Frankrijk oktober/november: speciale maatregelen?
Moderator: Lizzy
- - Judith -
- 5-sterren

Frankrijk oktober/november: speciale maatregelen?
Ik ga eind oktober/begin november twee weken op vakantie in de Bourgogne met de honden. Moet ik behalve een rabiësenting nog andere speciale maatregelen nemen qua ongedierte/ziekten?
Re: Frankrijk oktober/november: speciale maatregelen?
Wij zijn jarenlang meerdere keren per jaar naar de Bourgogne geweest, omdat mijn zus daar woonde,
maar meer dan de rabiesenting en een tekenband/behandeling hebben wij nooit gedaan.
Nooit problemen gehad.
maar meer dan de rabiesenting en een tekenband/behandeling hebben wij nooit gedaan.
Nooit problemen gehad.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Zijn daar veel zandvliegjes?Peter79 schreef: Wij zijn jarenlang meerdere keren per jaar naar de Bourgogne geweest, omdat mijn zus daar woonde,
Nooit problemen gehad.
Volgens mij niet, nooit gezien in ieder geval.*Dorothea* schreef: Zijn daar veel zandvliegjes?
Bourgogne is niet zo warm hoor, en er valt veel regen.
Klimaat is ongeveer vergelijkbaar met hier.
- - Judith -
- 5-sterren

En hartworm, is dat iets om rekening mee te houden?
Nooit van gehoord, dus ook nooit rekening mee gehouden (misschien naief), maar ook nooit problemen mee gehad.- Judith - schreef: En hartworm, is dat iets om rekening mee te houden?
Overigens verder nooit anders gedaan dan in Nederland en dat heeft nooit problemen gegeven.
Onze honden (toen 3) hebben daar altijd los gelopen op een heel groot ruig terrein en in de natuur.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Hartworm is meer iets van het middelandse zeegebied, maar volgens het kaartje van milbemax ziet ie in heel frankrijk en houdt ie zich netjes aan de landsgrenzen- Judith - schreef: En hartworm, is dat iets om rekening mee te houden?
Ik geef Gina wel milbemax voor de hartworm....heb mij laten vertellen dan de vos er veel last van heeft en die lopen daar wel rond denk ik zo...
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Het wordt overgebracht door hartwormmuggen, die moeten er wel zijn.Danny schreef: Ik geef Gina wel milbemax voor de hartworm....heb mij laten vertellen dan de vos er veel last van heeft en die lopen daar wel rond denk ik zo...
- - Judith -
- 5-sterren

Zijn die er eind oktober?*Dorothea* schreef: Het wordt overgebracht door hartwormmuggen, die moeten er wel zijn.
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
Volgens wikipedia moet het twee weken aaneengesloten 27 graden zijn- Judith - schreef: Zijn die er eind oktober?![]()
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hartworm
Dus neeeuh, ik zou niet bang zijn voor hartworm.
O en volgens intervet komt de hartworm alleen voor in het middellandse zeegebied en corsica
http://www.intervet.nl/Nieuws/Hond/Para ... tworm.aspx#
- *Dorothea*
- 5-sterren

- Contacteer:
O en om helemaal gerust te zijn, van dezelfde site van intervet:
Zandvliegen zijn kleine, harige, tweevleugelige insecten (2,5 – 3 mm lang), die – anders dan de gewone vlieg – niet zoemen.
U zult zandvliegen overdag niet tegenkomen aangezien ze dan rusten in kieren en spleten. De zandvlieg komt vlak na zonsondergang tevoorschijn en blijft actief tot zonsopgang. Mediterrane zandvliegen houden van warme nachten (niet kouder dan 16°C) en kunnen, omdat ze zo klein zijn, bij harde wind niet vliegen (bij een windsnelheid van meer dan 1 m/sec). Desondanks kunnen ze lange afstanden afleggen, tot meer dan 2 km. Ze komen het meeste voor in de vrije natuur (landelijke gebieden of beboste delen van steden, zoals tuinen en parken), hoewel ze ook vrij regelmatig in woonruimten worden aangetroffen.
In de mediterrane landen begint het zandvliegenseizoen in mei en eindigt in september of – bij een zachte nazomer – in oktober.
- - Judith -
- 5-sterren

Dan houd ik het bij de rabiësenting
edit; laat maar ik lees niet goed 
Dan loopt Intervet toch een beetje achter. De hartworm is naar het noorden aan het trekken. Hij zit in Frankrijk in het westen tot Normandië en dan moet je een lijn trekken naar het oosten inclusief Zwitserland. De verwachting is, dat hij nog verder zal migreren naar het noorden. Mede doordat hij wordt meegenomen door vakantiegangers. Zo is hij ook in Canada aangeland.*Dorothea* schreef: O en volgens intervet komt de hartworm alleen voor in het middellandse zeegebied en corsica
http://www.intervet.nl/Nieuws/Hond/Para ... tworm.aspx#
Natuurlijk zijn er gebieden waar de kans op besmetting groter is dan in andere. Het probleem van een hartwormbesmetting is echter, dat je hond er nooit meer van geneest.
gr.
Nicolette