Er is bij ons één nadeel aan het vers voeren...

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt over het zelf samenstellen voeding voor katten.

Moderators: koekje, pearlsofpassion

Re: Er is bij ons één nadeel aan het vers voeren...

GKJF
1-ster
1-ster

Bericht door GKJF »

Wij hebben de betere varianten van smuldier ontdekt.
We dachten dat ze allemaal verschrikkelijk ranzig waren, maar gelukkig niet...........Dat scheelt een hoop in de kosten moet ik eerlijk zeggen als je het vergelijkt met de cb.... :o

Maar wij konden geen grote hoeveelheden bestellen, omdat onze vriezer gewoonweg niet groot genoeg was.
Dat probleem hebben we opgelost! Via internet een tweedehands vrieskist gevonden en mijn man gaat die morgenavond ophalen, half uurtje rijden van ons af.
En dan gaan we bestellen bij Kiezebrink (dus als er nog mensen bestellen bij Kiezebrink en ik Zeeland wonen............. :biggrin2:) en dan gaan we proberen zoveel mogelijk gewoon zo te voeren. Ook de worsten van Kiezebrink. Maar we gaan dan langzaamaan iets meer barfen enzo.
Als we dan echt meer gaan barfen, dan hebben we tenminste plek om alles in te vriezen. En ik moet heel eerlijk zeggen dat het veel makkelijker is om een paar kippenvleugels die buitenren in te mikken, dan alles af te staan wegen hoor............
Dus we gaan gewoon een beetje van allebei doen. En als we merken dat ze makkelijk de dingen van Kiezebrink eten, dan kunnen we steeds meer barfen.

Weten jullie trouwens of de smuldier ook compleet is? Of als je smuldier geeft en kiezebrink, moet je dan ook supplementen geven?
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

kijk, een grote vriezer, dat helpt! :biggrin2:
Weten jullie trouwens of de smuldier ook compleet is?
welke versie bedoel je?
Of als je smuldier geeft en kiezebrink, moet je dan ook supplementen geven?
als je heel eenzijdig voert, kun je tekorten gaan verwachten , jah...

mocht de helft van je menu uit 'n kompleet kvv bestaan, en de andere helft uit 'zelf samengesteld rauw' ,
dan zou 'k zeker de % van je 'zelf samengesteld voer' (vleesbot, vlees, orgaan, vis) in de smiezen houden,
alsook de variatie in prooidelen, en/of prooidieren zoals muis en hamster

~wat voor supplementen had je in gedachten?
Denise1
2-sterren
2-sterren

Bericht door Denise1 »

GKJF schreef: Weten jullie trouwens of de smuldier ook compleet is?
Hangt af van welke smuldier je geeft als er compleet op staat zit er naast karkas ook orgaan, vlees en groente in. Zo niet bv. bij smuldier kip dan is het alleen een gemalen karkas van kip. Hier krijgen ze ook eens in de week smuldier vlees compleet. Ik ga er zelf compleet van over de nek maar de katten vinden het heeeerlijk en omdat er pens in zit en dat best gezond is voor ze geef ik het.
GKJF
1-ster
1-ster

Bericht door GKJF »

Qua supplementen dacht ik aan vitamines en eiwitten bijvoorbeeld. In CB zitten er een aantal toegevoegde dingen in, die je natuurlijk mist dan.
Wat voeren jullie over het algemeen? Smuldier of CB met prooidier?
Wij voerden eerst alleen CB en dan kuikens, kwartels, kipkluifjes en vleugeltjes, lamsvlees, riblappen, orgaanvlees, konijn(maar die vonden ze niet echt lekker....).

Mijn man is nu de grote vriezer aan het halen en als we die geinstalleerd hebben, gaan we bij kiezebrink bestellen. Dan wil ik dus ook eend bestellen, paard, kippennekken, cavia's, duiven, hamsters, rund, orgaanvlees enz. Gewoon heel gevarieerd gaan voeren. Zodat we steeds minder kvv nodig hebben zeg maar.
Ik heb net de vleescompleet gegeven, ik vind het ook vies, maar ze hebben het allemaal netjes op gegeten. Merk wel dat ze hier meer van moeten kauwen als van CB en dat vind ik dan wel weer positief. Ik heb afgelopen zondag alle varianten (behalve alleen de pens) ingeslagen, om te kijken welke een succes zijn en welke niet. Tot nu toe eten ze de kip, hart en vleescompleet. Voor morgen heb ik er vlees uit liggen.
Ik vind het jammer dat de CB worsten zo duur zijn, want ik vond ze wel prettig om te geven.
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

in cb zit een preparaat omdat er ook mensen zijn die alleen dat voeren, of mss zelfs maar 1 smaak cb. als je zelf samenstelt, voer je meer diersoorten en meer verschillende onderdelen. dat preparaat is om dat gebrek op te vangen.

