artikel heeft mij o.a. daarin geholpen. Natuurlijk ook alle ervaringen van andere forumleden. Ik ben er nu overuit (geloof ik  :)) dat ik haar pas wil laten helpen als ze er zo erg aan toe is (mamatumoren) dat het beter is om alles weg te laten halen. Voor de rest zal ik dan weg laten halen wat op dat moment aangetast is. Ik schrok ook wel van alle bijwerkingen die ze kan oplopen na een sterilisatie (incontinent, gedragsverandering, slechte vacht, vergrote kans op andere soorten kanker enz. Ze is nu op en top gezond, heeft een mooie vacht en een stabiel karakter en dat wil ik graag zo houden  :).

Bedankt voor de reacties!
Ziviaantje
4-sterren
4-sterren

Bericht door Ziviaantje »

Ik denk dat die botkanker vooral voorkomt bij grote rassen die voor hun eerste loopsheid gesteriliseerd worden, omdat die honden vaak groter worden. Ik moet zeggen dat in de praktijk waar ik werk zo'n 80 % van de teven ( advies : na de eerste loopsheid als er niet mee gefokt wordt ) en 10 % van de reuen ( advies : alleen bij zeer dominante honden, hartnekkige voorhuidontstekingen en andere medice problemen )  gecastreerd zijn en we zelden botkanker zien. Als we het zien is het vooral bij Berner Sennens, maar dat is dan weer rasgebonden.

Iedereen moet zelf afwegen of ze hun teef willen laten helpen. Ik zou het zelf nooit doen voor de eerste loopsheid. Ik heb wel al mijn 4 de teven ( de eerste 2 was al weer een jaar of 15 geleden ) laten helpen. Voor mij is de doorslag geen baarmoederontstekingen en geen mamatumoren, maar 2 x per jaar loops vind ik in een dicht hondenbevolkte buurt ook een ramp. Probeer een aussie maar eens 3 weken aan de riem uit te laten  :D Indy werd ook nog eens vreselijk schijnzwanger na de loopsheid ( is echt 3 maanden een hele andere hond geweest, niets hielp ) en Ziva was tijdens de loopsheid een grote bitch die het leven van Indy ondragelijk maakte. Die liep de hele dag op haar tenen..... Voor mij dus absoluut geen twijfels.....

Er zijn natuurlijk ook nadelen : sommige honden krijgen een dikkere ondervacht ( zoals belgische herders en aussie, hier heb ik dus zelf ervaring mee, maar ook gelijktypige honden qua vacht zoals de newfounlander enz ) of een vlassige vacht ( normalen vacht met van die vlasharen er tussen ) zoals de kooiker, spaniel enz. Deze vachten zullen dus meer onderhoud geven.

Sommige teven  hebben ook grotere kans op incontinentie ( al hoewel dit door onderzoekers weer tegen gesproken wordt ) vooral na een sterilisatie voor de eerste loopsheid. Bepaalde rassen hebben hier meer aanleg voor zoals doberman, dalmatiër, bouvier ( en nog wel een paar, weet ze niet uit mijn hoofd ). Gelukkig is dat in bijna alle gevallen met een pilletje op te lossen.

Een hele pittige hond die voor de eerste loopsheid geholpen wordt kan nog veel erger worden. Geen wetenschappelijk bewijs, maar dit wordt gezegt door diverse bronnen. Heb er zelf geen ervaring mee.

En dan natuurlijk de narcose, is en blijft een risico. Wel heel klein, maar het is er wel.... Het is een buikoperatie, maar een goede dierenarts heeft het binnen een half uurtje gepiept en de meeste honden zijn na 1 of 2 dagen weer helemaal de oude. Moeten dan natuurlijk wel de eerste tijd rustig aan doen. Maar vergelijk het maar eens met een vrouw, die moet veel langer rusten. Ook kun je het tegenwoordig met een kijkoperatie laten doen. Wel duurder, maar minder lang onder narcose.

Bij een bouvier van 3 1/2 jaar ( die zal toch al 3 x loops geweest zijn denk ik ? Daar ligt ongeveer de magische lijn als het gaat om het risico op mamatumoren ) waarbij het geen probleem is dat ze 2 x per jaar loops wordt ( geen schijnzwangerschappen, geen intacte reu in huis die gek wordt enz. ) zou ik het zelf denk ik ook niet meer doen. De voordelen wegen dan niet meer op tegen de nadelen. Wel zou ik het goed in de gaten houden, vooral net na de loopsheid of ze niet ineens veel gaat drinken ( één van de symptomen van baarmoederontstekingen ) en goed de melkklierpakketen in de gaten houden.
Laatst gewijzigd door Ziviaantje op zo 31 mei 2009, 14:59, 1 keer totaal gewijzigd.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

aussie schreef: Ik denk dat die botkanker vooral voorkomt bij grote rassen die voor hun eerste loopsheid gesteriliseerd worden, omdat die honden vaak groter worden. Ik moet zeggen dat in de praktijk waar ik werk zo'n 80 % van de teven ( advies : na de eerste loopsheid als er niet mee gefokt wordt ) en 10 % van de reuen ( advies : alleen bij zeer dominante honden, hartnekkige voorhuidontstekingen en andere medice problemen )  gecastreerd zijn en we zelden botkanker zien. Als we het zien is het vooral bij Berner Sennens, maar dat is dan weer rasgebonden.

