nierinsufficiëntie ( nierfalen)

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re:nierinsufficiëntie ( nierfalen)

Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

arielleke schreef: vuile pens zal ze wel lusten en kaas ook.
Dus ik moet ze meer vet geven, maar mag ik dan haar vlees bakken in boter of moet ik dan ongezoute boter kopen, en mag ze kip hebben ???
Heb vandaag rijst gegeven het gaat erin maar niet zo als de macaroni dus zal maar afwisselen.

Vroeger kreeg ze diner ( waar dat warm water bij moet ) en daar deed ik wat blikvoer bij ( pate van vlees) maar dat mag schijnbaar allemaal niet meer of wel ???

Niks koken of bakken van vlees, gewoon rauw voeren. Daar zijn honden op gebouwd, zo is het het best verteerbaar voor ze.
Kip mag je voeren, is goed en licht verteerbaar.
Doedels
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Doedels »

arielleke schreef: Vroeger kreeg ze diner ( waar dat warm water bij moet ) en daar deed ik wat blikvoer bij ( pate van vlees) maar dat mag schijnbaar allemaal niet meer of wel ???
Inderdaad, diner, blik of patee is nu ongeschikt omdat het te belastend is voor de nieren. Dus lekker zelf samenstellen zodat je precies weet wat ze krijgt en rauw.
O, en kaas is erg zout en dus niet geschikt bij nierfalen. Huttenkäse kan wel.
Gaat het nog steeds goed met haar?
arielleke
1-ster
1-ster

Bericht door arielleke »

Het gaat heel goed met haar, ze is eigenlijk weer zelfde als voorheen, alleen ze is broodmager en ze is heel gauw moe, maar verder merk ik niets meer aan haar.

Ik ga deze week terug naar de da en dan zal ik wel zien wat die ervan zegt, die zal zijn ogen niet geloven als die haar ziet.

Ik wissel macaroni nu af met rijst, en heb er gisteren zalm doorgedaan met het wit van een hard gekookt ei.
Morgen weer bief of eens kalkoen of kip.
Maar ik ga vragen aan de da welke producten ze juist mag hebben of er ergens iets bestaat van diner voor nierpatienten.
En dan eens over een paar weken opnieuw bloed prikken en kijken hoe de waardes zijn. Maar ikzelf heb het idee dat ze dus haar hele leven misschien wel last heeft gehad van haar nieren, daarom dat ze kieskeurig was en zo mooi opgewicht.
Denk zelf dat honden goed weten wat ze niet en wel mogen hebben want de hondekoekjes en snoepjes neemt ze nu niet meer terwijl ze vroeger er een moord voor deed.

We zullen wel zien ben blij dat ze weer redelijk op de benen is, het vooruitzicht is toch stukke beter.
arielleke
1-ster
1-ster

Bericht door arielleke »

sorry maar mijn da leeft daar niet van, ik ga er dan ook 15 km voor rijden terwijl er hier in het dorp vier liggen.
ik heb zelfs van hem de zak hills nierdieet gekregen en is wel nog 11 kilo hij had ze ook kunnen verkopen.
Hier kunnen de da zich dat niet permiteren want op dorpen moeten ze het hebben van een hele goede naam, anders zullen ze geen klanten hebben.
Hij heeft gezegt hier heb je een nierdieet probeer het lust ze het niet kom je morgen terug en krijg je andere merken mee allemaal proefzakjes.
En hij heeft ook gezegt dat ik pasta mag geven en vlees met een hoog eiwitwaarde bijv biefstuk.
Hij zei ook dat hij haar kon inspuiten met hormonen voor spiermassa en hij kon ze aan infuus leggen maar hij zei dat dat gewoon verlengen is en het kost je veel geld, met andere woorden haald weinig uit.

Ik heb ook besloten eet ze niet dat ze alles mag hebben anders gaat ze dood van de honger.

Maar ik ben heel blij want ze eet op moment heeeeel goed. 300 gr ongekookte rijst en pasta's op een dag met vlees (dus gekookt is dat een hele berg) dan nog 4 witte boterhammen.
Ze is echt aan het bekomen en zal deze week wel zien wat de da ervan zegt, hij zal blij zijn en zijn ogen niet geloven

maar bedankt voor de reakties, ook al is het heel verwarrend omdat de meeste elkaar tegen spreken.
Laatst gewijzigd door arielleke op di 11 okt 2005, 23:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Peet
5-sterren
5-sterren

Bericht door Peet »

Tja...ik heb ook een nierpatient die enorm mager was geworden door de vergiftiging van zijn systeem. Ik heb hem alleen absoluut geen graan gegeven, gezien het hoge fosfor gehalte.

Persoonlijk zou ik de pasta en het witbrood achterwege laten. Geef je hond eventueel meerdere malen per dag een vette kip-maaltijd of lamsvlees (vet vlees). Vette vis is ook goed, alles wat ze lekker vind.
Dit is veel minder belastend voor haar systeem.
Om verder aan te dikken kan je ook huttenkase geven, of volle yoghurt of slagroom (ongeslagen en ongezoet).

