[quote="Thelms"]
Hallo allemaal,
Ik ben vandaag bij de dieren speciaalzaak geweest om duck te halen. Volgens de verkoopster heb je bij kvv toch nog een brok nodig. Dit omdat ze dan moeten kauwen. Op mijn vraag of een rawhide niet genoeg was om te kauwen was haar antwoord nee.
Nu ben ik een beginneling, en begin ik toch een beetje te twijffelen. Wat is jullie mening? Ik geef nu alleen KVV, maar dit is neem ik aan niet genoeg?
Groetjes thelma.
[/quote]
Thelma, ik hoop dat we je gerust kunnen stellen. Ten eerste: honden kauwen niet. Honden sleuren en trekken aan hun eten. Dat kan natuurlijk met KVV niet want het is gemalen. Maar dat kan op brok ook niet. Honden kauwen daar niet op. Het enige wat gebeurd is dat ze (bij gebrek aan echt eten) zo'n brokje door bijten. Dit heeft geen schoonmakend effect op tanden en kiezen. In tegendeel. Omdat brokken veel koolhydraat bevatten, moet je een brok vergelijken met een Liga. Eet zelf eens een Liga. En uur later zit je nog de vieze prut tussen je tanden en kiezen vandaan te peuteren

.
Dat is hetzelfde als met brok bij de hond. Brokken vallen uit elkaar, de kruimeltjes gaan tussen de tanden en de kiezen zitten en omdat brok ook nog eens (door koolhydraat) de verkeerde zuurgraad heeft (alkalisch), blijven die kruimels daar zitten, ontstaat plaque en ontstaat uiteindelijk tandsteen. Dus nee, die DSZ heeft geen gelijk, in tegendeel.
Natuurlijk heeft een hond wel een grote kluifbehoefte. In de natuur namelijk, zou hij prooidieren uit elkaar moeten sleuren. En de botten moeten afkluiven of op moeten eten. Wij hebben dat met al dat kant en klare voer van onze honden weggenomen. Maar het zit nog steeds in hun genen, die behoefte. En dus verzinnen de voerfabrikanten allerlei kauwsnacks voor de hond... Van de grootst mogelijke giftige Pedigree Pal troep tot vieze rawhides. Die van Farmfood schijnen trouwens geen troep te bevatten maar op die rawhides krijgen veel honden toch last van bloats (gas in de buik), ze stikken vaak in die lapjes en bovendien helpt het geen bal......
Kippennekken zijn natuurlijk ook volstrekt onlogisch als kauw materiaal. Ja, voor hele kleine minihondjes is het wat kluifwerk maar de gemiddelde hond krakt die dingen twee keer en slikt ze zo in. Het is alleen leuk spul om je hond 'te leren' (zijn spijsvertering) te wennen aan bot. Maar qua kluifwerk heeft je hond dus meer aan grote delen van bijv. hele kippen. Of aan een zalmkop. Afhankelijk van de grootte van je hond. Ik geef mijn honden hun eten op een rubber matje. Het is eigenlijk onder-tafel-laken. En ik koop dat bij de VEN/Sligro. Ze verkopen het per vierkante meter van de rol. Ik knip daar thuis matjes van. Omdat het rubber is, glijden de vleesbotten en vissenkoppen niet van het kleed af. Het geeft lekker grip. Na het eten worden de matjes hier afgelikt en gebruik ik ze de volgende dag weer. Eens in de paar dagen gaan ze in de wasmachine, op 30 graden. En daarna in de droger (op stand "laag"). Ideaal! Omdat honden dit zelf ook prettig vinden, omdat het anti-slip is en omdat het wat zacht is: blijven ze keurig op hun matje. Ik heb ze dat nooit aan hoeven leren.
Neemt niet weg dat op KVV het gebit van je hond altijd nog schoner blijft dan op brokjes. Omdat er geen kruimeltjes in de bek achter blijven. En wat er nog wel achter blijft: dat is rauw vlees en dat heeft de juiste zuurgraad en vormt zich niet zo gauw tot plaque en tandsteen.