darmproblemen bij border

Hier kun je al je vragen en problemen kwijt met betrekking tot de gezondheid. Raadpleeg uw dierenarts bij twijfel of urgente zaken.

Moderator: Lizzy

Re: darmproblemen bij border

conleeuw
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door conleeuw »

Suzanne schreef: Hm...
Om een 12 jaar oude hond (!!) die dat niet gewend is nog op barf te gaan zetten, is misschien iets teveel gevraagd. Natuurlijk kan je het proberen, maar ik denk dat je met een goede kvv beter zit.
Puur gevoelsmatig, gebaseerd op (weinig) eigen ervaringen.

Suzanne
daar ben ik het niet mee eens, je kan ook een oude hond met darm problemen over zetten op barf. Maar wellicht is dat een grote stap en is voor nu een goede KVV makkelijker om snel mee te beginnen. Ik heb overiginds niet begrepen dat de hond EPI heeft, indien dat niet het geval is hoef je niet per se carnibest pancreas te voeren ;)
jaBilly
1-ster
1-ster

Bericht door jaBilly »

de spirogheten waren alvoor deze kuur ontdekt, dus tijdje terug, toen hij nog niks als antibiotica had gehad ontdekt. was mij ook vreemd, maar idd lyme, weil en syffylus wordt het in herkent. Toch bij navraag na lyme. niet ondenkbaar, want bill heeft heel wat teken gehad zijn leven, zou je volgens de d.a. stijfheid e.d. moeten ontdekken. (zelf vond ik wel logisch eerst, bijzonder dat zulke kleine beestjes, de wetenschap voor het blok kunnen zetten, zelfs bij mensen.) maar ja, daar gaat het nu niet om, ga ervanuit dat dit uitgesloten is.
barf voorlopig echt niet, ben een newbie en kvv is voldoende eerst. gelukkig kunnen verkrijgen hier in de buurt. qua kosten maar niet nadenken, hopen dat het helpt. vanavond eerste keer gehad, met gekookt water erover. wel eerst lichtelijk ontdooid in magnetron, want kon het niet snijden. toen in warm water en daarna het water erbij. Al met al wennen aan het geurtje. :-\ Bill heeft ervan gesmuld, morgen misschien eerste resultaat. Valt me nog niet op dat hij extreem meer drinkt met de prednilon. Gaat w.s. nog komen. Hij dronk al veel de laatste tijd.(geen suikerz. ook uitgesloten gelukkig).
Dat hij EPI heeft is geen diagnose van d.a. maar eerder uit al onderzoek van mezelf.  O.a. gelezen over ontlasting als stopverf,,licht van kleur en de verklaring; oude hond, alvleesklier gaat achteruit...logisch gevolg darmproblemen vloeien eruit. Bovendien zou ik in 1e instanite ook iets van een poeder van de d.a. meekrijgen. Iets met een Z....nog wat...bedoelt voor de pancreas. Dat is na twijfel en overleg weggelaten, dus ik dacht kan geen kwaad dit op natuurlijke wijze dan te proberen. Twijfelde tussen cg light en pancreas. Toch alles in me zegt dat deze goed is. Laten we hopen.
mcSnurk
5-sterren
5-sterren

Bericht door mcSnurk »

ow OK, geen lyme.
Even op een rijtje zetten wat ik uit het verhaal haal, alsjeblieft corrigeer me als het niet klopt:

Je hond heeft sinds een half jaar onverklaarbare diarree. Ergens heeft hij in dat laatste halve jaar een AB kuur gehad ivm die spirogheten in de ontlasting. Uit het bloedonderzoek kwamen alleen een te laag albumine en eiwitwaardes.

Dus zou hij pancreasproblemen of PLE kunnen hebben ???

Wanneer is dat bloedonderzoek gedaan? Was dat incl. de pancreaswaardes? Hoe zit met met eosinofielen e.d.? En de andere albumine/globulinewaardes?
Ik zou als de sodemieter voor een second opinion gaan, of een hollistisch DA zoeken. :-\
Sella

Bericht door Sella »

Ik heb een herder met epi en ik behandel hem met natuurlijke enzymen.
Dus mocht de da beginnen over zymoral mag je me een pb sturen.

