Emmanuelle schreef:
Jawel dat heeft er toch niets mee te maken.
Hij kan niet goed tegen dat rauw vlees.
Hij is daar heus niet alleen in hoor, ik ken er nog genoeg :)
En dat de honden 1 maaltijd eens vasten, dat is ook echt geen probleem hoor.
Zo vaak ben ik niet ziek en meestal lukt het me nog wel om er uit te komen om ze eten te geven
Tja het is ook mijn keuze om vers te geven... uiteindelijk vindt hij dat natuurlijk ook heel goed, maar zelf geven nee dat ziet hij gewoon niet zitten.
Dat vasten geen probleem is, daar ben ik van opt de hoogte. Maar het gaat me meer om het principe.
Is hij zelf vegetarier, dat hij niet tegen rauw vlees kan? (puur uit interesse).
Lizzy schreef:
Dat vasten geen probleem is, daar ben ik van opt de hoogte. Maar het gaat me meer om het principe.
Is hij zelf vegetarier, dat hij niet tegen rauw vlees kan? (puur uit interesse).
Het is een forum voor mensen die kvv voeren en barf dus ik zie niet in waarom ik niet zou mogen malen.
Dus ik zou toch denken: begrip voor iedereen, ook voor diegenen die liever malen...
Ze krijgen hier zeker genoeg om te kauwen, of dat nu via de voeding gaat of via de gedroogde snacks die ik hen geef...
Met hun gedroogde snacks zijn ze al heel gulzig en moet ik er af en toe bij springen, dus ik heb heel veel schrik dat er iets misgaat.
Dat is ook de grootste reden waarom ik wil malen.
En dat mijn vriend er niet goed tegen kan dat is niet omdat hij vegetariër is, maar het er heel wansmakelijk uit vind zien/ruiken.
Maar het kan best zijn dat jij dat niet begrijpt, ik heb daar wel begrip voor. Ik had het er in't begin ook wel even moeilijk mee en ik ken genoeg mensen waar ik niet aan moet vragen om kvv te geven aan onze honden. Ook mensen die niet vegetarisch zijn.
Het kan wel goed zijn dat ik wat ga proberen, met kleine zachte botten, kippennekken ofzo, maar dat moet ik eens bekijken.
Ze komen hier in elk geval niets te kort.
Mijn vriend is d'r ook echt niet happig op dus daar sta je inderdaad niet alleen in hoor!!
Persoonlijk vind ik het gemalen spul viezer en harder stinken dan als het gewoon aan 1 stuk zit.
Heb laatst ook wat gemalen en sta d'r dan zowat bij te kokhalzen, vooral eend etc brrrrr
Maar kan me voorstellen met allemaal schrokkende honden dat je gemalen fijner vindt voeren
Emmanuelle schreef:
Het is een forum voor mensen die kvv voeren en barf dus ik zie niet in waarom ik niet zou mogen malen.
Dus ik zou toch denken: begrip voor iedereen, ook voor diegenen die liever malen...
Joh, maak je niet zo druk! Ik vind het prima dat je maalt, wat maakt mij dat nou uit. Daar ging het me helemaal niet om. Ik was slechts verbaast ben dat iemand zijn hond niet te eten geeft omdat hij niet tegen rauw vlees kan.
Ze krijgen hier zeker genoeg om te kauwen, of dat nu via de voeding gaat of via de gedroogde snacks die ik hen geef...
Met hun gedroogde snacks zijn ze al heel gulzig en moet ik er af en toe bij springen, dus ik heb heel veel schrik dat er iets misgaat.
Dat is ook de grootste reden waarom ik wil malen.
En dat mijn vriend er niet goed tegen kan dat is niet omdat hij vegetariër is, maar het er heel wansmakelijk uit vind zien/ruiken.
Maar het kan best zijn dat jij dat niet begrijpt, ik heb daar wel begrip voor. Ik had het er in't begin ook wel even moeilijk mee en ik ken genoeg mensen waar ik niet aan moet vragen om kvv te geven aan onze honden. Ook mensen die niet vegetarisch zijn.
Het kan wel goed zijn dat ik wat ga proberen, met kleine zachte botten, kippennekken ofzo, maar dat moet ik eens bekijken.
Ze komen hier in elk geval niets te kort.
Ik begrijp dat best. Ik ben zelf al 36 jaar vegetarier dus ik weet hoe het voelt. Ik stond ook ooit kokhalzend in de keuken het hondenvoer klaar te maken.
Het is alleen niet te hopen dat je ooit een griep krijgt die een week duurt
OT: een paar scherpe messen, van de Hema en van de Aldi (echt, die doen het!) die ik scherp hou met een goedkoop slijpertje met keramische steentjes. Wetstaal gebruik ik om de eventuele braampjes te verwijderen.
