ontdooien in de koelkast of op het aanrecht?
Moderator: Lizzy
-
Alba
- 5-sterren

- Contacteer:
Re: ontdooien in de koelkast of op het aanrecht?
Ik ontdooi alles in de koelkast, tenzij ik het er wat te laat uithaal dan staat het op het aanrecht.
Voor 's zomers zet ik altijd zo'n ding van metalen gaas over de bak zodat het op kan warmen zonder vliegen erop.
Voor 's zomers zet ik altijd zo'n ding van metalen gaas over de bak zodat het op kan warmen zonder vliegen erop.
De avond van te voren haal ik het vlees uit de vriezer.
Dan laat ik het op de wc ontdooien, het is daar een stukje koeler dan in de huiskamer/keuken.
Als het erg warm is, ontdooi ik de boel in de koelkast.
Dan laat ik het op de wc ontdooien, het is daar een stukje koeler dan in de huiskamer/keuken.
Als het erg warm is, ontdooi ik de boel in de koelkast.
- HannekeKjell
- 5-sterren

Normaal gesproken ontdooi ik alles in de koelkast en haal het er een uur voor het eten uit om op kamertemperatuur te laten komen.
Tenzij ik het vergeten ben eruit te halen, dan zet ik het meteen op het aanrecht.
Ik dek wel altijd alles af, zodat er geen vliegen o.i.d. bij kunnen komen.
Tenzij ik het vergeten ben eruit te halen, dan zet ik het meteen op het aanrecht.
Ik dek wel altijd alles af, zodat er geen vliegen o.i.d. bij kunnen komen.
-
Anthraciet
- 5-sterren

Op het moment haal ik het hier uit de vriezers en zet het dan in bakken op de badkamer neer.
Dat is de warmste ruimte van het huis, als ik het ergens anders neerzet, is het 24 uur later nog helemaal bevroren
De badkamer heeft de deur altijd dicht, dus geen last van ongewenste indringers.
Behalve dan afgelopen weekend, toen Nanuk de woonkamerdeur open gekregen had en op onderzoek is geweest, daarbij de badkamerdeur open gemaakt heeft en.........
Mwah, ik miste maar 1 kilo van de 3. Natuurlijk wel de lekkerste
Maar zomers zet ik het vlees altijd in bakken in de magnetron neer. Dat is dan mooi afgesloten ivm ongedierte en als het ontdooid is zet ik het in de koelkast, als dat nog nodig is, want ook zomers is het bij ons binnen koel.
Dat is de warmste ruimte van het huis, als ik het ergens anders neerzet, is het 24 uur later nog helemaal bevroren
De badkamer heeft de deur altijd dicht, dus geen last van ongewenste indringers.
Behalve dan afgelopen weekend, toen Nanuk de woonkamerdeur open gekregen had en op onderzoek is geweest, daarbij de badkamerdeur open gemaakt heeft en.........
Mwah, ik miste maar 1 kilo van de 3. Natuurlijk wel de lekkerste
Maar zomers zet ik het vlees altijd in bakken in de magnetron neer. Dat is dan mooi afgesloten ivm ongedierte en als het ontdooid is zet ik het in de koelkast, als dat nog nodig is, want ook zomers is het bij ons binnen koel.
Ik ontdooi ook op het aanrecht dus direct uit de vriezer. Volgens de verpakking moet je in de kloekast ontdooien maar dat duurt wel erg lang.
Hier gaat alles uit de vriezer zo op het aanrecht in een grote bak met deksel,'s zomers na het ontdooien zet ik het in onze grote Amerikaan en haal het er ruim op tijd uit zodat het niet te koud is.
Gisteren had ik een grote bak met een kilo of 4 bevroren pens die ik eerst een paar uur voor de houtkachel heb gezet,morgenavond is het precies op temperatuur.
Gisteren had ik een grote bak met een kilo of 4 bevroren pens die ik eerst een paar uur voor de houtkachel heb gezet,morgenavond is het precies op temperatuur.
Ik heb bakken van Ikea met een doorschijnende deksel en een rooster op de bodem voor de lek een hele grote voor de botten en een kleinere voor het spiervlees ik heb altijd voor twee dagen vooruit in de koelkast staan dus als ze vanavond botjes hebben gehad dan haal ik er voor overmorgen gelijk weer uit en zo ook met spiervlees het staat altijd in de koelkast tot een uur of 1 1/2 uur voordat ze gaan eten.
Voor de katten dito maar dat haal ik maar een dag ervoor eruit dat is veel sneller ontdooid veel kleinere porties.
Voor de katten dito maar dat haal ik maar een dag ervoor eruit dat is veel sneller ontdooid veel kleinere porties.
-
Benjy en Misty
- 5-sterren

