Blijvende problemen na TTA-operatie
Moderator: Lizzy
Re: Blijvende problemen na TTA-operatie
Ik heb zelf tot nu toe alleen maar goede ervaringen met de tta. De eerste tta heeft onze hond vorig jaar december gehad en die is prima verlopen. Hij steunt goed op zijn poot, hij doet er alles mee en hij heeft geen pijn. Ook de tta operatie die hij afgelopen maandag heeft gehad is tot nu toe goed verlopen. Ik kan er nu natuurlijk nog niet veel over zeggen omdat hij pas een week geleden geopereerd is, maar tot nu toe gaat het erg goed met hem. Hij steunt sinds 2 dagen weer op zijn poot en ik moet hem nu al rustig houden in huis, anders loopt hij er teveel op.
Er zullen wel meer honden zijn waarbij de operatie niet goed uitpakt en dat is heel erg vervelend. Het blijft een pittige operatie die veel geld kost en dan mag je op zijn minst verwachten dat je hond weer goed loopt zonder pijn.
Noes, misschien is het bij jou hond alleen de meniscus het probleem? Misschien dat als de meniscus verwijderd wordt, ze weer goed en pijnvrij kan lopen en rennen. Wij hadden het ''geluk'' dat bij onze hond bij de eerste operatie de meniscus kapot was, en die hebben ze meteen verwijderd. Ook bij de operatie van afgelopen maandag hebben ze een deel van de meniscus eruit gehaald omdat een deel kapot was. De orthopeed die onze hond geopereerd heeft vertelde dat bij sommige honden de meniscus blijft zitten omdat hij heel is, en dat een tijdje later de meniscus alsnog eruit gehaald moet worden omdat hij kapot gegaan is. Wel heel raar dat ze op de foto konden zien dat de meniscus kapot was, maar dat het later tijdens de operatie niet het geval was.
Angel, hoe is het nu met Vitess?
Er zullen wel meer honden zijn waarbij de operatie niet goed uitpakt en dat is heel erg vervelend. Het blijft een pittige operatie die veel geld kost en dan mag je op zijn minst verwachten dat je hond weer goed loopt zonder pijn.
Noes, misschien is het bij jou hond alleen de meniscus het probleem? Misschien dat als de meniscus verwijderd wordt, ze weer goed en pijnvrij kan lopen en rennen. Wij hadden het ''geluk'' dat bij onze hond bij de eerste operatie de meniscus kapot was, en die hebben ze meteen verwijderd. Ook bij de operatie van afgelopen maandag hebben ze een deel van de meniscus eruit gehaald omdat een deel kapot was. De orthopeed die onze hond geopereerd heeft vertelde dat bij sommige honden de meniscus blijft zitten omdat hij heel is, en dat een tijdje later de meniscus alsnog eruit gehaald moet worden omdat hij kapot gegaan is. Wel heel raar dat ze op de foto konden zien dat de meniscus kapot was, maar dat het later tijdens de operatie niet het geval was.
Angel, hoe is het nu met Vitess?
We hebben er nu wel een goed gevoel over, beter dan we het afgelopen half jaar hebben gehad in elk geval. Ging het de eerste dagen nog een beetje moeizaam met het helen van de wond, nu is dat ook beter. Minder opgezette randen en weer een goede kleur (het was nogal gelig). Vanavond moeten we terugkomen voor controle en om de hechtingen eruit te laten halen. Vitess staat makkelijker op en hoewel ze natuurlijk nog een tijd rustig aan moet doen, loopt ze nu al beter dan in maart. Ze steunt op haar achterpoot en gaat niet om de paar meter op de grond liggen. Het is nog wat vroeg om echt te vergelijken misschien, want ze mag alleen nog maar naar buiten om haar behoefte te doen en verder niks, maar we hebben er echt al een goed gevoel bij en dat is al een hele opluchting.
Wat fijn dat het beter met haar gaat!
Gaat het inmiddels nog beter met haar?
Wij zijn afgelopen woensdag op controle geweest bij de orthopeed en alles was goed gelukkig. De wond zag er goed uit en er zat geen vocht meer in de knie. We zijn inmiddels 3 keer per dag 5 minuten aan het lopen buiten. Dat mag per morgen opgebouwd worden naar 3 keer per dag 10 minuten. Tot nu toe steunt onze hond prima op zijn poot tijdens het lopen. Alleen als hij gelegen heeft is hij stijf, maar dat moet ook vanzelf minder worden.