En mijn ervaring is met overstappen op kvv en daarna volledig rauw, het voer doet zoveel voor je hond dat ik voor zijn spijsvertering niet meer naar de da hoef.
Dat heb ik ooit eens uitgerekend, dat ik als ik dat tegen elkaar zet, nog gunstig uitkom als ik vlees voer van 6 euro de kg.
Mijn schatje eet 1250 gram gemiddeld.

Mocht je hond epi hebben, dan het liefst 3 keer per dag voeren in de stabilisatie periode.
jaBilly
1-ster
1-ster

Bericht door jaBilly »

:Dwas heel blij, de eerste drol vanochtend stevig, sinds tijden weer een drol! Gister heeft hij voor het eerst cb gehad dus en vanmorgen weer. Ook weer een prednoral van 20mg. pff....twijfelde, maar toch maar even doorzetten voor het geval er toch een ontsteking zit. toen ik prednoral googlede, zag ik dat bill best veel krijgt, hij weegt een kleine 19 kg en dan 20mg per dag.  ???
tijdens de wandeling kwam al snel weer een dunne 'flats' erna...dit keer niet extreem dun, maar dun. heb inmiddels zoveel verschillende soorten dunne gezien. daarna nog een paar keer persen. en steeds kleine beetjes vocht. In een dus ook een beetje rood, brrrr, maar minimaal. (dat zat in zijn tweede ontlasting na de stevige drol) Idd goede tip om maar drie keer per dag even te geven, hij vindt het heel lekker en dan kleinere porties. ik overgiet het wel met afgekoeld kokend water, zodat het iets dunner is ivm de overgang.
Benieuwd hoe het verder gaat. Iemand ook ervaringen met prednoral en 20 mg? Als de ontlasting vanavond goed is en geen dunne meer, dan zou ik toch een halve kunnen geven? 10 mg?  en dan langzaam afbouwen? Of is dit een eigenwijze actie en is altijd overleg met de d.a. nodig?
jaBilly
1-ster
1-ster

Bericht door jaBilly »

gemmaa schreef: ow OK, geen lyme.
Wanneer is dat bloedonderzoek gedaan? Was dat incl. de pancreaswaardes? Hoe zit met met eosinofielen e.d.? En de andere albumine/globulinewaardes?
Ik zou als de sodemieter voor een second opinion gaan, of een hollistisch DA zoeken. :-\
bloedonderzoek is woensdag geweest, ik krijg alle waardes niet mee. in feb. dit jaar ook al bloedo'zoek. albumine was gedaalt vergeleken met feb, van 18 naar 10 en eiwiet van 47 naar 34. (enige wat ik genoteerd heb) D.a. was vooral van mening dat er sprake is van PLE, maar uiteraard gaf ze toe dat dit geen 100% diagnose is. daar zou een biopt voor nodig zijn, maar dat stel ik liever uit .
Mevroi Kruim
5-sterren
5-sterren

Bericht door Mevroi Kruim »

jaBilly schreef: bloedonderzoek is woensdag geweest, ik krijg alle waardes niet mee. in feb. dit jaar ook al bloedo'zoek. albumine was gedaalt vergeleken met feb, van 18 naar 10 en eiwiet van 47 naar 34. (enige wat ik genoteerd heb) D.a. was vooral van mening dat er sprake is van PLE, maar uiteraard gaf ze toe dat dit geen 100% diagnose is. daar zou een biopt voor nodig zijn, maar dat stel ik liever uit .
Hoe bedoel je 'krijg alle waardes niet mee'? Jij betaalt voor een bloedonderzoek dus als jij dat vraagt zou je die waardes gewoon netjes uitgedraaid moeten krijgen.
Sella

Bericht door Sella »

Veel ervaring met prednoral.
Maar ik zou het eerst wat tot rust laten komen, zeg tot maandag de eerste drol goed.
Dan 1 tablet van 20 mg in vier delen, dan 3 deeltjes geven zodat je op 15 mg zit. Dat hou je dan 2 dagen aan, dan kan je naar 10 mg.
voor alles geld, bij teruggang in sterkte, als er een verslechtering komt, dan ga je niet verder omlaag.

