witte heder en KVV

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re: witte heder en KVV

Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

[quote="nilster"]
Lupo is een hij. Ik heb besloten om toch maar over te stappen naar barf omdat ik dat toch al van plan was. Heeft iemand nog suggesties voor een witte heder reu van 7-8 maanden?

Inderdaad leuk om al die witten hier te zien, zeg. Hoop dat iemand een goed menu heeft waar ook rekening wordt gehouden met de vachtkleur. Hij moet natuurlijk wel wit blijven en ik heb vaak gelezen dat dat iets is wat vrij sterk samenhangt met de voeding die je ze geeft. Hij krijgt nu al een weekje of twee 500-600gram KVV per dag en ik zie een enorme vooruitgang in zijn speelsheid en activiteit. Hij lijkt wel veel vrolijker sinds hij beter op gewicht is.

Nils en Luup
[/quote]
Lekker belangrijk  :P...het kan Yuki echt niet schelen hoor, wit of wat minder wit  :D

De kleur van de vacht hangt samen met t pigment, en de vorming van pigment kan wel enigzins voedingsgerelateerd zijn.
Des te zwarter/donkerder de neus, ogen en nagels, des te meer kans op een enigzins gele vacht. In de winter is de vacht sowieso donkerder en als ze ouder worden, wordt de vacht ook vanzelf wat donkerder.
Mijn witje heeft prachtige donkere ogen en een prachtige zwarte dop..en dus ook een wat gelere vacht, zeker in de winter...een mooie warme wintergloed, noem ik het  8)

In br*kken zit vaak bietenpulp, dat kan zorgen voor een wat rode verkleuring van de vacht, maar dat kan ook als je bieten toevoegd aan je groentemix.
Bietjes zijn best gezond, dus bij mij zitten ze in de groentenmix.

Maar goed, het kan mij dan ook niet schelen of zijn vacht mooi wit is of niet, als hij maar lekker in zijn velletje zit, zijn vacht er qua structuur goed uitziet en hij met zeer veel smaak en enthousiasme eet  :biggrin2:
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="yuki11"]
Lekker belangrijk  :P...het kan Yuki echt niet schelen hoor, wit of wat minder wit  :D

De kleur van de vacht hangt samen met t pigment, en de vorming van pigment kan wel enigzins voedingsgerelateerd zijn.
Des te zwarter/donkerder de neus, ogen en nagels, des te meer kans op een enigzins gele vacht. In de winter is de vacht sowieso donkerder en als ze ouder worden, wordt de vacht ook vanzelf wat donkerder.
Mijn witje heeft prachtige donkere ogen en een prachtige zwarte dop..en dus ook een wat gelere vacht, zeker in de winter...een mooie warme wintergloed, noem ik het  8)

In br*kken zit vaak bietenpulp, dat kan zorgen voor een wat rode verkleuring van de vacht, maar dat kan ook als je bieten toevoegd aan je groentemix.
Bietjes zijn best gezond, dus bij mij zitten ze in de groentenmix.

Maar goed, het kan mij dan ook niet schelen of zijn vacht mooi wit is of niet, als hij maar lekker in zijn velletje zit, zijn vacht er qua structuur goed uitziet en hij met zeer veel smaak en enthousiasme eet  :biggrin2:
[/quote]

Uhhhhhh die bietenpulp is afkomstig van suikerbieten. :-X
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

[quote="Angelique"]
Uhhhhhh die bietenpulp is afkomstig van suikerbieten. :-X
[/quote]
Ja, und??  ::)
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="yuki11"]
Ja, und??  ::)
[/quote]

Oh oké, als jij die dan ook aan je groentemix toevoegd dan is er geen sprake van een misverstand, maar enkel wat aanvullende informatie.
Lefki&Amy
5-sterren
5-sterren

Bericht door Lefki&Amy »

[quote="Angelique"]
Oh oké, als jij die dan ook aan je groentemix toevoegd dan is er geen sprake van een misverstand, maar enkel wat aanvullende informatie.
[/quote]
Nee, ik voeg RODE bieten toe aan mijn groentenmix, maar dat wil niet zeggen dat (suiker-)bieten niet voor verkleuring kunnen zorgen..zeker na verhitting (tenslotte krijgt caramelvla zijn kleur ook van de suiker!  :P..en die is dus ook niet wit).
Ik heb mij laten vertellen dat bietenpulp, evenals ook wortelen bv kunnen zorgen voor een verkleuring van de vacht. Hoe dat exact gaat, durf ik niet te zeggen, aangezien ik ook niet precies weet wat de bewerking ervan is in t proces.
MIJN ervaring is in ieder geval wel een verkleuring van de vacht door toevoeging van bietenpulp (of het moet door iets anders zijn geweest, maar daar is natuurlijk moeilijk achter te komen, echter als hij br*kken kreeg zonder dan verdween deze rode gloed uiteindelijk weer. Heb de fabrikant gebeld en deze weet t aan de bietenpulp. Dit kwam dus wel overeen met mijn ervaring).

En ja hoor, je hebt gelijk...bietenpulp is afkomstig van suikerbieten  8)
Marjet
3-sterren
3-sterren

Bericht door Marjet »

Luna heeft ook geen problemen met iets minder wit zijn (en ik ook niet). Kan ik haar tenminste terugvinden in de sneeuw  ;).
Overigens is haar neusje juist wat bruiniger, dus gaat niet altijd op meer pigment = minder witte vacht. Luna barft, in de groentemix geef ik wel soms rode biet, maar niet overdreven veel.
Laatst gewijzigd door Marjet op wo 23 dec 2009, 10:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="Marjet"]
Luna heeft ook geen problemen met iets minder wit zijn (en ik ook niet). Kan ik haar tenminste terugvinden in de sneeuw  ;).
Overigens is haar neusje juist wat bruiniger, dus gaat niet altijd op meer pigment = minder witte vacht. Luna barft, in de groentemix geef ik wel soms rode biet, maar niet overdreven veel.
[/quote]

Mmmmm, één van de belangrijkste eigenschappen van wit haar is toch wel dat het geen pigmentcellen bevat.
Marjet
3-sterren
3-sterren

Bericht door Marjet »

[quote="Angelique"]
Mmmmm, één van de belangrijkste eigenschappen van wit haar is toch wel dat het geen pigmentcellen bevat.
[/quote]

Ik doelde op onderstaande opmerking van Yuki, waarbij link wordt gelegd tussen zwarte neus en gelere vacht. Bij Luna is die relatie er dus niet.

[quote="yuki11"]
[/quote]
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

[quote="Marjet"]
Ik doelde op onderstaande opmerking van Yuki, waarbij link wordt gelegd tussen zwarte neus en gelere vacht. Bij Luna is die relatie er dus niet.

[/quote]

Maar pigment hoeft niet altijd zwart te zijn.

Plaats reactie