Waarom ben je BARF gaan geven?

Hier kun je al je vragen, problemen en stellingen kwijt met betrekking tot het zelf samenstellen voeding.

Moderator: Lizzy

Re: Waarom ben je BARF gaan geven?

Hertog
3-sterren
3-sterren

Bericht door Hertog »

2 honden groot gekregen en gezond gehad op brok. De een wist niet hoe snel hij zijn bak leeg moest krijgen de ander at zoveel als hij trek had. Voor de lol voerde ik er wat vlees bij.
Hondje 1 kreeg, omdat we toen "rijk" waren, iedere dag een al dan niet gekookt lamshart. Dag in dag uit, jaar in jaar uit. Soms ook gekookte kip met de kraakbeenstukken er afgepeuterd en at verder de restjes van wat wij over hadden. Toen gingen we in Afrika wonen en namen de hond mee. Daar wees ik iets aan bij de slager en dat kreeg hij dan. Geen idee wat het was. En natuurlijk tafelrestjes en brokken. Zelden zo een gezonde en actieve hond gezien. Wat wij mooi vonden is hoe hij lag te genieten van zijn stuk vlees. Vol overgave met de kiezen er een stuk af zien te krijgen en vasthouden met de voorpoten, de oogjes half gesloten. Mmmmm. Je zag het gewoon.

Hondje 2 kwam in onze "arme" periode. Brokken dus. En brood.....wat een traktatie en tafelresten en dat waren er veel. Soms gekookte kip, soms een verpakking kippenhartjes/maagjes met een stikker erop vanwege de uiterste houdbaarheidsdatum. En ik braaf alles koken natuurlijk. Blik heeft hij ook gehad. Dat is even goedkoop!Soms kreeg hij een gerookt bot uit de dierenwinkel. Dat stinkding lag in de tuin en hondje genieten. Soms een mergpijp omdat oma soep had gekookt.
Ook deze hond is oud geworden en lang actief gebleven. Liep een maand voor zijn overleiden de 4 daagse (20 km) nog mee.
Vooral in de vakanties als we niet wisten wat te kopen kreeg hij een stuk ????  en gaf hetzelfde beeld als hond 1. Smullen. (dat deed hij trouwens ook met een half oud brood)

En toen kwam hondje 3, onze huidige hond.
Bij de kennel kregen de hondjes brokken en vlees. Half, half. Dat leek mij ook wel wat. We raakten aan de praat met een andere fokster die alleen vlees gaf. Kan dat?
Op de puppie training raakten we aan de praat met iemand die sardientjes voerde aan de hond. Het moet niet gekker worden! Zij raade aan om eens op zoek te gaan op het internet.
Barfplaats gevonden.
En toen was de beer los................Hondje was na een half jaar een barfhondje.
Eerlijk, is eerlijk het blijft mooi om te zien hoe hij geniet van zijn eten ! Hoe hij er stukken af scheurt/trekt. Hoe hij zijn best doet de lekkerste stukjes er het eerst af te peuteren. Hoe hij met de oogjes half gesloten en het vlees stevig tussen de poten zijn maaltijd Geniet.
Geen idee of hij gezonder is dan de andere 2 die nooit iets hadden maar ik ben ervan overtuigd dat dit het dichts bij de natuurl ligt en dat dit de beste keuze is.
MarijeEnBoomer
5-sterren
5-sterren

Bericht door MarijeEnBoomer »

Boomer is afgespeend op vers en ik ben dr ook Kvv blijven geven. Wel met brokken dagen  :-[ (farmfood) want dat hoorde zo dacht ik :)
De kvv dagen at ze als een trein en de brokken dagen miepte ze. Dus hup over de brokken wat kvv en het ging weer wat beter.
Tot we op vakantie waren en ze de brokken echt weigerde. Wat ik er ook overheen deed ze weigerde.
Dus geprobeerd kvv te vinden maar dat hadden ze amper dus met wat incomplete dingen haar die 2 weken gevoerd.
En de jeuk plek die ze had ging over :o
De brokken zijn in schotland gebleven en ze at nog alleen maar kvv.
Tot ze last kreeg van dr anaalklieren en iemand me adviseerde om 1 dag in de week kippennekjes te voeren zodat ze ontlasting harder werd. Zo gezegd zo gedaan en de problemen verdwenen :D terwijl de da al sprak over verwijderen :o van de anaalklieren. Dat vond ik bij zo'n jonge hond niet de bedoeling.
De nekjes gingen erin als... tjs nekjes en van het 1 kwam het ander en opeens stelde ik zelf samen  ;D
Ik geniet er elke dag van als ik Boomer zie genieten van het eten!!
Voor mij niks anders meer!!
De Geijsjes
5-sterren
5-sterren