ik voer primair een zelf samengesteld menu, met minimaal 10 diersoorten per kat. voor ot gaat haar dagelijkse barf door de molen, want die eet geen hele vleesbotjes en gemalen wel.
ik geef ook wel hele prooidiertjes bij. kuikens (zijn niet compleet, maar aangezien ik ze niet in stukjes hak wel heel), kwartels en duiven eten ze alle2. ot eet ook muizen, gerbils en ratten en sien visjes.
GKJF
1-ster
1-ster

Bericht door GKJF »

Ik zit net even bij Herby te kijken en die heeft veel zeg! En ook goedkoper qua bestellen dan Kiezebrink, alleen ze hebben geen hele prooidieren.........Dat is wel jammer, die moeten we dan nog apart bestellen bij Kiezebrink.....

En nog een vraagje: als je bijvoorbeeld karkassen geeft (bijvoorbeeld een eendenrug ofzo), eten de katten dan ook die botten op?? Is dat niet te groot en te hard voor katten? Of horen ze dat te kunnen?
koekje
5-sterren
5-sterren

Bericht door koekje »

het is de bedoeling dat ze ook botten eten ja.
eendenruggen krijgen ze wel weg, eventueel even voorhameren. ik hak eendenruggen in stukken voor sien, want een hele is te groot, ze is al dik genoeg.
ook katten moeten oefenen met barfen en hele vleesbotjes knagen. het vraagt immers redelijk wat kaakkracht en techniek. even voorhameren kan het ze het werk in het begin wat makkelijker maken.

ik bestel zelf ook 2x per jaar bij kiezebrink, primair voor de goedkope kuikens in fijne weeshuisdoos en knaagdieren voor ot (ratten, muizen, gerbils).

katten kunnen best veel eten.
iig bot van klein gevogelte (kip, eend, parelhoen, duif, kwartel) en kleine haasachtigen (nijn, maar ook haas zelf). grotere botten zoals van schapen, koeien, paarden en weetikveelwat zijn te groot. voor menig hond vaak ook, maar die kunnen nog wel vaak lams- en geitenribben eten. das voor katten niet haalbaar. mijn katten krijgen ook geen botjes weg die groter en zwaarder zijn dan een kippenpoot. dus geen poten/billen van kippen, eenden en konijnen (haas eten ze hier niet om culinaire redenen). poten van duiven en kwartels gaan wel.
orgaan en spiervlees kunnen ze wel van allerlei dieren eten. voor lever heb ik overigens een duidelijke voorkeur voor lever van kleine diertjes, of anders biologisch. de lever is immers toch de chemische raffinaderij van het lichaam, en hoe groter het slachtdier, hoe meer gifstoffen. biologisch gehouden voedseldieren krijgen minder troep binnen, dus ook minder troep in de lever. ik geef meestal kippenlever. deze keer heb ik ook eens eendenlever en voor de volgende keer konijnenlever.
GKJF
1-ster
1-ster

Bericht door GKJF »

Nou heb besteld hoor!!
Gisteren heeft mijn man de vrieskist opgehaald en die staat al te luchten op zijn plekkie in de schuur. Wat een mooi ding zeg! En groot!
Maar goed, ik kon vandaag nog een bestelling plaatsen bij richard versvoer in Rotterdam, want die moest morgen toch in Zeeland zijn, dus dan neemt ie gelijk mijn bestelling mee.
Heb voor een half jaar besteld en ben voor vier katten in totaal 75 euro kwijt! Voor een half jaar!! ::) Echt heel voordelig!

Heb eendennekken besteld, geitenvlees, botmixen (ook met zalm), konijnenvoorpoten, parelhoenkarkas, kwartels, kuikens, kippennekken, kippenkarkassen, konijnenniertjes en nog veel meer, teveel om op te noemen!
En dan geef ik ook nog smuldier erbij. Ben benieuwd wat ze er van vinden!
We  beginnen dus vrijdag gelijk met het geven.
Wat je allemaal niet doet voor je beestjes he?
flin
5-sterren
5-sterren

Bericht door flin »

nou,
  'k begin heel nieuwschierig naar je menu te worden.... :P
Clio
1-ster
1-ster

Bericht door Clio »

Hoi ik ben vrij nieuw hier maar ik heb even misschien stomme vraag hoor:

Mijn 3 katten hebben gisteren voor het eerst Cb gehad, de katers vinden het geweldig, de poes daar wordt nog aan gewerkt.
Wat ik me afvraag: ik zie dat jullie o.a. ook kuikens en andere kleine dieren geven. Hoe moet ik dat zien? Zijn dat gewoon hele dieren maar dan dood zeg maar, dus met dons/veren/vacht, ogen, alles erop en eraan? Niet dat ik dat zo erg vind ofzo, maar vroeg het me af.

