Aanwezig bij de slacht

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Aanwezig bij de slacht

Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

diergedrag schreef: Bij meerdere diersoorten ben ik bij het slachten geweest. Voor mezelf vind ik dat eerlijker, om te weten hoe het gaat (en ja, ik eet steeds minder vlees).
En hoe was die ervaring dan voor jou?
yvette_van_alert
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door yvette_van_alert »

Ik kan me goed voorstellen dat iemand er bij wil zijn met zijn paard. Daar veel paarden anders naar Italie getransporteerd worden. Toen mijn paard geslacht moest worden kon mijn vriend die al vele jaren in slachterijen werkte dit niet zelf doen omdat hij mij vele jaren op dat paard had zien rijden.  Een collega van hem heeft het toen gedaan. Hij is er wel al die tijd bij geweest. Zelf kon ik dat niet en dat zit me nog wel erg dwars. Ik wil er bij mijn honden ook bij zijn als ze overlijden. Als een soort steun.

Ik ben wel een keer bij een euthanasie van een paard geweest maar dat paard hebben we eerst op commando laten liggen. Dat maakt het minder heftig om te zien.
roos79
3-sterren
3-sterren

Bericht door roos79 »

yvette_van_alert schreef: Ik kan me goed voorstellen dat iemand er bij wil zijn met zijn paard. Daar veel paarden anders naar Italie getransporteerd worden. Toen mijn paard geslacht moest worden kon mijn vriend die al vele jaren in slachterijen werkte dit niet zelf doen omdat hij mij vele jaren op dat paard had zien rijden.  Een collega van hem heeft het toen gedaan. Hij is er wel al die tijd bij geweest. Zelf kon ik dat niet en dat zit me nog wel erg dwars. Ik wil er bij mijn honden ook bij zijn als ze overlijden. Als een soort steun.

Ik ben wel een keer bij een euthanasie van een paard geweest maar dat paard hebben we eerst op commando laten liggen. Dat maakt het minder heftig om te zien.

Dat vind ik een prachtige manier van steun geven! Volgens mij is dat pas echt een fijne manier van, als het moet, dan op een goede manier!
conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

ik heb aan alle fronten slacht meegemaakt, op eigen boerderij, in slachthuis groot, in slachthuis klein (eigen slacht van slagerij) ik heb dingen gezien waarvan ik dacht, moet beter kunnen, ik heb dingen gezien waarvan ik dacht, juk, nee is dat nou nodig, ik heb dingen gezien waarvan ik dacht, makkie, daar heb de dier nauwelijks wat van gemerkt..... deskundigheid, en goed nadenken is erg belangrijk als je het zo laag stress mogelijk wil maken voor de dieren.

Ik ben niet vegetarier vanwegen de slacht maar vanwegen de bio industrie waar ik het maar niet mee eens kan worden :-X
diergedrag
3-sterren
3-sterren

Bericht door diergedrag »

Het minst erge vond ik slachten op de boerderij zelf (mensen met een slachtvergunning). Er was geen transport, geen slachthuis maar verdoving in de stal van het varken zelf. Op geringe afstand volgde het verdovingsschot en er was dus zo min mogelijk stress voor het dier als maar mogelijk.
Het allerergste vond ik noodslachtingen in een slachthuis (ik heb het nagevraagd en het schijnt toegestaan te zijn). Daar lagen runderen die niet eens meer konden lopen vanwege gebroken poten etc. En die zijn wel op transport geweest in een veetrailer (dus van de stal in de trailer, dan de rit en dan nog uitgeladen worden). Gadverdamme!!!!!!!!!!!!!
Zeker de melkbedrijven hebben het financieel zo zwaar dat het teveel kost om een koe te laten inslapen dus die gaan, ziek of gewond of niet, naar de slacht als het maar enigszins kan. Dat is weer eens zo'n regel die zijn doel voorbij is geschoten. Omdat alles zo hygienisch mogelijk moet etc.etc. mogen noodslachtingen op de boerderij niet meer en gaan die arme dieren nog naar een slachthuis. Schandelijk!
Bij die dieren stond ik alleen maar te hopen dat ze zo snel mogelijk gedood zouden worden, als einde aan hun lijden.