Bericht door De Geijsjes »

Wij zijn niet overgestapt van de "hoogwaardige"  ::) br*kken ivm allergie, hoewel die wel rijkelijk
aanwezig was  :-X Jack had meerdere malen per jaar grote hotspots, hoe goed we hem ook
afdroogden na iedere zwembeurt  :(. Ook veel jeuk en opgezwollen voetzooljes en altijd smerige oren
(helaas heeft hij daar nog steeds last van).
Op de hondenschool werd verteld dat vers beter is en dat je een staafkluif beter kunt vervangen door
2 geitenribben  :) Maar ik voerde een goede br*k dus ... waarom overstappen  ::). Totdat er bij een workshop
ook iemand anders vers voerde en ik toch wel nieuwsgierig werd. Zo op BARFplaats gekomen en jemig ... wat veel
informatie  :o :o :o Dat werd dus eerst KVV en goed inlezen. Duck is hier goed verkrijgbaar dus dat gekocht en barf
was echt een stap te ver  ;D. Maar waarom had iedereen het dan over die hamburgers terwijl wij het idee hadden
dat er toch echt een heftig stuk vers vlees in de bak lag. Toch maar na 2 maanden kippennekken gekocht en verder uitgebouwd
met eerst kant en klare mixen en al snel alles zelf samengesteld.

Het resultaat:
Hele blije hondjes die bijna niet meer stil kunnen zitten wachten totdat de etensbak de grond raakt  :D
Jack heeft al 2 jaar geen hotspots meer!
De vachten glanzen en stinken niet meer! Er blijven geen grijze vegen meer achter als ze langs je zwarte broek lopen :P.
Je hoeft je handen ook niet meer te wassen als je ze even geaaid hebt.
Maar het mooiste om te zien zijn die koppies in het begin als ze iets nieuws kregen ... eerst heel even
onderzoeken en dan gelijk aanvalluh!

En onze Gijs kreeg bij de fokker al br*k gecombineerd met vers want dat was beter  :) De fokker weet ook
dat onze honden BARF'en. Ik ben heel benieuwd en kijk al uit naar de reunie als ze 1 jaar zijn  :biggrin2: ik
zou wel heel graag het verschil willen zien  :biggrin2:

Hier komen geen br*kken meer binnen en ook het beloningsspul drogen we zelf  :biggrin2:
Hadden we vers maar eerder ontdekt!!!
Lil

Bericht door Lil »

Het is hier begonnen met Boris die vier tot vijf maal per jaar een heftige darminfectie had. Daarbij krabde hij zijn bek kapot. Uiteindelijk bleken granen de boosdoener en tja toen kwam ik op barfplaats uit.
Toen dat na een maand of twee goed bleek te gaan heb ik de stoute schoenen aangetrokken en heb ik mijn ten dode opgeschreven struvietpoes ook op de barf gezet. Inmiddels heeeeeeel wat jaren verder is Boris gezond, de struvietpoes leeft nog, is gezond en heeft nooit meer echte struviet gehad.
Tja, wat zou ik toch alle andere beesies voeren?
tiny
5-sterren
5-sterren

Bericht door tiny »

3,5 jaar geleden deed Rosco zijn intrede in de familie. En vanaf dag 1 floreerde hij niet, veel overgeven, diarree, en vooral zijn brokken niet willen eten. De fokker gebeld, want ik zag hem onder mijn handen achteruit hollen, hij opperde om hem dan maar terug te brengen. Vond ik geen optie. Wel hadden we het erover dat hij zijn pupsels afspeende op kvv. Ik kende daar helemaal niets van, ben me daarin gaan verdiepen en heb het boekje van Tannetje aangeschaft. Dat gaf de doorslag. ook voor onze andere kooiker die altijd te dik was en maar heel weinig brokjes kreeg.

