KVV en Brokken?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: KVV en Brokken?

Nynke
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nynke »

[quote="Thelms"]
Dan blijf ik toch een beetje met die kippenekken in mijn maag zitten... Wat is jullier ervaring, nemen jullie dieren ze mee naar hun plaats om daar te verorberen?
[/quote]

nee hoor, daar zijn ze te klein voor  :)
bloemetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door bloemetje »

[quote="Thelms"]
Dan blijf ik toch een beetje met die kippenekken in mijn maag zitten... Wat is jullier ervaring, nemen jullie dieren ze mee naar hun plaats om daar te verorberen?
[/quote]

Die van mij gunnen zich daar geen tijd voor  :biggrin2:

Bakje kippennekken+kvv. JUMMIE!! Nekkie het eerste opeten! Krak, krak; zo da was lekker.
En dan de rest opeten  :biggrin2:

Dus nee, bij mij doen ze dat niet. Buiten doen ze het soms.
Thelms
1-ster
1-ster

Bericht door Thelms »

Nou, ik hoop dat die van mij dan ook op een handdoekje willen gaan liggen.... hihihi Buiten op het balkon vind ik namelijk geen optie! En ik heb kleine honden, dus denk dat ze er toch wel even hun best op moeten doen! (Zal wel niet hap slik weg zijn.)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="Thelms"]
Hallo allemaal,

Ik ben vandaag bij de dieren speciaalzaak geweest om duck te halen. Volgens de verkoopster heb je bij kvv toch nog een brok nodig. Dit omdat ze dan moeten kauwen. Op mijn vraag of een rawhide niet genoeg was om te kauwen was haar antwoord nee.

Nu ben ik een beginneling, en begin ik toch een beetje te twijffelen. Wat is jullie mening? Ik geef nu alleen KVV, maar dit is neem ik aan niet genoeg?

Groetjes thelma.
[/quote]

Thelma, ik hoop dat we je gerust kunnen stellen. Ten eerste: honden kauwen niet. Honden sleuren en trekken aan hun eten. Dat kan natuurlijk met KVV niet want het is gemalen. Maar dat kan op brok ook niet. Honden kauwen daar niet op. Het enige wat gebeurd is dat ze (bij gebrek aan echt eten) zo'n brokje door bijten. Dit heeft geen schoonmakend effect op tanden en kiezen. In tegendeel. Omdat brokken veel koolhydraat bevatten, moet je een brok vergelijken met een Liga. Eet zelf eens een Liga. En uur later zit je nog de vieze prut tussen je tanden en kiezen vandaan te peuteren :biggrin2:.

Dat is hetzelfde als met brok bij de hond. Brokken vallen uit elkaar, de kruimeltjes gaan tussen de tanden en de kiezen zitten en omdat brok ook nog eens (door koolhydraat) de verkeerde zuurgraad heeft (alkalisch), blijven die kruimels daar zitten, ontstaat plaque en ontstaat uiteindelijk tandsteen. Dus nee, die DSZ heeft geen gelijk, in tegendeel.

Natuurlijk heeft een hond wel een grote kluifbehoefte. In de natuur namelijk, zou hij prooidieren uit elkaar moeten sleuren. En de botten moeten afkluiven of op moeten eten. Wij hebben dat met al dat kant en klare voer van onze honden weggenomen. Maar het zit nog steeds in hun genen, die behoefte. En dus verzinnen de voerfabrikanten allerlei kauwsnacks voor de hond... Van de grootst mogelijke giftige Pedigree Pal troep tot vieze rawhides. Die van Farmfood schijnen trouwens geen troep te bevatten maar op die rawhides krijgen veel honden toch last van bloats (gas in de buik), ze stikken vaak in die lapjes en bovendien helpt het geen bal......

Kippennekken zijn natuurlijk ook volstrekt onlogisch als kauw materiaal. Ja, voor hele kleine minihondjes is het wat kluifwerk maar de gemiddelde hond krakt die dingen twee keer en slikt ze zo in. Het is alleen leuk spul om je hond 'te leren' (zijn spijsvertering) te wennen aan bot. Maar qua kluifwerk heeft je hond dus meer aan grote delen van bijv. hele kippen. Of aan een zalmkop. Afhankelijk van de grootte van je hond. Ik geef mijn honden hun eten op een rubber matje. Het is eigenlijk onder-tafel-laken. En ik koop dat bij de VEN/Sligro. Ze verkopen het per vierkante meter van de rol. Ik knip daar thuis matjes van. Omdat het rubber is, glijden de vleesbotten en vissenkoppen niet van het kleed af. Het geeft lekker grip. Na het eten worden de matjes hier afgelikt en gebruik ik ze de volgende dag weer. Eens in de paar dagen gaan ze in de wasmachine, op 30 graden. En daarna in de droger (op stand "laag"). Ideaal! Omdat honden dit zelf ook prettig vinden, omdat het anti-slip is en omdat het wat zacht is: blijven ze keurig op hun matje. Ik heb ze dat nooit aan hoeven leren.

