Blijvende problemen na TTA-operatie

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: Blijvende problemen na TTA-operatie

Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

Bericht door Cindy de Wolf »

Fido schreef: Ik heb al een keer eerder hierop gereageerd  ;) maar iets wat afgescheurd is kan een osteopaat ook niet genezen! Wel kan een osteopathie behandeling heel veel baat geven bij dit soort problemen.

Vind het eng dat je dit zo neerzet en bij herhaling  :(. Of je hebt het niet goed begrepen wat die osteopaat precies doet of er is je iets wijsgemaakt wat niet bestaat.
Klopt als een bus, iest wat echt kapot/gescheurd is kunnen zij niet maken. Ze kunnen wel zorgen voor een stuk verlichting waardoor het leven een stuk aangenamer wordt.
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Kan iemand mij zeggen of het goed is om zolang ik de Corta RX nog niet heb, iets anders te gaan gebruiken om glucosamine/chondroitine te geven? Of kan ik beter niet te veel afwisselen en terwijl ik op de Corta wacht het gewoon bij de Rimadyl en Puur Dyspla houden?

Groeten Angel
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

vitess schreef: Kan iemand mij zeggen of het goed is om zolang ik de Corta RX nog niet heb, iets anders te gaan gebruiken om glucosamine/chondroitine te geven? Of kan ik beter niet te veel afwisselen en terwijl ik op de Corta wacht het gewoon bij de Rimadyl en Puur Dyspla houden?

Groeten Angel
Kwaad kan het nooit om alvast een eerste beschermlaag aan te leggen ;)
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Ik heb net de dierenarts/orthopeed aan de telefoon gehad die Vitess heeft geopereerd, omdat ik toch wilde weten of het tijdens de operatie in maart ook al sprake was van artrose bij de meniscus en dit was dus inderdaad het geval. Toen ik vroeg of de TTA operatie dan wel nut had gehad als er al zoveel artrose was kreeg ik als antwoord dat de TTA operatie dan juist de meest geschikte was. Ik blijf een apart gevoel houden hierover.
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Ulla, is bij jouw hond alles goed gegaan tijdens en na de operatie? Heb je ook foto's moeten laten maken na zes weken?
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

vitess schreef: Ulla, is bij jouw hond alles goed gegaan tijdens en na de operatie? Heb je ook foto's moeten laten maken na zes weken?
De operatie is goed verlopen, en ook Roxanne had artrose.
ook zijn er na 6 weken foto,s gemaakt.
Roxanne is op 6 jarige leeftijd aan haar rechterknie geopereerd, en daar hebben ze een nieuwe kruisband van eigen lichaamsmateriaal geplaatst.
Dat is uiteindelijk prima in orde gekomen, alleen vond ik het herstel erg pijnlijk en moeizaam voor haar, ik heb toen voor haar linkerknie voor een TTA gekozen.
Ze was toen 8 jaar.
Dat herstel ging inderdaad sneller,maar ze had wel moeite met opstaan, en ging moeizaam liggen,oke het was een Sint Bernard, en ze was toen al 8 jaar.