Afijn, ik ben gelijk met alletwee gaan barfen en tijdens het ontgiften kwam er genoeg uit bij Tessa, zij was al 7 jaar.
Conclusie: Rosco ging geweldig goed en Tessa is van haar medicijn af voor haar traag werkende schildklier. Bovendien valt ze af en genieten ze allebei van bijna alles wat ik ze voorschotel.
Senna99
5-sterren
5-sterren

Bericht door Senna99 »

Mijn witte herder puber Raiko was bij de fokker al afgespeend op Energique. Geweldig, voor het eerst hadden we een hond die normale drollen produceerde. Met onze vorige witte herder hebben we bijna niets anders dan gezondheidsproblemen gehad. (Nu denk ik, had ik het kvv en barf gebeuren maar eerder ontdekt.. :-[ Maar ja, gedane zaken nemen geen keer.)
Op advies van meerdere mensen in mijn omgeving ben ik naast de energique ook brokjes gaan voeren. Toch had ik er geen goed gevoel bij, hij had geen goede ontlasting wanneer hij brokjes had gehad. Ik kwam toen uit bij de Orijen brok. Dit ging wel beter, maar ik was er toch niet helemaal blij mee. Ik las toen ergens op internet erg positieve reacties van mensen op het kvv merk Carnibest. Ik besloot hem dat erbij te geven naast de Energique (i.p.v. de orijen).
Ook stuitte ik toen op het internet op onderstaand artikel. Dit opende mij helemaal de ogen (en juist in de andere richting dan in de richting die de schrijver van dit stukje voor ogen had).
http://www.dierz.nl/profile/royalcanin/ ... or-de-hond

Vooral de reacties op dit artikel hebben mij aangezet om me verder te gaan verdiepen in het vers voeren en barfen. Mijn hond staat nu op kvv met af en toe al een aantal barf dingetjes. Maar de eerste echte Barf bestelling is al gedaan!Dus over niet al te lange tijd wordt het een combi kvv/barf. En ik sluit niet uit dat het in de toekomst wel eens helemaal barf gaat worden. Als ik nu al zie hoe hij geniet van zijn eten! Daar wordt ik helemaal blij van!! ;D Dus ik ben het wel aan hem verplicht om het wat meer barf te laten worden haha  :biggrin2:
Ik wil hierbij trouwens mijn complimenten geven aan dit forum en zijn gebruikers, ik heb echt heel veel aan de info hier! :)
cathrien
4-sterren
4-sterren
Contacteer:

Bericht door cathrien »

Waarom BARF. Fleur had een stroachtig vacht, jeuk, hot-spots enz. Zij kreeg toen al smuldier en DLG brokken. Tijdens een work-shop van een natuurconsulente viel bij mij het kwartje. De problematiek die ik had kwam door de brokken (granen). Ik ben toen gelijk overgestapt op carnibest. Je zag haar opknappen geweldig gewoon. Ik kwam via de natuurconsulente ook op barfplaats terecht. Langzaam ben ik KVV af gaan bouwen en gaan barfen. Nu alleen barf en niets anders meer. Geweldig. ;)
kojak
4-sterren
4-sterren

-

Bericht door kojak »

-
Laatst gewijzigd door kojak op do 10 jun 2010, 16:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Karin05
3-sterren
3-sterren

Bericht door Karin05 »

Senna had heel veel last van diaree en moeilijk willen eten, veel jeuk.

Ben al gauw hier terecht gekomen en nooit meer wat anders! Zelfs de snacks droog ik voor Senna, nooit meer een brok hier in huis.

