Brokken beter dan kvv/barf?
Moderator: Lizzy
Re: Brokken beter dan kvv/barf?
Ja, jammer eigenlijk he?!!
Welkom hier,misschien wel je zus hier eens komen lezen??
Hoi Math,
Hier ook een Border Collie in huis en deze is met rauw opgevoed.
Ik ben zelf paraveterinair (volg momenteel zelfs de opleiding veterinair voedingsdeskundige gesponsord door.................. Royal Canin
).
Mijn man is dierenarts en zeer groot voorstander van rauwe voeding bij de hond en de kat.
Het hele rauwvoeren wordt in de da "wereld" compleet genegeerd.
Hier ook een Border Collie in huis en deze is met rauw opgevoed.
Ik ben zelf paraveterinair (volg momenteel zelfs de opleiding veterinair voedingsdeskundige gesponsord door.................. Royal Canin
Mijn man is dierenarts en zeer groot voorstander van rauwe voeding bij de hond en de kat.
Het hele rauwvoeren wordt in de da "wereld" compleet genegeerd.
Nog even een vraagje,
Het is natuurlijk belangrijk dat je hond de juiste voedingstoffen binnenkrijgt, maar hoe zeer moet je aan de aantal procenten houden?
Ik bedoel, kan het echt veel kwaad als je hond de ene keer iets meer of minder van het een of ander krijgt?
Ik hou zelf namelijk van afwisselen en kijk graag hoe hij op verschillende dingen reageert, ik hou niet echt de percentages(nog) in de gaten.
Zelf kom ik ook niet altijd aan 200 gram groente en fruit per dag toe.
Of ligt dit voor honden weer heel anders?
edit:
En wat is een goed tussendoortje? Waarmee mag ik m'n hond verwennen.
Wat zijn gezonde trainingssnoepjes?
Het is natuurlijk belangrijk dat je hond de juiste voedingstoffen binnenkrijgt, maar hoe zeer moet je aan de aantal procenten houden?
Ik bedoel, kan het echt veel kwaad als je hond de ene keer iets meer of minder van het een of ander krijgt?
Ik hou zelf namelijk van afwisselen en kijk graag hoe hij op verschillende dingen reageert, ik hou niet echt de percentages(nog) in de gaten.
edit:
Laatst gewijzigd door Math. op di 06 apr 2010, 18:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoi Math.
Welkom op BP.
Fijn om te lezen dat er weer iemand is die enthousiast gaat Barfen en......zich goed heeft ingelezen.(dat heb je toch?)
Nee hoor, het is helemaal niet erg als je af en toe afwijkt van de percentages en het is heel goed dat je naar de hond kijkt om te zien hoe hij op verschillende dingen reageert.
Wat zijn goede tussendoortjes: ik weet dat veel leden zelf vlees en/orgaan drogen.
Ik denk dat je daar nog wel suggesties van zult krijgen.
Suc6
Welkom op BP.
Fijn om te lezen dat er weer iemand is die enthousiast gaat Barfen en......zich goed heeft ingelezen.(dat heb je toch?)
Nee hoor, het is helemaal niet erg als je af en toe afwijkt van de percentages en het is heel goed dat je naar de hond kijkt om te zien hoe hij op verschillende dingen reageert.
Wat zijn goede tussendoortjes: ik weet dat veel leden zelf vlees en/orgaan drogen.
Ik denk dat je daar nog wel suggesties van zult krijgen.
Suc6
je kunt stukjes fruit als tussendoortje geven, of gedroogde stukjes vlees/orgaan.
Zolang je hond eens in de 4 weken alles binnen heeft gekregen is het prima! Je moet dus niet structureel te weinig of te veel van het een of ander geven!
Zolang je hond eens in de 4 weken alles binnen heeft gekregen is het prima! Je moet dus niet structureel te weinig of te veel van het een of ander geven!
T hoeft niet zo strak per dag hoor. Hier wisselt t ook nog wel eens, maar uiteindelijk is er toch een balans.
Als gezond tussendoortje/beloning kan je gedroogd vlees geven.
Als gezond tussendoortje/beloning kan je gedroogd vlees geven.
- *Monique
- 5-sterren