Iedereen moet zelf afwegen of ze hun teef willen laten helpen. Ik zou het zelf nooit doen voor de eerste loopsheid. Ik heb wel al mijn 4 de teven ( de eerste 2 was al weer een jaar of 15 geleden ) laten helpen. Voor mij is de doorslag geen baarmoederontstekingen en geen mamatumoren, maar 2 x per jaar loops vind ik in een dicht hondenbevolkte buurt ook een ramp. Probeer een aussie maar eens 3 weken aan de riem uit te laten  :D Indy werd ook nog eens vreselijk schijnzwanger na de loopsheid ( is echt 3 maanden een hele andere hond geweest, niets hielp ) en Ziva was tijdens de loopsheid een grote bitch die het leven van Indy ondragelijk maakte. Die liep de hele dag op haar tenen..... Voor mij dus absoluut geen twijfels.....

Er zijn natuurlijk ook nadelen : sommige honden krijgen een dikkere ondervacht ( zoals belgische herders en aussie, hier heb ik dus zelf ervaring mee, maar ook gelijktypige honden qua vacht zoals de newfounlander enz ) of een vlassige vacht ( normalen vacht met van die vlasharen er tussen ) zoals de kooiker, spaniel enz. Deze vachten zullen dus meer onderhoud geven.

Sommige teven  hebben ook grotere kans op incontinentie ( al hoewel dit door onderzoekers weer tegen gesproken wordt ) vooral na een sterilisatie voor de eerste loopsheid. Bepaalde rassen hebben hier meer aanleg voor zoals doberman, dalmatiër, bouvier ( en nog wel een paar, weet ze niet uit mijn hoofd ). Gelukkig is dat in bijna alle gevallen met een pilletje op te lossen.

Een hele pittige hond die voor de eerste loopsheid geholpen wordt kan nog veel erger worden. Geen wetenschappelijk bewijs, maar dit wordt gezegt door diverse bronnen. Heb er zelf geen ervaring mee.

En dan natuurlijk de narcose, is en blijft een risico. Wel heel klein, maar het is er wel.... Het is een buikoperatie, maar een goede dierenarts heeft het binnen een half uurtje gepiept en de meeste honden zijn na 1 of 2 dagen weer helemaal de oude. Moeten dan natuurlijk wel de eerste tijd rustig aan doen. Maar vergelijk het maar eens met een vrouw, die moet veel langer rusten. Ook kun je het tegenwoordig met een kijkoperatie laten doen. Wel duurder, maar minder lang onder narcose.

Bij een bouvier van 3 1/2 jaar ( die zal toch al 3 x loops geweest zijn denk ik ? Daar ligt ongeveer de magische lijn als het gaat om het risico op mamatumoren ) waarbij het geen probleem is dat ze 2 x per jaar loops wordt ( geen schijnzwangerschappen, geen intacte reu in huis die gek wordt enz. ) zou ik het zelf denk ik ook niet meer doen. De voordelen wegen dan niet meer op tegen de nadelen. Wel zou ik het goed in de gaten houden, vooral net na de loopsheid of ze niet ineens veel gaat drinken ( één van de symptomen van baarmoederontstekingen ) en goed de melkklierpakketen in de gaten houden.
"Grappig" dat jij de Dalmatier noemt! Ik heb de Dalmaat nog nooit eerder in zo'n rijtje zien staan maar "beweer" al wel een paar jaar dat de Dalmaat gevoeliger lijkt te zijn incontinent te worden na castratie. Mag ik vragen waar jij jouw rijtje van rashonden vandaan hebt?
MaaikeNoa
1-ster
1-ster

Bericht door MaaikeNoa »

Mijn bouvier is nu 2.5 jaar en 2 keer loops geweest.
Ze heeft tot nu toe probleemloze loopsheden gehad. Ze veranderd nauwelijks tot niet in karakter en is ook nog niet schijnzwanger geweest. Ik kan haar ook nog steeds tijdens haar loopsheid los laten lopen. Ze blijft keurig bij mij in de buurt en heeft nog geen poging gedaan om te ontsnappen. Reuen zijn niet interessant. Dus dat zijn voor mij ook geen redenen om haar te laten helpen. Ik zal haar goed in de gaten houden. En van dat drinken wist ik niet, maar dat houd ik dus goed in de gaten. Wat ze trouwens wel heeft is een paar vieze tepels. Vooral naar achteren toe. Ze lijken soms wel vervormd. De DA heeft er naar gekeken en die zei er niets bijzonders over. Alleen dat ze wat zies waren.
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Stel dat een teefje op 6 mnd loops wordt, dan vind ik na de eerste loopsheid sterilliseren eigenlijk ook nog erg vroeg.
Ik veroordeelde laatst iemand die z'n reu op 10 mnd had laten castreren, maar eigenlijk gebeurt het bij teven zo vaak voordat ze een jaar zijn.

Plaats reactie