Het was wel grappig vorige week waren we voor controle bij de DA en toen kreeg ze een handke brokjes maar die hoefde madame mooi niet, DA dacht meteen dat ze niet zo lkkr was maarja ik weet wel beter.
toscak
5-sterren
5-sterren

Bericht door toscak »

Gewoon omdat ik geloof in vers voeren. Als ik iets nieuws ontdek (in dit geval Bob dus) wil ik altijd tot in het puntje alles over alles weten. Na lid worden van het labradorforum viel het daar weleens en toen ben ik verder gaan lezen, en lezen, en lezen en toen de conclusie getrokken dat ik hierin geloof. Bob was 12 weken en zag er prachtig uit, qua vacht, qua bouw, qua alles. Toch geloofde ik meer in vers en ben dat gaan voeren. Nog steeds ziet hij er prachtig uit en is hij altijd heel regelmatig opgegroeid. Tuurlijk blijft af en toe iets achter (momenteel heeft hij een klein hoofd  ;D), maar geen rare groeistuipen etc. Wel zie ik dat hij vergeleken met andere labradors heel gespierd is, en ik hou/hield me toch echt heel netjes aan het bewegingsschema, net als de anderen.

Kortom, Bob is gezond, altijd geweest, ziet er prachtig uit, maar ik geloof er gewoon in en vraag me af hoe hij er nu uit zou zien als ik brokken had gevoerd  ;).

En oja, als ik moet gaan uitrekenen welke leeftijd er precies overgestapt moet worden naar volwassen brokken word ik al zenuwachtig... pfff daar wordt ik pas argwanend van...
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Ik had geen problemen met de honden,ik kwam een keer de auto tegen van Lizzy en na een paar vragen ben ik gaan kijken hier op de site en toen voor een week geprobeerd met barfen en ik barf nog steeds met ze ;D

Daarna is mijn dochter begonnen met de katten te barfen en dat doet ze ook nog steeds,2 van haar 4 katten had last van blaasgruis en moesten dieet voer maar nu niks meer van brokjes en het gaat hardstikke goed met ze.

We hadden het er wel eens vaker over gehad dat brok eigenlijk zo onnatuurlijk was dus dank zij de auto van Lizzy zijn we op barf over gegaan.
Benjy en Misty
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Benjy en Misty »

;D ;D ;D Waar een auto niet goed voor kan zijn!  ;D

Gisteren iemand op bezoek. Hij klaagde over zijn hond die al veel soorten brok had gehad en telkens weer een andere brok moest omdat de hond weer een allergie opbouwde. Voorzichtig begonnen over rauwe voeding met de vraag is dit niet gevaarlijk met bacterieën en splinterende botten. Uitleg gegeven dat dit niet zo was en verteld hoe goed Benjy het nu doet. Tja, maar in België hebben ze zoiets niet, was het volgende argument. Verteld dat hier meerdere Belgen komen en dat het voor hen blijkbaar wél mogelijk is en dat hij, omdat hij in NL werkt ook bv Smuldier kan halen bij de supermarkt. Ach ja, was het antwoord, wat maakt die dure brok uit, we gaan nooit op stap en hebben toch geen kinderen. Dit snap ik dan niet. :-[
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Tja dan blijf je maar dure brok geven sommige mensen willen eht gewoon niet snappen.

Ik stop er geen energie meer in als iemand zegt mijn hond krabt veel en ik zeg probeer eens vers te geven,nee dan dan gaan ze toch eerst een andere brok proberen en naar de DA.

Ja dat kan je ook proberen >:(,jammer maar het is niet anders.
Maren
1-ster
1-ster

Bericht door Maren »

*Marga* schreef: Ik stop er geen energie meer in als iemand zegt mijn hond krabt veel en ik zeg probeer eens vers te geven,nee dan dan gaan ze toch eerst een andere brok proberen en naar de DA.
Hihi, dat had ik dus deze week, zoals je waarschijnlijk wel gelezen hebt. Hondje heeft jeuk, ik geef uitgebreid antwoord over kvv (met plaatjes!) en er wordt niets mee gedaan. Dat je niet meteen overstapt op Barf snap ik ook wel, daar ben ik zelf ook nog mee bezig, maar kvv... dat is toch niet zo moeilijk?! En zeker het proberen waard. Maar nee, een reactie van 0,0.
*Marga*
5-sterren
5-sterren

Bericht door *Marga* »

Ja dat bedoelde ik dus, :)

Ik dacht wel dat zal je wel snappen,ik doe er geen moeite meer voor >:(

Plaats reactie