Ouwe grote vleesmolen van Husqvarna, maat 12 met een snijschijf met heule grote gaten. Kostte 5 euro inclusief persoonlijke bezorging, via Marktplaats.
Snoeischaar, aambeeldmodel. Hamer, erfstuk van opa.
Ik maal voor de tandeloze kat, de rest van het gedierte gebruikt de ingebouwde malers maar 8)
Onze honden zouden echt niets tekort komen hoor als ik langer ziek ben.
Dan moet hij wel. Hij zal er niet om staan te springen maar dan kan het niet anders.
Ik vind het gewoon niet erg als ze een maaltijd overslagen, dus dan moet hij dat ook niet doen van mij en daar is hij dan blij om.
Wie zou z'n honden nu een een paar weken geen eten geven
ik heb een vleesmolen, porkert 10 en gebruik er een snijschijf met gaatjes van 12 mm bij. ik maal alleen voor Otje, want die knaagt geen vleesbotjes. voor het gemak maal ik de rest voor haar er ook bij en zo krijgt ze iedere dag een gemalen barfmuffin. ot krijgt voor haar tanden wel dingen die ze wel knaagt; kuikentjes, muizen, ratten in verschillende maten, gerbils, kwartels en duiven. sien knaagt wel, voor haar maak ik er alleen porties van.
ik vind malen nogal zwaar en veel werk en vies, vandaar dat ik alleen voor ot maal, omdat ze het anders echt niet eet. ik maal 3 kilo per maand.
ik gebruik verder voornamelijk mn hakmes, dat is zo'n zware grote van de ikea. ik slijp hem met een bijpassend keramisch aanzetstaal. ik wil ook nog eens zo'n idioot-proof messenslijper net als mevrouw kruim, want ik doe wel eens onhandig.
met het hakmes hak ik de dingen in kleine stukjes voordat ze voor ot in de molen gaan. voor sien portioneer ik ermee. ik kan er alles mee hakken en snijden; vleesbot, spiervlees en orgaan. zelfs half bevroren dingen kan ik ermee hakken.
ik heb voor de katten wel een aparte grote plastic snijplank. ik vind het niet fijn om rauwe lever op mn eigen houten plank te snijden waar ik ook mn sla enzo op snij. de plank kan gewoon in de afwasser.
ik heb ook een wildschaar van de ikea, maar ik vind het een onding. hij is snel bot (ik kocht hem zelfs bot) en de handvatten gaan te ver uit elkaar bij het knippen, dat is pijnlijk voor mn handjes en duimen en ik moet dan teveel kracht zetten. ik kan er wel kipruggen in 2 mee knippen met 2 handen, maar daar houdt het ook redelijk mee op. ik zit er aan te denken om eens een aparte snoeischaar dan maar aan te schaffen. die heb je ook in kinder- en damesuitvoering, voor kleinere handen. niet dat ik van die mini-pollekes heb, maar blijkbaar toch net te klein voor het standaardspul. en ik heb een mindere handfunctie, dat zal ook meespelen.
soms heb ik los wat spiervlees voor sien. dat snij ik wel eens met mn eigen vleesmes in stukjes.
ik heb ook een elektrische koffiemolen (tomado).
ik heb deze aangeschaft met het idee om voor ot eischaalpoeder te malen. dat ging heel goed, maar daarna kwam de vleesmolen en zo krijgt ze een diverser aanbod van calcium enzo naar binnen. de koffiemolen doet nu dienst om mn eigen droge kruidenmengsels en noten te malen.
het gereedschap wat ik echt voor de katten heb aangeschaft (vleesmolen, hakmes, wildschaar, grote plastic snijplank) gebruik ik ook alleen voor het kattenvoer. ik was alles, muv van de grote snijplank, met de hand af.
als ik ot en sien geen eten kan geven (als ik in het ziekenhuis ben bv), doet meneer koekje daar niet moeilijk over. ik geef hem instructies (hoe en wat te ontdooien) en hij volgt deze gewoon op. hij weet zelf ook wel dat sien heel erg gaat stinken van blik en dat ot dat niet eens eet en dat ze te verslaafd aan brok is geweest. ik heb dat niet eens meer in huis. hij vindt het zelf ook leuk als hij ze ziet genieten van een stukje karkas of ot van een muis ofzo.
als ik niet kan malen of portioneren (kapotte arm bv), doet hij dat ook. voor hem is het ook minder moeite, hij kan gewoon zittend malen met 1 armpje en het gaat nog snel ook. in het begin vond hij het wel iets minder smakelijk, maar hij moet niet zeuren, hij hoeft het zelf niet op te eten. brok en blik zijn namelijk ook niet smakelijk (ik ben in de boerenbond wel eens over mn nek gegaan van de brokkenlucht). en het went echt wel, versvoeren. ik hoef ook niet meer te kokhalzen van hele lamsharten met nog stukjes longslagader en aorta eraan, ik zie het nu allemaal als kattenvoer.
