groente vraagje NIEUWE VRAAG

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: groente vraagje

pieterendiaan

Bericht door pieterendiaan »

dank je wel! Ben ik weer wat slimmer geworden wat betreft groenten.
Die bevroren spinazie en boerenkool was niet zo slim, na ontdooien mag je het natuurlijk niet meer invriezen.. en ik had het ontdooit... morgen maar even vers kopen en alsnog aan de mix toevoegen.
Deze combinatie ging erin als koek, of het kwam door het ei wat ik er ook nog eens doorheen had gedaan. Hoeveel keer per week mag je maximaal ei geven? (bikkel is ongeveer 34 kg)
Boez
4-sterren
4-sterren

Bericht door Boez »

[quote="diana&pieter"]
Die bevroren spinazie en boerenkool was niet zo slim, na ontdooien mag je het natuurlijk niet meer invriezen..
[/quote]

Hoezo niet? Het gaat toch om het meerdere keren verhitten wat niet mag?
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="ulla"]
Ik moet je heel eerlijk zeggen, dat ik niet meer zo op de verhoudingen let.
Wel gaat er bij mij altijd wortel bij, en dan nog een knolgroenten.

Bladgroenten schijnt laxerend te werken en knollen stoppend.
Je hebt wortel en koolraap in je mix,wat witlof doet weet ik eigenlijk niet. :-[

In de bieb staat een heel lijstje met groenten,sorry ik weet niet hoe ik je de link moet geven, maar iemand anders hier weet dat vast wel.
[/quote]

Hier precies hetzelfde. Ik let er ook niet op, op de verhoudingen. Ja, ik gebruik altijd wel iets van bladgroenten en altijd wel iets van onder de grond, maar ik pas en meet beslist niet. Ik merk trouwens ook niks van laxerende of niet laxerende groenten. Of in ieder geval heel weinig. Denk dat dit vooral verschil maakt bij honden met een gevoelige spijsvertering. Of die veel groenten krijgen (in 1 keer).
pieterendiaan

gelukkig :D
Ik geef bikkel nu ongeveer 8% groente (komt neer op 3 keer per week 200-250 gram), minder dan hij volgens de rekenhulp moet krijgen maar anders blijft hij dunne ontlasting houden. Zijn er meer mensen die minder dan de aangegeven hoeveelheid geven? (ik weet dat er ook mensen zijn die helemaal geen groente geven).

@lizzy:
geef jij elke dag een beetje groente of een paar keer per week?
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

De groentemix zelf ziet er goed uit,je kan er totaal 'n stuk of 4-5 teentjes knoflook gebruiken, (kan ong.1/2 teentje per dag zijn.)
Hier krijgen ze elke dag 2-3 eetlepels groentemix door hun voer in de bak, als ik echt alleen 'n groente als maaltijd zou geven dan
eten ze 't waarschijnklijk niet eens, en 't kan zijn dat Bikkel nu gewoon teveel groenten in 1 keer krijgt.
Wanneer Lizzy en Ulla het over de totaal verhouding van alle maaltijden heeft, dan ben ik het ook met hun eens,
en wanneer je het over de verhouding van de groentes hebt, dan zal ik nog even bij zeggen dat ik de groentemix ook allemaal
op 't oog er in doe, ik weeg geen groentes hoor, 1 struik andijvie, 1 bos wortelen enz.
Zolang er maar blad en knolgroentes in zit is het goed.

Eitje mag elke dag,meestal geef ik om de dag of wanneer ik er aan denk :-\

En groente (vlees/kip ook) kan best wel opnieuw in de vriezer. ;)
Laatst gewijzigd door mahuni op wo 21 okt 2009, 16:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Louk
1-ster
1-ster

Bericht door Louk »

Mij lukt het ook niet om 10% groente erin te krijgen. Maar Lizzy zei ergens dat iets beter is dan niks, dus streef ik ernaar om minstens 5% te halen. Dat lukt we wel.
ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

ik kiem ook regelmatig voor de honden,daar hebben ze ook minder van nodig.
pieterendiaan

ow van die knoflook: heb er anderhalf teentje in gedaan en de mix is voor 3 weken... doe ik er volgende keer meer in.. dat van die groente wist ik ook niet, omdat het met koeienletters op de verpakking staat durfde ik het eigenlijk niet..
Hoelang bewaar je de groentemix als het eenmaal ontdooid is? dan ga ik kijken of bikkel zijn ontlasting veranderd als hij elke dag een beetje krijgt.. En als ik bijvoorbeeld vandaag een kiwi en peer pureer hoelang kan ik dat dan bewaren in gepureerde toestand in de koelkast?
Als een ei elke dag mag dan zit ik niet verkeerd met 3 keer per week, bikkel vind het heerlijk :)
En over die percentages ga ik me dan ook niet meer druk maken :)
Leer steeds meer  :D
202Spots
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door 202Spots »