Maar nogmaals, bij een gezond dier vind ik de aandacht voor het korte slachtmoment overdreven ten opzichte van de levenslange ellende in de bio-industrie.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

diergedrag schreef: Maar nogmaals, bij een gezond dier vind ik de aandacht voor het korte slachtmoment overdreven ten opzichte van de levenslange ellende in de bio-industrie.
Vanochtend stuurde een kennis mij de link naar een website. Met daarop o.a. in het geheim gemaakte filmbeelden over het humaan slachten in een drietal britse slachterijen.  De beelden zijn van dit jaar en schokkend. Voor wie ze liever niet wil bekijken staat er uitgebreid geschreven wat er zoal gebeurt.

http://www.biteback.be/library/detail_a ... artid=5469
diergedrag
3-sterren
3-sterren

Alle onrecht tegen dieren vind ik stuitend maar er is zoveel te doen geweest over slachten, en deels volkomen terecht!, dat er m.i.  te weinig is gekeken wat dat heeft betekend. Namelijk dat nu ook noodslachtingen, in elk geval deels, plaatsvinden in slachthuizen en dat daarmee het lijden van die dieren alleen maar is toegenomen.
Met de nieuwe EU-regels wordt het steeds moeilijker om een kleine slachterij te hebben dus vindt ook hier weer schaalvergroting plaats en hoe modern ook, een grote slachterij is echt niet altijd beter.
Een heel leven in de bio-industrie en dan nog zo'n vaak walgelijk veetransport om daarop te worden gedood. Dan vind ik het slachten zelf, mits dat zo humaan mogelijk gebeurt!, niet het ergste voor zo'n dier.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Ik begrijp je gedachtengang wel, en als zo'n dier humaan geslacht wordt, komt er tenminste nog snel een einde aan zijn niet zo prettige leven. Maar het probleem is dus dat je er van uit gaat dat het zo humaan mogelijk gebeurt, maar dan blijkt dat dat alleen in theorie is maar dat de praktijk toch even anders is.
En of een dier dan uit de bio-industrie komt en daar een ellendig leven had, of een ecologische achtergrond heeft met een prettig leven maakt op dat moment helemaal niet uit. Ze worden in de slachterij toch op dezelfde wijze  be(mis)handeld. En het zal er dan misschien niet overal even beroerd aan toe gaan, maar ik heb daar weinig tot geen vertrouwen meer in.
Urs
5-sterren
5-sterren

Bericht door Urs »

diergedrag schreef: Het minst erge vond ik slachten op de boerderij zelf (mensen met een slachtvergunning). Er was geen transport, geen slachthuis maar verdoving in de stal van het varken zelf. Op geringe afstand volgde het verdovingsschot en er was dus zo min mogelijk stress voor het dier als maar mogelijk.
Het allerergste vond ik noodslachtingen in een slachthuis (ik heb het nagevraagd en het schijnt toegestaan te zijn). Daar lagen runderen die niet eens meer konden lopen vanwege gebroken poten etc. En die zijn wel op transport geweest in een veetrailer (dus van de stal in de trailer, dan de rit en dan nog uitgeladen worden). Gadverdamme!!!!!!!!!!!!!
Zeker de melkbedrijven hebben het financieel zo zwaar dat het teveel kost om een koe te laten inslapen dus die gaan, ziek of gewond of niet, naar de slacht als het maar enigszins kan. Dat is weer eens zo'n regel die zijn doel voorbij is geschoten. Omdat alles zo hygienisch mogelijk moet etc.etc. mogen noodslachtingen op de boerderij niet meer en gaan die arme dieren nog naar een slachthuis. Schandelijk!
Bij die dieren stond ik alleen maar te hopen dat ze zo snel mogelijk gedood zouden worden, als einde aan hun lijden.