Gaat het inmiddels nog beter met haar?
Wij zijn afgelopen woensdag op controle geweest bij de orthopeed en alles was goed gelukkig. De wond zag er goed uit en er zat geen vocht meer in de knie. We zijn inmiddels 3 keer per dag 5 minuten aan het lopen buiten. Dat mag per morgen opgebouwd worden naar 3 keer per dag 10 minuten. Tot nu toe steunt onze hond prima op zijn poot tijdens het lopen. Alleen als hij gelegen heeft is hij stijf, maar dat moet ook vanzelf minder worden.
Fijn om te horen zeg, dat het de goede kant op gaat! De hechtingen zijn er maandag uitgegaan, de wond is inmiddels erg mooi geheeld. De orthopeed was tevreden met het lopen van Vitess. Ze steunt goed op haar poot, en mag nu vier keer per dag vijf minuten wandelen. Vanaf morgen vier keer tien... het gaat vooruit! Bij het opstaan inderdaad nog erg stijf en wat manken maar hoe meer ze dan beweegt, hoe beter het gaat. Ze krijgt helemaal geen pijnstillers meer, twee weken geleden (vlak voor de operatie) zat ze op 150mg Rimadyl per dag, en sinds vorige week vrijdag niks meer. Het enige wat ze nu nog krijgt is Puur Dyspla en Corta RX. Ze is alerter en vrolijker dan ze al die maanden hiervoor is geweest en dat doet me supergoed. De 19e oktober gaan we weer voor controle, hopelijk blijft het zo goed gaan!
Dat zijn goede berichten! 
Dat klinkt heel goed, ik hoop dat het nu alleen maar beter gaat jullie hebben het allemaal verdiend hoor, wat een fijn nieuws.
-
Cindy de Wolf
- 5-sterren

Heel fijn om te lezen dat Vitess de goede kant op gaat

[quote="vitess"]
Tjonge, jouw hond heeft dan ook wel het nodige gehad zeg. Inderdaaad een herkenbaar verhaal, je zal ook wel een beetje moedeloos zijn geworden na zo'n lange tijd denk ik? Iedere keer weer hopen dat de oorzaak gevonden wordt en intussen steeds maar zien dat het achteruit gaat. Ik hoop echt voor jou en jullie hond dat dit de laatste operatie zal zijn en dat het hierna weer bergopwaarts gaat. Welke schroef bedoel jij, die grote 'bovenin'? En ik ben natuurlijk verder niet nieuwsgierig, maar wat voor hond heb je en hoe oud is hij/zij? En waar wordt ze geopereerd?
Groeten van Angel
[/quote]
Sorry dat ik niet reageerde meer...was erg druk met de honden hier, maar mijn hond is een golden retriever van bijna 5. Problemen begonnen met 8 mnd eigenlijk al (zichtbaar op foto, maar natuurlijk was het eerder al mis). . Ja, ik bedoelde idd die grote, maar uiteindelijk bleek dat goed te zitten. Er zat onverwachts toch nog speling in de poot en dat heeft de meniscus beschadigd. Verders heeft ze ver gevorderde osteoarthrose in de knie. Het gaat nu redelijk (9 dagen na de operatie, want de eerste keer is hij uitgesteld helaas). Maar goed, wat we er precies van mogen verwachten weet ik nog niet! Ze is alle keren geopereerd in de Uithof overigens. Wel is ze bij meerdere klinieken geweest voor diagnoses.
Hoe gaat het met jouw hond nu? Loopt ie op 4 poten?
Tjonge, jouw hond heeft dan ook wel het nodige gehad zeg. Inderdaaad een herkenbaar verhaal, je zal ook wel een beetje moedeloos zijn geworden na zo'n lange tijd denk ik? Iedere keer weer hopen dat de oorzaak gevonden wordt en intussen steeds maar zien dat het achteruit gaat. Ik hoop echt voor jou en jullie hond dat dit de laatste operatie zal zijn en dat het hierna weer bergopwaarts gaat. Welke schroef bedoel jij, die grote 'bovenin'? En ik ben natuurlijk verder niet nieuwsgierig, maar wat voor hond heb je en hoe oud is hij/zij? En waar wordt ze geopereerd?
