[quote="Rovanna"]
Ik begrijp eerlijk gezegd de discussie nu niet meer zo.
Waarom moeilijk doen? Neem een voorbeeld aan mij : 's morgens krijgen mijn honden hun eten. Terwijl ze dat opeten haal ik eten voor de avond uit de vriezer, zet dat ik de bakken (ik heb dus vier bakken met twee honden) en zet die bovenop mijn keukenkastjes. Dezelfde avond is het ontdooid en zet ik die bakken voor hun snufferd en haal de lege bakken van de ochtend weg en vul deze weer met eten voor de volgende morgen. Simpeler kan niet (ofschoon de uitleg redelijk ingewikkeld wordt gemaakt merk ik nu ).
[/quote]
gaat lastig als je 750 gram voert van een kilo worst. waarvan 250 in de ochtend en 500 savonds
maar de meningen verschillen nogsteeds heel erg over het wel of niet kunnen ontdooien buiten de koelkast.
[quote="Yada"]
gaat lastig als je 750 gram voert van een kilo worst. waarvan 250 in de ochtend en 500 savonds
maar de meningen verschillen nogsteeds heel erg over het wel of niet kunnen ontdooien buiten de koelkast.
[/quote]
Helemaal niet lastig dus! Je ontdooit gewoon buiten de koelkast en dat gaat prima. Juist als je een kilo per dag verbruikt. Misschien is het handig bij temperaturen boven de 25 graden om dat niet te doen maar waar ben je bang voor? Kijk even naar de mensen die hierop reageren zoals Lizzy, Angelique en ik. Wij zijn ervaren BARFers die minstens 5 jaar rauw voeren. Je moet wel een onderscheid maken tussen het advies van gebruikers en dat van leveranciers. Niet dat die laatsten ongelijk hebben maar die MOETEN zich indekken om geen claim aan hun broek te krijgen. Het gaat hier om rauw vlees en dat mag je niet buiten de koelkast bewaren. Officieel. En dus zeggen leveranciers dat. Logisch. Maar nu de praktijk. Die is anders en hier moet je gewoon even kijken wat handig is. Maar goed, de keuze is aan jou.
[quote="Rovanna"]
Helemaal niet lastig dus! Je ontdooit gewoon buiten de koelkast en dat gaat prima. Juist als je een kilo per dag verbruikt. Misschien is het handig bij temperaturen boven de 25 graden om dat niet te doen maar waar ben je bang voor? Kijk even naar de mensen die hierop reageren zoals Lizzy, Angelique en ik. Wij zijn ervaren BARFers die minstens 5 jaar rauw voeren. Je moet wel een onderscheid maken tussen het advies van gebruikers en dat van leveranciers. Niet dat die laatsten ongelijk hebben maar die MOETEN zich indekken om geen claim aan hun broek te krijgen. Het gaat hier om rauw vlees en dat mag je niet buiten de koelkast bewaren. Officieel. En dus zeggen leveranciers dat. Logisch. Maar nu de praktijk. Die is anders en hier moet je gewoon even kijken wat handig is. Maar goed, de keuze is aan jou.
[/quote]
Ik ben nu wel redelijk overtuigd, maar een beetje kritisch kijken kan geen kwaad
Dus binnen 12 uur is volgens jullie een kilo worst voledig ontdooid en op kamertemperatuur als ik em in een afgesloten bak op het aanrecht zet?
Volgens mij zijn ze bij Carnibest dit ontzettende overdreven advies gaan geven nadat een nest pups in de problemen is gekomen door salmonella. En de eigenaren + DA de schuld gaven aan het rauwe voer. Onzin natuurlijk maar dat ter zijde (onzin omdat er ten eerste geen salmonella in het voer zit: daar wordt het op getest en ten tweede zijn honden prima bestand tegen salmonella). Maar daarna zijn ze dus zo'n uberoverdreven advies op de verpakking gaan zetten. Indekken, heet dat. Nou, kweet niet hoe het met jouw honden zit maar als de mijne een haaskarkas in het bos vinden dat uit zichzelf de tango danst van de rottigheid, krijgen ze zelfs daar niks van. Laat staan van voer dat je een dag of wat op het aanrecht laat staan. Kijk, in de zomer zorg ik wel dat er geen vliegen bij kunnen komen. Want die vieze vliegen gaan gelijk eieren op het vlees leggen. Dus in de zomer zet ik de voerbakken met voer in de koelkast en die koelkast staat uit.
En niet 5 jaar maar langer dan 10 jaar voer ik nu rauw (time flies Mo, when you're having fun ).
Wij voeren 1x per dag en leggen dan ook meteen het voer voor de volgende dag uit, in een afgesloten bak buiten de koelkast.
Zodra ze het krijgen, is het dus op kamertemperatuur.
[quote="Eef+doggies"]
Wij voeren 1x per dag en leggen dan ook meteen het voer voor de volgende dag uit, in een afgesloten bak buiten de koelkast.
Zodra ze het krijgen, is het dus op kamertemperatuur.
Dit doen we al zo'n 7 jaar, gaat prima
[/quote]
24 uur van te voren dus?
iemand een tip waar ik t beste een hard bevroren worst mee kan snijden? ik voer tussen de 650 en 750 gram namelijk.
Als ik vind dat het nog te koud is zet ik de bakken met eten even in een laagje warm water in de gootsteen. Dan is het na een paar minuten als niet meer zo koud. Balou gaat trouwens wel aan de kledder als zijn eten te koud is.
meestal gaat het eten hier een dag van te voren uit de vriezer. Meestal laat ik het gewoon op het aanrecht ontdooien.
Ze krijgen dan biv 's avonds om 7 uur eten, zodra ze het op hebben, haal ik nieuw eten. De volgende dag krijgen ze dit Dit kan om 8 uur 'sochtends zijn (mits ontdooit), maar ook om 11 uur 's avonds.
soms ben ik laat thuis of is er iets waardoor de honden nog geen eten hebben gehad, dan krijgen ze het de volgende dag. Ook dit kan zowel 'sochtends of 's avonds zijn.
In het extreme geval staat het vlees 48 uur uit de koeling. Nooit problemen mee.
Meestal gaat het op demanier waarop het moet zoals andere al beschreven hebben,maar soms als ik in tijdnood zit of ik ben vergeten op tijd uit de koelkast te halen dan gaat bij mij ook de hele bak even 10 seconde in de magnetron.Te koud eten geef ik ook liever niet.
Had inderdaad niet gedacht aan de goede bacterien die ook gedood worden.
Van nu af aan dus uit de vries, afgedekt in de keuken ontdooien en als het toch nog te koud is dan even de bak met voer in de gootsteen in warm water....