Maar nogmaals, bij een gezond dier vind ik de aandacht voor het korte slachtmoment overdreven ten opzichte van de levenslange ellende in de bio-industrie.
Nou bij mijn schoonouders gaat een koe met gebroken poot echt niet op transport.
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

Nee, dat mag volgens mij ook niet, met gebroken poot op transport. Wat wel kan is dat ze met gebroken poten uit de wagen komen. Gebeurt vooral met varkens, die hebben meestal hun hele leven niet of nauwelijks kunnen lopen dus die botten zijn zo bros als soepstengels. Moeten ze dan ineens de wagen in en uit lopen dan gaat het nog wel eens mis.
diergedrag
3-sterren
3-sterren

Er is ook veel mis bij de slacht. Je hebt nu hypermoderne slachterijen met veel licht, rustplekken voor de dieren en zo ingericht dat ze elkaar niet geslacht kunnen zien worden. Alleen..... ze kunnen niet garanderen dat alle dieren ook daadwerkelijk dood zijn als ze de verwerking ingaan! En als je dan die runderen aan hun achterbenen ziet hangen, dat is een stand van de poten die een koe volgens mij niet eens normaal kan aannemen.
Bij een kleine slachterij waar dier voor dier geslacht wordt (met de hand zeg maar) is het veel eerder duidelijk dat een dier nog niet dood is.
En er zijn veeartsen bij de slacht omdat het vlees gekeurd moet worden voor menselijke consumptie maar dat helpt ook al niet kennelijk.

Het zal misschien niet mogen maar die dieren met gebroken poten of koorts of een andere aandoening waardoor ze echt lijden, die gaan vaak individueel een trailer in en daar zijn ze echt al beroerd ingegaan. Een zo'n bedrijf heeft net een vergunning gekregen om uit te breiden omdat het aan alle EU-normen voldoet en alle gegevens en regels over noodslachtingen hingen er gewoon bij de keuring.

Tof van je schoonouders!!!!
Esther Q
5-sterren
5-sterren

Bericht door Esther Q »

diergedrag schreef: schaalvergroting plaats en hoe modern ook
Ik vrees dat dit een oorzaak is voor heel veel problemen en leed op allerlei niveaus in de wereld :-\
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

Mevroi Kruim schreef: Nee, dat mag volgens mij ook niet, met gebroken poot op transport. Wat wel kan is dat ze met gebroken poten uit de wagen komen. Gebeurt vooral met varkens, die hebben meestal hun hele leven niet of nauwelijks kunnen lopen dus die botten zijn zo bros als soepstengels. Moeten ze dan ineens de wagen in en uit lopen dan gaat het nog wel eens mis.
Ze krijgen vaak ook niet de kans om er normaal rustig in/uit te lopen. Maar hoe dan ook, als een dier er met gebroken poot uitkomt, dan weet je toch niet of het dier er heelhuids óf met gebroken poot in is gegaan. Dat is toch niet controleerbaar.

En theoretisch kan je aan alle (al dan niet EU)regels voldoen, wat er daadwerkelijk in praktijk achter gesloten deuren gebeurt dat ziet niemand.

Onlangs heb ik met mijn (Islamitische) slager nog een gesprekje gehad over de wijze waarop de dieren waarvan hij het vlees verkoopt geslacht worden. Natuurlijk klonk dat niet verkeerd. Maar is het ook waar? Ik loop sinds die tijd met het idee te vragen of het mogelijk is om dat zelf te zien. Maar dan nog. Als je op afspraak ergens komt kan alles anders gaan dan anders.  :(
evds
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door evds »

Dieren met gebroken poten mogen niet op transport. Strerker nog een dier moet zelfstandig kunnen staan. Doe je dat toch dan kan je een boete krijgen van de AID.
Ik heb 1 keer een ooi naar het slachthuis gebracht die heel moeilijk kon lopen en direct ging liggen als dat kon(vermoedelijk iets neurologisch want er zijn  (na de slacht) geen botbreuken gecostateerd - we hebben zelfs het bekken uitgebeend om dat te controleren). Bij de keuring ben ik ook aanwezig geweest en dat was een randgeval maar omdat ze nog zelf in de benen kon komen was het o.k. Ik vond het wel spannend, had haar ook kunnen laten inslapen maar dat vind ik dan toch weer zonde van zo'n dier...
nova
5-sterren
5-sterren

Bericht door nova »

Ik heb afgelopen week pensen gehaald, en er stonden runderen te wachten om geslacht te worden.
Eerlijk gezegd het voelde even niet echt lekker  :-\ :-\

Plaats reactie