Het is al een tijdje geleden dat ik hier was, als ik mezelf opnieuw moet voorstellen dan vertellen jullie het me wel toch?
Ik had een vraagje. Mijn moeder heeft een Engelse Cocker kruising van 2 jaar oud. Zij is iets groter dan de gemiddelde Cocker omdat ze voor 1/4 Springer Spaniel is. Op het moment krijgt de hond brokvoer. Ze stinkt behoorlijk uit haar bek naar brok en is erg energiek (ik zou haast zeggen iets té energiek af en toe).
Mijn moeder vindt BARF maar een gedoe maar heeft zich er nog niet erg in verdiept.
Graag zou ik haar laten zien dat BARF niet veel moeilijker en duurder hoeft te zijn, en dat het ook een positieve invloed op de hond zou kunnen hebben.
Daarom ben ik bezig een simpel menu'tje op te stellen ter introductie. Het exacte gewicht van de hond weet ik niet, dus ik heb een schatting gemaakt en ben daarmee aan de slag gegaan.
Ik ben uitgegaan van een lichaamsgewicht van 15 kilo en per dag dan 4% van het lichaamsgewicht. Is dit ongeveer goed? (of moest het 4% per week zijn ??? )
Ik kwam hiermee op het volgende menu:
50% vleesbot = 2100 g per week
20% orgaanvlees = 840 g per week
20% spiervlees = 840 g per week
10% groenten = 420 g per week
Maandag:
300g kippennekken, 210g rundvlees, 84g groenten
Dinsdag:
300g eendennekken, 280g lamsnieren
Woensdag:
300g haaskarkas, 210g paardenvlees, 84g groenten
Donderdag:
300g kippennekken, 280g runderpens, 84g groenten
Vrijdag:
300g zalmkoppen, 210g kalkoendij, 84g groenten
Zaterdag:
300g kippennekken, 280g runderhart
Zondag:
300g eendennekken, 210g paardenvlees, 84g groenten
Zit ik hiermee een beetje in de buurt?
En vooral; hoe leg ik BARF simpel uit en hoe kan een hond van brokken het beste overgaan op een volledig barfmenu?
Alvast bedankt voor de input!
Groetjes,
Hokey