Foto,s zijn overigens zonder roesje gemaakt.
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Helemaal duidelijk, ik vind het gewoon een beetje moeilijk te begrijpen al is dat vaak zo achteraf. Tijdens de operatie was die artrose er dus al, en bij het maken van de controlefoto's dus ook (misschien al wel meer). Hadden wij dat eigenlijk niet moeten weten? Dan hadden we misschien daar de oorzaak kunnen zoeken van Vitess haar blijvende manklopen? De dierenarts die we van de week hadden zag gelijk dat het niet goed zat, ook de voorpoten omdat ze deze zo moeizaam neerzette en er doorzakte. Is het dan raar dat ik dat eigenlijk ook van een orthopeed zou mogen verwachten? Ik denk dat we Vitess veel hadden kunnen besparen. We zijn vier keer teruggeweest in drie maanden tijd omdat het niet goed ging en iedere keer kreeg ze maar weer een injectie voor haar spieren, pijnstillers en het advies vooral veel te trainen. De tweede keer heeft ze zelfs weer een operatie gehad om de schroeven eruit te halen omdat dat dan de oorzaak zou zijn van haar manklopen. Had ik niet eerder aan de bel moeten trekken? Hoe groot is de kans dat een hond met deze mate van artrose na een TTA operatie weer alles kan? Mijn gevoel zegt dat ons iets moois is voorgehouden terwijl dat gezien Vitess haar lichamelijke toestand eigenlijk helemaal niet haalbaar was. Maar ik weet het, dan hadden we het maar beter moeten laten onderzoeken. Ik blijf er alleen bij dat wanneer je als orthopeed binnen tien seconden kunt zien dat de kniebanden kapot zijn, je toch ook vrij snel kunt zien aan het lopen van een hond dat de rest ook niet helemaal in orde is? Ach, het is allemaal achteraf en Vitess heeft er niks aan als ik nu ga lopen mopperen op alles en iedereen maar ik wilde het gewoon even kwijt. Vooral ook toen ik de vraag las of er geen verder onderzoek is geweest, misschien had ik daar op moeten staan...
Cindy de Wolf
5-sterren
5-sterren

vitess schreef: Helemaal duidelijk, ik vind het gewoon een beetje moeilijk te begrijpen al is dat vaak zo achteraf. Tijdens de operatie was die artrose er dus al, en bij het maken van de controlefoto's dus ook (misschien al wel meer). Hadden wij dat eigenlijk niet moeten weten? Dan hadden we misschien daar de oorzaak kunnen zoeken van Vitess haar blijvende manklopen? De dierenarts die we van de week hadden zag gelijk dat het niet goed zat, ook de voorpoten omdat ze deze zo moeizaam neerzette en er doorzakte. Is het dan raar dat ik dat eigenlijk ook van een orthopeed zou mogen verwachten? Ik denk dat we Vitess veel hadden kunnen besparen. We zijn vier keer teruggeweest in drie maanden tijd omdat het niet goed ging en iedere keer kreeg ze maar weer een injectie voor haar spieren, pijnstillers en het advies vooral veel te trainen. De tweede keer heeft ze zelfs weer een operatie gehad om de schroeven eruit te halen omdat dat dan de oorzaak zou zijn van haar manklopen. Had ik niet eerder aan de bel moeten trekken? Hoe groot is de kans dat een hond met deze mate van artrose na een TTA operatie weer alles kan? Mijn gevoel zegt dat ons iets moois is voorgehouden terwijl dat gezien Vitess haar lichamelijke toestand eigenlijk helemaal niet haalbaar was. Maar ik weet het, dan hadden we het maar beter moeten laten onderzoeken. Ik blijf er alleen bij dat wanneer je als orthopeed binnen tien seconden kunt zien dat de kniebanden kapot zijn, je toch ook vrij snel kunt zien aan het lopen van een hond dat de rest ook niet helemaal in orde is? Ach, het is allemaal achteraf en Vitess heeft er niks aan als ik nu ga lopen mopperen op alles en iedereen maar ik wilde het gewoon even kwijt. Vooral ook toen ik de vraag las of er geen verder onderzoek is geweest, misschien had ik daar op moeten staan...
Jullie hebben gehandeld met Vitess welzijn als middelpunt. DAT moet je nooit vergeten, dat jullie nu achteraf gezien misschien niet goed zijn voorgelicht kunnen jullie niets aandoen. Door schade en schande wordt men wijs.  :bigarmhug: :bigarmhug: :bigarmhug:
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