- Contacteer:
Hier ontdooi ik meestal in de koelkast behalve als ik iets snel ontdooit wil hebben. Meestal leg ik het 48 uur tevoren uit omdat grote stukken nogal tijd nodig hebben om te ontdooien. Wel leg ik het ruim voor de maaltijd uit zodat het op kamertemperatuur kan komen.
-
Benjy en Misty
- 5-sterren

- Contacteer:
Die bakken lijken me erg handig. Zelf heb ik er ook naar gezocht maar niet gevonden en Ikea is te ver bij mij vandaan.deja schreef: Ik heb bakken van Ikea met een doorschijnende deksel en een rooster op de bodem voor de lek een hele grote voor de botten en een kleinere voor het spiervlees ik heb altijd voor twee dagen vooruit in de koelkast staan dus als ze vanavond botjes hebben gehad dan haal ik er voor overmorgen gelijk weer uit en zo ook met spiervlees het staat altijd in de koelkast tot een uur of 1 1/2 uur voordat ze gaan eten.
Het is de Ikea 365 serie ik heb de allergrootste voor de botten het slag er onder langwerpig voor spier daar zitten allebei roosters op de bodem heel handig en de vierkante hoge die gebruik ik als koektrommel en de vierkante lage voo de katten.Benjy schreef: Die bakken lijken me erg handig. Zelf heb ik er ook naar gezocht maar niet gevonden en Ikea is te ver bij mij vandaan.
Er zit een donkerrode rand lang het deksel en de deksel is doorschijnend ze zijn niet zo goedkoop maar ik vind ze super ik heb 2 van die langwerpige 1 voor kvv en een voor spier ze staan altijd allemaal gevuld in mijn koelkast.
Je kan ze ook op Ikea internet vinden en ze hebben ze altijd.
Succes misschien kan iemand ze eens voor je meenemen die er dan toch heen gaat.
Ik haal de dag tevoren uit de vriezer wat ik nodig heb, haal de verpakking eraf, en leg alles in bakken met deksel op het aanrecht. Of, als de botten ofzo boven de bak uitsteken, dan gaat er een grote diepvrieszak omheen. Door direct de zakjes te verwijderen raak je geen vleessappen kwijt (want die geef ik ook allemaal) en heb je niet van die vieze natte zakjes in je vuilniszak. 
- choopy
- 5-sterren

- Contacteer:
Momenteel op het aanrecht.
Zomers soms in de koelkast, soms op het aanrecht, maar dan wel met een vliegenwerend iets erover
Mocht ik iets hebben, waar ze maar een deel van krijgen, dan ontdooi ik het deels in de koelkast, haal eraf wat ik nodg heb en de rest gaat weer in de koelkast voor de volgende dag.
Zomers soms in de koelkast, soms op het aanrecht, maar dan wel met een vliegenwerend iets erover
Mocht ik iets hebben, waar ze maar een deel van krijgen, dan ontdooi ik het deels in de koelkast, haal eraf wat ik nodg heb en de rest gaat weer in de koelkast voor de volgende dag.
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Die Ikea bakken klinken wel heel praktisch ... handige smoes om er weer eens langs te gaan 
Ik heb voor in de koelkast een hele grote goed slutiende koelkastbak, ook niet echt goedkoop maar wel erg praktisch.
Ik heb voor in de koelkast een hele grote goed slutiende koelkastbak, ook niet echt goedkoop maar wel erg praktisch.
Ik heb in de koelkast twee bakken staan, een voor vandaag en een voor morgen. Als 's avonds de bak van vandaag op is (hij eet 2 maaltijden) dan pak ik een bak met het eten voor overmorgen. Dus het ontdooit altijd anderhalve dag in de koelkast en dan is het precies goed.
Wel een goed idee van Pike om het alvast uit de zakjes te halen, dan heb je idd niet van die vieze zakjes.
Het is qua bacteriegroei niet echt geweldig om het bij kamertemperatuur te ontdooien. De micro-organismen vormen sporen of zijn inactief beneden de 4 graden. Hoe kouder hoe inactiever, daarom kan het ook langer bewaard worden in een driesterren vriezer dan in een warmere eensterrenvriezer.
Boven de 4 graden, en zeker bij kamertemperatuur, gaan ontdooide micro-organismen razendsnel vermenigvuldigen en toxines maken waardoor het vlees bederft. Het kan best zijn dat bij een groot stuk vlees de binnenkant nog een paar graden onder nul is en dat de buitenkant al 10 graden is. Dat is dus niet ideaal.
Beter is ontdooien in de koelkast van 4 graden. Dan gaat het langzamer maar ook de buitenkant van het vlees wordt niet warmer dan 4 graden en zal dus de bacteriegroei niet veel zijn.
Dat is ook de reden dat we zeggen dat aangeleverd bevroren vlees best opnieuw ingevroren kan worden, maar dan moet het wel het liefst koud weggezet zijn geweest. Als je dan gaat portioneren dan zullen er nog niet veel m.o. zijn. Als je het te warm wegzet en zacht laat worden is de buitenkant al te warm en zal al veel meer m.o. hebben.
Als je die porties opnieuw invriest en dan voor de tweede keer ontdooit bij kamer temperatuur, dan zitten er al meer m.o. in dan je zou willen en gaat de vermeerdering bij nogmaals ontdooien op het aanrecht ook extra snel.
Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat plastic de groei van bacterien bevordert, dus als je het helemaal goed wilt doen zou je geen plastic bakken of zakken moeten gebruiken maar bv keramiek of zo. Maar op kamertemp in plastic zou dan dus dubbel fout zijn. Niet dat ik geen plastic gebruik hoor.
Wel een goed idee van Pike om het alvast uit de zakjes te halen, dan heb je idd niet van die vieze zakjes.
Het is qua bacteriegroei niet echt geweldig om het bij kamertemperatuur te ontdooien. De micro-organismen vormen sporen of zijn inactief beneden de 4 graden. Hoe kouder hoe inactiever, daarom kan het ook langer bewaard worden in een driesterren vriezer dan in een warmere eensterrenvriezer.
Boven de 4 graden, en zeker bij kamertemperatuur, gaan ontdooide micro-organismen razendsnel vermenigvuldigen en toxines maken waardoor het vlees bederft. Het kan best zijn dat bij een groot stuk vlees de binnenkant nog een paar graden onder nul is en dat de buitenkant al 10 graden is. Dat is dus niet ideaal.
Beter is ontdooien in de koelkast van 4 graden. Dan gaat het langzamer maar ook de buitenkant van het vlees wordt niet warmer dan 4 graden en zal dus de bacteriegroei niet veel zijn.
Dat is ook de reden dat we zeggen dat aangeleverd bevroren vlees best opnieuw ingevroren kan worden, maar dan moet het wel het liefst koud weggezet zijn geweest. Als je dan gaat portioneren dan zullen er nog niet veel m.o. zijn. Als je het te warm wegzet en zacht laat worden is de buitenkant al te warm en zal al veel meer m.o. hebben.
Als je die porties opnieuw invriest en dan voor de tweede keer ontdooit bij kamer temperatuur, dan zitten er al meer m.o. in dan je zou willen en gaat de vermeerdering bij nogmaals ontdooien op het aanrecht ook extra snel.
Overigens heb ik ook wel eens gelezen dat plastic de groei van bacterien bevordert, dus als je het helemaal goed wilt doen zou je geen plastic bakken of zakken moeten gebruiken maar bv keramiek of zo. Maar op kamertemp in plastic zou dan dus dubbel fout zijn. Niet dat ik geen plastic gebruik hoor.
-
Benjy en Misty
- 5-sterren

- Contacteer:
Gisteren een mooie ruime bak gevonden voor te ontdooien. Weliswaar niet zo mooi als die van Ikea maar de vriezer hoeft hij toch niet in, alleen om te ontdooien dus. Voor €3,- een heerlijke grote bak voor de grote karkassen.deja schreef: Het is de Ikea 365 serie ik heb de allergrootste voor de botten het slag er onder langwerpig voor spier daar zitten allebei roosters op de bodem heel handig en de vierkante hoge die gebruik ik als koektrommel en de vierkante lage voo de katten.
Er zit een donkerrode rand lang het deksel en de deksel is doorschijnend ze zijn niet zo goedkoop maar ik vind ze super ik heb 2 van die langwerpige 1 voor kvv en een voor spier ze staan altijd allemaal gevuld in mijn koelkast.
Je kan ze ook op Ikea internet vinden en ze hebben ze altijd.
Succes misschien kan iemand ze eens voor je meenemen die er dan toch heen gaat.