hoeveelheid eten aanpassen, na hoelang resultaat?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: hoeveelheid eten aanpassen, na hoelang resultaat?

Boez
4-sterren
4-sterren

Bericht door Boez »

Zo, wat een verschil zeg!  :o Da's echt een hoop.
Ben blij voor jou en Vince :)
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

kira schreef: Grote beer is 5 jaar en 3 maand. Ze eet nu 2 jaar vers, eerst twee maand kvv en daarna volledig barf. Ik was met barf begonnen met 1 kilo per dag, dat heeft ze toen een maand of 3 gehad. Vervolgens ben ik gezakt naar 750 per dag, dat heeft ze tot juni dit jaar gehad, ik ben toen omhoog gegaan naar 800 per dag (was handiger omdat met uit de vriezer pakken). De keren dat ik haar heb gewogen was ze standaard tussen de 54/56 kilo (waren verschillende weegschalen dus de schommel zal daar aan liggen). Voordag ze barf at met brok was dit ook haar gewicht. Ze eet nu een kilo per dag, zes keer per week, en 1 keer per week meer als een kilo (dan heeft ze bv hele lamskop of hele gans). Laatste keer wormen is geweest begin juni dit jaar, Milbemax heeft ze toen gehad. Haar ontlasting ziet er op zich keurig uit. Niet dat ik dat altijd zie, maar als een beer in mijn buurt wat doet check ik altijd even. Haar vacht ziet er, zeker voor haar doen, erg mooi uit.
Je voert dus tussen de 1 en de 1,5% van haar lichaamsgewicht. Of tenminste, dat voerde je. Dat is ook niet veel. Als ik 1,5% aan mijn Linga voer, gaat ze van haar graatje. Sterker nog, Linga eet 3% van haar lichaamsgewicht. En in de winter nog wel meer ook. Dus misschien heeft grote beer ook meer nodig? 3% van haar lichaamsgewicht is zo rond de 1600 gram voer per dag.
miik
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door miik »

Ik zit ook te denken aan je hoeveelheden.
Als ik kijk naar mijn honden, Joy (Border Collie) heeft genoeg aan 300 gram per dag, Abby normaal ook, maar ze heeft periodes dat ze meer groeit en/of gewoon meer verbruikt zij krijgt dan 800 soms zelfs 900 gram per dag zonder zwaarder te worden. Dat is 400-500 gram/dag extra ! En dat terwijl ze zelf maar rond de 15 kilo wegen.
Jouw honden zijn natuurlijk een heel stuk groter zwaarder en als ik dan lees dat je 400 gram per dag extra voert, denk ik dat dat gewoon te weinig is(als ik het dus vergelijk met mijn honden).
Zeker met dit weer hebben ze ook nog eens extra energie nodig om warm te blijven en daarnaast verbruiken ze veel meer omdat ze veee actiever zijn op het moment. Ik denk dat hetgene wat je nu extra hebt gevoerd misschien net genoeg is om te compeneseren zodat ze niet afvalt.
Als ze honger heeft en dus ook meer opkan dan ze nu krijgt zou ik haar gewoon een tijdje nog meer gaan voeren. Wordt ze naar je idee te dik, dan kun je altijd weer minder gaan geven.
Als ze verder happy is, niet meer dan anders drinkt en ook mooi in haar vacht zit zou ik me niet direct zorgen maken.
kira
5-sterren
5-sterren

Bericht door kira »

Lizzy schreef: Je voert dus tussen de 1 en de 1,5% van haar lichaamsgewicht. Of tenminste, dat voerde je. Dat is ook niet veel. Als ik 1,5% aan mijn Linga voer, gaat ze van haar graatje. Sterker nog, Linga eet 3% van haar lichaamsgewicht. En in de winter nog wel meer ook. Dus misschien heeft grote beer ook meer nodig? 3% van haar lichaamsgewicht is zo rond de 1600 gram voer per dag.
klopt dat ik niet echt veel voer, maar ik heb de indruk dat een newfy een ongelooflijk trage slome spijsvertering heeft. Ik weet dat uit de tijd van brok volgens de verpakking iets van 800 gram gevoerd moest worden en dan kwam ik ook maar tot de helft. De meneer van RC gaf dat zelfs nog expliciet aan (hadden zo'n fokkerscontract). Dame, die een buiten newfy is, eet 1,25% en die is dus ook buiten met dit weer (en voelde niet dunner als anders aan, wel veel energieker door de kou). Maar goed, ze is nog steeds mager en heeft honger, ik ga voor volgende week de portie dan nog wat groter maken en kijken of ze dan wat dikker op de ribben wordt. Ze ligt op dit moment onder de tafel op haar zij en ze voelt wel als een graten bak aan. Ben helaas nog niet bij een weegschaal in de buurt geweest waar ze op past. Ze maakt een kerngezonde indruk, dus ga de vriezer maar wat sneller leeg maken.
choopy
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door choopy »

De 2 jongsten van mij eten nu ook al een kilo per dag weg.
Zomers doen ze dit echt niet, dan is rond de 600 voldoende, maar nu eten ze dus rustig het dubbele weg en nog heb ik niet het gevoel dat ze aankomen..

Plaats reactie