Overigens zou ik toch overwegen om een probiotica erbij te gaan geven.
Diarree spoelt gewoon veel uit.

Fijn dat je weer een vaste drol zag :circle:
Truus
5-sterren
5-sterren

Bericht door Truus »

Prednoral moet je heel langzaam afbouwen met een goed schema dus wees voorzichtig
jaBilly
1-ster
1-ster

Bericht door jaBilly »

zal ik doen, en idd eerst maar eens een paar stevige drollen (hoop ik ) afwachten. A.s. di. evaluatie met d.a. en dan in overleg het haar afbouwen hoop ik. lees er meer over nu op forum en als ik lees dat kleinere honden ook 20mg hebben gekregen, maak ik me iets minder zorgen. blijf het troep vinden medicijnen, toch soms is het wel even nodig en een goede uitkomst. verder moet ik me inlezen over probiotica..lees er veel over; o.a. van de groene os, toch denk dat ik dit dus moet gaan doen in later stadium, anders experimenteer ik teveel en weet je niet wat echt helpt. misschien doen de drie gekookte eieren zonder geel ook wel wonderen en de hutenkase vindt hij lekker. die gebruik ik om de prednoral te geven.
mcSnurk
5-sterren
5-sterren

Bericht door mcSnurk »

ik kan me voorstellen dat de eiwitten en albumine gedaald kunnen zijn omdat de darm niet goed funktioneerd en dus ook niet goed de voeding kan opnemen, door die voortdurende diarree.

Bloeduitslagen meekrijgen zou ik op staan! Wat als je eens naar een andere DA moet, weekenddienst, noodgeval, of doorverwijzing of weet ik wat. Dan heb je niks.
Ik heb van alles een kopie, en waar ik dat niet krijg ben ik ook de laatste keer geweest. Mijn hond, mijn geld, en daarbij controleer ik ook nog eens alles. Ik neem geen enkele diagnose zo meer aan  :-X
jaBilly
1-ster
1-ster

Bericht door jaBilly »

tja, jullie hebben gelijk, denk daar niet zo aan, zal het eens opvragen. honden worden ook altijd extra ziek in de weekenden! idem met mijn vorige hond grrr.
weet niet echt nu of ik nog zo enthousiast ben. hij kijkt een stuk sneuer en fitloos. eten doet hij nog graag, de ontlasting is donkerder nu, maar nattig. weet niet hoe snel ik veranderingen moet verwachten. wat me verder opvalt is dat hij door zijn achterpoten lijkt te zakken. (pijn?) tja...betekent nu wel cold turkey voor hem, hij heeft nog geen brokken meer gehad sinds gisterochtend. Ben er toch ongerust over, morgen weer kijken en hopen dat hij fitter is.
jaBilly
1-ster
1-ster

Bericht door jaBilly »

ben heel voorzichtig blij aan het worden. Hij geniet volop van het voer. Nu al vanaf vrijdag, geen brokken meer en de drollen blijven mooi. Gisteren nog wel dunne gezien, na stevige drol, maar misschien is het wel echt iets als 'ontslakken'..alhoewel er spoot zoveel uit afgelopen woensdag, dacht dat hij helemaal leeg was.

Bill nu kleine vier dagen aan de cb pancreas met prednoral erbij nog. w.s. morgen evaluatie met d.a. Iets in mij zegt vol overtuiging dat het kvv echt goed is voor hem. ben en blijf voorzichtig nog, want de prednoral kan ook een vertekenend beeld geven natuurlijk. Wil dit wel echt afbouwen en zal dit in overleg met de d.a. doen.