En verder als de d*nder beginnen met Solidago te geven. Een nierpatient moet zijn systeem spoelen om de afvalstoffen kwijt te raken. Dan zijn Solidago, Brandnetel of Koemis Koetjing de aangewezen middelen. Maar goed....dit is dus mijn aanpak ;), succes!
Xada
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Xada »

arielleke schreef: vuile pens zal ze wel lusten en kaas ook.
Dus ik moet ze meer vet geven, maar mag ik dan haar vlees bakken in boter of moet ik dan ongezoute boter kopen, en mag ze kip hebben ???
Heb vandaag rijst gegeven het gaat erin maar niet zo als de macaroni dus zal maar afwisselen.

Vroeger kreeg ze diner ( waar dat warm water bij moet ) en daar deed ik wat blikvoer bij ( pate van vlees) maar dat mag schijnbaar allemaal niet meer of wel ???

In kaas zit heel veel fosfor, evenals in eigeel. Als je alleen eiwit geeft heeft dat ook weer nadelige gevolgen. Maar zoek maar hier op de site over nierdieët. Je vind heel veel informatie in het Nederlands. Mijn engels is namelijk ook niet best.

Sorry, zie net dat dit een heel oud bericht is.  :-[ Zal mijn bed maar opzoeken, misschien ben ik morgen helderder.
chatnoir
1-ster
1-ster

Re: nierinsufficiëntie ( nierfalen)

Bericht door chatnoir »

Er bestaat ook nierdieet blikvoer, heb je ook van hils, en nog een ander merk, ook brok een van die 2 wilde mijn hond ook niet eten, zou je uit kunnen proberen ze hebben proefzakjes bij de DA. ik weet niet of dit te verkrijgen is bij de dierenwinkel, maar een DA heeft het wel. heb ik zelf ook gevoerd. Eiwitten moet je reduceren dus ook geen vlees, melk e.d. Wat je wel kan doen als de hond gewend is diner te krijgen en wil eten, is misschien een bouillon van vlees koken en daar de brok in weken, en dan desnoods een paar kleine stukjes er bijin doen, en als de hond echt vanwege zijn nieren niet meer wil eten, hij voelt zich gewoon beroerd, kan je halen wat je wil, maar krijg je er niets meer in, ik kreeg de laatste weken alleen nog wat naar binnen, als ik met haar naar de buurhond ging dagelijks deed ik dat, en daar liet ze zich voeren brokje voor brokje door de buurvrouw, brokje voor haar  hond brokje voor mijn hond, en was ik al blij als er een handje vol inging. Heb zelf ook echt van alles geprobeert, maar op een gegeven moment willen ze gewoon niets meer. IK leef met je mee, ik weet wat je doorstaat en wens je sterkte.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

chatnoir schreef: Er bestaat ook nierdieet blikvoer, heb je ook van hils, en nog een ander merk, ook brok een van die 2 wilde mijn hond ook niet eten, zou je uit kunnen proberen ze hebben proefzakjes bij de DA. ik weet niet of dit te verkrijgen is bij de dierenwinkel, maar een DA heeft het wel. heb ik zelf ook gevoerd. Eiwitten moet je reduceren dus ook geen vlees, melk e.d. Wat je wel kan doen als de hond gewend is diner te krijgen en wil eten, is misschien een bouillon van vlees koken en daar de brok in weken, en dan desnoods een paar kleine stukjes er bijin doen, en als de hond echt vanwege zijn nieren niet meer wil eten, hij voelt zich gewoon beroerd, kan je halen wat je wil, maar krijg je er niets meer in, ik kreeg de laatste weken alleen nog wat naar binnen, als ik met haar naar de buurhond ging dagelijks deed ik dat, en daar liet ze zich voeren brokje voor brokje door de buurvrouw, brokje voor haar  hond brokje voor mijn hond, en was ik al blij als er een handje vol inging. Heb zelf ook echt van alles geprobeert, maar op een gegeven moment willen ze gewoon niets meer. IK leef met je mee, ik weet wat je doorstaat en wens je sterkte.
Mag ik vragen waar je dit vandaan hebt? Het is namelijk niet waar dat je eiwit moet reduceren. Je moet juist eiwitten blijven voeren en juist van goede kwaliteit en dus juist vlees. Blikvoer en andere commerciele hondenvoervoeding is ronduit troep. Je hoeft alleen eiwit te beperken indien je hond echt ziek is van de nierproblemen. Maar zelfs dan werkt een eiwitbeperkend dieet niet levensverlengend. Meer over nierproblemen kun je vinden in dit barfplaats bieb topic: http://www.barfplaats.nl/forum/index.ph ... 598.0.html

Plaats reactie