Wel of niet laten steriliseren

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Wel of niet laten steriliseren

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

*Dorothea* schreef: Stel dat een teefje op 6 mnd loops wordt, dan vind ik na de eerste loopsheid sterilliseren eigenlijk ook nog erg vroeg.
Ik veroordeelde laatst iemand die z'n reu op 10 mnd had laten castreren, maar eigenlijk gebeurt het bij teven zo vaak voordat ze een jaar zijn.
Laat ik dat nou eens helemaal 200% met je eens zijn! Linga veranderde met de eerste, tweede EN derde loopsheid nog steeds qua gedrag! En ze werd pas bij 12 maanden voor het eerst loops! Ik vind ook heel erg dat een teef "uitontwikkeld" moet zijn maar ik kan het zo moeilijk onder woorden brengen wat ik daar precies mee bedoel :-\
Moos
4-sterren
4-sterren

Bericht door Moos »

Lizzy schreef: Laat ik dat nou eens helemaal 200% met je eens zijn! Linga veranderde met de eerste, tweede EN derde loopsheid nog steeds qua gedrag! En ze werd pas bij 12 maanden voor het eerst loops! Ik vind ook heel erg dat een teef "uitontwikkeld" moet zijn maar ik kan het zo moeilijk onder woorden brengen wat ik daar precies mee bedoel :-\
Het 'lastige' is dat een jonge gecastreerde teef ook nog wel verandert in gedrag natuurlijk ;)
Saar is jong gecastreerd, en is toch ook wel gewoon nog volwassener geworden in haar gedrag naarmate ze ouder werd. Vera is niet gecastreerd, en zolang ze door de loopsheid heenfietst als de afgelopen keer gaat dat ook niet gebeuren. Ze was krap 3 weken loops, heeft zelf geen enkele interesse gehad in reuen, kon nog gewoon los (om 6 uur 's ochtends op een veldje even apporteren voor de energie), en heeft alleen ietssssss dikkere tepels gehad als 'schijnzwangerschap'. Ze is rondom de loopsheid wel iets bezitteriger met eten richting Saar (lees: beetje zachtjes brommen als Saar gezellie samen wil kluiven), maar Saar loopt dan gewoon meteen weg dus dat maakt ook niet uit verder. Ik zie dus bar weinig reden om Vera te laten castreren zoals het nu gaat ;)

Maar wat ik ook wel merk is dat Vera ondertussen meer 'teef' is dan Saar die jong is gecastreerd. Vera kan echt sjanzen met reuen, en reuen zijn ook vaak enorm bezig met haar vooral maar te 'pleasen'. Grappig gezicht vind ik dat, want dat is dus echt nieuw voor mij. Ze is nu bijna 15 maanden en heeft ook feilloos door dat ze bij een beetje sullige reuen alles kan flikken in spel, want ach, zij is wel dat lekkere wijf dussss ;D Terwijl ze bij wat pittigere reuen en bij andere teven heel braaf en onderdanig en bescheiden doet, ook in spel.
Dat vind ik wel heel jammer dat ik Saar dat min of meer heb afgenomen, en ik zou zelf denk ik elke teef ook wel 2 keer loops willen laten worden nu.
Plaats reactie