Ei rauw of gekookt i.v.m. BW??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Ei rauw of gekookt i.v.m. BW??

May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

Wendow schreef: Ik denk dat ze het dan wel opslaan, maar daarom niet gebruiken...
Wat die minder calcium opnemen betreft: Ik denk dat ze het er gewoon moeilijker mee hebben en hoe meer je geeft hoe meer ze eruit kunnen halen... Overschot gaat er toch terug uit, dus daar hoeven we ons geen zorgen om te maken :)
Das dan wel weer waar ja.
Soms heb je van die vragen hé die je je ineens bedenkt....
zal eens een eitje gaan tikken voor de doggie's hier  :biggrin2:
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Eieren: zijn de beste eiwitbron met de hoogste BW, t.w. 96!!  Maar wel koken (of roerbakken) i.v.m. het Avidine dat Vit. H tegenwerkt en het anti-tripsine dat tripsine tegen werkt.

Vond dit nog op t net..... :-\
Wendow
1-ster
1-ster

Bericht door Wendow »

Misschien een hele stomme logica, maar euh: Als we naar een wolf kijken... Die kookt ook geen eitjes en jat ze toch ook gewoon... Ok, dan kan je zeggen dat hij de mogelijkheid ook niet heeft om ze te koken, wat ook waar is... Inderdaad, van die vragen waar je ineens op valt... Best eigenlijk, zo kunnen we het alleen maar beter doen voor onze honden :)
Xada
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Xada »

Maar als een wolf bedorven eieren vindt, zal hij die ook vaak opeten. En dat willen we toch zeker niet voor onze honden.
Wendow
1-ster
1-ster

Bericht door Wendow »

Ja, ook een feit... Maar dan hebben ze volgens mij best wel veel honger voor ze die opeten ;)
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

yuki11 schreef: Eieren: zijn de beste eiwitbron met de hoogste BW, t.w. 96!!  Maar wel koken (of roerbakken) i.v.m. het Avidine dat Vit. H tegenwerkt en het anti-tripsine dat tripsine tegen werkt.

Terug naar de bieb, want daar staat de waarheid over het ei. :biggrin2:
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Angelique schreef: Terug naar de bieb, want daar staat de waarheid over het ei. :biggrin2:
De bieb is niet eenduidig....
de waarheid dan misschien ook niet?  :-X  :-\  :)
Wendow
1-ster
1-ster

Bericht door Wendow »

Of de waarheid is nog niet gekend? :)
ibbi
5-sterren
5-sterren

Bericht door ibbi »

ik geef ze gekookt omdat de pup anders leegloopt  :-[  dus heb niet veel te kiezen.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Wendow schreef: Of de waarheid is nog niet gekend? :)
Vandaar mijn vraag...en zo is het cirkeltje weer rond  ;D
Wendow
1-ster
1-ster

Bericht door Wendow »

;D inderdaad ;D ok ok, we moeten eerlijk toegeven: We weten het niet... ;) Ik wil er wel over gaan opzoeken enzo, maar vrees dat het nogal een eindeloze zoektocht naar een speld in een hooiberg is en ik heb nog zoveel te doen voor ik op vakantie ga en daarna weer school heb... Loeki moet echt BARF krijgen voor ik naar school ga ::) Mits de bestellingen meevallen natuurlijk... ;)
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

en ik geef ook toe; zo heel belangrijk is het ook niet, want dat de BW van ei hoog is, is wel duidelijk. Misschien dan iets hoger als het gekookt is, maar hé...hoog is hoog  :D

Alvast fijne vakantie!!
(misschien goed boek mee....over BARF of zo??  ;D )
Wendow
1-ster
1-ster

Bericht door Wendow »

Ik heb al vanalles afgeprint en het gaat zeker mee! Het menu is bijna klaar, nu enkel nog bestellen, porties maken en groenten mixen enzo ;) Het is sneller gegaan dan gehoopt! Ik hoop enkel dat ik niet telang zal moeten wachten op de bestelling... Eitjes zitten in het menu! Rauw en zonder schelp (ben toch nog steeds bang dat ze haar eraan zou prikken en dan nooit meer een ei wilt :D)
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

yuki11 schreef: Eieren: zijn de beste eiwitbron met de hoogste BW, t.w. 96!!  Maar wel koken (of roerbakken) i.v.m. het Avidine dat Vit. H tegenwerkt en het anti-tripsine dat tripsine tegen werkt.

Het avidine verhaal staat hier ook ergens breed uitgemeten beschreven. Heeft alles met molecuulgewicht te maken.
Er zit meer gewicht aan avidine in het ei dan aan biotine, dus er zou geen biotine overblijven. Maar één molecuul avidine weegt veel zwaarder dan één molecuul biotine, en alhoewel een molecuul avidine zelfs verschillende biotinemoleculen aan zich kan binden (ik dacht vier of waren het er vijf) blijft er nog meer dan voldoende biotine over voor de hond, mits het ei dan wel in zijn geheel en rauw gegeven wordt.  ;)
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

"avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!"

versus:

"bij het eten van grote hoeveelheden rauw ei, omdat eiwit avidine bevat, dat aan biotine bindt en de opname daarvan in de darm blokkeert. Verhitting inactiveert avidine, waardoor bij consumptie van gekookte of gebakken eieren geen gevaar meer bestaat voor biotinedeficiëntie. Biotine bindt aan avidine en aanverwante eiwitten (streptavidine en neuravidine), met een affiniteitsconstante K van 1015 M-1.

Een biotinetekort uit zich in huidverstoringen, haaruitval, zwakke nagels, bloedarmoede, depressies, vermoeidheid, spierpijn, verhoogde cholesterol, ontsteking van de tong, etcetera"

Plaats reactie