Groeten van Angel
[/quote]
Sorry dat ik niet reageerde meer...was erg druk met de honden hier, maar mijn hond is een golden retriever van bijna 5. Problemen begonnen met 8 mnd eigenlijk al (zichtbaar op foto, maar natuurlijk was het eerder al mis). . Ja, ik bedoelde idd die grote, maar uiteindelijk bleek dat goed te zitten. Er zat onverwachts toch nog speling in de poot en dat heeft de meniscus beschadigd. Verders heeft ze ver gevorderde osteoarthrose in de knie. Het gaat nu redelijk (9 dagen na de operatie, want de eerste keer is hij uitgesteld helaas). Maar goed, wat we er precies van mogen verwachten weet ik nog niet! Ze is alle keren geopereerd in de Uithof overigens. Wel is ze bij meerdere klinieken geweest voor diagnoses.
Hoe gaat het met jouw hond nu? Loopt ie op 4 poten?
Zeker, dat deed ze al vrij snel weer. Eerst beetje de grond aantikken maar nu wordt er echt weer gelopen. Het gaat eigenlijk erg goed, ze mag nu een kwartier achter elkaar lopen.
Dat het goed gaat kunnen we echt aan haar zien, ze komt weer uit zichzelf naar ons toe, is weer in alles geinteresseerd en wil zelfs weer met Sanne stoeien. Dit heeft ze sinds december nog niet weer gedaan, dus echt een opluchting. Morgen weer voor controle naar de orthopeed. Ze krijgt geen pijnstillers meer, ook niet voor haar artrose. Enige wat ze nog krijgt is Corta RX en Puur Dyspla. Alleen maar goed nieuws dus, hopelijk gaat het met jouw hond ook voorspoedig!
Groeten van Angel
Dat het goed gaat kunnen we echt aan haar zien, ze komt weer uit zichzelf naar ons toe, is weer in alles geinteresseerd en wil zelfs weer met Sanne stoeien. Dit heeft ze sinds december nog niet weer gedaan, dus echt een opluchting. Morgen weer voor controle naar de orthopeed. Ze krijgt geen pijnstillers meer, ook niet voor haar artrose. Enige wat ze nog krijgt is Corta RX en Puur Dyspla. Alleen maar goed nieuws dus, hopelijk gaat het met jouw hond ook voorspoedig!
Groeten van Angel
Wat geweldig voor Vitess en natuurlijk ook voor jullie toch zeker heel blij dat je die beslissing hebt genomen he!
Ja, echt blij dat het dan nu echt goed gaat. Vanavond weer voor controle naar de orthopeed geweest. Er zat nog iets vocht in de knie, maar het was allemaal stabiel en ook hij was tevreden. Toch kon het nog iets beter, en de reden dat Vitess toch nog iets mankte (vooral na opstaan) kwam volgens hem door de artrose. Hij vroeg ons of we een nieuw soort pijnstiller wilden proberen, Trocoxil. Deze was bedoeld voor honden met artrose, en omdat Vitess hiervan nogal een heftig voorbeeld is, wilde hij deze voorschrijven. Het was de bedoeling dat ze hiervan nu een tablet zou krijgen, over veertien dagen ook een tablet en daarna een tablet per maand. Het is dus min of meer een proefbehandeling om te kijken of het aanslaat bij Vitess. Of ze dan nog meer en makkelijker gaat lopen. We hebben hem het hemd van het lijf gevraagd, want het blijven natuurlijk wel medicijnen die niet bijzonder gezond zijn voor de nieren en dergelijke. Na ongeveer 45 dagen, als Vitess er dus drie heeft gehad, moeten we terugkomen voor controle.
Het kon samen worden gebruikt met de Corta RX en Puur Dyspla, dus daar gaan we gewoon mee door. Afwachten dus hoe dit gaat...
Het kon samen worden gebruikt met de Corta RX en Puur Dyspla, dus daar gaan we gewoon mee door. Afwachten dus hoe dit gaat...
Oja, sloeg een beetje achterover toen ik hoorde dat deze tabletten 28 euro per stuk kosten...
Is er toevallig iemand die hier al ervaring mee heeft?
Is er toevallig iemand die hier al ervaring mee heeft?
Nee, alleen over gelezen. Verders niet. Ben benieuwd, schijnt vergelijkbaar effect te hebben met de meer traditionele pijnmedicatie alleen voordeel is dat je het 1x per maand geeft ipv dagelijks.