carnibest eend, maar wat dan om te kauwen
Moderators: koekje, pearlsofpassion
Re: carnibest eend, maar wat dan om te kauwen
Er is een onverwacht probleempje gekomen...niet lachen hoor..maar na 3mnd diarree begint ze nu harde keutels te poepen op de CB-eend. Heb hier ook ergens gelezen dat t vetpercentage wat hoger moet zijn bij nierdieet. De CB-eend krijgt ze nu sinds 2 weekjes en ze vind t heeeeerlijk. (brult als een stoeptijger, net als vroeger
) Wat kunnen we aan harde keutels doen? Wie heeft er nog meer ervaring met nier/voedselallergieprobleemkatjes?
Zijn de keutels mooi stevig of echt knetterhard???
De gezonde barf/vers-keutel is stevig .. je zou m zonder problemen kunnen vastpakken 8)...
De gezonde barf/vers-keutel is stevig .. je zou m zonder problemen kunnen vastpakken 8)...
'n nierdieet voor de kat (en 'k kopieer even mezelf...dit is afgeleid van 't nier-hond-dieet van Lizzy}:
20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
groentes, (vooral groene bladgroente, gepureerd) wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...
~
kweet niet precies wat er in de carnibest zit, behalve eend, maar misschien heb je aan bovenstaande iets?
en precies wat Too al schrijft: een vers-keutel is stevig
20 % vleesbot van gevogelte (kip, duif, parelhoen, eend, konijn) kunnen geven, want die botjes zitten laag met 't fosforgehalte
5 % organen: hart, nier, lever, maag
7 % vetten: in de vorm van vette vis, rauw schapevet, eendevel, of kippevel
5 % eieren of 1-dagskuikens
60 % spiervlees met 'n hoog purine gehalte, zoals: kippeborst, haasvlees, hert, ree, gans
groentes, (vooral groene bladgroente, gepureerd) wordt moeilijk denk 'k, hier eten ze wel gekookte worteltjes en broccolie, maar that's it...
~
kweet niet precies wat er in de carnibest zit, behalve eend, maar misschien heb je aan bovenstaande iets?
en precies wat Too al schrijft: een vers-keutel is stevig
-
Bennie
Ah dat menu kopieer ik even, de waardes van Sibe waren licht gestegen (na 2 jaar...). Ik zie geen fazant voorbij komen, maar dat is ook oke als gevogelte denk ik?
-
Bennie
Is het voor 'gezonde' katten eigenlijk slecht om dit menu te voeren? Als in, voegt een ander menu met meer fosfor iets toe voor de niet pkd katten?
De keutels zijn echt knetterhard, heb wat zalmolie erbij gedaan, lijkt nu beter.
In de carnibest-eend zit: 20% eiwit - 0.30%fosfor - 0.40%calsium - 15%vet. In de DA brokken die ze altijd kreeg (en nu absoluut niet meer wil) zit 23%eiwit - 0.3%fosfor - 0.6%calsium - 17%vet.
Ben eerlijk gezegd allang blij dat ze op dr 17 nog op kvv over wil, best n hele omschakeling, dus barfen evt later...
Ben eerlijk gezegd allang blij dat ze op dr 17 nog op kvv over wil, best n hele omschakeling, dus barfen evt later...
Laag/lager in fosfor is tot daar aan toe, hoog in purine ook... maar kijk even naar de percentages ik denk dat t voor een gezonde kat wat weinig bot en orgaan bevat.Bennie schreef: Is het voor 'gezonde' katten eigenlijk slecht om dit menu te voeren? Als in, voegt een ander menu met meer fosfor iets toe voor de niet pkd katten?
-
Bennie
Ah oke, ga ik weer even verder rekenen
.
even voor de vuist weg, zonder procentjes, de gezonde kauwt die zelf?Bennie schreef: Ah oke, ga ik weer even verder rekenen.
Dan is t niet heel ingewikkeld.. kleinere portie maalsel en aanvullen met een stukje karkas, af en toe wat orgaan
En anders.. 2 maalreceptjes
-
Bennie
Ze kauwen inmiddels allebei zelfToo schreef: even voor de vuist weg, zonder procentjes, de gezonde kauwt die zelf?
Dan is t niet heel ingewikkeld.. kleinere portie maalsel en aanvullen met een stukje karkas, af en toe wat orgaan
En anders.. 2 maalreceptjeswel zo makkelijk
Ik wil een soort basis die ik met barfstukjes van de honden aanvul. Dus ik had al bedacht om het orgaan te scheiden, dus losse orgaanmix te maken, zodat die makkelijk gedoseerd kan worden, en die aan te vullen met een botvleesmix. Aangezien ik mijn vorige barfmix verkeerd had berekend krijgen ze op die manier al een tijdje te eten.
Ik twijfel alleen nog om Sibe (de pkd'er) dat poeder ook nog te geven. Ze is inmiddels overigens al bijna negen en helemaal fit en gezond, dat vind ik toch best knap voor een pkd'er
-
Bennie
Eigenlijk probeer ik een soort 1-2-3 concept te maken, zowel geschikt voor hond als voor kat, met of zonder nierproblemen. Je pakt dan een portie uit iedere zak en dat is een complete maaltijd voor gezonde hond, en een portie 1-2 is compleet voor gezonde kat. Voor dieetdieren pak je dan een halve portie 2 had ik bedacht, dus moet ik opnieuw gaan rekenen aangezien botvleesmix in portie 1 zit verwerkt
.
Keutels zijn knetterhard, ze heeft echt moeite om ze kwijt te kunnenToo schreef: Zijn de keutels mooi stevig of echt knetterhard???
Ach dat is sneu
In t kader van de eliminatie ligt t meest voor de hand elke maaltijd wat [eenden]spiervlees erbij te geven, op die manier verlaag je t botpercentage.
Zalmolie kan natuurlijk ook maar als je serieus wilt elimineren kan t t resultaat vertroebelen.
In t kader van de eliminatie ligt t meest voor de hand elke maaltijd wat [eenden]spiervlees erbij te geven, op die manier verlaag je t botpercentage.
Zalmolie kan natuurlijk ook maar als je serieus wilt elimineren kan t t resultaat vertroebelen.
Zie in natuurvoer diabetes een fosfor perc. van 0.47% is dat nie hoog? In de eend zit 0.30%fosforjoo-tje schreef: Hier een kat van bijna 11 die nierfalen heeft en er slecht aan toe was. Toen ik haar op carnibest overzette heeft ze echt een volledige transformatie ondergaan. Het is een heel ander katje geworden. Levenslustig, spelend, enorm glanzend en maar liefst van 2 kilo naar (ik vermoed) wel 5 kilo gegaan in een hele korte tijd , ik denk een maand of twee. Ik geef carnibest diabetes vanwege de minste belasting voor de nieren. Beetje warm water erover zodat ze nog meer vocht binnenkrijgt en spoelt. Trouwens van de zomer kon men niet echt meer aanleiding vinden om te denken dat ze een nierziekte had....terwijl ze toch echt een half jaar daarvoor bijna aan het einde was gekomen. Zo is ze van goede voeding opgeknapt.
In da brokken zat ook een 0.3%fosfor en dat was dan low fosfor....?