Neemt niet weg dat op KVV het gebit van je hond altijd nog schoner blijft dan op brokjes. Omdat er geen kruimeltjes in de bek achter blijven. En wat er nog wel achter blijft: dat is rauw vlees en dat heeft de juiste zuurgraad en vormt zich niet zo gauw tot plaque en tandsteen.
Laatst gewijzigd door Lizzy op vr 16 okt 2009, 11:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Thelms
1-ster
1-ster

Bericht door Thelms »

Hoi Lizzy,

Ik laat ze eerst nog even op KVV staan, aangezien ik er net mee begonnen ben. (wennen van de maag) Maar het lijkt mij wel heel erg leuk om een kippenek te geven... Als ik zie hoe blij ze al worden van kvv... Het is echt een genot om te geven.
Ik heb nu rodi, smuldier en duck in de vriezer liggen. (compleet) En de oudste lust iig geen doperwten  ;D Het is voor mij dus nog allemaal even wennen en uit vogelen. Ik denk dat ik alle snoepjes dus maar aan een kennisje geef die hondjes uit Spanje opvangt. Want als ik het goed begrijp verknallen die dus de zuurgraad?

Groetjes Thelma.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ach, af en toe een snoepje... Ik geef het niet (ik geef alleen gedroogd vlees als snoepje) maar af en toe een snoepje verpest nou niet direct het gebit hoor!
bloemetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door bloemetje »

[quote="Thelms"]
Hoi Lizzy,

Ik laat ze eerst nog even op KVV staan, aangezien ik er net mee begonnen ben. (wennen van de maag) Maar het lijkt mij wel heel erg leuk om een kippenek te geven... Als ik zie hoe blij ze al worden van kvv... Het is echt een genot om te geven.
Ik heb nu rodi, smuldier en duck in de vriezer liggen. (compleet) En de oudste lust iig geen doperwten  ;D Het is voor mij dus nog allemaal even wennen en uit vogelen. Ik denk dat ik alle snoepjes dus maar aan een kennisje geef die hondjes uit Spanje opvangt. Want als ik het goed begrijp verknallen die dus de zuurgraad?

Groetjes Thelma.

[/quote]

Dat niet direct hoor  ;)
Wat jij zegt is helemaal waar! Het is een genot om hun te zien genieten van wat er in hun bakje ligt  :)
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

Bericht door Anne in Zweden »

Vervelend dat die rawhides zo slecht zijn - daarmee bedoelen ze toch die gepreste botten van buffelhuid en zo? Ik geef (gaf, nu dus...) die ook wel eens aan onze honden, omdat ik niet zo gauw een alternatief weet.
Het probleem bij ons thuis is dat ze met karkassen en ribben en dergelijke snel klaar zijn. Ze krijgen één keer per dag te eten hier, en dat gaat er tamelijk snel door, ook hele konijnen. De oudste barfhond is een kwartiertje bezig met een lamsschedel... Daar zou de boxerpup (7 maanden) nog wel wat langer mee doen, maar omdat het toch vrij hard spul is, weet ik niet of zij zo'n schedel nu al mag hebben. Maar voor haar zou dat misschien nog een alternatief zijn.

De derde hond weigert vooralsnog standvastig bot te eten, en krijgt z'n portie barf dus met een omweg via de Porkert. Maar kauwen doet hij wel  graag. Ik hoef hem alleen geen rauw bot te geven om op te knagen, want dan belt ie meteen de vakbond. Ik geef hem wel eens bullenpezen, maar ik begrijp dat die óók niet ongevaarlijk zijn. Zucht...

Wat kan ik mijn knagers geven na de lange ochtendwandeling, wanneer de maaltijd nog een uur of tien op zich laat wachten? We hebben wel een Kong, maar hun enthousiasme daarvoor blijft binnen de perken. Ik stop er dan van die commerciële gerookte varkensdelen in, of gedroogde vishuid, of wat blokjes kaas (rauw spul durf ik er niet in te doen: ten eerste is het hier te warm, en ten tweede barst het van de wespen in onze tuin, die ook allemaal op dat rauwe voer af komen), maar echt lang laten ze zich daardoor niet amuseren.

Heb nog wel een paar commerciële varkensoren liggen... die gaan zometeen bij het vuilnis, beloof ik plechtig, maar advies over wat ik mijn beessies verder nog te kauwen kan bieden is welkom!
Thelms
1-ster
1-ster

Bericht door Thelms »

Nou he, Anne!

Ik ben ook nog een heleboel aan het leren hoor!! Gelukkig kregen die van mij al geen oren, maar wel rawhide.  Maarja, de grijze zak is geduldig zegt men.....hihihi
Mij werd aangeraden om kippenekken te geven voor het knaag en scheur werk, wellicht ook iets voor jou?

