ik durf het bijna niet te zeggen

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: ik durf het bijna niet te zeggen

Sher
5-sterren
5-sterren

Bericht door Sher »

SandRRa schreef: Ja kijk maar uit als ze eenmaal bloed geproefd hebben dan... :-X
Dat zeiden ze bij mij ook, van mijn Bolognezertje van bijna vijf kilo.  ;D
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

Heb niet het hele topic gelezen  :-[ maar wil je toch wel ff steunen hoor: NIETS van aantrekken  :biggrin2: Gewoon je honden gezonde voeding geven en gewoon zeggen dat je rauw voert  als dat er zo op komt 8). Sommige anti's komen vroeg of laat tot inkering andere blijven zich stug afzetten tegen rauw (omdat brok zo handig is ? wat het ook is  :-\).

Ik heb er totaal geen problemen mee en vertel ook desgevraag, zonder blikken of blozen tegen mijn DA dat ik rauw voer. Mijn brok voerende vrienden maakten altijd grapen over de halfe koeien die bij mij in de tuin zouden liggen bij wijze van snakje  :biggrin2:
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

de meeste mensen die ik vertel dat ik vers voer, vinden het eigenlijk heel logsich. de mensen die het minder logisch vinden, zijn volgens mij toch meestal verwoede brokkenvoerders. alsof die een soort extra bevestiging van zichzelf moeten hebben dat brokjes helemaal niet slecht zijn.
katten die muizen en vogeltjes vangen, worden vaak als normaal gezien. die van mij hebben daar geen mogelijkheid toe (krijgen ze van mij niet) en als ze die wel zouden hebben, lopen ze hier midden in a'dam risico om vergiftigd te worden (muizen/rattengif) of uit te hongeren (weinig vogeltjes). dus haal ik muizen en vogeltjes voor ze. die zijn vaak wel aan de dure kant, dus geef ik ze ook dingen die uit de voedselindustrie voor mensen overblijven. ik vertel er meestal wel bij dat ik me van te voren heb ingelezen in de meest ideale verhoudingen tussen de onderdelen. ik krijg geregeld complimenten over de conditie dan van ot en sien, als ze hier op visite zijn. ot en sien voelen heel zacht aan.
ik vertel er ook bij dat ze ook minder op de bak stinken en ik deze minder vaak hoef schoon te maken, dat is een fijne bijkomstigheid voor de mens. en ik hoef bijna nooit meer met ze naar dokter, dat is ook fijn voor de portemonnee.

dus eigenlijk alleen maar voordelen, en dan zijn mensen toch sneller geinteresseerd en vinden ze het een goed idee.
als ze het geen goed idee zouden vinden, zou mij dat ook een worst wezen. mijn katten en ik bepaal wat er in gaat.
samantha!
2-sterren
2-sterren

Bericht door samantha! »

Hier reageren vooral de mensen uit de familie heel positief.
Bijna de hele familie voert nu inmiddels KVV ;D

In het dagelijks leven studeer ik paraveterinair en daar zeg ik niks over het feit dat ik vlees voer.
Wij krijgen les uit de boekjes van Hills en voor de rest gaat het ook altijd over brok, diner of blik.
Vlees daar hebben we het nooit over want daar kan een hond niet van leven en daar krijgen ze vergroeiingen van, en bovendien eet de voorouder van de hond ook maar voor 40% vlees wordt er gezegd, nou je kan je misschien voorstellen dat ik zo  :-X zit.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

samantha! schreef: Hier reageren vooral de mensen uit de familie heel positief.

In het dagelijks leven studeer ik paraveterinair en daar zeg ik niks over het feit dat ik vlees voer.
Wij krijgen les uit de boekjes van Hills en voor de rest gaat het ook altijd over brok, diner of blik.
Vlees daar hebben we het nooit over want daar kan een hond niet van leven en daar krijgen ze vergroeiingen van, en bovendien eet de voorouder van de hond ook maar voor 40% vlees wordt er gezegd, nou je kan je misschien voorstellen dat ik zo  :-X zit.
Heb je daar dan niet heel veel problemen mee, moraal gezien?
Heb je dan niet de neiging een waterdicht verhaal op papier te laten zien ondersteund met onderzoeken die ernaar gedaan zijn?
Ik werkte tijdje terug in een dierenwinkel, kan dat simpelweg niet meer brokken adviseren....erg goede verkoper ben ik daar dus ook niet in.
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

samantha! schreef: Hier reageren vooral de mensen uit de familie heel positief.

40% vlees als in spiervlees?.. dan komen ze al een heel eind in de richting... voeg daar 20/25% botmassa en 20% orgaan aan toe, hier en daar een gestolen eitje wat besjes en plantendelen....... VOILA precies wat een 'barf-baas' ook geeft  ;)
Perfect eten!
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Ik vind het van mijn kvv-voerende verkoper ook knap als ik hem mensen brokken hoor advieseren. Heb hem ook meerdere malen gevraagt: zou je niet willen schreeuwen: laat die brokken staan ga over op vers!!!
Maar die neiging had hij niet. Hij taste af bij wie hij vers kon advieseren en bij wie niet.

Vooral de 'pitbull-achtige honden' mogen absoluut geeeeeen bloed proeven, want dan is het gedaan hoor! "nee hoor" Jawel, dat is echt zo, geloof me nou maar. Oke zij hun zin  ::)

Als mensen beginnen dat hun brokken zo goed zijn zeg ik meestal; in die brokken zitten o.a. mais en bietenpulp, heb jij ooit al eens een hond/wolf (op tv) in het veld aan een maiskolf zien knagen uit zichzelf? Of een biet uit de grond zien trekken en oppeuzelen? Meestal zeggen ze dan; euh nee  ??? Nou waarom geef je het je hond dan?? Dat wat ze niet nodig hebben poepen ze net zo hard weer uit  ;) :)

Ik merk wel in de DSZ dat er meer mensen zijn die KVV voeren. Ze hebben de nodige vriezers staan die wekelijks en bij de ander om de week gevult moet worden en ook dat er wel eens iets op is als ik daar kom...dus heel wat mensen die het voeren, maar ja, als we allemaal bang zijn om het onderwerp aan te snijden...weten we het nooit van elkaar. ;)
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

Jol schreef:
Ik merk wel in de DSZ dat er meer mensen zijn die KVV voeren. Ze hebben de nodige vriezers staan die wekelijks en bij de ander om de week gevult moet worden en ook dat er wel eens iets op is als ik daar kom...dus heel wat mensen die het voeren, maar ja, als we allemaal bang zijn om het onderwerp aan te snijden...weten we het nooit van elkaar. ;)
.. dan kom ik om een poezenmaaltje.........  :-\
[niet echt want ze barfen, maar ik 'zeur' graag  ;)] en dan is alleen t retedure prins-pakje en met geluk ook nog een kilootje kuiken......voorhanden.
samantha!
2-sterren
2-sterren

Bericht door samantha! »

May Linn schreef: Heb je daar dan niet heel veel problemen mee, moraal gezien?
Heb je dan niet de neiging een waterdicht verhaal op papier te laten zien ondersteund met onderzoeken die ernaar gedaan zijn?
Ik werkte tijdje terug in een dierenwinkel, kan dat simpelweg niet meer brokken adviseren....erg goede verkoper ben ik daar dus ook niet in.
Jawel, ik vind dat heel moeilijk.
Ik heb het ook een aantal klasgenoten verteld en die waren allemaal verbaasd maar zeker wel geintresseerd.
Maar als er dan in de les weer verteld wordt dat alleen vlees (en ik neem aan dat ze hier het totale plaatje dus bot, orgaan etc. mee bedoelen) slecht is dan weet ik niet hoezeer mijn klasgenoten mijn verhalen gelofen.
samantha!
2-sterren
2-sterren

Bericht door samantha! »

Too schreef: 40% vlees als in spiervlees?.. dan komen ze al een heel eind in de richting... voeg daar 20/25% botmassa en 20% orgaan aan toe, hier en daar een gestolen eitje wat besjes en plantendelen....... VOILA precies wat een 'barf-baas' ook geeft  ;)
Perfect eten!
Over dingen als spiervlees etc. wordt niet gepraat, zover komen we niet eens.
Maar ik denk dat met vlees gewoon alles (spier,bot,orgaan) wordt bedoeld.
De leraar had het erover dat de hond afstamt van een bepaald soort wolf die in half woestijnen ofzo leeft.
En dat deze wolf in paartjes leeft en maar voor 40% vlees eet.
Ik ga gewoon eens navragen wat ze er nou precies mee bedoelen allemaal.
Too
5-sterren
5-sterren

Bericht door Too »

samantha! schreef: Jawel, ik vind dat heel moeilijk.
Ik heb het ook een aantal klasgenoten verteld en die waren allemaal verbaasd maar zeker wel geintresseerd.
Maar als er dan in de les weer verteld wordt dat alleen vlees (en ik neem aan dat ze hier het totale plaatje dus bot, orgaan etc. mee bedoelen) slecht is dan weet ik niet hoezeer mijn klasgenoten mijn verhalen gelofen.
Ik denk toch echt dat ze dan alleen spiervlees [zoals 'wij' t noemen]  bedoelen en alle problemen die een 'all meat-syndroom' [dwz enkel spiervlees] kan geven.
Wanneer je een compleet [[spier]vlees, bot, orgaan] prooidier samenstelt en alle onderdelen in een week[of 2] aanbiedt.. hoe zou je carnivoor dan tekorten kunnen krijgen?
Misschien zou je bij Any Animal in Heiloo [Fido op t forum] de ostheopathie-thesis op kunnen vragen, hiervoor is een onderzoek gedaan naar de verschillen tussen brok- en versgevoerde honden

