sprot of haring?
Moderator: Lizzy
-
Veerle-scrappyToo
- 5-sterren

sprot of haring?
Een klein vraagje. Ik zou makkelijk bij Kiezebrink sprot of haring kunnen bestellen en zou dit wel zien zitten om te drogen ( zijn met Nena nog steeds op zoek naar waar ze allergisch op reageert dus drogen zelf het vlees dat ze eet) als extraatje.
Nu vroeg ik mij alleen af...haring of sprot. Wat is het beste, ik veronderstel dat het allemaal onbehandelde rauwe visse zijn ( dus niet gerookt of eender wat aangezien het van bij Kiezebrink komt...)
Geld ook enkel als tussendoortje en niet als maaltijd.
Enkan dt dan kwaad dat die graten meegedroogt worden? Zou visjes in zijn ganse drogen en dan in stukjes knippen...
Nu vroeg ik mij alleen af...haring of sprot. Wat is het beste, ik veronderstel dat het allemaal onbehandelde rauwe visse zijn ( dus niet gerookt of eender wat aangezien het van bij Kiezebrink komt...)
Geld ook enkel als tussendoortje en niet als maaltijd.
Enkan dt dan kwaad dat die graten meegedroogt worden? Zou visjes in zijn ganse drogen en dan in stukjes knippen...
-
Alba
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: sprot of haring?
Sprotjes zijn kleiner dan haringen, dus denk ik makkelijker om te drogen. Waarschijnlijk duurt het heel erg lang om haringen helemaal droog te krijgen, geen ervaring mee maar dat denk ik.
Geen ervaring met sprot en/of haring. Ik heb ooit geprobeerd sardellen te drogen, dat zijn hele kleine visjes, zo'n 8 cm, en die waren na twee volle dagen nog niet goed droog. Toen heb ik ze maar gewoon opgevoerd. Aangezien haring ook een vette vis is denk ik dat dat ook niet gaat lukken, zeker niet omdat ze flink groter zijn. Sprotjes zijn ook al beduidend groter dan sardellen.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Psies, het vet is wel een probleem bij drogen, dus bv zalm drogen is ook een hele klus 
Dat soort dingen koop ik dan wel kantenklaar
Dat soort dingen koop ik dan wel kantenklaar
-
Veerle-scrappyToo
- 5-sterren

hmmm, misschien dan toch al eerst in reepjes snijden?
Iemand die andere visjes gebruikt?
Heb onze visboer al twee keer gemaild met de vraag of hij afval waaronder huiden (lijkt me makkelijk te drogen) wil opzij houden aan een klein prijsje eventueel maar krijg geen reactie :-\ dus ga er morgen op de markt maar eens persoonlijk heen.
Heb onze visboer al twee keer gemaild met de vraag of hij afval waaronder huiden (lijkt me makkelijk te drogen) wil opzij houden aan een klein prijsje eventueel maar krijg geen reactie :-\ dus ga er morgen op de markt maar eens persoonlijk heen.
Laatst gewijzigd door Veerle-scrappyToo op do 03 dec 2009, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Ooit eens sardientjes gedroogd, zowel heel, als in reepjes/stukjes.
Ze werden wel aardig droog, alleen ze bleven wel erg vet, vonden de honden niet erg.
De geur die eraf komt tijdens het drogen, is wel erug vissig.
Ze werden wel aardig droog, alleen ze bleven wel erg vet, vonden de honden niet erg.
De geur die eraf komt tijdens het drogen, is wel erug vissig.
-
Veerle-scrappyToo
- 5-sterren

ooit al eens eend gedroogd in de oven ? Geurt ook errug hmm lekker door 
-
Alba
- 5-sterren

- Contacteer:
Huiden gaat inderdaad wel prima, worden lekker krokant! De lucht is inderdaad niet al te geweldig. Ik droog regelmatig zalmbuiken, blijft ook heel vet dus gaat in kleine porties in de vriezer, maar dat haal ik pas ná het ontbijt van de droger want anders draait mijn maag zich zéker om!
De sprot van Kiezebrink is heel klein, en zouden m.i. best te drogen zijn.
In de winkel kan je voor katten ook gedroogde sprot kopen.
In de winkel kan je voor katten ook gedroogde sprot kopen.
Er is hier iemand die met succes spierinkjes droogt. Volgens mij is dat NynkeVeerle-scrappyToo schreef: hmmm, misschien dan toch al eerst in reepjes snijden?
-
flodder en dwarrel
- 5-sterren

inderdaad een tip van Nynke en het gaat perfectpike schreef: Er is hier iemand die met succes spierinkjes droogt. Volgens mij is dat Nynke![]()
Ik heb ook al spiering gedroogd, het zijn hele kleine visjes, niet groter dan n pink.
Zalmhuiden gaat hier ook regelmatig op mn drogertje, vinden ze heerlijk
Zalmhuiden gaat hier ook regelmatig op mn drogertje, vinden ze heerlijk
drogertje?
is dat een speciaal apparaatje of bedoelen jullie hier de magnetron mee? En op hoeveel graden zet je die dan?
Monique
is dat een speciaal apparaatje of bedoelen jullie hier de magnetron mee? En op hoeveel graden zet je die dan?
Monique
- HannekeKjell
- 5-sterren

Dit is o.a. een topic over droogmachines http://www.barfplaats.nl/forum/index.php/topic,63652.0.html
Het is inderdaad een apart apparaat, maar je kan eventueel ook de oven gebruiken (op 50ºC).
Magnetron gaat niet, want dan wordt het vlees gaar en dat is niet de bedoeling, het moet alleen drogen.
Als je "droogmachine" intypt in de zoekfunctie, dan vind je ongetwijfeld nog veel meer topics hierover.
Het is inderdaad een apart apparaat, maar je kan eventueel ook de oven gebruiken (op 50ºC).
Magnetron gaat niet, want dan wordt het vlees gaar en dat is niet de bedoeling, het moet alleen drogen.
Als je "droogmachine" intypt in de zoekfunctie, dan vind je ongetwijfeld nog veel meer topics hierover.
jawelpike schreef: Er is hier iemand die met succes spierinkjes droogt. Volgens mij is dat Nynke![]()