vakantie in Schotland

Hier kun je al je vragen, problemen, informatie kwijt over vaccinaties, parasieten en wormen

Moderator: Lizzy

Re:vakantie in Schotland

oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

Leuke jongens daar bij Intervet. Puppies enten tegen rabiës en dan nog eens met 12 weken, toe maar. Rabiës gaat bij mij niet in een pup voor de 16 weken en ik ken zelfs mensen die niet enten voor dat de honden een jaar zijn, omdat volgens hen de rabiës-enting invloed heeft op de groei van de tanden.
Maar goed, de bijsluiter van het vaccin geeft een werkingsduur van minimaal 3 jaar en dat werd hier in België voor de Benelux-landen al lang aangehouden. In die bijsluiter praten ze overigens ook over 12 weken, maar ik heb honden sinds 1968 en er is er nog nooit een voor de 16 weken tegen rabiës geënt.
En nog jonger enten tegen rabiës, los van de anti-bodies die de pups van de moeder hebben, is echt idioot. Misschien dat ik een uitzondering zou maken als ik met mijn honden in een land moest gaan wonen waar rabiës nog heel erg veel voorkomt, maar hier in Europa is zo vroeg enten nergens voor nodig.
Alles wat je er mee wint, is een maand, maar de gezondheid van je pup breng je gigantisch in gevaar.
En dit is wat er in de Europese regelgeving staat:
''be accompanied by a passport issued by a veterinarian authorised by the competent authority certifying valid anti-rabies vaccination, or revaccination if applicable, in accordance with the recommendations of the manufacturing laboraroty, carried out on that animal in question with an inactivated vaccine of at least one antigenic unit per dose (WHO standard).
Ik denk gewoon, dat de Engelse site van Intervet nog niet is bijgewerkt.

gr.
Nicolette
Laatst gewijzigd door oebaya op di 24 aug 2004, 08:37, 1 keer totaal gewijzigd.
crutz
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door crutz »

allemaal bedankt voor alle info,
dat wordt dus volgend jaar alles met nobivac, dan zijn we er tenminste voor 3 jaar vanaf ;D en kunnen we toch legaal naar Zweden of the UK ;D)
bodasca
1-ster
1-ster

Bericht door bodasca »

"Eens per 3 jaar enten voor rabiës".
Ho Ho, dat is een foute redenatie.
In de wet staat maximaal 1 jaar. Dus al schrijft de fabrikant dat zijn vaccin 10 jaar werkt dan geld nog die 1 jaar.
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

bodasca schreef: "Eens per 3 jaar enten voor rabiës".
Ho Ho, dat is een foute redenatie.
In de wet staat maximaal 1 jaar. Dus al schrijft de fabrikant dat zijn vaccin 10 jaar werkt dan geld nog die 1 jaar.
Nee, dat staat er niet meer sinds de nieuwe eu-regels zijn ingegaan. Daar staat, dat de geldigheid gelijk is aan wat de fabrikant van het vaccin aangeeft.
bodasca
1-ster
1-ster

Bericht door bodasca »

Ik kan alleen vinden dat vanaf oktober 2004 de 3 jaar geld voor alle landen met uitzondering van Zweden en Groot Brittanië.
oebaya
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door oebaya »

bodasca schreef: Ik kan alleen vinden dat vanaf oktober 2004 de 3 jaar geld voor alle landen met uitzondering van Zweden en Groot Brittanië.
Dit staat er in de Europese regel, bezit hem alleen in het Engels: 'valid anti-rabies vaccination, or revaccination if applicable, in accordance with the recommandations of the manufacturing laboratory, carried out on the animal in question with an inactivated vaccine of at least one antigenic unit per dose (WHO standard).'
Dit is ook voor Engeland van toepassing, want dat heb ik daar voor de zekerheid nagevraagd bij de autoriteiten.
Echter, voor Engeland en Zweden geldt nog wel, dat je een certificaat moet hebben waarop staat hoe hoog de rabiës-titer is, dat je nog 6 maanden (voor Engeland) en ik dacht 4 maanden voor Zweden nadat is gebleken dat de titer hoog genoeg is, moet wachten voor je het land in mag. Verder zijn de eisen m.b.t. ontwormen en anti-teek behandeling nog steeds van toepassing. Voor Zweden is ook dat aanvragen van een import-vergunning en het betalen van 400 Kronen vervallen. Echter, de bedoeling is, dat in 2008 alle extra regels voor deze landen vervallen en je dus gewoon zonder extra dingen die landen in kan.
In dit verband schrok ik dus toen ik hoorde, dat er uit Spanje een pup meegenomen zou zijn die rabiës had en in Frankrijk enige mensen beet. Als dat beestje werkelijk rabiës had, dan is het koren op de molen van de Engelsen, want er schijnt daar zware oppositie geweest te zijn tegen meegaan in deze regeling.
gr.
Nicolette
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Ik heb het nagevraagd bij de KNMvD, en daar zeiden ze ook dat het volgens de bijsluiter van de fabrikant was. Ook voor Engeland en Zweden.