Ik lees nu je reactie... vraag dan ook s waar de overige 60% uit zou moeten bestaan?
samantha!
2-sterren
2-sterren

Bericht door samantha! »

Too schreef: Ik denk toch echt dat ze dan alleen spiervlees [zoals 'wij' t noemen]  bedoelen en alle problemen die een 'all meat-syndroom' [dwz enkel spiervlees] kan geven.
Wanneer je een compleet [[spier]vlees, bot, orgaan] prooidier samenstelt en alle onderdelen in een week[of 2] aanbiedt.. hoe zou je carnivoor dan tekorten kunnen krijgen?
Misschien zou je bij Any Animal in Heiloo [Fido op t forum] de ostheopathie-thesis op kunnen vragen, hiervoor is een onderzoek gedaan naar de verschillen tussen brok- en versgevoerde honden

Ik lees nu je reactie... vraag dan ook s waar de overige 60% uit zou moeten bestaan?
Ja ik weet dus echt niet hoe ze dit zien en heb maar niet verder gevraagd omdat er over vlees op zich al negatief gereageerd wordt.
Ik zat inderdaad ook al te wachten op het woord "all meat syndroom" maar dat woord is nog niet gevallen.

De overige 60% bestond uit andere dingen, ik weet niet meer precies wat maar ik hoorde dingen als: boomschors, noten, vruchten en volgens mij iets met planten.
Het ging er dus om dat de hond niet afstamd van de wolf die wij denken, maar van een andere die dus in half woestijnen leeft.
Ook leven deze in koppeltjes in plaats van roedels ofzo.
En deze heeft dus ook een andere voedselbehoefte.
Allemaal heel erg onduidelijk maar misschien komt het bij mij nu ook nog niet zo goed over omdat ik natuurlijk wel mijn mening heb over het voeren van honden.
Misschien wordt het na een aantal weken les wat duidelijker :)
Laatst gewijzigd door samantha! op do 24 sep 2009, 00:28, 1 keer totaal gewijzigd.
samantha!
2-sterren
2-sterren

Bericht door samantha! »

Too schreef: Misschien zou je bij Any Animal in Heiloo [Fido op t forum] de ostheopathie-thesis op kunnen vragen, hiervoor is een onderzoek gedaan naar de verschillen tussen brok- en versgevoerde honden
Hier had ik even overheen gelezen.
Bedankt voor de tip!
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

Lijkt me heel moeilijk om voedig(fitale levensbehoefte) te adviseren waarvan je weet dat het niet (echt) goed is .....
Maar ik laat "brokken-mensen" wel ook in hun waarde en vertel alleen waarom IK het niet doe .... en dan gaat er soms nou zeg maar regelmatig toch iets bij ze kriebelen. Ook op de houdenschool .... de instructeur verwees laatst een hondje met heel gevoelige darmen door naar mij omdat ik "vers vlees" voer. Deze kleine sheltie pup  :-* gaat nu om te beginnen (voor het baasje) over op kvv  :D :D

En de hele magere herder pup die er nu gelukkig een stuk beter uitziet (op brok) heeft een baas die mij nu spontaan verontschuldigend verteld dat haar hond nog nog 4 keer per dag brokken eet( we hadden het over 1 of 2 keer per dag voeren gehad). Dat laat ik gewoon zo .... maar ik vind het dan wel opmerkelijk dat zo iemand dat mij dan toch moet vertellen ...... daar kriebelt misschien ook wat.....
Butch
4-sterren
4-sterren

Bericht door Butch »

Ik zou als ik jou was wat meer doorvragen over die afkomst. Als die docent er zo zeker van is, zal hij je ook literatuur kunnen geven waar dat in staat en bewijzen geeft.

Waarom vind die leraar het wel goed om 4% vlees te geven in brokken terwijl hij al aangeeft dat het wolvendieet volgens hem uit 40% vlees bestaat. Dan zegt hij zelf toch al dat je eigenlijk 10 keer te weinig geeft? Maar dat vind hij dus wel goed, vind hij dat honden geen carnivoren maar herbivoren zijn dan??

Plaats reactie