Op termijn zou ik ze dat ook weleens willen geven zo tussendoor om op te knagen (ik wil (nog?) niet zelf samenstellen en malen enzo).
Snappen katten meteen wat ze moeten doen? Geeft het veel troep? en eten ze alles op of ligt er zodadelijk een half uitelkaar gescheurde kuiken in de keuken en kan ik alle aangevreten ingewanden bij elkaar zoeken?

Onze katten zijn echte binnenkatten, ze hebben dus zelf nog nooit iets gevangen (behalve vliegjes en spinnetjes dan). En kan je zulke prooidieren gewoon bij een slager kopen? Of anders eens een keer kippennekken kopen dan?

Ik wil nog niet meteen hiermee beginnen, maar gewoon even wat info voor de toekomst, nu eerst even zien hoe ik die poes op CB krijg!
bloemetje
5-sterren
5-sterren

Bericht door bloemetje »

Gut tja.. Het verschilt een beetje per kat! De meeste poezen weten zelf wel wat te doen. Eendagskuikens kun je vaak wel via de dierenwinkel krijgen. De muizen ed kun je bestellen bij de kiezenbrink.
Ik zou idd gewoon eens platgemepte kippennekken proberen. Daar kan weinig engs mee gebeuren en is een prachtig beginnersbotje.
Clio
1-ster
1-ster

Bericht door Clio »

Hallo allemaal, hier even een update:
Ik heb wat lokmiddelen voor de poes gekocht, allen ligt ze nu lekker te slapen, dusvanavond ga ik proberen Cb met een blikje van het een of ander te mengen, kijken wat ze ervan vind.
Helaas verkoopt de plaatselijke slager geen kippennekken, dus die heb ik nu niet. Ik had nog wel een kipfilet, dus die heb ik in een paar grove stukken voorgelegd aan de jongens, gewoon om eens te kijken wat ze ervan vinden.
De oudste kater had het meteen door, hij gapte het eerste stuk van het schoteltje liep een eindje weg en ging lekker kauwen en doen! Echt heel leuk om te zien  :biggrin2:.
De kleine zag het allemaal gebeuren, hij heeft wat aan een stukje gelikt en ging er toen mee spelen (opgooien, achteraan gaan), maar nog niet eten.
Een paar uur later gewoon weer voorgezet en even weggegaan; 10 minuten later had de kleine 2 stukjes op en een portie CB haha.

Totdat ik de poes ook op CB wil ik ze als basis/complete voeding gewoon CB geven en af en toe eens wat te kauwen (langzaam eens wat met bot proberen). En dan zien we wel hoe en wat. In iedergeval heel leuk om ze zo te zien smikkelen en smullen. Ben ook net uitgebreid bedankt voor de maaltijd!  :biggrin2:
GKJF
1-ster
1-ster

Bericht door GKJF »

Nou de nieuwe vrieskist ligt helemaal vol met botmixen, smuldier, orgaanvlees, kippenkarkassen, eendenvleugels, eendennekken, konijnenvoorbenen en zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ze vinden het heerlijk. Mauwen eigenlijk bijna niet meer. Dus voorheen kregen ze toch echt te weinig denk ik. En voor ons minder werk, want ik hoef niet meer zoveel af te wegen enzo.

Ze hadden gisteren alleen wat nare zwarte stinkende zachte poep, volgens mij kwam dat door het spiervlees wat ze de dag ervoor hadden gegeten. We hebben bij onze twee perzen de vacht vanachter een beetje weg moeten knippen, omdat die zo vies was. En nu kan het er ook niet meer aan blijven kleven. Ze gaan (voorlopig) toch niet naar show, dus dan kan dat geen kwaad.

Ik ben nog steeds blij dat we gestart zijn met het rauw voeren hoor! Brokken kan ik me nu echt niet meer voorstellen! :biggrin2:
Celicaatje

Bericht door Celicaatje »

koekje schreef: ik snap t niet helemaal. je hoeft t zelf toch niet op te eten?
er zijn hier op bp trouwens genoeg vega's hoor, waaronder ook lizzy (bp-oprichtster).
Afgezien van het feit dat ik het een heel gedoe vind met 7 dieren (het ontbreekt mij aan tijd denk ik) vind ik het persoonlijk niet prettig om aan het snijden te gaan met vlees. Ik vind vlees erg vies en ben mede daarom ook vegetarier. Ik vind het heel smerig, ik kan het gewoonweg niet opbrengen. Dus het voeren van KVV is ook geen pretje voor me maar dat gaat nog net zeg maar ;). Dus nee, niets voor mij. Elke dag kokhalzend dit soort dingen klaarmaken. Ik heb verder nooit contact met (consumptie)vlees en het ook niet meer in huis sinds ook manlief om is :). De botten geef ik ze wel soms, maar meestal doet mijn man dat in het weekend...
Laatst gewijzigd door Celicaatje op wo 09 dec 2009, 20:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie