Hele prooidieren

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Hele prooidieren

ulla
5-sterren
5-sterren

Bericht door ulla »

Souris schreef: Even los van de morele overweging en de verantwoordelijkeheid. Lizzy je zegt dat je het nut er niet van in ziet. Maar is het dan niet zo dat deze dieren de perfecte verhouding nabootsen, of iig erg dichtbij komt?
Ik ben benieuwd waarom je er dan het nut niet van in ziet?
Ze hebben inderdaad de perfecte verhouding,maar  de voedingswaarde zal nog wel wat te wensen overlaten,omdat het bio-industrie dieren zijn.
annemiek h
1-ster
1-ster

Bericht door annemiek h »

Tijdens het jachtseizoen voer ik bijna alleen maar prooidieren. Ik kan vrij makkelijk aan wild uit de schadebestrijding komen (gans en konijn) en wissel dat af met haas, fazant en ree. Nog een dagje vis en pens of strot en de week is al weer voorbij. Zomers voer ik mijn voorraad wild op en stel ik dus een aantal dagen samen.
Ik heb er wel wat werk aan omdat ik de dieren uit hun jas moet halen omdat ik met Coco wekelijks train (jacht) en ik geen darmen (lintworm) voer dus die haal ik er ook uit. Mijn honden doen het allebei super op alleen prooi.
marye
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door marye »

Lizzy schreef: Ik voer zeer hoge kwaliteit 'afval' hoor. Denk dat veel mensen jaloers zouden zijn op het kopvlees dat ik voer. Bijvoorbeeld. Pens wordt in Nederland niet gegeten. En wat het kleine groepje Moslims in Nederland eet: we hebben teveel pens daarvoor. Idem voor hart, nier en lever en zelfs tong. Onze biologische boer verkoopt zelfs de tong aan ons (en het hart, lever en nier) omdat hij het op de 'mensen markt' niet kwijt kan. Dat wordt dus als 'afval' gezien en is voor onze honden nogal nuttig. Ik voer geen troep. Ik voer alleen geen hele prooi dieren (omdat ik daar het nut dus niet van in zie EN ik dat moreel, persoonlijk, onverantwoord vind - wat niet wil zeggen dat een ander het niet mag voeren. Ik vind het alleen voor mijzelf niet te verantwoorden).
Ik weet dat mensen een heleboel vlees ook niet gebruiken en dat is inderdaad perfect.
Maar ik vind het gewoon ook nuttig om die delen te geven, zoals bijv borstfilet of riblappen, die mensen normaal wel zouden eten.
Ik vind dat uiteindelijk in je voer patroon zoveel mogelijk onderdelen van het dier moeten zitten.
Net als bijv alleen vissenkoppen geven, ik vind het nuttig om ook andere onderdelen te geven.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Souris schreef: Even los van de morele overweging en de verantwoordelijkeheid. Lizzy je zegt dat je het nut er niet van in ziet. Maar is het dan niet zo dat deze dieren de perfecte verhouding nabootsen, of iig erg dichtbij komt?
Ik ben benieuwd waarom je er dan het nut niet van in ziet?
Maar, is het zo dat 'perfecte verhoudingen' iets is dat onze gedomesticeerde huishond nodig heeft? De huishond is zo succesvol omdat hij samen is gaan werken met de mens. En onze restjes op eet. Buiten dat, wanneer meerdere wolven een groot dier mollen, eten ze die met meerdere wolven op. Met andere woorden: ook wolven eten niet altijd complete/hele prooidieren en delen grotere dieren met elkaar. Mij zal je niet horen zeggen dat honden het niet goed doen op prooidieren (wilde prooidieren zijn natuurlijk helemaal lollig om te voeren) maar om nou te zeggen dat het beter is als een 'bij elkaar geraapte' prooidier? Waarom zou dat?
Souris
3-sterren
3-sterren

Bericht door Souris »

Ja is mij helemaal duidelijk wat je bedoeld! Je streeft natuurlijk zelf ook naar het creeeren van de perfecte frankenstein-prooi  :biggrin2:
Interessant om te lezen wat iedereen hiervan vind.
Lizzy
Moderator
Contacteer:

Bericht door Lizzy »

Souris schreef: Ja is mij helemaal duidelijk wat je bedoeld! Je streeft natuurlijk zelf ook naar het creeeren van de perfecte frankenstein-prooi  :biggrin2:
Interessant om te lezen wat iedereen hiervan vind.
Ik persoonlijk streef niet naar het creeeren van een perfecte frankenstein prooi. Want zoals ik schrijf, wolven eten ook niet dagelijks hele prooidieren maar delen ze ook grote prooidieren. Ik voer mijn honden het voedsel en de percentages waar ik proefondervindelijk van heb ondervonden dat ze het daar het beste op doen.
Fynn
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Fynn »

Ik geef zo nu en dan eens een konijn of haas met vacht en al.
Ik heb er geen probleem mee .
En ik merk ook niet aan de honden dat ze meer gaan jagen of kleine hondjes als prooi zien.

Groetjes Rian,Ijuba,Fynn en Asani

Plaats reactie