- Contacteer:
Ik zorg dat mijn honden in 2 weken alles binnen krijgen
Ik droog alles zelf, het meeste long en lever maar ook wel eens zalmreepjes, kipfilet of gewoon spiervlees
Ik droog alles zelf, het meeste long en lever maar ook wel eens zalmreepjes, kipfilet of gewoon spiervlees
Qua percentages heb je aardig wat ruimte, je kunt voeren tussen:Math. schreef: Nog even een vraagje,
edit:
40-50% vleesbot
15-20% orgaan
5-15% groente
en rest spiervlees
En dan nog komt het niet zo nauw.
Wat ikzelf belangrijk vindt is dat ze hier wel iedere week een stukje lever krijgen en iedere week een visdag en ik let erop of een maaltijd niet bestaat uit teveel vleesbot.
De rest doe ik op het oog.
In begin ben ik wel begonnen met echt een menu en hield ik me aan de percentages daarin, maar nu doe ik veel losser. Wel doe eens in de zoveel tijd even een week opschrijven wat ze gehad hebben en kijken wat de percentages zijn en dat klopt nog steeds helemaal
Hondenvoer is dus idd net als ons menselijke eten, wel belangrijk erop te letten, maar geen "het-moet-absoluut-zo-manier".
Hondensnoepjes en tussendoortjes kun je idd denken aan gedroogd vlees (ook verkrijgbaar in supermarkt en dierenspeciaalzaak), of bv een pensstaafje of bullepees.
Tussendoortjes en een extra dingetjes krijgt hij bij mij gewoon vers. Ik heb een enorme vieze hond die altijd in de bagger bezig is en ik draag daarom een "uitlaatbroek"'. Heb stukjes gekookt ei bij me, schapenvet of stukjes hart en veeg na de beloning gewoon mijn handen af aan de broek.
Soms vinden andere honden mij uitzonderlijk aardig. Geen idee hoe dat komt 
Ik heb daar een jas variant van 
Bedankt voor alle reacties weer. 
Ik geef hem idd wel eens zo'n pensstaafje, of vlees/spier staafjes. Af en toe een plakje rodi worst.
Maar ik wil hem ook graag belonen met kleine dingetjes, voor als ik met hem buiten ben.
Heb momenteel van die hondensnoepjes, maar daar heeft hij ook wel eens diarree van gekregen. Geef hem er nu niet zo veel meer van.
Over die sardientjes, ik kan dat gewoon geven in zonnebloem olie?
Ik geef hem idd wel eens zo'n pensstaafje, of vlees/spier staafjes. Af en toe een plakje rodi worst.
Maar ik wil hem ook graag belonen met kleine dingetjes, voor als ik met hem buiten ben.
Heb momenteel van die hondensnoepjes, maar daar heeft hij ook wel eens diarree van gekregen. Geef hem er nu niet zo veel meer van.
Over die sardientjes, ik kan dat gewoon geven in zonnebloem olie?
-
Anne in Zweden
- 5-sterren

Als de sardientjes uit blik komen, zit er meestal vrij veel zout door de olie of in het water. Dan kun je ze beter afspoelen met kraanwater, om het zout te verwijderen.
Verse sardientjes hebben dat probleem uiteraard niet...
Zelfgedroogde stukjes vlees of orgaan zijn ook goed als beloning, maar dan moet je dus even in een droger investeren (40-70 euro, al vind je ze op Marktplaats wellicht goedkoper). Drogen in de oven kan ook, als je de temperatuur laag genoeg kunt krijgen (het liefst niet hoger dan 50 graden). Ik heb zelf een droogmachine gekocht, en die staat bijna dagelijks (of liever gezegd, nachtelijks) aan. Gewoon reepjes vlees snijden, of schijfjes nier/lever/slokdarm/long (de mogelijkheden zijn eindeloos) en dat dan in beloningsgrootte knippen als het gedroogd is. Mijn honden zijn er wild op!
Tijdens de training op de hondenschool gebruik ik ook wel eens stukjes knakworst of kaas ter grootte van een erwt; niet erg gezond, maar je trekt er wel de aandacht van je hond mee (en die van de andere honden, soms...)!
Verse sardientjes hebben dat probleem uiteraard niet...
Zelfgedroogde stukjes vlees of orgaan zijn ook goed als beloning, maar dan moet je dus even in een droger investeren (40-70 euro, al vind je ze op Marktplaats wellicht goedkoper). Drogen in de oven kan ook, als je de temperatuur laag genoeg kunt krijgen (het liefst niet hoger dan 50 graden). Ik heb zelf een droogmachine gekocht, en die staat bijna dagelijks (of liever gezegd, nachtelijks) aan. Gewoon reepjes vlees snijden, of schijfjes nier/lever/slokdarm/long (de mogelijkheden zijn eindeloos) en dat dan in beloningsgrootte knippen als het gedroogd is. Mijn honden zijn er wild op!
Tijdens de training op de hondenschool gebruik ik ook wel eens stukjes knakworst of kaas ter grootte van een erwt; niet erg gezond, maar je trekt er wel de aandacht van je hond mee (en die van de andere honden, soms...)!
-
Mevroi Kruim
- 5-sterren

Je kunt ook gedroogde kipfilet kopen bij de C1000 en allerlei gedroogd spul bij Carnivoer.
Gedroogde pens is bij veel dierenwinkels te koop, ff kijken of er verder niks aan is toegevoegd.
Gedroogde pens is bij veel dierenwinkels te koop, ff kijken of er verder niks aan is toegevoegd.