vitess schreef: Helemaal duidelijk, ik vind het gewoon een beetje moeilijk te begrijpen al is dat vaak zo achteraf. Tijdens de operatie was die artrose er dus al, en bij het maken van de controlefoto's dus ook (misschien al wel meer). Hadden wij dat eigenlijk niet moeten weten? Dan hadden we misschien daar de oorzaak kunnen zoeken van Vitess haar blijvende manklopen? De dierenarts die we van de week hadden zag gelijk dat het niet goed zat, ook de voorpoten omdat ze deze zo moeizaam neerzette en er doorzakte. Is het dan raar dat ik dat eigenlijk ook van een orthopeed zou mogen verwachten? Ik denk dat we Vitess veel hadden kunnen besparen. We zijn vier keer teruggeweest in drie maanden tijd omdat het niet goed ging en iedere keer kreeg ze maar weer een injectie voor haar spieren, pijnstillers en het advies vooral veel te trainen. De tweede keer heeft ze zelfs weer een operatie gehad om de schroeven eruit te halen omdat dat dan de oorzaak zou zijn van haar manklopen. Had ik niet eerder aan de bel moeten trekken? Hoe groot is de kans dat een hond met deze mate van artrose na een TTA operatie weer alles kan? Mijn gevoel zegt dat ons iets moois is voorgehouden terwijl dat gezien Vitess haar lichamelijke toestand eigenlijk helemaal niet haalbaar was. Maar ik weet het, dan hadden we het maar beter moeten laten onderzoeken. Ik blijf er alleen bij dat wanneer je als orthopeed binnen tien seconden kunt zien dat de kniebanden kapot zijn, je toch ook vrij snel kunt zien aan het lopen van een hond dat de rest ook niet helemaal in orde is? Ach, het is allemaal achteraf en Vitess heeft er niks aan als ik nu ga lopen mopperen op alles en iedereen maar ik wilde het gewoon even kwijt. Vooral ook toen ik de vraag las of er geen verder onderzoek is geweest, misschien had ik daar op moeten staan...
ook al had je het geweten, de operatie had je toch niet kunnen voorkomen.
En de oorzaak van de artrose is m.i. veroorzaakt door wrijving, haar kruisband kan al langer slecht zijn geweest, maar nog niet zo slecht dat ze er idioot veel last van heeft, ook kan de meniscus beschadigd zijn geweest.

Van Roxanne was bekend dat haar heupen, en Ellebogen etc. goed waren, rug mankeerde ze ook niets aan.
Voor de laatste operatie, hebben ze ook bloed geprikt,om de nierwaarden te kunnen bepalen, dit i.v.m. haar leeftijd, en de te geven narcose.

Jammer dat het bij jou allemaal zo is gelopen.
Knuffel voor Vitess.
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Ik moet wat geweest is maar vergeten, Vitess heeft er niks aan en wij zelf ook niet. Hopen dat ze met de pijnstillers, de Dyspla en de Corta RX nog een tijdje goed en vrolijk meekan.
annouschka
2-sterren
2-sterren

Bericht door annouschka »

Fido schreef: Ik heb al een keer eerder hierop gereageerd  ;) maar iets wat afgescheurd is kan een osteopaat ook niet genezen! Wel kan een osteopathie behandeling heel veel baat geven bij dit soort problemen.

Vind het eng dat je dit zo neerzet en bij herhaling  :(. Of je hebt het niet goed begrepen wat die osteopaat precies doet of er is je iets wijsgemaakt wat niet bestaat.
kjik, ik ken Dr Di Duca heel erg goed, ben eerst met mijn reu bijgeweest (met zogezegde ED, bleek een overbelasting op de schouders te zijn), nu is onze puppy met haar groeischijftrauma (in de rug) in behandeling bij hem... hij heeft mij en heel veel andere mensen al geholpen bij diverse complexe situaties.  
Zelf heb ik geen ervaring met gescheurde gewrichtsbanden ed maar ik weet dat hij dat kan genezen met een speciale therapie!  Zonder zeveren...  dus het is helemaal niet gevaarlijk wat ik neerpen, als jij Dr Di Duca kent en jij weet dat hij dat niet kan, dan mag jij dat zeggen van mijn part maar als je hem niet kent (wat denk ik niet het geval is)...

ik zou zeggen, zoek de term Dr Di Duca eens op op het hondenvriendenforum ;)

Hij werkt met een speciale techniek (afhankelijk van de situatie) die ook bij paarden met gescheurde kruis - en gewrichtsbanden wordt gebruikt en met resultaat!