wat hij wel moeilijk vindt, is op eigen houtje dingen portioneren (hoe groot het moet zijn voor sien) en een recept maken voor een barfmaalsel voor ot. hij zal ook niet zo snel hele menu's zelf bestellen. soms koopt hij wel een extra lap kangoeroevlees voor sien, of vriest een lap weer in die hij niet meer wil eten.
een dag geen eten geven is voor katten geen optie. maaltijd over laten slaan zou nog wel kunnen, maar daar worden ze strontvervelend van. en hier bij sien is het risico op een pica-aanval. bij kvv voor honden zou ik ze liever ook geen maaltijd over laten slaan of een dag geen eten geven. gemalen prak passeert toch erg snel de ingewanden.
voor meneer emmanuelle zou je ook gewoon handige porties in de vriezer kunnen leggen. daar hoeft hij niet bij na te denken; gewoon uit de vriezer halen en in een voerbak leggen en laten ontdooien (in de koelkast of in een dichte emmer bv). na het ontdooien gewoon de bak onder de hondenneus schuiven. ik vind dingen ook snel vies, maar gebruik daarom latex handschoenen. ook heb ik goede zeep en een kraan in de keuken en een nagelborstel en zo'n metalen zeepje. de voerbakjes worden hier altijd goed uitgelikt en gaan daarna in de afwasser.
Ik gebruik geen molen want mijn honden eten grote stukken met bot en al en ook prooi.
Koppen van zalm zaag ik doormidden als ze nog bevroren zijn met een ijzerzaag. Konijn knip ik doormidden als ze groot zijn met een keukenschaar. Pens ook met een keukenschaar.
Verder heb ik een gewoon goed Japans vleesmes. Maar de botten kraak ik altijd op het gewricht zelf door. Ik hak geen bot doormidden.
Ik gebruik ook messen van de Aldi. Ze waren spotgoedkoop, en ik ben er zeer tevreden over! Daarnaast gebruik ik messen die we, misschien al wel twintig jaar geleden, op de zwarte markt in Beverwijk hebben gekocht. Dan heb ik nog een merkloze, maar uitstekende allesknipper, jaren geleden gekocht op een CreaDoe-beurs maar nog steeds in prima staat.
Alle messen worden door Hans onderhouden, met een goedkoop messenslijpertje (ook van de Aldi) en een aanzetstaal.
Verder heb ik een Porkert nr. 10, met snijschijf nr. 16. Daarmee maal ik alleen de botdelen die bulletje-lief niet goed verteert.
Laatst gewijzigd door BarfBull op ma 23 mei 2011, 14:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Bedankt voor de informatie!
Ik heb paar goede messen besteld (hakmes, vleesmes en koksmes) bij cookstore.
Prijs viel nog mee vond ik. Natuurlijk niet zo goedkoop als in Aldi, maar als ze dan eens in de Aldi komen hier haal ik er nog een bij
En een elektrisch vleesmolentje van Bomann besteld. Ik denk dat ik dat niet zoveel ga gebruiken, dus is het ook een heel goedkoop geworden.
Botten wil ik zowiezo niet (zelf) malen, ofwel door de hondjes of een botmix.
In het begin wil ik malen, maar later wel grotere stukken gaan voeren. Ik maak graag de overgang ;D
Ik had daarstraks het eten (KVV) niet zo goed geplet en door elkaar gehaald. Onze Toby haalde weer alles uit zijn bak en wilde niet eten.
Als de stukken te groot zijn eet hij niet of niet goed. Haalt hij alles uit zijn bak en eet hij met lange tanden. Dus misschien zal ik voor hem wel moeten blijven malen.
En dan heb ik me ook nog een vaccuum apparaatje (folielasapparaat) besteld van Krups. Lijkt me wel handig om in porties in te vriezen.
Ik ga de volgende keer eendennekken en kippennekken bestellen. Dat gaan we eens proberen.
Vervang ik eens een maaltijd kvv door een eendennek. Of tussendoor eens een kippennek.
Als jullie nog suggesties hebben, altijd welkom! ;)
ff denken wat heb ik hier allemaal liggen:
2 hakmessen , 1groot slagersmes , 1 klein slagers mes (fileermes) electrisch mes ( vind ik fijn met bevroren pens) ,aanzetstaal , wildschaar (aldi) , snoeischaar, hamer (plastic) , schroevendraaier (om bevroren nekken uit elkaar te halen) ,appart plastic snijblad, emmers als er een lading bevroren vlees binnenkomt die moet ontdooien, en 2 molens .......pfffff was t zo een beetje !!!
voor wat betreft t klein maken van vlees omdat ze het anders niet willen eten?
hier 2 mutsen die naar een jaar eindelijk de kipkarkassen heel aan pakken .
dus houd moed , en geef niet op :biggrin2:
Laatst gewijzigd door lauraV op ma 22 mar 2010, 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.