Finesse's jonge bloedcellen worden afgebroken

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Finesse nu aan de Synulox (Lever?Ja)

Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Unique schreef: Ik krijg net de tip: Zou het geen Babesiose zijn? Alle symptomen zijn er, behalve de hoge koorts. Dat onzekere.....Ik word er gek van.
Ik denk het niet want dan was ze er nu al niet meer geweest. Dan wordt de verkleuring van de urine veroorzaakt door massaal afgebroken bloedplaatjes en daarmee is de gemiddelde hond in een paar dagen klaar.
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Angelique schreef: Ik denk het niet want dan was ze er nu al niet meer geweest. Dan wordt de verkleuring van de urine veroorzaakt door massaal afgebroken bloedplaatjes en daarmee is de gemiddelde hond in een paar dagen klaar.
Ik denk dat dit toch niet in alle gevallen op gaat:
Ook al is er veel ophef over de ziekte, de ziekte zelf is niet altijd dodelijk. Veel honden overleven de ziekte, echter niet allemaal. Als de hond de ziekte overleeft, blijven er helaas vaak chronische verschijnselen bestaan voor de rest van zijn/haar leven. Deze chronische verschijnselen kunnen zijn: een verhoogde hartslag, opgezette lymfeklieren, een vergrote milt, onderhuidse bloedingen en bloedarmoede, geelzucht, zweren in de bek en/of ademhalingsproblemen (ook hoesten). Helaas overlijden daardoor veel honden later alsnog.
Truus
5-sterren
5-sterren

Re: Finesse nu aan de Synulox (Lever?Ja?)

Bericht door Truus »

Dit zijn de symptomen Lia:

Het zich in de huid vastzetten van de teek geeft vaak jeuk en irritatie. Zelfs na het loslaten van de teek kan er zich gedurende enige tijd een verdikking en ontsteking van de huid voordoen. Verder hebben honden met Babesiose vaak koorts, een slechte eetlust en kunnen ze last hebben van braken. De slijmvliezen zijn bleek, maar soms zijn ze ook geel van kleur. Een van de meest opvallende symptomen is sterk rood verkleurde urine. Dit komt, omdat de bloedkleurstof, die normaal in rode bloedcellen zit, door het kapot gaan van die cellen in het bloed komt. Deze kleurstof wordt vervolgens door de nieren uitgescheiden en komt in de urine terecht. Als de ziekte wat langer duurt kan een dier in shock raken.

Ik zou het in ieder geval niet uitsluiten ;)
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Dat heb ik ook gelezen Truus. Oh, laat het iets zijn wat te verhelpen is. Wat zou dat stofje zijn wat er in havermout zit ? Ze walgt ervan.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Geen idee. Maar geef haar anders andere graansoorten of koolhydraatrijke voeding. Dit is de essentie:
Bij leverziektes is het voeren van graan goed/zinvol is. Het lichaam dient glucose op constant niveau te houden. De hersenen kunnen alleen functioneren door glucose te verbranden, de rest van het lichaam kan ook vetzuren verbranden. Glucose wordt gemaakt in de lever uit aminozuren en dat gaat dus niet als je een slechte leverfunctie hebt. Dus vandaar dat je beter glucose in een directe vorm aan kan bieden in de vorm van koolhydraat.
Dus als ze geen havermout eet, geef haar dan rijst of pasta of (zoete) aardappel enzo.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Lizzy schreef: Geen idee. Maar geef haar anders andere graansoorten of koolhydraatrijke voeding. Dit is de essentie:

Dus als ze geen havermout eet, geef haar dan rijst of pasta of (zoete) aardappel enzo.

Dat ga ik morgen gelijk koken.Ze heeft vanavond kalkoenfilet met een halve volkorenboterham op en dat ging er gelukkig in.
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

Unique schreef: Ik heb nu een afspraak a.s. Maandag om 10.30 uur In Roosendaal bij Visdonk. Mijn DA zorgt dat er maandagmorgen een brief klaar ligt met de gegevens.
Hoi hoi,

weet je alwat meer?? Ben erg nieuwsgierig, maar kan me voorstellen dat je het eerst voor jezelf moet verwerken, wat de uitslag ook mag zijn.
Iig heel veel sterkte.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Vanmorgen dus naar Dierenhospitaal Visdonk geweest met lood in mijn schoenen.Ook had ik nog wat urine meegenomen.Hart en longen waren prima. Haar buik werd kaalgeschoren. Gel erop en toen (mee)kijken. Ik hielt haar voor en achterpootjes vast.Bij de blaas begonnen en toen steeds verder de buikholte af. Ze bleef zo mooi en rustig liggen dat een roesje niet nodig was. Alle organen zagen er goed uit. De lever op een echo is egaal grijs, bij haar was die wat gemarmerd, maar geen tumor oid te zien. Dus even wachten met een biopt. Ze heeft nu Doxoral en Stomorgyl als AB. De (Belgische) arts heeft ook nog een keer bloed afgenomen en daar hoor ik vandaag of morgen de uitslag nog van. Het is wel zeker dat de rode bloedcellen afgebroken worden. Dus een flinke ontsteking is nog niet uitgesloten.
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Re: Finesse nu aan de Doxoral en Stomorgyl (Lever?Ja)

Bericht door choopy »

iig goed nieuws dat er geen tumoren zijn.
Klint echt hetzelfde als Djilly. Die had ook een gemarmerde lever.
De (bloed)vaten op de lever zijn normaal niet zichtbaar, maar met een ontsteking wordt de lever donkerder van kleur, waardoor die vaten opvallen. Vandaar een gemarmerde lever.
Hopelijk zegt de biopt dat ook.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

choopy schreef: iig goed nieuws dat er geen tumoren zijn.
Klint echt hetzelfde als Djilly. Die had ook een gemarmerde lever.
De (bloed)vaten op de lever zijn normaal niet zichtbaar, maar met een ontsteking wordt de lever donkerder van kleur, waardoor die vaten opvallen. Vandaar een gemarmerde lever.
Hopelijk zegt de biopt dat ook.

Er is nog geen biopt genomen
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

Unique schreef:
Er is nog geen biopt genomen
Ik las te snel, ik dacht dat je moest wachten op de uitslag van de biopt, maar je wacht met het maken van een biopt.
Bij Djilly is het toen voor de zekerheid gedaan, maar eigenlijk zei het bloedonderzoek+ echo al genoeg.

Is er een reden dat ze nu weer op andere AB staat??
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

choopy schreef: Ik las te snel, ik dacht dat je moest wachten op de uitslag van de biopt, maar je wacht met het maken van een biopt.
Bij Djilly is het toen voor de zekerheid gedaan, maar eigenlijk zei het bloedonderzoek+ echo al genoeg.

Is er een reden dat ze nu weer op andere AB staat??

De arts vond het nog te vroeg om een biopt te nemen, daar er ook gemakkelijk een ontsteking kan zitten. Die synulox was een foutje van mijzelf, het was dus stomorgyl (de kleur is hetzelfde). Dus als 2e krijgt ze nog doxoral.
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

gelukkig geen tumoren!!!!!!
tieneke
5-sterren
5-sterren

Bericht door tieneke »

vanaalst schreef: gelukkig geen tumoren!!!!!!
Pfff..gelukkig toch goed nieuws... ;)
Nu maar hopen dat de echte kwaal snel tevoorschijn komt en verholpen kan worden.
*Lia*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Lia* »

Ik was ook wel opgelucht dat er op de echo geen echt grote afwijkingen te zien waren, maar er moet toch een oorzaak zijn dat de rode bloedcellen worden vernietigd.

Plaats reactie