En in mijn Nederlandstalige bijsluiter van de Nobivac staat dat het drie jaar geldig is
bodasca
1-ster
1-ster

Bericht door bodasca »

Dat is geweldig nieuws. Hoop alleen dat die engelsen niet weer moeilijk gaan doen nu met dat rabiës geval in Spanje.
Dan hoeven volwassen honden alleen nog maar eens per 3 jaar een rabiësenting te hebben. Moeten we 'alleen' nog maar de regionale verenigingen en de dierenpensions zien te overtuigen dat ieder jaar de cocktail niet nodig is. ::)
Mariska
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Hallo allemaal!

Het is bijna zover. Na ongeveer een jaar geleden deze topic gestart te hebben vertrekken wij vrijdag 9 sept eindelijk naar Schotland. Ik heb er ontzettend veel zin in! De honden zijn ingeënt, bloedonderzoek heeft in dec. 2004 plaatsgevonden, paspoorten zijn netjes afgetekend en alles is voor zover geregeld. Het enige wat nog moet gebeuren is een teken- en vlooienbehandeling vlak voor vertrek. Nu is mij niet helemaal duidelijk waar deze behandeling uit bestaat. Volgens mij is het niet meer en niet minder dan het toedienen van Frontline en een wormenkuur. Klopt dit? Ik heb liever niet dat mijn honden met deze zooi behandeld worden maar ja ik denk dat ik er niet onderuit zal komen als ik daadwerkerlijk de UK binnen wil stappen ;D ;D

Gr. Mariska
Timmy

Bericht door Timmy »

Mariska schreef:Ik heb liever niet dat mijn honden met deze zooi behandeld worden maar ja ik denk dat ik er niet onderuit zal komen als ik daadwerkerlijk de UK binnen wil stappen ;D ;D

Kunnen ze aan jouw hond dan zien of je 'm een pil in z'n mik geduwd hebt en of je druppels in de nek hebt gedaan? Tussen een verpakking kopen en het daadwerkelijk toepassen zit een groot verschil... ::)

Gr.
Linda
Mariska
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Ja precies daar dacht ik ook al aan maar de dierenarts tekent het paspoort af...ik neem aan dat ik de honden mee moet nemen...ik bedoel die dierenarts tekent dan een boekje af terwijl hij/zij niet weet of ik het spulletje wel toe zal dienen...nu zal het hun alleen om de euri's gaan en wat ik verder met het spul doe zal ze misschien een zorg zijn? ::)
Timmy

Bericht door Timmy »

Je moet je dierenarts een beetje "mee" hebben. Als jij zegt dat je ze net gisteren ontwormt hebt met Drontal en dat je juist ook afgelopen week Frontline gegeven hebt, lijkt mij toch wel dat ze tekenen. Of je moet echt zo'n regeltjes-neef hebben die perse zelf de goedjes wil toedienen. Ligt dus ook een beetje aan je dierenarts.

Gr.
Linda
Mariska
3-sterren
3-sterren
Contacteer:

Bericht door Mariska »

Ik heb dan ook nog eens de pech dat mijn eigen dierenarts volgende week met vakantie is >:(..ik moet dus naar een vervanger..Maar goed..we zullen wel zien..eerst maar eens een afspraak maken.
Angelique
5-sterren
5-sterren

Bericht door Angelique »

Timmy schreef: Je moet je dierenarts een beetje "mee" hebben. Als jij zegt dat je ze net gisteren ontwormt hebt met Drontal en dat je juist ook afgelopen week Frontline gegeven hebt, lijkt mij toch wel dat ze tekenen. Of je moet echt zo'n regeltjes-neef hebben die perse zelf de goedjes wil toedienen. Ligt dus ook een beetje aan je dierenarts.

Gr.
Linda

Zo'n moraalrakker had ik hier. Ik mocht niet eens zelf de wormpil ingeven, alsnog bang waarschijnlijk dat ik 'm achterover ging drukken ;D
Frontline idemdito, ze wilde een pipet geven, DAT wilde ik dus niet hebben, alleen spray mocht. Maar ze ging Broer zelf insprayen. En toen pas tekende ze het paspoort af ::)
Hitam
5-sterren
5-sterren
Contacteer:

Bericht door Hitam »

Uuuhm, doe ik ook hoor. Als ik iets onderteken dat het gebeurd is, moet ik ook heel zeker weten dat het echt gebeurd is. En dat weet je alleen zeker als je het zelf doet. Of de eigenaar het doet waar ik bij ben.

Plaats reactie