Deelde eerste de rol in 3 stukken op, maar best wel veel, inmiddels toch maar even goed gelezen en verdeel hem nu in 4 porties. Tegenstrijdig blijf ik het vinden, dat je soms zo heel blij kan zijn als iets weer lukt, je weer hoop hebt, andere verhalen leest waarbij je huisgenoot echt ziek is of blijft. Doet me goed dat er zoveel mensen zijn die echt het beste voor hun huisdier willen, wat hebben het er velen toch goed. gr. janny
**Jolanda**
5-sterren
5-sterren

Bericht door **Jolanda** »

Fijn om te lezen dat de ontlasting al een stuk beter is. :)

Even er vanuit gaan dat jouw hond 'gemiddeld' energie verbruikt en gewoon op gewicht is (niet te dik of te mager) dan zou ik hem ongeveer een 400gr per dag voeren. (2% van het lichaams gewicht per dag; 19000gr:100%= 190gr  190gr X 2% - 380gr)
Verder zijn postuur in de gaten houden of hij te dik of te dun word en de hoeveelheid daarop aanpassen ;) (of niet als het goed is)

Ontlasting kan na enkele weken vers soms nog 'raar' doen, dat heeft met het ontgiften te maken. Hier in het begin de meest vreemde kleuren en rare vliesjes om de ontlasting. Maar ook een hond met maag-darm-problemen die na de eerst CB-maaltijd alleen nog maar perfecte ontlasting heeft gehad ;)

Je hebt heel wat kosten bij de DA gemaakt (tenminste als ik zo lees waar overal op getest is plus de medicijnen). Weet je ongeveer hoeveel de DA en de hypoallegene br*k jou de afgelopen 6maanden heeft gekost? Reken dan ook eens uit hoeveel geld je aan CB kwijt zou zijn op een half jaar tijd en dan kijk je eens naar dat verschil ;)

Het is ongelogen, maar sinds ik vers voer (1,5jaar) ben ik nog 2x bij de DA geweest (steeds met 1 hond, daarvoor zat ik iedere maand met minstens 1 hond bij de DA)
Van die 2x was ik het 1x zelf schuld; ik voerde een merk kvv waar 1 van de honden slecht op reageerde (diaree en uiteindelijk bloed bij de ontlasting), terug overstappen op CB was ook voldoende geweest. ;) ::)
En de andere keer was een maagtorsie, iets wat in het geval van mijn hond niks met voer te maken had (ben er zelfs van overtuigd dat mijn manier van voeren er aan heeft meegeholpen dat de hond nu nog leeft ;) )
En ik ben echt niet de enige die na de overstap op vers minder DA-kosten per jaar heeft ;) Dus je moet niet alleen kijken naar hoeveel het voer kost, maar ook kijken wat je aan kosten kunt besparen als je over gestapt bent naar vers ;)

Ik hoop voor je dat de ontlasting goed zal blijven :)
jaBilly
1-ster
1-ster

Bericht door jaBilly »

het gaat nog steeds geweldig!  :D gisteren zelfs nadaniks gezien van dunne! Blij en superactief. Vacht ook maar es goed gekamd gisteren en zou toch ook mooi zijn dat meneer er weer over glanst met dit voer. af en toe wel een geur.........pfff...maar dat kan nog van de eieren komen ook, of laten honden op kvv sowieso veel viezere stinkscheten?  :o

Jol, je schreef dat 1x je 'eigen schuld' was...Niet doen hoor, jezelf de schuld geven, je probeert toch van alles en er is maar een groep mensen die zichzelf wel de schuld moet geven en dat zijn de 'dierenmishandelaars', alleen die zien het het helaas niet.  :-\  Mooi dat het met jouw honden ook goed gaat met cb. ook mooie borders zie ik.

De afweging met kosten maak je op een moment dat je hond ziek is niet, enige dat telt is beter worden, alleen had ik een darmbyopt wel ver in de opties liggen, niet alleen om de prijs, in ons geval omdat ook hier een 'medicatietreatment' de oplossing zou zijn. Iets wat nu ook bij de eerste optie het geval was/zou zijn.
Weet wel dat wanneer je hond eenmaal weer beter is, je weer meer stil staat bij de kosten. Wanneer ik ooit weer een nieuwe hond neem, ga ik me er zeker voor verzekeren, Bill is daar nu te oud voor. Stiekem had ik het ook al uitgerekend hoor, wat zijn cb 'tafeltje dekje' nu kost. toch idd alles beter dan de kosten van de d.a. voor allerlei onderzoekjes e.d. Kan altijd zelf nog een blikje witte bonen in tomatensaus opentrekken in geval van nood :biggrin2:
gr. janny
Laatst gewijzigd door jaBilly op wo 23 jun 2010, 07:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie