In het asiel waar ik vrijwilligerswerk doe zou je iedereen kunnen reanimeren na ´t brengen van een zak kuikens
Daar voeren ze liever brokjes met lekker veel kleurstoffen, welliswaar uit geldgebrek....
Moderators: koekje, pearlsofpassion

Even enigszins off topicflin schreef: Hai, en welkom,
'k weet nix van fretten, behalve dat 'k 't leuke dieren vind; er wandelt hier int durp wel n's een gast met 2 fretten, die mogen buiten snuffelen en klauteren aan 'n riempje, en dan sta ik erbij te kijken....leuk spul !
als je kijkt naar 't menu van 'n wilde kat (voorzover daar onderzoek naar is gedaan), dan bestaat dat uit knaagdier, vogeltjes en wat spinnen en andere insecten
om daar verder op in te gaan ist slim om species appropriate voer in je achterhoofd te houden;
een gemiddelde kleine prooi (muis, rat) heeft maar zo'n 10 % bot, maar wèl een % calcium : fosfor , zeg 1.2/1.4 tot 2.2 :1,
terwijl een grotere prooi (zeg kip) meer bot inhoud,(zo'n 15 %) maar de ca : fo daalt naar 1.1:1
daarnaast is muis of rat een compleet pakketje (itt een kippenrug)
krekels bevatten ook flink calcium,naast allerlei zinc koper en nog wat, (er is geen overduidelijke lijst van)
en ja, ze vinden ze hier heerlijk, sprinkhanen eten ze ook, maar 's geen aangenaam gezicht....
vis is in principe geen voer voor katten, mochten de katzels daar verder zonder problemen op reageren, dan zou 'k wel wat vette vis geven
nou, 't komt er eigenlijk op neer, datToo schreef: Even enigszins off topic
Ow flin, je bent al weer een paar stappen verder dan ik.. ooit, ergens heb ik een tabelletje gezien [helaas niet opgeslagen] van bot en diverse orgaan percentages van verschillende dieren [muis, rat, nijn] maar vlgs mij niet de 'chemische samenstelling' van t geheel
Op welke manier verwerk jij eea in t menu?
Denk je dat t echt noodzakelijk is? wat zou ik 'missen'?
Na t debacle met muis [en kreek] heb ik t maar bij 'gewone' barf gehouden maar t blijft een beetje kriebelen..