zelf kippen,geiten en kijnen fokken

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot kant en klaar versvlees

Moderator: eelke

Re:zelf kippen,geiten en kijnen fokken

Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Ik heb geen idee of het erbij hoort, dat overgeven... Overgeven kan natuurlijk veel oorzaken hebben. Ik denk dan aan bijv. een wormbesmetting ofzo.

Maar goed, volgens mij eet een volwassen hond ongeveer 20 a 25 gram per dag per kilo hond (in totaal). En een pup moet 50% extra.
peppiekokkie
1-ster
1-ster

Bericht door peppiekokkie »

hier ben ik weer, het volgende:
je waarschuwde mij voor parasieten in de vis, MAAR hoe zit het met KIP.
ik werd erop gewezen dat kip ook vol zit met parasieten bacterien e.d..
wij (mensen) eten rund en vis rauw, maar geen KIP!!!!
hoe zit dat?

groet
andre
chooky
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door chooky »

[quote="peppiekokkie"]
hier ben ik weer, het volgende:
je waarschuwde mij voor parasieten in de vis, MAAR hoe zit het met KIP.
ik werd erop gewezen dat kip ook vol zit met parasieten bacterien e.d..
wij (mensen) eten rund en vis rauw, maar geen KIP!!!!
hoe zit dat?

groet
andre
[/quote]

De parasiet in vis wordt wel gedood door invriezing, maar niet door het maagzuur. Dit in tegenstelling tot de bacterieën in kip (ik heb geen weet van parasieten in kip). Het maagzuur van mensen is niet zo zuur, maar het maagzur van honden en andere carnivoren (mits zij de juiste voeding krijgen, granen maken het maagzuur minder zuur) is ervoor gemaakt om rauw vlees te verteren en om de bijkomende bacterieën te doden.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Bij mijn weten zit er in kip geen parasiet. Maar goed, dan ga ik er even vanuit dat de kip "goedgekeurd is voor menselijke consumptie". Ik weet niet hoe het zit met "wilde kip"....? Voor de zekerheid zou je ook de kip 10 dagen in kunnen vriezen, maar of dit werkelijk nodig is....?? Bacterieen: ja, die zitten soms in kip. Vooral salmonella. Maar een gezonde hond heeft totaal geen problemen met bacterieen, zoals Chooky al beschrijft.

Alleen in zoetwatervis zit overigens soms wat parasiet. En volgens mij eten mensen geen zoetwatervis rauw. En volgens mij eten mensen de vis ook niet inclusief darmen...., en de hond wel.

Ik zou zoutwatervis niet invriezen maar zoetwatervis wel.
peppiekokkie
1-ster
1-ster

het zijn geen wilde kippen hoor, ze noemen dat 45 dag kippen, dus die zijn in 45 dagen klaar. ze zitten in een mooie kippen schuur, want deze kippen doen het niet in het wild.
zal ik eens checken of de jappen shasimi van zoetwatervis eten. ik heb het inderdaad nog nooit gehoord. dan toch maar invriezen.
Laatst gewijzigd door peppiekokkie op wo 18 aug 2004, 06:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

heee nog een vleeskuiken fokker ;D
wij hebben dus ook van die "45 dagen" kippen, al gaan ze bij ons dan meetsal rond de 38-40 dagen weg.
Chasey krijg dan meestal met 10-12 dagen een kuiken met alles erop en deraan als hele maaltijd, die weegt dan gemiddeld 400 gram.
peppiekokkie
1-ster
1-ster

weegt chasey maar 16 kg? als je een vleeskuiken van 400 gram als hele maaltijd voer?
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

oww nee hoor ;D ik voer 2 keer op een dag, 's sochtends krijgt hij zijn gewone portie Bibi(= een complete vers vleesmaaltijd)van zo'n 335 gram en dan 'smiddags of bijna 's avonds dan het kuiken.

Hij weegt 38 kilo, maar krijgt per dag zo rond de 665 gram Bibi, doe ik meer( dus volgens het tabelletje 20 gram keer 38 kilo=760 gram per dag) dan is hij binnen een week tonnetje rond. En dat terwijl hij zeer veel energie kwijt raakt met al zijn ren/speel en ravot maatjes.
Voor Chasey heb ik dus aan 17,5 gram BIBI per dag per kilogram lichaamsgewicht genoeg.
peppiekokkie
1-ster
1-ster

ok, ja het is voor mij allemaal erg nieuw vandaar. heb jij ook je eigen eieren??
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

[quote="peppiekokkie"]
ok, ja het is voor mij allemaal erg nieuw vandaar. heb jij ook je eigen eieren??
[/quote]
nee niet van deze kippen, deze kippen produceren alleen vlees op hun bast (lees lijf), daarom heten ze ook vleeskuikens ;D, we hebben ook hobby krielen en die leggen wel eieren, maar dat zijn er maar 3 per dag, dus dat is voor ons eigen gebruiken. ;)
peppiekokkie
1-ster
1-ster

schijten jullie honden ook niet meer op 1 plek, ik bedoel ze zien er prachtig uit, je kan je haar bijna in de vacht kammen zo glimmen ze .
maar ze schijten de hele tuin door. allemaal harde keutels, dus geen probleem. maar ik vroeg het me af.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

[quote="peppiekokkie"]
schijten jullie honden ook niet meer op 1 plek, ik bedoel ze zien er prachtig uit, je kan je haar bijna in de vacht kammen zo glimmen ze .
maar ze schijten de hele tuin door. allemaal harde keutels, dus geen probleem. maar ik vroeg het me af.
[/quote]
Ik zou het niet weten want mijn tuintje is ZO klein, daar schijt niet 1 hond in... Wij moeten ze echt uitlaten buiten eigen terrein maar daar kakken ze mooie harde keutels. Bedoel je dat jouw honden meer zijn gaan poepen?
laura
4-sterren
4-sterren

Bericht door laura »

[quote="Jolly"]
[quote="peppiekokkie"]
[/quote]
nee niet van deze kippen, deze kippen produceren alleen vlees op hun bast (lees lijf), daarom heten ze ook vleeskuikens ;D, we hebben ook hobby krielen en die leggen wel eieren, maar dat zijn er maar 3 per dag, dus dat is voor ons eigen gebruiken. ;)
[/quote]
he jolly, eten jullie met z'n tweeen 3 eieren per dag?????? dan mag t hondje toch ook wel eentje?
of is dit met schoonfamilie samen?
peppiekokkie
1-ster
1-ster

nee, ze poepen absoluut niet meer!! ze poepen minder.
maar ze poepen lopend dus ze verspreiden de poep
Jolly
5-sterren
5-sterren

Bericht door Jolly »

[quote="laura"]
[quote="Jolly"]
[quote="peppiekokkie"]
[/quote]
[/quote]
he jolly, eten jullie met z'n tweeen 3 eieren per dag?????? dan mag t hondje toch ook wel eentje?
of is dit met schoonfamilie samen?

[/quote]

nee muts, we zijn in totaal ( schoonouders +zwager en wij) met zo'n 5-en en van de 5 hennen leggen er maar 3, dus in totaal per dag 3 eieren.
Wees gerust hoor, Chasey krijgt er vaak genoeg 1. Vers van de pers. ;D

Plaats reactie