diana&pieter schreef: Hoelang bewaar je de groentemix als het eenmaal ontdooid is? dan ga ik kijken of bikkel zijn ontlasting veranderd als hij elke dag een beetje krijgt..
Ik maak bakjes voor 2 dagen, de helft voor vandaag de andere helft voor morgen,
dus meestal binnen 2 dagen opmaken
En als ik bijvoorbeeld vandaag een kiwi en peer pureer hoelang kan ik dat dan bewaren in gepureerde toestand in de koelkast?
Wanneer ik fruitmix maak van 10 of meer verschillende soorten fruit,dan vries ik 't in kleine bakjes wat ook voor 2 dagen is.
1 kiwi en 1 peer zou ik niet in de koelkast bewaren, maar zelf de helft opeten.
Fruit kan trouwens heel makkelijk in stukjes gevoerd worden...happie voor mij...dan happie voor me spots..enz.enz. ;)
btw...
kiwi en ananas niet invriezen..verliest te veel enzymes en is dan niet lekker meer
pieterendiaan

Ik heb weer even een nieuwe vraag over de groentemix. ik ben wat aan het sleutelen aangezien ik er dus achter kwam dat courgette ook tot de nachtschade familie behoort (ik dacht alleen aubergine).
Ik heb nu de volgende groentemix bedacht:

Boven de grond:
5% -andijvie 
5% -spinazie 
5% -boerenkool 
10% -rode kool of groen kool of chinese kool
15% -sperziebonen
10% -witlof
-alfalfa
-knoflook

Onder de grond:
25% -wortels
10% -koolraap
15% -bietjes

Ik wil niet zoveel nitrietgroenten geven, ookal is zijn ontlasting nu goed, het is bij het minste geringste weer waterdun.
is het percentage sperziebonen en wortelen niet te veel?
en waar kopen jullie bietjes? ik heb al in alle supermarkten gekeken en ze hebben allen van die voorverpakte gekookte bietjes..

Alvast weer bedankt!
Gr diana
*Natasja*
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door *Natasja* »

[quote="diana&pieter"]
Ik heb weer even een nieuwe vraag over de groentemix. ik ben wat aan het sleutelen aangezien ik er dus achter kwam dat courgette ook tot de nachtschade familie behoort (ik dacht alleen aubergine).[/quote]

Waar heb je dat vandaan? Bij mijn weten hoort courgette niet tot de nachtschade-familie, ik doe het ook altijd door de groentemix voor de honden  :-\
May Linn
5-sterren
5-sterren

Re: groente vraagje NIEUWE VRAAG

Bericht door May Linn »

Dat reken je wel heel knap uit die procenten! doe ik je niet na  :biggrin2:
is niet 1 ding wat echt heel erg overheerst, lijkt me prima mix.
Bietjes, op de markt o.a. vindt ze ook wel eens op de groenteafdeling bij de betere supermarkt.
pieterendiaan

[quote="*Natasja*"]
Waar heb je dat vandaan? Bij mijn weten hoort courgette niet tot de nachtschade-familie, ik doe het ook altijd door de groentemix voor de honden  :-\
[/quote]
gegoogled...
Bekende cultuurgewassen van dit geslacht zijn de aardappel, de aubergine, courgette, tomaat, chili, tabak, Spaanse peper en cayennepeper en bijvoorbeeld de paprika.
http://www.mijnreceptenboek.nl/specials ... de-34.html
geen idee of het een betrouwbare site is en of het waar is... ik had er namelijk nog nooit van gehoord...

maar lizzy zegt van niet:
http://www.barfplaats.nl/forum/viewtopic.php?t=2

dus wie weet het verlossende antwoord??

[quote="May Linn"]
Dat reken je wel heel knap uit die procenten! doe ik je niet na  :biggrin2:
is niet 1 ding wat echt heel erg overheerst, lijkt me prima mix.
[/quote]
dat is ook eigenlijk een beetje mijn bedoeling dat er niets overheerst, zullen wel kleine beetje zijn die ik dan van elk soort moet kopen maar dat is dan maar niet anders..
denk je dat er nog een soort mist?
Linda & Kay
3-sterren
3-sterren

Bericht door Linda & Kay »

Ik haal bietjes altijd bij een biologisch winkeltje.
May Linn
5-sterren
5-sterren

Bericht door May Linn »

http://www.dewassendemaan.be/groentewijzer/courgette/courgette.htm

Courgette komt uit een andere familie dan de nacht-schade familie.
Is familie van pompoen, komkommer o.a.

Je hebt al veel soorten verwerkt in je groentemix, lijkt me qua variatie helemaal prima!
Als ik nieuwe mix maak, doe ik meestal ook weer wat andere groente dan de keer ervoor.

Plaats reactie