De geur van fazant

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: De geur van fazant

Nadia
5-sterren
5-sterren

Bericht door Nadia »

Tot nu toe eet Kain alles.. Ik hoef niks in het eten te verstoppen..

Ik heb vernomen dat wilde eend, gans en houtduif vaker niet gewaardeerd worden.. Dus dat ook maar eens proberen :P
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

Zelf heb ik ook 2 fazanten besteld bij Herby. Zelfs bevroren kon ik ook een geurtje waarnemen. Dit heb ik ook met wilde gans met organen. Van de gans eet Benjy in ieder geval alles op.

Je kippenlevertjes gingen er bij Benjy, na enige twijfel of hij het wel zou eten, met smaak in! :D
Binno
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Binno »

Lizzy schreef: Ik vind fazant ronduit ruiken naar een soort rotte poep. En mijn honden denken daar precies eender over! Ze vinden het ZO goor dat ze het zelfs weigeren uit hun bak op te pakken om ernaast te smijten om de rest van het (ander) vlees op te eten. En dat terwijl ze een 10 weken rottend fazant karkas uit het bos niet te versmaden vinden :-X. Lellekerts zijn het >:( :biggrin2:
heel herkenbaar ;D
Arline
3-sterren
3-sterren

Bericht door Arline »

Ik vind fazant heel zoet ruiken.
Sting laat de darmen liggen, er blijft altijd wat kwabberig slierterig spul over en dat mot ie niet.
bulldelicious
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door bulldelicious »

ik vind het ook stinken, kan het niet echt beschrijven maar ik heb tot hiertoe altijd panklare fazant v d makro genomen, dus zonder darmen en ook dat stinkt, er is ook maar één bull echt voor te vinden, de anderen trekken er hun neus voor op.
-Saskia-
5-sterren
5-sterren

Bericht door -Saskia- »

Hier aten ze vroeger ook gewoon fazant, het ruikt inderdaad weeïg...bah.
Maar na een half jaartje of zo, vinden mijn meiden het ook weeïg, willen niet meer. Mooi. Hoef ik mijn neus er ook niet meer in te steken.  ::)
tt-tjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door tt-tjes »

Ik vind het ook stinken, maar Chendo denkt daar heel anders over, die zit te huilen als een wolf bij het aanrecht. Ik haal wel de maag en darmen er uit. Die maag is net een grote steen, tjokvol met kleine graantjes.
WillyP
5-sterren
5-sterren

Bericht door WillyP »

Als fazant echt stinkt, dan zou ik het zelf niet geven. Volgens mij is het dan echt niet goed. Wij hebben thuis in de winter veel wild, dus ook fazant om te slachten. En dat vlees stinkt echt niet. (anders zouden we zelf ook niet opeten, toevallig vandaag nog lekker fazant gestoofd) Het enige wat iets kan ruiken is de darmen of maag. De maagjes snijd ik open en spoel ik uit, ook dan stinkt het niet. We gooien alleen de darmen helemaal weg, van alle dieren trouwens.

Hier gaat wilde gans zo´n 2 á 3 keer per week er met veel smaak in. Ook wilde eend en houtduif. Afijn, er is nog niks blijven liggen bij Baiko. Hij eet echt al het vlees wat hij krijgt op, met smaak.
pike
5-sterren
5-sterren

Bericht door pike »

WillyP schreef: Als fazant echt stinkt, dan zou ik het zelf niet geven. Volgens mij is het dan echt niet goed. Wij hebben thuis in de winter veel wild, dus ook fazant om te slachten. En dat vlees stinkt echt niet. (anders zouden we zelf ook niet opeten, toevallig vandaag nog lekker fazant gestoofd) Het enige wat iets kan ruiken is de darmen of maag. De maagjes snijd ik open en spoel ik uit, ook dan stinkt het niet. We gooien alleen de darmen helemaal weg, van alle dieren trouwens.

Hier gaat wilde gans zo´n 2 á 3 keer per week er met veel smaak in. Ook wilde eend en houtduif. Afijn, er is nog niks blijven liggen bij Baiko. Hij eet echt al het vlees wat hij krijgt op, met smaak.
Ik vind de fazant (met darmen erin) weliswaar niet lekker ruiken, maar het ruikt echt anders dan bedorven vlees. Ik neem zonder meer aan dat het wild dat bij julli vers binnenkomt en geslacht wordt niet ruikt, en ook niet als het eventueel hangt te besterven (weet niet of dat moet  :-\) want de darmen zijn er dan al uit gehaald toch? De fazantkarkassen die ik heb, daar zitten dus de darmen in, en ik weet dus echt niet hoe lang die er al in zitten. Naar mijn idee komt het echt alleen maar door die darmen. Lang geleden had ik fazantkarkasjes die leeg waren gehaald, en die hadden die geur niet. Daarnaast kunnen die karkassen al enkele maanden oud zijn, daar gaan die darmen ook niet lekkerder van ruiken ook al liggen ze in de vriezer.
Ik haal de darmen er dus uit, dan wordt het karkas door allemaal met smaak gegeten. En probleemloos. Zelfde geldt voor patrijs en haas. Ze vinden wild lekker en daar ben ik wel blij om want gevoelsmatig denk ik dat ze meer hebben aan karkassen van wilde dieren dan van boerderijdieren (al dan niet bio).
WillyP
5-sterren
5-sterren

Bericht door WillyP »

Tja, ik ben anders gewend als het om wild vlees gaat, maar ik zal zelf nooit een stuk wild kopen met darmen er nog in. Dat is volgens mij juist wat er het eerst gaat rotten.
Wij laten het wild wal vaak ´besterven´ 1a2 dagen, ligt ook vaak aan de tijd die we hebben en aan de temperatuur in de schuur. Ze zijn dan nog heel, dus met darmen. Die gaan er als eerste uit tijdens het slachten, tenminste nadat ze gevild zijn. Alle ingewanden gaan naar de hond, behalve de darmen (en de maag van haas of konijn).

Ik denk echt dat de geur wordt bepaald door de darmen.

Plaats reactie