Ei rauw of gekookt i.v.m. BW??

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Ei rauw of gekookt i.v.m. BW??

Wendow
1-ster
1-ster

Bericht door Wendow »

En als je dan 1 gekookt eitje en 1 rauw eitjes per week geeft??? :)
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Jij verdient t:

Afbeelding

;D
Wendow
1-ster
1-ster

Bericht door Wendow »

;D Juij! Zal die alvast niet koken! :biggrin2:
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

yuki11 schreef: "avidine weegt 66000 gram/mol
biotine weegt 244,3 gram/mol

avidine weegt dus 270 maal zo zwaar als biotine

In eigeel zit 0,000052 % biotine
In eiwit zit 0,005 % avidine

In een gram eiwit zit dus 96 maal zoveel avidine als er biotine zit in een gram eigeel. Omgerekend naar aantallen moleculen zit er dan in een gram eigeel 270/96= 2,8 maal zoveel biotine als er avidine zit in een gram eiwit. Ik weet niet in welke verhouding eiwit en eigeel voorkomt in een ei, maar ga ik voor het gemak uit dat er twee maal zoveel eigeel in een ei zit als eiwit dan kom ik erop dat er in een eiwel 5,6 maal zoveel biotine-moleculen zitten als avidine-moleculen. Aangezien 1 avidine-molecuul 4 biotine-moleculen kan binnen blijft er dus netto altijd biotine over!"

versus:

"bij het eten van grote hoeveelheden rauw ei, omdat eiwit avidine bevat, dat aan biotine bindt en de opname daarvan in de darm blokkeert. Verhitting inactiveert avidine, waardoor bij consumptie van gekookte of gebakken eieren geen gevaar meer bestaat voor biotinedeficiëntie. Biotine bindt aan avidine en aanverwante eiwitten (streptavidine en neuravidine), met een affiniteitsconstante K van 1015 M-1.

Een biotinetekort uit zich in huidverstoringen, haaruitval, zwakke nagels, bloedarmoede, depressies, vermoeidheid, spierpijn, verhoogde cholesterol, ontsteking van de tong, etcetera"
Jij mag natuurlijk zelf bepalen wie je gelooft.
Maar niet alleen door ons hier op Barfplaats (en de berekeningen die wij er op los hebben gelaten) is bewezen dat het onderstaande verhaal gewoon niet langer op waarheid berust. En dat is dan ook de reden dat wolven, vossen en andere carnivoren zich graag te goed doen aan een heel nest eieren en nog niet uitgestorven zijn. En de laatste keer dat ik een wolf of een vos een eitje heb zien koken: is al heel lang geleden.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Eieren hebben gekookt inderdaad een hogere BW. Maar waarom zou dat interessant zijn en reden zijn om eieren te koken, bij een gezonde hond?
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

Onze honden krijgen als het uitkomt soms wel vier eieren per keer, altijd rauw.
Ik geloof echt niet dat dit kwaad kan, we geven immers alles rauw omdat dit natuurlijke voeding is, dus waarom een ei koken?
Dan ook maar het vlees gaan koken? en alle groenten koken?
Ik voer zoveel mogelijk natuurlijke voeding, en dat betekent rauw, en in de natuurlijke vorm.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Uhm, het ging er in eerste instantie om dat ik in de bieb vond dat eieren gekookt de hoogste BW hadden, hoger dus dan rauw....vandaar dit topic en deze citaten.
Voor een gezonde hond inderdaad niet zo relevant. Anders wordt het, misschien, als een hond minder goed opneemt vanwege bijvoorbeeld een verstoorde darmfunctie.
Wendow
1-ster
1-ster

Bericht door Wendow »

Ik was gisteren tegen mijn vriend aan het zeuren over het menu, dat ik echt nog vanalles wou controleren enzo en hij antwoordde mij: Schat, je hebt haar eten nu al verbeterd met 1000%, moet dat nu echt 1001 zijn? ;) Toepasselijk dus: rauw is wat we kennen en wat ook goed bevonden is, dus voor dat beetje BW is het misschien zelfs de moeite niet om ze te koken (met dan nog eens andere risico's die we nog niet kennen misschien?)... Ik twijfel ook altijd aan vanalles en zou het ook allemaal liever uitpluizen... Mijn vriend is daar gemakkelijker in, best, hij houdt mij in evenwicht ;)
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

Wat is nou eigenlijk de defenitie van 'biologische waarde'?
Het klinkt mij in de oren als een voedingswaarde die zo biologisch mogelijk is, dus zo natuurlijk mogelijk.
Dus lijkt mij een rauw eitje uit de natuur de meeste biologische waarde te bevatten  ;)
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

Staftime schreef: Wat is nou eigenlijk de defenitie van 'biologische waarde'?
Het klinkt mij in de oren als een voedingswaarde die zo biologisch mogelijk is, dus zo natuurlijk mogelijk.
Dus lijkt mij een rauw eitje uit de natuur de meeste biologische waarde te bevatten  ;)
De BW geeft in aan in welke mate het aminozurenpatroon overeenkomt met het lichaams eigen aminozurenpatroon. Hoe meer het overeenkomt, hoe meer het lichaam eruit kan halen.
Volgens mij voeren wij vers o.a. omdat het aminozurenpatroon dan beter overeenkomt dan wanneer je vlees en groenten kookt. Alleen bij ei schijnt dat dus juist niet zo te zijn....
Staftime
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Staftime »

Oke, ik vind het alleen niet logisch klinken.
Persoonlijk zou ik het dan 'voedingswaarde' noemen ipv 'biologische waarde'
Maar dat is omdat het voor mij veel logischer en duidelijker klinkt.
calimero_a
4-sterren
4-sterren

Bericht door calimero_a »

De BW geeft in aan in welke mate het aminozurenpatroon overeenkomt met het lichaams eigen aminozurenpatroon.
Hoe meer het overeenkomt, hoe meer het lichaam eruit kan halen.
Je eerste zin klopt, je tweede niet noodzakelijk, en daar komt dus ook de hele discussie uit voort....

:-*
cali

Plaats reactie