May Linn schreef:
Ja dit viel mij ookal op nadat ik vers ben gaan voeren...
krijg ook vaker complimentjes over hoe hun vacht glanst en ze er goed uitzien, maar erg geïnteresseerd in vers zijn de meeste niet.
Zelfs niet als er iets duidelijk mis is met hun hond (ziek of te mager ofzo).
Het antwoord wat je dan vaak krijgt: mijn honden hebben het altijd goed gedaan op brokken!
Maar is dit zo? vergelijken met vers zullen ze ws niet hebben gedaan hebben.... en wat is goed dan? ga ik me afvragen
Dit krijg ik dus bijna dagelijks te horen. Wat ik denk, dat is dat veel eigenaren "dingen" normaal zijn gaan vinden bij hun huisdieren wat eigenlijk niet normaal is! Maar doordat zoveel dieren het hebben is men het als normaal gaan accepteren
Sterke geur, jaarlijkse gebitsreinigingen bij de da, oorontstekingen, oogontstekingen, anaalklierproblemen, blaasgruis enz.
Als ik bovenstaande als voorbeeld noem dan zegt men zo vaak: Jaaaa maar daar heeft iedere hond wel (eens) last van dat hoort erbij.
Dan leg ik uit dat dat dus NIET normaal is en kom je pratend met de eigenaar er achter dat het dier best wel wat, door de eigenaar geaccepteerde

, kwaaltjes heeft/heeft gehad.
Veel eigenaren gaan dan nadenken, vragen stellen en open staan voor jouw onderbouwde argumenten waarom rauw?
Een aantal eigenaren reageren direct met "nee hoor mijn dier heeft altijd fantastische brok gehad en ik vind dat ie het super doet". Deze mensen kan je het beste los laten en in hún waarde laten.
Mijn ervaring is dan dat een gedeelte van deze eigenaren later terug komt op ons verhaal over voeren (soms moeten dingen eerst bezinken) en ze dan toch voorzichtig beginnen met wat pens erbij te geven.