Groetjes Thelma.
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

[quote="Thelms"]
Nou he, Anne!

Ik ben ook nog een heleboel aan het leren hoor!! Gelukkig kregen die van mij al geen oren, maar wel rawhide.  Maarja, de grijze zak is geduldig zegt men.....hihihi
Mij werd aangeraden om kippenekken te geven voor het knaag en scheur werk, wellicht ook iets voor jou?

Groetjes Thelma.
[/quote]

Kippennekken is hier een hapsloekweg-snackje, vrees ik..! Ze vinden het heerlijk, maar lang erop kauwen doen ze niet. Ik zou gewoon graag iets geven waar ze een uur zoet mee zijn! De twee oudste honden slapen op zich wel als er verder niets te doen is, maar onze pup sleept nog steeds de halve huisraad naar buiten ter lering ende vermaeck... Ze speelt ook wel veel met de kitten - die ze gelukkig niet als kauwbot beschouwt (hij haar trouwens wel... :D), maar op een gegeven moment wil die ook wel eens een tukje doen!

Wat doen barfplaatsers zoal in hun kongs? (Kongen?) Ik smeer soms sesampasta tussen de ribbels (we hebben zo'n zeshoekige) en stop er van alles in, maar óf het lukt ons pupske niet het eruit te krijgen en dan houdt ze ermee op, óf het lukt haar wél het eruit te krijgen en dan, tja... houdt ze ermee op! :wall: :tease:

Groetjes,
Annemarie
Thelms
1-ster
1-ster

Bericht door Thelms »

Hihihi, jeetje Anne wat een dilemma's. Helaas kan ik je hier niet in adviseren, aangezien de kong hier 5 minuten meegaat. Dus die komt er bij mij niet meer in! Mijn schoonmoeder doet er smeerkaas in, maar weet niet of dat wel oke is volgens het forum hier.

Misschien een orca jack met gedroogde vlees stukjes erin? Wellicht dat iemand hierop kan antwoorden of dit wel of niet goed is voor de hond? Want zoals ik al eerder zei, ben ik ook nog in de start fase.

Mijn jongste vermaakt zich met een hoop steentjes op het balkon, kan er uuuuuuuuren in graven. Echt een stom gezicht is dat. En in het begin sleepte hij het flostouw ook overal heen.

Nu heeft hij zich aangepast aan de rest, en slaapt ontzettend veel. Alleen als baasje thuis komt moet er nog even met een stoffen voetbal gespeeld worden. Die je dit niet, zeurt ie de oren van je kop. :D

X
Anne in Zweden
5-sterren
5-sterren

[quote="Thelms"]
Hihihi, jeetje Anne wat een dilemma's. Helaas kan ik je hier niet in adviseren, aangezien de kong hier 5 minuten meegaat. Dus die komt er bij mij niet meer in! Mijn schoonmoeder doet er smeerkaas in, maar weet niet of dat wel oke is volgens het forum hier.

Misschien een orca jack met gedroogde vlees stukjes erin? Wellicht dat iemand hierop kan antwoorden of dit wel of niet goed is voor de hond? Want zoals ik al eerder zei, ben ik ook nog in de start fase.

Mijn jongste vermaakt zich met een hoop steentjes op het balkon, kan er uuuuuuuuren in graven. Echt een stom gezicht is dat. En in het begin sleepte hij het flostouw ook overal heen.

Nu heeft hij zich aangepast aan de rest, en slaapt ontzettend veel. Alleen als baasje thuis komt moet er nog even met een stoffen voetbal gespeeld worden. Die je dit niet, zeurt ie de oren van je kop. :D

X
[/quote]

Verhipt, da's waar ook. Als het goed is, komt volgende week mijn droogmachine uit Tsjechië! (Yes, Tieneke, yes?!) Gedroogd vlees kan natuurlijk prima in de Kong, daar komen ook geen wespen op af! Goed idee, dank je!

En inderdaad, baasje is nog het beste kauwbot van allemaal... Vrouwtje zou op zich ook wel volstaan, maar die zit de hele dag thuis achter de computer te werken. Zo saai! :biggrin2: (Het is dat ik de maaltijden verdeel hier, anders zouden ze me helemaal niet missen, geloof ik!)
Thelms
1-ster
1-ster

Bericht door Thelms »

Nou Anne, zo komen we dr toch nog samen uit!  ;D

En ja, jij bent er de hele dag he, netzoals de rest van het meubilair.... Dus tja wij zijn gewoon de bedienden....

Veel plezier met je droger! Ik wist nieteens dat dat bestond! Ook weer wat bijgeleerd.

X
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door me and my boys »

kvv is rauw..
me and my boys
5-sterren
5-sterren
Contacteer: