lange vacht - slecht tegen de warmte kunnen

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: lange vacht - slecht tegen de warmte kunnen

charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Nee, zo bedoel ik dat niet, maar als ze dus dood neervallen is dat omdat ze zuurstof te kort hebben.

Was niet best dat alle kortsnuiten zo dood neer zouden vallen met warm weer, dan hield je weinig over. Maar zoals ik de anderen er van begrijp zijn deze gevoeliger.

Dus is het toch een fabeltje?? Ze hebben het moeilijker maar vallen niet bij bosjes neer?
tessa schreef: Nou, nou, niet alle kortsnuiten vallen geliijk dood neer hoor, heb er hier drie, twee shih tzu's en een boxer maar nu geen centje pijn hoor, vanmorgen gewoon nog naar het bos geweest.
Er zijn wel kortsnuiten die het nu moeilijk hebben maar niet zo dramatisch als jullie zeggen.
tessa
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door tessa »

[quote

Dus is het toch een fabeltje?? Ze hebben het moeilijker maar vallen niet bij bosjes neer?

[/quote]
Nou het is natuurlijk wel zo dat sommige kortsnuiten te nauwe neusgaten hebben, maar over het algemeen gaan honden die het warm/ benauwd hebben hijgen dus lijkt mij het geen verschil maken tov lange neuzen.
Ik ben het wel met je eens hoor dat als je bijv een engelse bul of mopsje hoort hijgen het niet echt een prettig geluid is.
Het heeft denk ik ook wel iets met conditie te maken, mijn boxer heeft een prima conditie en hijgt zelfs bijna niet na 5 kilometer fietsen ( doe ik niet met dit weer hoor :-X).
Maar bijv in de trimsalon let ik altijd heel goed op of de honden niet oververhit raken, met dit weer en dan een warme fohn erop kan ervoor zorgen dat ze in elkaar storten en dat heeft dan weer niets met snuitlengte te maken.
kojak
4-sterren
4-sterren

-

Bericht door kojak »

-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Een koelband lijkt me niet zoveel uithalen, je koelt alleen maar de hals. Als de warmte in het lichaam zit, zit ie toch overal?  :confused1:
kojak
4-sterren
4-sterren

-

Bericht door kojak »

-
Laatst gewijzigd door kojak op zo 04 apr 2010, 18:01, 1 keer totaal gewijzigd.
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Ik heb zo'n koeldekentje voor in de mand. Geen hond die er op wil liggen. Als ik moet koelen gebruik ik nu natte handdoeken, dat willen ze wel.
spreeuwtje
5-sterren
5-sterren

Bericht door spreeuwtje »

tussendoor lekker laten zwemmen??
ik ging met paap vroeger veel fietsen.. ook met warmer weer..
hij kreeg t dan wel warm.. maar tussendoor een plons of 3/4 koelde hem direkt af..
en hij vond t nog leuk ook..  ::)
henneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door henneke »

ik heb voor Bo zo'n koelpak gekocht en het werkt echt , hij heeft het minder heet en is aan het einde van een wandeling op zijn rug en onder zijn borst nog lekker koel .
*Dorothea*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Dorothea* »

tessa schreef: [quote

Nou het is natuurlijk wel zo dat sommige kortsnuiten te nauwe neusgaten hebben, maar over het algemeen gaan honden die het warm/ benauwd hebben hijgen dus lijkt mij het geen verschil maken tov lange neuzen.
Ik ben het wel met je eens hoor dat als je bijv een engelse bul of mopsje hoort hijgen het niet echt een prettig geluid is.
Het heeft denk ik ook wel iets met conditie te maken, mijn boxer heeft een prima conditie en hijgt zelfs bijna niet na 5 kilometer fietsen ( doe ik niet met dit weer hoor :-X).
Maar bijv in de trimsalon let ik altijd heel goed op of de honden niet oververhit raken, met dit weer en dan een warme fohn erop kan ervoor zorgen dat ze in elkaar storten en dat heeft dan weer niets met snuitlengte te maken.
Daar zit dus wel degelijk verschil in. Bij warm weer gaan honden panten, door circulatie van lucht langs het neusslijmvlies raken ze hun warmte kwijt. Hoe langer het ventilatiekanaal des te meer warmte ze kunnen kwijt raken.
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

hij heeft wel een iets korter snuitje dan mijn vorige maltezers, dus tja, maar een echt platsmoeleke is hij toch niet hoor :D ;)
Afbeelding
spreeuwtje schreef: tussendoor lekker laten zwemmen??
zou een optie kunnen zijn (ooh wat zou hij er telkens leuk uit zien dan ;D)
helaas is er niet overal de mogelijkheid om te zwemmen
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

denk dat je gewoon met dit soort dagen s'morgens vroeg en eind van de middag/avond moet gaan wandelen..
ik doe dat nu ook, en id de schaduw opzoeken, veel meer kan je er niet aan doen...
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

vanaalst schreef: denk dat je gewoon met dit soort dagen s'morgens vroeg en eind van de middag/avond moet gaan wandelen..
ik doe dat nu ook, en id de schaduw opzoeken, veel meer kan je er niet aan doen...
ja proberen we sowieso te doen, vanmorgen waren we ook al om half 8 weg
maar tussendoor nog ergens naartoe rijden als afwisseling op de gewone dagelijkse wandelingen vinden we ook weleens leuk
bij echt warme dagen doen we dat uiteraard niet, of kiezen we voor koelere plekjes, maar het leek me gisteren nog wel meevallen van temperatuur
nja, voor Gian dus niet blijkbaar :(
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

de ene hond kan er beter tegen dan de andere, dat is hier ook....
charmed
5-sterren
5-sterren

Bericht door charmed »

Oke, bedankt voor de uitleg die is duidelijk :)
*Dorothea* schreef: Daar zit dus wel degelijk verschil in. Bij warm weer gaan honden panten, door circulatie van lucht langs het neusslijmvlies raken ze hun warmte kwijt. Hoe langer het ventilatiekanaal des te meer warmte ze kunnen kwijt raken.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

En bv franse en engelse bullen hebben vaak een te groot zacht verhemelte dat de luchtpijp deels afsluit, de huig hangt dan ook laag, waardoor ze minder adem kunnen krijgen en zuurstofgebrek krijgen. Hoe meer ze moeten hijgen (warmte) hoe meer last ze er van hebben.

Plaats reactie