Snoepen uit de natuur...
Moderator: Lizzy
Re: Snoepen uit de natuur...
Voor de mensen van wie de honden specifieke medicinale planten uitkiezen (longkruid, moerasspirea, guldenroede), zijn dat honden die 'iets' mankeren?? Just curious...
Ja de hond die specifiek bramen, Kamperfoelie en Moerasspirea eet heeft nierfalen.
Ja de hond die specifiek bramen, Kamperfoelie en Moerasspirea eet heeft nierfalen.
Hier ook.
Mickey heeft een voorkeur voor de wortels van riet, ze graaft ze ook zelf uit.
Ook eet zij soms wat aarde. Abby en Joy zijn meer van de grassoorten en groene planten. Dan lopen ze te zoeken en lopen soms echt terug om een hapje te nemen.
Mickey heeft een voorkeur voor de wortels van riet, ze graaft ze ook zelf uit.
Ook eet zij soms wat aarde. Abby en Joy zijn meer van de grassoorten en groene planten. Dan lopen ze te zoeken en lopen soms echt terug om een hapje te nemen.
Oh ja die was ik nog vergeten: Armagnac eet ook mieren, vliegen en spinnen.
-
Marjolein68
- 1-ster

- Contacteer:
- me and my boys
- 5-sterren

- Contacteer:
ja, ik weet het, maar heb het idee dat ie het gewoon lekker vindt anders zou die iedere dag en iedere keer dat ie buiten komt buikpijn oid hebben.......Limpy´s aai-assistente schreef: @Ellen: brandnetelwortels schijnen wel weer goed te zijn, maar waarvoor ook alweer? Buikpijn,gas, iets in die richting....
ja hier idem , spinnen , vliegen vangen is ook leuk zeker als je hem hebt gepakt ,of een mol met huid en haar dat is echt feest ,en natuurlijk de nodige shit als ze de kans krijgen
Spetter at als ze de kans kreeg ,kleefkruid,daar was ze gek op 
Verder een bepaald soort gras, dode krabben, en natuurlijk schapenpoep ,dat was ook jammie,bij de zeedijk.
Nina eet soms vogelpoep en veertjes van vogels,maar die "vangt "ze meer, op de zeedijk
Verder een bepaald soort gras, dode krabben, en natuurlijk schapenpoep ,dat was ook jammie,bij de zeedijk.
Nina eet soms vogelpoep en veertjes van vogels,maar die "vangt "ze meer, op de zeedijk
-
Benjy en Misty
- 5-sterren

- Contacteer:
Hier eten ze alles waarvan ze alleen al denken wat eetbaar is; takjes, bladeren, modder, gras, paardebloem enz.
Die zijn hier alleen om op te rollen. Dood of levendsmulpaap schreef: ja hier idem , spinnen , vliegen vangen is ook leuk zeker als je hem hebt gepakt ,of een mol met huid en haar dat is echt feest ,en natuurlijk de nodige shit als ze de kans krijgen
-
Marjolein68
- 1-ster

- Contacteer:
Leuk om te lezen dat er toch veel honden zijn die zelf 'groen' voer vergaren. Interessant als info bij een discussie of groente nou wel of niet binnen een BARF-menu hoort...
De planten die worden genoemd bevatten meest diverse vitamines en mineralen (vooral paardebloem en brandnetel), hebben een reinigende en vochtafdrijvende werking en veel materiaal wat specifiek vezels bevat (gras, rietwortels, hout, mest van planteneters).
Brandnetel heeft trouwens vooral een bloedreinigende werking, wordt ook aangeraden bij mensen (en dieren) die een onzuivere huid hebben. Paardebloembladthee wordt aangeraden bij reuma of wanneer vochtafdrijvers nodig zijn. Of bij een voorjaarsreinigingskuur. Kleefkruid bevordert trouwens de werking van het lymfestelsel, waardoor oa ook weer afvalstoffen worden afgevoerd.
Gezonde hondjes hoor, afgezien van de vieze beestjes eters
(hoewel, extra proteïne) 
De planten die worden genoemd bevatten meest diverse vitamines en mineralen (vooral paardebloem en brandnetel), hebben een reinigende en vochtafdrijvende werking en veel materiaal wat specifiek vezels bevat (gras, rietwortels, hout, mest van planteneters).
Brandnetel heeft trouwens vooral een bloedreinigende werking, wordt ook aangeraden bij mensen (en dieren) die een onzuivere huid hebben. Paardebloembladthee wordt aangeraden bij reuma of wanneer vochtafdrijvers nodig zijn. Of bij een voorjaarsreinigingskuur. Kleefkruid bevordert trouwens de werking van het lymfestelsel, waardoor oa ook weer afvalstoffen worden afgevoerd.
Gezonde hondjes hoor, afgezien van de vieze beestjes eters
- -Annemarie-
- 5-sterren

Hier wordt ook uit de natuur gesnoept. 
Tristan at graag frambozen van de struik. In het bos bramen.
En natuurlijk gras, konijnenkeutels, paardenmest.

Moyra lust rozenbottels.

En walnoten, hazelnoten, paardenmest, konijnenkeutels, gras, bepaalde plantenwortels uit de moestuin.
Het liefst degene die je zelf op mag graven!

Wat ze ook leuk vind is de bast van fruitboom takken afpellen. Ze eet het niet op, maar als de stam kaal is knaagt ze er graag aan.
Ze eet ook hondenpoep, maar ik merk dat het een stuk minder is als ze regelmatig op stal 'bijsnackt' van de mestbollen en restjes van wat er dan ook op de grond ligt. ???
Ik doe wel eens jonge brandnetelblaadjes en paardenbloemblad door de groentenmix.
Tristan at graag frambozen van de struik. In het bos bramen.
En natuurlijk gras, konijnenkeutels, paardenmest.

Moyra lust rozenbottels.

En walnoten, hazelnoten, paardenmest, konijnenkeutels, gras, bepaalde plantenwortels uit de moestuin.
Het liefst degene die je zelf op mag graven!

Wat ze ook leuk vind is de bast van fruitboom takken afpellen. Ze eet het niet op, maar als de stam kaal is knaagt ze er graag aan.
Ze eet ook hondenpoep, maar ik merk dat het een stuk minder is als ze regelmatig op stal 'bijsnackt' van de mestbollen en restjes van wat er dan ook op de grond ligt. ???
Ik doe wel eens jonge brandnetelblaadjes en paardenbloemblad door de groentenmix.
Leuk die foto's 
Ik neem aan dat elke plant wel bepaalde vitamines en mineralen bevat, en heel veel hebben een of andere werking in het lichaam. Ik betwijfel of ze de stoffen die in die blaadjes zitten op kunnen nemen, aangezien ze de blaadjes niet fijn kunnen kauwen en hun lichaam de cellulose niet af kan breken, en de boel daardoor weer onverteerd wordt uitgepoept. Ze zullen dan eerder dienst doen als ruwvezel. En waarschijnlijk op smaak en/of geur geselecteerd worden.Marjolein68 schreef: De planten die worden genoemd bevatten meest diverse vitamines en mineralen (vooral paardebloem en brandnetel), hebben een reinigende en vochtafdrijvende werking en veel materiaal wat specifiek vezels bevat (gras, rietwortels, hout, mest van planteneters).
Gezonde hondjes hoor, afgezien van de vieze beestjes eters(hoewel, extra proteïne)
![]()
-
Sella
Hier is goudsbloem, paardenbloem. rozemarijn, wortels, tomaat, komkommer
grijp ik mis als ik hem voor het avondeten van de plant wil halen.
Bosbes, braam, framboos, aardbeien en alles wat er in de tuin staat wat eetbaar is, dus ook af en toe een pluk basilicum, hij schuurt zijn rug tegen de struik oregano, ik heb begrepen dat dit pijnstillend werkt de aroma's uit de oregano.
Bosbes, braam, framboos, aardbeien en alles wat er in de tuin staat wat eetbaar is, dus ook af en toe een pluk basilicum, hij schuurt zijn rug tegen de struik oregano, ik heb begrepen dat dit pijnstillend werkt de aroma's uit de oregano.
-
Marjolein68
- 1-ster

- Contacteer:
Leuke foto's Tristan! 
@pike: ja dat is waar. Maar ik denk dat ze toch wel wat ervan binnen krijgen, ze slikken het nou ook niet ongekauwd door. Ze vermalen het natuurlijk niet zoals een herbivoor, maar kneuzen het groen iig wel en dan komen er toch wel inhoudsstoffen vrij. Toen Benno die dennescheutjes afplukte, zat hij er echt lang op te kauwen.
Maar als je ze er optimaal van wil laten profiteren dan is het idd beter om het zelf te prepareren: fijnmaken (stampen, malen, snijden) of een aftreksel van maken en dan over het voer.
@pike: ja dat is waar. Maar ik denk dat ze toch wel wat ervan binnen krijgen, ze slikken het nou ook niet ongekauwd door. Ze vermalen het natuurlijk niet zoals een herbivoor, maar kneuzen het groen iig wel en dan komen er toch wel inhoudsstoffen vrij. Toen Benno die dennescheutjes afplukte, zat hij er echt lang op te kauwen.
Maar als je ze er optimaal van wil laten profiteren dan is het idd beter om het zelf te prepareren: fijnmaken (stampen, malen, snijden) of een aftreksel van maken en dan over het voer.
Dat zit ik me nu ook af te vragen.pike schreef: Leuk die foto's
Ik neem aan dat elke plant wel bepaalde vitamines en mineralen bevat, en heel veel hebben een of andere werking in het lichaam. Ik betwijfel of ze de stoffen die in die blaadjes zitten op kunnen nemen, aangezien ze de blaadjes niet fijn kunnen kauwen en hun lichaam de cellulose niet af kan breken, en de boel daardoor weer onverteerd wordt uitgepoept. Ze zullen dan eerder dienst doen als ruwvezel. En waarschijnlijk op smaak en/of geur geselecteerd worden.