Ik ga niet beweren dat indien ze af zijn, hij dat ook kan genezen, compleet afgescheurde gewrichtsbanden moeten nu eenmaal geopereerd worden maar enkel gescheurd in de meeste gevallen niet en nee, het is geen kwakzalver maar een zeer gerespecteerd osteopaat in de Belgische hondensportwereld.  Alleen geniet hij nog niet veel bekendheid omdat het natuurlijk alternatief is hetgeen hij doet.  Hij is wel regulier DA van opleiding.

sorry voor het offtopic maar,
nog even een toevoeging, iets wat me al eerder opgevallen is...  het is geen verwijt ofzo, eerder een indruk..

geen verwijten naar het forum toe, is een prachtforum met heel veel info maar ik heb de indruk dat ik mij als 'nieuwe' (alhoewel ik bijna 2 jaar vers geef en al wat ervaring heb met alternatieve geneeswijzen) moet bewijzen, dat nieuwkes moeten zwijgen en ja-knikken.  Ook; als er een vraag wordt gesteld door een nieuw lid, komt daar nauwelijks reactie op.  Ik weet dat dit op veel fora zo is en er is overlaatst nog op een forum (waar ik dan wel al weer een 'ancien' ben) nog over gesproken, dat dat helemaal niet leuk is voor de nieuwelingen dan.  Oftewel worden ze afgekraakt oftewel wordt er niet gereageerd op hun meningen, vragen enz.. terwijl daar mensen tussenzitten die misschien evenveel ervaring hebben maar gewoon dat forum nog niet ontdekt hadden. ;)
Laatst gewijzigd door annouschka op vr 11 sep 2009, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Nou, ik voel mij niet genoodzaakt hier een reactie op te geven want ik ben bijzonder tevreden en het heeft op zich ook niet heel veel te maken met mijn verhaal over Vitess. Misschien kan dit beter verdergaan bij een ander onderwerp? Mochten er mensen zijn die tips voor mij hebben over hoe we het beste nu met Vitess' haar artrose kunnen omgaan (qua beweging, wat wel/juist niet) dan is dat zeer welkom. Vooral in de verschillende therapieën ben ik geïnteresseerd, dus misschien iemand die iets kan aanraden?

Groetenv van Angel
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Wat ik nou vanmiddag weer heb... ik wilde een afspraak maken bij hydrotherapie en had daarvoor alle foto's nodig van Vitess. Deze dus opgehaald en ik had ze op tafel liggen toen een kennis (ook dierenarts) kwam. Hij begon over het stapeltje foto's en ik liet ze zien. Hij zei dat Vitess nog wel eens erg veel last zou kunnen hebben van een grote schroef die nogal uitstak. Hij heeft aan haar poot gevoeld en kon het daar ook voelen, Vitess vond dit erg vervelend. Ook voelde hij dat er nogal speling zat, het zat niet stevig. Hij zei dat ik hier absoluut mee terug moest gaan naar Oldenzaal om de foto te laten zien. Vraag was alleen of deze schroef er wel uitgehaald kon worden, aangezien hij zag dat het bot rondom nog niet echt mooi was aangegroeid. Het zal toch niet waar zijn... sinds ik dit hoorde tolt het me in het hoofd. Zal alle moed maar verzamelen om morgen weer opnieuw naar Oldenzaal te bellen..
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

ik hoop toch echt dat het voor Vitess en jou mee valt. :-\
vitess
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door vitess »

Iemand moet er toch eens fatsoenlijk achter kunnen komen waarom Vitess nog steeds niet goed loopt? Natuurlijk speelt ook nu de artrose mee waar ze pijnstillers en voedinssupplementen voor krijgt, maar dat continu gaan liggen en mank lopen is gebleven na de TTA-operatie. Waar zou ik anders nog naar toe kunnen gaan? Ik heb het gevoel dat we sinds december van het kastje naar de muur worden gestuurd, en Vitess is de dupe.

Plaats reactie