Samenstellen van mijn menu's

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Samenstellen van mijn menu's

Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

[quote="Eveline68"]
ik wil niet voor alles en ander topic openen dus hier nog wat vragen.

als beginner moet ik dus rustig aan beginnen en het rustig opbouwen, nu lees ik zojuist in de bibliotheek dat ik de honden kleine porites moet voeren althans niet gelijk 20% orgaan bv maar beginnen met 5% of 10%.

Hoe vul ik dan de rest van het gewicht aan, ik neem aan dat ze dan te weinig binnen krijgen, of moet ik het aanvullen met de brokken die ze nu krijgen.
bv s'morgens brokken en s' avond versvlees, of moet ik het aanvullen met vervleesbotten die lichtverteerbaar zijn.

[/quote]

Waar heb je dit gelezen? Zoals jij het omschrijft (her)ken ik het niet. Wat ik soms wel bij  honden zie is dat ze niet goed reageren op een maaltijd die geheel uit orgaan bestaan. Orgaan werkt laxerend, dus ze kunnen er dunnere ontlasting van krijgen. Dat kune je ondervangen door de hoeveelheid orgaan te verdelen over meerdere maaltijden.
Eveline68
2-sterren
2-sterren

Bericht door Eveline68 »

mmm ok ik zal mijn leveransier een informeren hier over die heeft connecties vanuit amerika.

In ieder geval bedankt ben weer een stapje verder. over het minder geven van versvlees en organen had ik gelezen in de bibliotheek, als je gevoelige honden heb die snel gaan braken of snel aan de diaree zijn.

2 van de drie kan ik gewoon over zetten die hebben een heel sterk gestel maar mijn border collie niet die heeft hele gevoelige darmen enhem wil ik gewoon langzaam over zetten, vandaar mijn vraagdat als ik hem minder geeft dan de gewenste hoeveelheid hoe vul ik dan de rest van zijn maaltijd aan.

een zaklje kefir gaat ik een dinsdag halen, de plaatselijke zaden handelaar hier in dordrecht die verkoop het.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="Eveline68"]
mmm ok ik zal mijn leveransier een informeren hier over die heeft connecties vanuit amerika.

In ieder geval bedankt ben weer een stapje verder. over het minder geven van versvlees en organen had ik gelezen in de bibliotheek, als je gevoelige honden heb die snel gaan braken of snel aan de diaree zijn.

2 van de drie kan ik gewoon over zetten die hebben een heel sterk gestel maar mijn border collie niet die heeft hele gevoelige darmen enhem wil ik gewoon langzaam over zetten, vandaar mijn vraagdat als ik hem minder geeft dan de gewenste hoeveelheid hoe vul ik dan de rest van zijn maaltijd aan.

die kleinere beetjes is dan volgens mij de beodeling dat je die naast de oude maaltijd gaat geven en dan de porties steeds groter maken en  de porties oud voer steeds kleiner tot  niks. Voorts niet te eenzijdige maaltijden van voedingstoffen die diarree (orgaan e.d.) /obstipatie (vleesbot) zouden kunnen veroorzaken omdat de hond nog niet volledig gewend is aan vers voer.

een zaklje kefir gaat ik een dinsdag halen, de plaatselijke zaden handelaar hier in dordrecht die verkoop het.
[/quote]
Antonia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Antonia »

[quote="Angelique"]
die kleinere beetjes is dan volgens mij de beodeling dat je die naast de oude maaltijd gaat geven en dan de porties steeds groter maken en  de porties oud voer steeds kleiner tot  niks. Voorts niet te eenzijdige maaltijden van voedingstoffen die diarree (orgaan e.d.) /obstipatie (vleesbot) zouden kunnen veroorzaken omdat de hond nog niet volledig gewend is aan vers voer.

[/quote]

Ah, bedoel je die fiets. Het geleidelijk aan overschakelen: de oude voeding geleidelijk aan afbouwen en de nieuwe voeding geleidelijk aan opbouwen. Zo had ik de vraag niet gelezen.
Eveline68
2-sterren
2-sterren

Bericht door Eveline68 »

ja zo bedoel ik, sorry dat ik een beetje onduidelijk overkwam.
zal er de volgende keer een beetje rekening mee houden.
weet niet of ik zo maar stukjes mag copieren van uit een ander stuk, anders had ik dat wel gedaan. :)
Eveline68
2-sterren
2-sterren

Bericht door Eveline68 »

mmm als de dieren straks over zijn op barf, kan ik dus 1 of 2 keer per dag hun eten geven, nu lees ik bij een hoop dat het meeren deel dit 1 keer per dag doen en ook nog in de avond uren.
ik en de beestenboel zijn gewend om 2 maal per dag hun eten te geven. als ik dus naar 1 keer per dag gaat, kan ik ze dan smorgens wel een kippennekje geven, al is het alleen maar voor het idee dat zij iets te eten hebben gekregen.
ik denk dat ik anders een paar hongerige honden achter mij aan heb lopen, [gebeurt nu ook als ik het druk heb en ze vergeet :-[]

en hoe zit het dan met de verhouding, moet ik dit dan aftrekken of maak z'n kippennekje niet veel uit.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Zo'n kippennekje stelt niks voor dus dat hoef je niet mee te rekenen. Wat je kunt doen is de ochtend maaltijd steeds kleiner maken en de avond maaltijd steeds groter. En dan houd je op een gegeven moment gewoon op met de ochtend maaltijd. Met een paar dagen zijn ze gewend dat ze niks meer krijgen hoor! Juist als je toch wat blijft geven, blijven ze vinden dat ze 's morgens "recht hebben op". Terwijl, als je ze niks geeft, ze daar aan wennen. Bovendien stimuleert een beetje eten juist het hongergevoel.
Eveline68
2-sterren
2-sterren

Bericht door Eveline68 »

daar zit ook wel wat in, dan gaan we het gewoon afbouwen :)
Eveline68
2-sterren
2-sterren

Bericht door Eveline68 »

nu eet mijn mechelse herder echt alles, zelf vind ik dat hij iets bij mag komen, is een eendenkarkas vetter dan kippenkarsas, en kan het geen kwaad als ik hem dan een eendenkarsas geeft in plaats van kippenkarkas. [hij krijg dan geen kippenkarkas meer]

Plaats reactie